Horáček: Novela stavebního zákona výstavbu nezrychlí

28. 6. 2017

(editovaný přepis rozhovoru s místopředsedou klubu poslanců TOP 09 Václavem Horáčkem)

Daniel TAKÁČ, moderátor

Sněmovna dnes přehlasovala Senát a podpořila svou původní verzi novely stavebního zákona. Podle ministerstva pro místní rozvoj jde o jeden z jeho nejdůležitějších zákonů, který zrychlí úřední postupy kolem staveb. Ekologická sdružení mluví o největším omezení práv za 25 let. Bude se stavět rychleji?

Václav HORÁČEK, místopředseda poslaneckého klubu /TOP 09/

My se domníváme, že vůbec ne.

Daniel TAKÁČ, moderátor

A proč myslíte, že ne? Tři malá razítka po každém odvolání, anebo jedno velké razítko, kde tedy odvolání samozřejmě může být taky. To je přece značné zkrácení celého procesu. 

Václav HORÁČEK, místopředseda poslaneckého klubu /TOP 09/

Já bych chtěl ještě k tomu poznámku. V novele se vůbec neřešila například distribuční síť. To trápí úplně všechny. Vůbec tam není zavedeno, že by měla nějaká omezení, že by to bylo nové pravidlo. Například ČEZ, například plynárenské společnosti, omezují celá města a obce. My jsme vlastně jejich vazalové. A to tenhle stavební zákon vůbec neřeší.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Pane poslanče, jaké jsou další důvody, proč jste zákon nepodpořili?

Václav HORÁČEK, místopředseda poslaneckého klubu /TOP 09/

Vzali jsme například konkrétní případy, aby to nebylo jenom všeobecně. Například u stavby D8 jsme nakonec zjistili, že to jedenáct let zdržovaly stavební úřady. Ty spolky, které do toho zasahovaly, do patnácti dnů musely dostat odpověď buďto zamítavou, nebo nezamítavou, některé kauzy i vyhrály, ale nebylo to o spolcích. A další věc je institut předběžné držby. My tady bojujeme dlouhá léta o to, abychom mohli stavět dálnice, silnice, a tady nebyly ani zvažovány, samozřejmě pod zákonnou lhůtou, nadnárodní věci, které se týkaly dálnic a železnic. To v tomto zákoně vůbec není.

Daniel TAKÁČ, moderátor

To má být v tom novém stavebním zákoně, který už teď připravují na ministerstvu pro místní rozvoj, ano.

Václav HORÁČEK, místopředseda poslaneckého klubu /TOP 09/

To je další překvapení. Když nám paní ministryně na konci celého projednávání novely, řekne, vždyť já vlastně připravuju nový stavební zákon.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Řekněte mi, proč by se nějaká organizace v Milevsku měla mít právo bránit nějaké zásadní komunikaci, která bude ve prospěch naprosté většiny lidí v tom daném městě?

Václav HORÁČEK, místopředseda poslaneckého klubu /TOP 09/

Ale vždycky to jde do nějakého řízení a ta společnost se nevyjadřuje xkrát. Prostě jestliže je tam pádný důvod, tak se zhodnotí, jestliže není, tak se námitka zamítne.

Daniel TAKÁČ, moderátor

No, pokud nebude v tom sdruženém řízení, ona je možnost zvolit také to postupné řízení. Ten zákon to nenařizuje jednoznačně. Tak proč by tady někdo měl mít právo blokovat něco, co může být prospěšné pro naprostou většinu lidí?

Václav HORÁČEK, místopředseda poslaneckého klubu /TOP 09/

My neříkáme blokovat, ale říct pádné důvody, proč ano nebo proč ne.

Matěj STROPNICKÝ, předseda strany /Zelení/

Podívejte, ta neúčast veřejnosti a těch spolků byla po roce 89 do toho zákona vtělena proto, že ten předchozí režim stavěl bezohledně, stavěl bez ohledu na zájmy drobných vlastníků, lidí, kteří bydleli v tom místě, neohlížel se na ně, často kvůli tomu boural i vesnice. Dobře, bourání vesnic zatím nikdo nenavrhuje, ale tohle to je cesta, ta tendence myšlenková, že veřejnost je potřeba dát stranou, že překáží v těch řízeních, že zdržuje, že blokuje. Ne, že ve skutečnosti usměrňuje nebo snaží se zlepšit nějakým způsobem ten návrh, který je připravován. Známe Ředitelství silnic a dálnic, známe Správu železniční dopravní cesty, známe developery, za které pan kolega Adámek velmi často chodí lobbovat do pražského zastupitelstva, kde sedívá, on je zastupitelem Prahy 12, kde je spousta rozvojových ploch. Vždycky se zastává nové výstavby. A ten zákon skutečně pomáhá pouze velkým soukromým investorům především tedy ve velkých městech. Tak zkrátka není to tak, že by spolky, prosím pěkně, pouze něco chtěly blokovat. Oni často chtějí usměrnit nějakým způsobem tu stavbu. To je i příklad dálnice D8, ke které byly prostě připomínky, protože ta stavba byla prostě nezákonná. Proto se taky zřítila, jo. To znamená, přece i ty přírodní zákony daly takříkajíc v téhle věci zapravdu těm, kteří dávali námitky. Pane kolego z TOP 09, je třeba říci, že váš poslanecký klub, a je mi to velmi líto, že to tady musím takhle říct, protože vy jste sice na konci pro ten zákon nehlasovali, ale ten nejhorší pozměňovací návrh z pera právě pana Foldyny a pana kolegy Adámka, který vyloučil veřejnost a spolky z těch řízení, tak ten dvoutřetinovou většinou klub TOP 09 podpořil.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Tak krátká reakce od vás, pane poslanče…

Václav HORÁČEK, místopředseda poslaneckého klubu /TOP 09/

Ano, k tomu musím říct, že tak to bylo. Nicméně vývojem celé situace jsme, jak to je v životě normální, přehodnotili situaci a řekli ne, takhle to nepůjde. Nemůže to být nekonečný proces. Neměli jsme také informaci, ani nám nikdo neřekl, proč jednou nebo proč u jiného řízení dvakrát. Takže to byla ta základní informace.

ZDROJ: UDÁLOSTI, KOMENTÁŘE, ČT24, 27. 6. 2017

Štítky
Osobnosti: Václav Horáček
Témata: Doprava