Hudeček: Zúžíme magistrálu a otevřeme ji kolům

Rozhovor ohledně cyklistické stezky na magistrále s primátorem města Prahy

24. 7. 2013

Pražský primátor Tomáš Hudeček dnes vyrazil na svém elektrokole k hlavnímu nádraží. Hlavním důvodem jeho akce je úvaha o možném přidání cyklistického pruhu na severojižní magistrálu. Došlo by tak ke zúžení pruhů pro automobily. "Celková vize zatím není na stole. Cyklopruhy by měly být v té oblasti od Pankráce po hlavní nádraží až dokonce přes Hlávkův most na Prahu sedm, ta vize je reálná," řekl Hudeček on-line deníku TÝDEN.CZ.

Pane primátore, jak často jezdíte po Praze na kole?

Já se snažím jezdit do práce a z práce na kole. Daří se mi to tak třikrát, čtyřikrát týdně, to závisí na mém programu. Snažím se vždycky mít kolo po ruce. Ale podotýkám, že je to elektrokolo.

Vy chcete umožnit cyklistům jezdit po magistrále. Co to bude znamenat pro motoristy?

To je taková trošku vize a směr, kterým bychom se chtěli vyvíjet. Musíme to samozřejmě konzultovat s městskými částmi. Na magistrále je už dlouhou dobu kvůli rozhodnutí soudu rychlost omezena na padesát kilometrů v hodině. A šířka pruhu, která teď na magistrále je, tedy tři a půl metru, je pro takovou rychlost zbytečně naddimenzovaná. Pro tak malé rychlosti není taková šířka potřeba.

Takže by se zúžily pruhy a vznikly by zde cyklopruhy pro cyklisty?

Ano, pokud by se nám to takto podařilo, tak navýšíme počet lidí, které jde přes magistrálu přepravit, aniž bychom snížili průjezdnost a kapacitu té magistrály pro motoristy. Pokud tam dnes projede sto tisíc lidí, tak po zavedení cyklopruhu by to mohlo být až sto dvacet tisíc lidí.

Vy si myslíte, že můžete počítat s tím, že této možnosti bude využívat tolik cyklistů? Jak jste došel k tomuto číslu?

Je počítáno, že průjezd tisíc cyklistů za hodinu je v cyklopruhu standardní. Já jsem přesvědčen o tom, že jakákoliv doprava a cestování jsou dány třemi faktory, tedy rychlostí, komfortem a cenou. Ve chvíli, kdy někdo zjistí, že dojede rychleji na kole nebo že je to pro něj pohodlnější - a já to třeba doporučuju -, tak si myslím, že ta poptávka tu je. A ukazuje to i růst zájmu o cyklistickou dopravu v poslední době.

Kdy si myslíte, že by mohl být cyklopruh na Nuselském mostě zaveden. Už teď, kdy probíhá rekonstrukce?

V rámci rekonstrukce ten pruh určitě nevznikne. Myslím, že je to reálné na jaře příštího roku. Zúžení těch pruhů je předpokladem, aby se objevilo místo pro cyklopruh po obou stranách.

Eva Hofrichterová

tyden.cz, 24. 7. 2013, rubrika: Doprava

Štítky
Osobnosti: Tomáš Hudeček
Témata: Doprava
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme