Gazdík: Spolupráce s TOP 09 se osvědčila

Rozhovor s předsedou poslaneckého klubu TOP 09 a Starostové Petrem Gazdíkem

3. 6. 2013

Dobrý večer. Hnutí Starostové a nezávislí potvrdilo spojenectví s TOP 09. Jak bude spolupráce v dobrém i zlém vypadat? A nebude to na komunální úrovni spíš zátěž? Hostem Interview ČT24 je předseda hnutí Starostové a nezávislí a taky předseda poslaneckého klubu TOP 09 a STAN Petr Gazdík, dobrý den přeji.

Hezký dobrý den vám i divákům.

Proč dál chcete spolupracovat s TOPkou?

Protože se ta spolupráce osvědčila.

Jak, v čem?

Hnutí Starostové a nezávislí je jednou z mála politických stran nebo hnutí, které už dnes má veškerý svůj program, s kterým šlo do parlamentních voleb de facto plně. Já myslím, že to se v našem politickém životě běžně nestává. Když budu jmenovat alespoň ty základní cíle, které byly splněny a s kterými jsme do té spolupráce na parlamentní úrovni šli, tak je to rozpočtové určení daní, to nové rozpočtové určení daní platí od 1. ledna tohoto roku a jenom za první čtvrtletí dostaly obce a města České republiky o 3,7 miliardy korun více. Ty peníze, pokud ten trend bude pokračovat takto, jako že teď se nacházíme v období, kdy ekonomika mírně klesá v momentě, kdy ekonomika začne růst, tak se ta situace ještě vylepší, tak ty peníze budou v obcích a městech vidět. Občané, občané to poznají a bude se jim žít v jejich obcích a městech spokojeně. Dalším cílem byl třeba regulace hazardu. Dnes už obce mohou regulovat plně hazard a dokonce část peněz, kterou dříve dostávaly netransparentní loterijní nadace, dnes transparentně rozdělují zastupitelstva obcí na veřejném zasedání. A například před třemi týdny se nám podařilo schválit zákon o poštovních službách, díky kterému zejména menší obce už nebudou muset mít takový strach z rušení poboček pošt, protože odteď to bude politické rozhodnutí vlády a vláda bude rušení jakékoliv pošty v České republice muset schvalovat.

Když se ale podíváme na diskusi a taky na to, co předcházelo vašemu dnešnímu setkání, tak na té nejnižší úrovni v podstatě necháváte svým členům volnou ruku, aby se domluvili, aby se sami rozhodli, jestli tedy půjdou do voleb především v tom supervolebním roce s TOPkou, nebo ne. Není to kvůli tomu, že právě na té nejnižší úrovni ta spolupráce může vadit? Ony to možná ukázaly výsledky krajských voleb, kde tam, kde jste šli čistě sami, což bylo v Libereckém kraji, máte hejtmana, nikde jinde se to nepovedlo.

Liberecký kraj je trochu specifikum. Naše odnož v Libereckém kraji Starostové pro Liberecký kraj měli velmi unikátní podmínky. Jednak tam byli velmi hlasitou opozicí v tom minulém volebním období. Jednak oni skutečně v tom kraji, který je poměrně velmi malý, mají 60 procent všech starostů obcí a měst Libereckého kraje. A oni udělali velmi tvrdou práci v té opozici i v té kampani.

Dobře, ale přece jenom je to jeden kraj, nikde jinde se to nepovedlo.

A chtěl jsem říct, že ty podmínky...

Zas tak specifický ten jeden v České republice nemůže být...

Je specifický tím, že...

... aby ty výsledky byly tak diametrálně odlišné přece.

Je specifický tím, že je malý a že těch starostů je tam skutečně hodně. Výsledky z Libereckého kraje by určitě nešly aplikovat ve Středočeském nebo Moravskoslezském kraji, protože ten kraj je geograficky úplně jiný. Na druhou, na druhou stranu vy jste se ptala, jestli se to neodrazí na té komunální úrovni nebo proč jim dáváme volnost. Když TOP 09 vznikla, ti lidé si mezi sebou, starostové, členové TOP 09 příliš neznali, a proto bylo potřeba jim tento pokyn dát. Dnes už se ti lidé znají, dnes už není potřeba, aby nařizoval Karel Schwarzenberg nebo Petr Gazdík nějakou smlouvou Frantovi a Jardovi, že se mají spolu spolupracovat a mají se mít rádi proto, že Franta je z TOP 09 a Jarda, Jarda je ze Starostů. Dnes už si myslím, že ti lidé už se mezi sebou za ty roky natolik znají, že jsou schopni sami odhadnout, co pro výsledek obou těch stran, těch komunálních nebo krajských volbách bude pro ně lepší.

Víte, já si ale myslím, že spíš Jarda s Frantou nebude chtít spolupracovat právě proto, že nebude chtít, aby byl zatížen výsledky nebo nevýsledky vlády tam, kde TOP 09 vlastně a Starostové vystupují na celonárodní úrovni. Když se podíváme, co říkal třeba starosta Chrastavy, tak on uváděl citace: "Teď, především teď byla aktuální ta krajská úroveň, kdy jsme byli nuceni do spolupráce proti své vůli, když máme dost sil se na krajské úrovni postavit do voleb sami." A právě znovu vracím se ke krajským volbám. Vy jste neukázali, že na té nižší úrovni je lepší se distancovat od TOP 09 a jmenovitě třeba od Miroslava Kalouska a od výsledků vlády.

Víte, paní redaktorko, když se uzavírá nějaký svazek nebo nějaká spolupráce, tak ta spolupráce se uzavírá v dobrém i zlém. Samozřejmě že každá vláda, která s sebou nese nepopulární reformy, která přichází v době, v době evropské ekonomické krize v Evropě padlo celkem 8, 8 vlád, ať byly pravicové nebo levicové. A samozřejmě že ta tíha vládnutí je pro toho Jardu nebo Frantu na té, na té malé obci jakousi zátěží. Na druhou stranu přináší ty výsledky, o kterých jsem mluvil na začátku, které by, kdyby ten Franta nebo Jarda neměl tady to zázemí na té celostátní, které by se patrně nedostavily. Za rozpočtové určení daní jsme bojovali celkem 7 let. Zkusili jsme všechno, zkusili jsme žaloby k Ústavnímu soudu, k Evropskému soudu, dělali jsme demonstrace, zkoušeli jsme různé věci. A až Ústavní soud mně osobně řekl ve svém rozhodnutí, že pakliže ten, tu situaci chceme změnit, tak se máme účastnit politické soutěže, protože výše rozpočtového určení daní je politickým rozhodnutím. Já jsem jenom vyhověl rozhodnutí Ústavního soudu a díky tomu dnes ty obce a města mohou dostávat větší, větší podíl na obyvatele, než to bylo dřív.

Jenomže vy se samozřejmě logicky příští rok budete soustředit na to, abyste měli nejlepší výsledky ve všech volbách v tom supervolebním roce, a tak dáváte tedy, znovu se k tomu vracím, svým starostům volnou ruku na té nižší úrovni a dokonce jak říká Martin Půta, tak ta nová smlouva s TOPkou by měla zajistit, aby se Starostové mohli chovat v mnohém nezávisleji. Ta smlouva, která už je na světě, jim dává tedy opravdu takový prostor?

Ano, dává jim prostor, je to tak, jak jsem říkal, že na té komunální úrovni si ty místní nebo krajské organizace rozhodnou sami. Já si ale nemyslím, že už dnes vím minimálně o 5 krajích České republiky, kde kdyby krajské volby byly dnes, tak určitě by TOP 09 a Starostové šli pohromadě.

Řekněte kde.

Já můžu mluvit třeba za sebe za Zlínský kraj. Ve Zlínském kraji jsme opozici proti oranžovorudé koalici. Komunisté se tam dostali do vlády díky ČSSD a Straně práv občanů Zemanovci. Já si myslím dokonce, že v těch příštích krajských volbách ve Zlínském kraji bude nutné spolupracovat nejenom s TOP 09, ale třeba i s KDU-ČSL a dalšími místními lokálními stranami, abychom se dostali skutečně většinu v zastupitelstvu, abysme to, co tam teď páchá levice, prolomili.

A budete chtít společnou kandidátku s TOP 09 a lidovci?

Je to, je to velmi pravděpodobné. My jsme tam, my jsme tam s TOP 09 jsme společně kandidovali a s KDU-ČSL jsme teď společně v opozici a ta spolupráce je na velmi dobré úrovni. Určitě o tom s nimi budeme jednat.

Vy jste vyjmenoval programové záležitosti, pochvalujete si tu spolupráci, která vás vynesla v podstatě až na vládní úroveň, jenomže ne všichni jsou spokojeni. 1. místopředseda, místopředseda hnutí Stanislav Polčák řekl, že už nebude obhajovat svůj poslanecký mandát. Je znechucen tou vysokou politikou.

Takových je nás víc, paní redaktorko.

I vy, pane Gazdíku?

Určitě ano. Já myslím, že většina národa tady byla znechucena po té naději, kterou ty přinesly ty parlamentní volby, kdy poprvé vznikla 118členná většina v Poslanecké sněmovně a pak se ukázalo, že Věci veřejné nejsou strana, že je to spíše firmosekta, která to, co hlásala, je vevnitř úplně jinak, že boj proti korupci, který si dala do štítu, tak pak se předávaly nějaké obálky. To v kombinaci s úspornými a ekonomickými opatřeními je znechucující a znechucovalo, tehdy jsem já byl v největší fázi znechucení toho. Vážně, kdyby tehdy už bylo splněno rozpočtové určení daní jako zákon, platilo, tak asi, asi, asi ze sněmovny i odejdu.

Nejste znechucen i něčím jiným, aktuálně třeba přestřelkami mezi ministrem financí a premiérem? Jeden mluví o chudinkovi, druhý zmiňuje nějakou virózu, na pravici zuří boj a vydržet to rok bude možná pro celou republiku těžké.

Paní redaktorko, politický boj a takové...

Já jenom říkám, jestli taky na tom nemáte svůj podíl a nemíříte jenom teď schválně na Věci veřejné, neuvádíte je jako hlavní důvod svého znechucení?

Já se snažím chovat korektně a slušně. To myslím, že může být přínosem Starostů, který mohou vnést do celostátní politiky. Takovéto různé politické boje, půtky, vykřikování ať opozice nebo koalice ve sněmovně, přehnané, přehnané výrazy ve vypjatých situacích, to bohužel je součástí politiky na celém světě. A já jsem nebyl naivní beruška, když jsem šel do politiky, že bych si, že bych si myslel, že něco takového tady nebude, že to tu bude ráj na zemi a ve sněmovně bude sedět 200 andělů, tak to skutečně není.

A budete kandidovat v parlamentních volbách, budete chtít obhájit poslanecký mandát?

Přiznám se, že ještě nejsem rozhodnut úplně pevně, ale právě tím, že třeba můj místopředseda Stanislav Polčák již nechce kandidovat do Poslanecké sněmovny, tak mě tím staví do roviny, kdy patrně budu muset kandidovat do Poslanecké sněmovny, protože jsem předsedou Starostů a nezávislí. A kdyby ve sněmovně neseděl ani předseda ani místopředseda Starostů a nezávislých, tak by to byla velmi nekomfortní situace pro, pro komunikaci.

Ale stále váháte? Přece dnes jste to spojenectví utvrdili, řekli jste si, že budete stavět kandidátku spolu, tak by to opravdu bylo velmi paradoxní, kdybyste nakonec se rozhodl, že kandidovat nebudete.

To je moje odpovědnost vůči Starostům. Já jsem jejich předsedou a snažím se, aby oni mohli prosazovat své cíle a dělám všecko pro to, aby oni byli dobrými správci svých obcí a já mohu o našich Starostech potvrdit, že naprostá většina z nich je dobrými správci svých obcí, já jim v tom budu rád nápomocen, protože vidím smysl politiky.

A mají uplatnění ve vysoké politice? My nevíme, jak to dopadne, kolik z nich případně potom by mohlo skončit v Poslanecké sněmovně nebo dokonce jako delegáti do vlády. Máte dost lidí, kteří by mohli dělat ministry nebo ministryně?

Určitě ano, ale...

Třeba u Aleny Hanákové se můžeme zastavit. Tento týden se dost probíraly církevní restituce, neslyšeli jsme ji, neslyšeli jsme její reakci. Můžeme u ní zastavit, jestli toto je profil dobrého kandidáta hnutí Starostů a nezávislých do vlády České republiky?

To bysme se museli dostat, dostat k tomu, jakým způsobem došlo k tomu, že Alena Hanáková se stala, stala ministryní. Trochu v tom...

Ano, po panu Besserovi, tak i o něm můžeme ztratit pár slov, ve stejném duchu.

Trochu v tom měla prsty takzvaná umělecká fronta, která tehdy velmi masivně prosazovala Ivo Mathého a my jsme ji dokonce jako Starostové nominovali do funkce ministra, on to pak Karlu Schwarzenbergovi, který je vyhýbal, odmítl, takže kdyby on to neodmítl, tak dnes ministrem za Starosty a nezávislí je Ivo, Ivo Mathé.

Tak to jeho vysvětlení bylo pak trošku jiné. Spíš, prosím, pojďme k paní Hanákové, jestli ona je v tuto chvíli prototypem člověka z hnutí Starostové a nezávislí, který by měl reprezentovat tuto skupinu ve vládě.

Paní ministryně dělá na svém ministerstvu, řekl bych, dobré kroky. Paní ministryně má problém s mediální komunikací nebo měla problém s mediální komunikací, vysvětlovat některé kroky jí zjevně, zjevně činilo, činilo potíže a některé své kroky před veřejností nedokázala obhájit. Já jsem to mnohokrát kritizoval, i tady v Interview jsem říkal, že to, že vidím jako chybu. Nicméně za její prací na ministerstvu proti tomu nemůžu nic říct, ona to ministerstvo otevřela, mnohé, mnohé přístupy tam ztransparentnila, mnohé věci se pohly dopředu, třeba církevní restituce.

Proč k nim tento týden nepromluvila? A věřte, pane poslanče, že jsme se snažili se s ní domluvit.

Pokud vím, tak paní ministryně nebyla ani na sněmu Starostů a nezávislých, protože je momentálně na velmi důležité zahraniční cestě.

Když se ještě podíváme na to, že dnes promluvil na vašem setkání prezident Miloš Zeman, tak on podpořil přímou volbu Starostů. Má to šanci nějakou, aby to prošlo ve vládě a aby to prošlo v parlamentu, když vlastně vy coby znalec té scény víte a nejspíš budete podporovat, aby Starostové mohli být co nejblíž svým občanům. Je to cesta?

Paní redaktorko, já jsem si vzájemně uštědřil špílec s panem předsedou Strany práv občanů Zemanovci, který se o mně vyjádřil v sobotním Právu, že jim krademe téma. To se přiznám, že mě rozlítilo, protože to není pravda. My jsme přímou volbu starostů prosadili do společného programu s TOP 09, pak jsme ji prosadili na koaličních jednáních do programového prohlášení vlády a do koaliční smlouvy. A také jsme činili mnoho kroků, mnoho seminářů, mnoho diskusí s ministerstvem vnitra o tom jednání na výborech, jak by ta přímá volba starostů měla vypadat. Když před zhruba třemi měsíci oznámila vláda, že už se přímá volba starostů nestihne, tak my jsme se rozhodli, že nehodíme flintu do žita a že za i tímto svým programovým cílem půjdeme dále. A proto jsme to podali jako pozměňovací návrh v naprosto minimalistické verzi. V té verzi, i když jsem se dočetl v některých médiích, třeba v Reflexu, že údajně jsme opsali slovenskou cestu, tak to vůbec není pravda. Ten pan redaktor, který to psal, zjevně vůbec netušil a ten návrh nečetl. Ta naše verze je skutečně minimalistická. Já jsem již před rokem podepsal Miloši Zemanovi petici za přímou volbu starostů, hejtmanů a primátorů a já vidím od těch velkých stran, že ony tomu rozhodně nakloněny nejsou. Ony mají totiž strach, ony mají strach z toho, že i jejich kandidát už, už nebude moct projít jenom proto, že má tu stranickou knížku, kterou má. To, co my v tom zákoně chceme vyřešit, je to, co se děje a znám ve svém okolí několik takových případů, kdy se stane starostou nebo místostarostou někdo, kdo se vůbec ani do zastupitelstva nedostal jenom díky tomu, že někteří členové s kolegiality strany odstoupí ze svých získaných mandátů a pak on se stane starostou nebo místostarostou. My tuto, toto chceme tím zákonem napravit a ten zákon se má týkat pouze menších obcí do 1500 obyvatel, v případě obcí, kde není rada obce.

Já se ještě oklikou v podstatě vrátím k tomu, jestli hnutí nebude ztíženo spory na pravici například, když připomenu nejenom teď ty přestřelky mezi premiérem a ministrem financí, ale aktuální a trvající spor o velvyslance. Miloš Zeman dnes oznámil, že se co nejdřív bude chtít sejít s premiérem Petrem Nečasem. Nebojíte se, že obejde ministra zahraničí i přes všechna deklarovaná prohlášení, že to nakonec skončí tak, že Vladimír Remek půjde do Moskvy, Livie Klausová půjde do Bratislavy a bude to krok, který bude vlastně namířen proti ministru zahraničí Karlu Schwarzenbergovi?

Já si nedovedu představit, že premiér vlády by jaksi tímto způsobem zdehonestoval svého ministra zahraničí, že by za ním nestál.

 

A proč, z ústavy to nevyplývá, že kdyby to udělal, tak by ho nějak dehonestoval? Miloš Zeman se taky odkazuje na ten článek 63 ústavy.

V článku 63 ústavy je, že, že jaksi na návrh vlády prezident pověřuje. Samozřejmě že v té vládě za zahraniční politiku odpovídá ministerstvo zahraničí.

Tady jde, promiňte, o ty podpisy, já vám to můžu ocitovat. "Vyžaduje ke své platnosti spolupodpis předsedy vlády nebo jím pověřeného člena vlády." Ale Miloš Zeman to říká, je potřeba dva podpisy.

Samozřejmě, ale pak nejde dělat zahraniční...

Předsedy vlády a prezidenta.

To je pravda, nicméně nejde dělat zahraniční politiku a ministra zahraničí, nejde tu zahraniční politiku nějakým způsobem elementárně koordinovat mezi všemi velvyslanci, chargé d'affaires a dalšími diplomaty, aniž by ten ministr zahraničí mohl mluvit do personální politiky obsazování velvyslanců. To je, to jde vzájemně velmi proti sobě a bohužel ústavodárce nepředpokládal, že se dostaneme do této fáze. Jinde v té ústavě je ale zcela, vy se bavíte o podpisech, ale z kompetenčního zákona jednoznačně vyplývá, že za odpovědnost za zahraniční politiku nenese prezident republiky, ale nese vláda.

Ale to tu mluvíme obecně, my musíme vzít přece v potaz to, že se tu střetávají nějaké osobnosti, že to je konflikt mezi Milošem Zemanem a Karlem Schwarzenbergem. Jak z toho ven? Včera v Interview ČT24 Lubomír Zaorálek říkal, že by měl rázně zakročit premiér a že jsou kroky, jak třeba "přimět" prezidenta k tomu, aby respektoval názor Černínského paláce, třeba zkrácení rozpočtu prezidentské kanceláře. Je to cesta, čekáte nějaký takový nátlak?

Já si myslím, že cestou je jednání, že jak pan prezident, tak pan ministr zahraničí a pan premiér by se měli sejít u jednoho jednacího stolu a najít kompromis. Pokud nebude stačit jedno jednání, ať jednají klidně každý den. Ale jednání je cesta k tomu, jak, jak dospět do, dospět k nějakému rozumnému kompromisu. Rozhodně není cestou to, co říkáte nebo to, co navrhuje patrně Lubomír Zaorálek, že by vláda nebo pan premiér nějakým způsobem krátili rozpočet Hradu. To skutečně je nedůstojné a já si myslím, že do něčeho takového by se vláda neměla pouštět.

A jak dlouho se budou scházet, až do příští vlády?

To já neumím posoudit.

Nemyslím tím zasedání samozřejmě, myslím tím volby a povolební jednání a jiný kabinet.

Paní redaktorko, kdo jsem já, aby říkal premiérovi, ministru zahraničí a prezidentovi, jakým způsobem...

Tak jste šéf jednoho z poslaneckých klubů, jste ve spojenectví s vládní stranou, která právě má ministra zahraničí, diplomatický sbor je zablokován, ministra zahraničí navrhuje, že to šalamounsky vyřeší tak, že pošle velvyslance na nižší post, že z nich udělá chargé d'affaires. Těch nápadů je ve vzduchu spousta, ale řešení spousta zatím žádné.

Já věřím v moudrost všech tří pánů, kteří jsou v tom zainteresováni a věřím, že se budou všichni, že odloží osobní spory a budou se snažit najít řešení, které bude dobré pro Českou republiku. Oni všichni tři totiž zastupují Českou republiku a Česká republika nemá tři zahraniční politiky, má jenom jednu zahraniční politiku.

A máte pocit, že právě to nepoškozuje hnutí Starostů a nezávislí? Vy tady musíte "držet" přece tu linii danou TOP 09, je to spor ministra zahraničí, je to spor šéfa strany, se kterou vy jste ve spojenectví.

Kdybychom byli neloajální v této věci, jako že nic takového rozhodně nepředpokládám, jistě byste se mě, paní redaktorko, ptala, jestli nepoškozuje hnutí Starostové a nezávislí to, že jsme neloajální k TOP 09. Já myslím, že loajalita a podaná ruka je jednou z věcí, které Starostové dodržují a my jsme jednou si s TOP 09 podali ruku a jsme loajální k její politice a stojíme za svým ministrem i v případě sporu.

No, tak ale bavíme se v den, kdy jste to spojenectví utvrdili, ale kdy zároveň jste na té lokální úrovni dali svým starostům volnou ruku a můžeme se ptát, jestli to právě není kvůli tomu, že nebudete chtít je zatížit tou loajalitou a budete chtít jim nechat volný prostor, aby se mohli i distancovat třeba od politiky vlády.

Paní redaktorko, my jsme hnutí a i v běžně zavedených politických stranách samozřejmě že probíhá mezi občany diskuse. Samozřejmě že když já přijdu k nám do hospody, tak mnohé kroky vlády musím, musím vysvětlovat a ne všecko je úplně jasné a ne každý se mnou bude vždy souhlasit. Mnohdy je to o informacích, které ten člověk má. Jestli čte jenom titulky na internetu nebo novinových článků nebo jde skutečně do hloubky toho problému a skutečně si ověří některé informace. Snadná řešení a dnes, dnes to na sněmu zaznělo několikrát, neexistují. A pakliže chcete dosáhnout nějakých cílů obecně v životě, nejenom v politice, tak tomu musíte i něco obětovat.

A chtějí u vás v hospodě, abyste někdy přijel s ministrem financí Kalouskem?

Ministr financí Kalousek u nás v hospodě již byl.

Když se podíváme na to, co se děje v Praze, tak tam taky problémy TOP 09 teď přerůstají vlastně až na tu celostátní úroveň, protože se může stát, že hlavní město bude docela dost dlouho bez vedení. Nepřehnala to TOP 09 s razancí?

Já se přiznám, že se neumím vyjádřit k problémům hlavního města Prahy. To je skutečně něco, co jde mimo mě. Samozřejmě mám na to nějaký občanský, občanský názor, nicméně nestudoval jsem to hloubky, věřím, že zastupitelé, zastupitelé za TOP 09 dělají to nejlepší, co mohou. Nicméně přesné důvody, které k tomu vedly, veřejné zakázky, s kterými nešlo hnout, zadlužení hlavního města Prahy, respektive financování některých staveb, tunelu Blanka, je určitě nejednoduchá věc a znám ze své praxe starosty a mimo jiné jsem také týden hlavní město "řídil" při své výměně s primátorem Bémem, že řešení těchto problémů není jednoduché a to jsou věci, které oni nezapříčinili. Ale dnes, dnes za ně bohužel, dnes je musí řešit. Dokonce za Opencard, kterou nezavinili, jsou dnes trestně stíháni, to je obrovská absurdita, do které jsme se dostali.

Mně spíš šlo o jakousi politickou vyzrálost udělat nějaký klíčový krok, aniž by byl plán B, který by relativně řešil tu situaci. To se teď v Praze děje, TOP 09 se nedohodla se sociálními demokraty ani s ODS.

Neumím posoudit, jestli TOP 09 pražská má plán B, nebo nemá. Pevně věřím tomu z toho mála, co o tom vím.

Tak já se zeptám jinak, když strana udělá takový radikální krok a nemá plán B, nemá se volič bát, že to samé udělá třeba ve sněmovně a s vládou?

Volič v tomto případě může být zcela klidný. Pokud si všímáte, tak my jsme ve sněmovně nejjednotnější demokratický klub, nikdo z našich poslanců neodešel na rozdíl od všech ostatních poslaneckých klubů. Dokonce je nás o jednoho víc, protože k nám přibyl pan starosta Šťovíček.

Co když po volbách těch parlamentních, pane Gazdíku, budou rozdány karty tak, že se bude třeba jednat i o společné spolupráci TOP 09, Starostů a sociální demokracie? Není to teď v Praze zkouška?

Já si to příliš programově nedovedu představit na té celostátní, celostátní úrovni, jak bysme se domlouvali na některých zásadních požadavcích, které sociální demokracie má. Vezměte si, že tato vláda prosadila důchodovou reformu. Já sám jsem klientem druhého pilíře důchodové reformy a sociální demokracie hlásá, že ji chce zrušit. Sociální demokracie hlásá, že živnostníci jsou paraziti. Pan Mládek říká, že mezi důchodem a smrtí má být maximálně 5 let. Tady se určitě neshodneme.

Vyloučíte to?

V politice se říká "nikdy neříkej nikdy", já nevím, jaká situace může nastat po parlamentních volbách, můžeme se dostat klidně do válečného stavu, nechtěl bych nic vylučovat.

Předseda hnutí Starostové a nezávislí Petr Gazdík. Díky, že jste přišel, hezký večer, na shledanou.

Hezký večer vám i divákům.

Barbora Kroužková

ČT 24, 31. 5. 2013

Štítky
Osobnosti: Petr Gazdík
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme