“Havlovy děti“ jdou poprvé volit. A mohou volby rozhodnout

10. 5. 2010

Letošní volby jsou v jedné věci nové - vůbec poprvé v nich budou hlasovat voliči, kteří se narodili až po pádu totalitního komunistického režimu.

A není jich vůbec málo. Všech prvovoličů je 130 tisíc. Rozdíl mezi ODS a ČSSD v posledních volbách byl 160 tisíc hlasů. Teoreticky by mohli mladí volby rozhodnout. Ale je tu jeden velký problém: řečeno jazykem sociologů, jsou velmi nedisciplinovaní. Když přijdou volby, zůstávají doma a nehlasují.
A to nejen oni. Voličů mezi 18 až 25 lety je přes milion. To je například součet všech voličů komunistů a lidovců dohromady. Získat takovou sumu hlasů by brala každá politická strana. Jenže to žádná neumí. A některé se o to ani nesnaží.

Spíme s Karlem Ta viditelná část kampaní politických stran jako by s mladými voliči ani nepočítala. Pokud například billboardy vůbec zobrazují nějaké konkrétní téma, cílí spíš na střední třídu nebo na seniory. Patrné je to hlavně u favorita voleb ČSSD. Když už zobrazuje mladé, tak mladé rodiny. Žádné dvacetileté „singles".
„Nejsem si jist, že na mladé voliče nebo prvovoliče existuje nějaké fungující lákadlo. V každém případě na něj politické strany ještě nepřišly. Takže je pochopitelné, že se jim nechce do zisku těchto hlasů příliš investovat," vysvětluje Jan Hartl, ředitel výzkumné agentury STEM.

Podle Hartla mladé lidi velmi zajímá, co se kolem nich děje. Vnímají problémy společnosti, ale nespojují si jejich řešení s „těmi nezajímavými nudnými straníky", kteří jsou starší než oni a mluví i jinou řečí.
ČSSD zkouší zatím jedinou věc, facebook. Jenže mnohem víc fanoušků, než mají profily jednotlivých lídrů sociální demokracie, získávají stránky jako Antiparoubek, Volím proti Paroubkovi nebo třeba stránka Náramek - Paroubek škodí lidem.

ODS jde na mladé voliče jinak. Vedle facebooku se snaží najít přímější cesty k mladým voličům. Její Modrý tým v těchto dnech například vylepuje po barech komiksový plakát nazvaný Oranžové peklo.
„Jsme velmi aktivní na internetu. Podle našich průzkumů je 60 procent našich voličů každý den na internetu. Ale máme i jiné cesty, jak nás představit mladým a také jim sdělit, že je důležité přijít k volbám. Náš volební klip teď například poběží až do voleb v kinech před filmy," říká hlavní volební stratég ODS a její místopředseda Ivan Langer.
Asi nejlépe na tom je, pokud jde o mladé, TOP 09. Hlavně díky svému populárnímu předsedovi Karlu Schwarzenbergovi. Nová strana lidoveckého expředsedy Miroslava Kalouska těží z toho, že Schwarzenberg nepůsobí jako klasický stranický lídr. Dokonce občas dává najevo, že ho strana jako taková, například její program, vlastně moc nezajímá. Což ho s mladými docela spojuje. Ani je podle sociologických průzkumů programy stran nezajímají.
TOP 09 se snaží Schwarzenbergovy obliby využít, jak jen to jde. Na jejím stranickém e-shopu lze koupit za patnáct korun otvírák s Karlem, placatku s Karlem a samozřejmě i triko s Karlem. Lídra TOP 09 se navíc rozhodla podpořit i firma, která vyrábí polštáře s podobiznou knížete a nápisem „Spíme s Karlem".

Na svých internetových stránkách nabízí „topka" ke stažení také úplně stejné zvonění telefonu, jako má Schwarzenberg. Mimochodem, jde o loveckou fanfáru, kterou rod Schwarzenbergů používá „od dávných dob".
To, že TOP 09 na mladé zabírá, dokazují také částečně zveřejněné výsledky Studentských voleb, které provedla společnost Člověk v tísni na několika desítkách středních škol a gymnázií. Jasně vyhrává právě TOP 09. Následuje zpravidla ODS, dobře se umisťují Věci veřejné nebo Česká pirátská strana a Strana zelených.

ČSSD není podle desetiny zveřejněných výsledků u středoškoláků příliš oblíbená. V řadě škol jí studenti nedali ani pět procent hlasů.
Provokující Paroubek Události posledních měsíců naznačují jistou změnu v chování voličůjuniorů. Přestože k volbám příliš nechodí, začínají věnovat politice stále větší pozornost. A zdá se, že je za tím předseda sociální demokracie Jiří Paroubek.
Právě on vyvolává takové kontroverze, že se celé skupiny těch nejmladších voličů vydávají od počítačů alespoň na náměstí.
Ukázalo se to například loni v létě v kampani do eurovoleb. Tři týdny chodili převážně mladí lidé bombardovat vajíčky Paroubka a další lídry ČSSD na jejich mítinky.
Paroubek mladým jednoduše vadí a tenhle vztah se datuje už od roku 2005. Dnešní předseda sociálních demokratů tehdy jako čerstvý premiér poslal na neohlášenou taneční párty stovky policistů. A ti pak použili, jemně řečeno, všechny donucovací prostředky, aby ji ukončili.
Na dnešních mítincích ČSSD jsou mezi příznivci strany středního a vyššího věku velmi často vidět skupinky mladých lidí, kteří drží v rukou nejrůznější protiparoubkovské transparenty. Například: „Paroubkova sociální demagogie".
Mladí stojí také za skupinou Volíme proti Paroubkovi. Členové této skupiny si na sebe berou každé úterý něco červeného na protest proti ČSSD a komunistům.

A velkou pozornost vzbudilo video režiséra Petra Zelenky Přemluv bábu. Dva mladí herci tu jazykem a s humorem svých vrstevníků říkají, že je důležité jít k volbám a volit pravici. Video zhlédlo na YouTube přes půl milionu lidí, na facebooku má video přes 30 tisíc fanoušků.
Internetový odpor proti Paroubkovi je obrovský a nelze si nevšimnout, že naprostá většina webových antistránek je věnována přímo Paroubkovi, a ne jeho straně.

Ze strany mladé generace je to ale zatím jen virtuální volba pravice nebo spíš protest proti Paroubkovi. Žádný odborník na českou politiku si netroufá odhadnout, jestli se projeví i za tři týdny v samotných volbách. Především proto, že klikat na internetové stránky je podle všeho mnohem snazší než dojít až do volebních místnosti.
Podle nedávného průzkumu SC&C by k volbám mohlo přijít až 58 procent voličů do 29 let.
Je to ale jen deklarovaná účast. Zatím byla vždy maximálně poloviční.

Hospodářské noviny, 10. 5. 2010, Rubrika: Téma, Strana: 2
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme