Gazdík: Donutí-li nás krize snižovat důchody a platy, zdaníme víc bohaté, byť symbolicky

Rozhovor s předsedou poslaneckého klubu TOP 09 a Starostové Petrem Gazdíkem

19. 11. 2011

Pane předsedo klubu TOP 09 a Starostové, nebyla vaše reakce na tzv. koaliční nevěru u loterijní daně, kdy jste nahlas uvažovali o tom, že odejdete z koalice, přehnaná, až hysterická?

Podle mého jsme nereagovali hystericky, předtím jsme s partnery trpělivě vyjednávali. Ještě večer před hlasováním nás premiér ujišťoval, že zvednou ruku pro koaliční dohodu. Druhý den tomu bylo jinak. Nemůžu to nazvat jinak než podraz.

Podle premiéra Nečase nikdo z koaličních stran neměl při tom hlasování čisté svědomí. Například vy jste nehlasovali pro koaličně dohodnutý návrh VV na mezigenerační solidaritu. Proč?

To hlasování mělo určité pořadí. Když Věci veřejné nezvedly ruku pro dohodu o stravenkách, tak jsme nemohli hlasovat pro mezigenerační solidaritu, protože bychom se dostali do naprosto tragické situace z hlediska rozpočtu. Jako vláda rozpočtové odpovědnosti jsme nemohli neuvěřitelně zatížit rozpočet dalšími výdaji, když před tím Věci veřejné hlasovaly pro zachování stravenek. Chápu, že pan premiér se snaží zakrýt to, že ODS podlehla obrovskému tlaku loterijní lobby.

Premiér říká – udělejme za tím nešťastným hlasováním tlustou čáru, a kdo to bude dál rozmazávat, má pouze postranní úmysly. Podle něj kroky TOP 09 dlouhodobě ukazují na to, že chce rozbít koalici a vyvolat předčasné volby a že reakce na hlasování o loterijní dani to také dokládá.

Pan premiér se hluboce mýlí. Musel v minulých dnech vidět, že jsme byli koaličně loajální, když se nám projednávané zákony nelíbily. Týkalo se to zákona o zadávání veřejných zakázek, který byl pro nás těžce přijatelný kvůli tomu, že neřešil zveřejňování struktury subdodavatelů, nebo zákona o obnovitelných zdrojích energie. Musím zopakovat, že jsme se večer domluvili, a poté jsme se dozvěděli, že pan premiér dal poslancům volné hlasování. To není nic jiného než podraz. Chápu, že on za tím chce udělat tlustou čáru, ale nás se to hluboce dotklo. My jsme byli vždy loajální, ale podraz velké hazardní koalice nás vede k tomu, že příště nepůjdeme tolik proti svému svědomí. A pokud nám Senát vrátí zákon o zadávání veřejných zakázek ve znění Nadačního fondu proti korupci, se kterým spolupracujeme a se kterým jsme podávali pozměňovací návrh ve Sněmovně, jsme připraveni pro něj hlasovat.

Jak chcete napravit zákon o loterijní dani?

Teď to může spravit jenom Senát, v kterém má většinu ČSSD. Jsem rád, že si sociálnědemokratičtí senátoři uvědomují chybu, kterou udělali jejich poslanci a jejich předseda, když zvedli ruku pro paskvil, který i jejich starosty obral o více než pět miliard korun a daroval je loterijním společnostem.

Šéf ČSSD Sobotka říká, že nakonec nehlasovali pro celý zákon týkající se jednotného inkasního místa, jehož součástí byla loterijní daň. Podle něj jste také nemuseli hlasovat pro celý zákon, když se vám část nelíbila.

Už jsem si všiml, že panu Sobotkovi jde více o politikaření než o blaho země. Zákon o jednotném inkasním místu jako jeden z reformních zákonů s sebou nese řadu pozitiv. Ale pan Sobotka se řídí heslem: čím hůře, tím lépe. O čemž nás přesvědčil při nesmyslných obstrukcích, které diskreditovaly celou Sněmovnu, protože lidé nerozlišují, kdo za to může. Neřekl bych ale, že je to devastující strategie celé ČSSD, ale hlavně pana předsedy Sobotky. On v momentu, kdy ČSSD začaly klesat preference, kdy vychází najevo, jak slabým je předsedou soc. demokracie, kdy mu odešel Jiří Paroubek, kdy se mluví o dalších poslancích, kteří mu odejdou, kdy probíhá vnitřní boj mezi Sobotkou a Haškem, tak začal takto politikařit. To je pro něj typické, pomůže stvořit paskvil loterijní daně a pak řekne, že jsme měli možnost nehlasovat pro celý zákon. To je pokrytectví nejvyššího rázu.

Proč jste pozměňovací návrh poslance ODS Svobody a véčkaře Babáka, který je vstřícný k loterijním firmám, nezastavili už v hospodářském výboru?

Není to poprvé, kdy jsou zákony o hazardu neuralgickým bodem našeho zákonodárství. Když už se zákonodárci před volbami na regulaci dohodli, tak zákon podivně vrátil pan prezident. Já chápu, že soc. demokracie má po minulých volbách velký dluh, udává se až 400 miliónů korun. Jak se k tomu zákonu postavili, mluví za vše. Také je normou, že se při projednávání zákona, ve kterém jde o obrovské peníze, snaží lobbisté nastolit galimatyáš a zařídit stovky pozměňovacích návrhů, aby to bylo co nejméně přehledné.

Co se s tím dá dělat?

Už se rok snažíme v podvýboru pro změnu jednacího řádu Sněmovny vytvořit limity pro podávání pozměňovacích návrhů, aby návrhy mohl podávat ne jediný poslanec, ale jen určitý počet poslanců, nebo celý klub. Už se blížíme k cíli, teď budeme ještě muset debatovat o tom, jestli do jednacího řádu zanést, aby jedna politická strana nemohla za pomoci obstrukce zneschopnit fungování instituce, jak se o to pokoušela soc. demokracie.

Vy si myslíte, že soc. dem. vám budou chtít pomoci zbavit hazard peněz a pravomocí, když naznačujete, že soc. demokracie z hazardu profituje?

Já oceňuji, že senátoři si uvědomují to, co by se stalo po Novém roce, kdyby prošel zákon tak, jak jej schválila velká koalice hazardu ve Sněmovně.

Všichni, kdo loterijní daň podpořili, argumentují tím, že koalice nepočítala s podporou sportu, a oni jen zařídili, že třetina peněz půjde přes ministerstvo školství právě na sport a že sportovce podpoří i hazardní společnosti. Jak vlastně chtěla koalice zajistit financování sportu?

Musíme rozlišovat sport vrcholový a mládežnický či na nižší úrovni. Sportovní svazy jsou vinny tím, jak dopadla Sazka. O výtěžky pro sport se připravily samy, když podporovaly hospodaření Sazky. Od doby, co se postavila Sazka aréna, začaly okresní svazy, to vím jako starosta, dostávat o polovinu až dvě třetiny peněz méně, neboť šly na splácení Arény. A obce a města musely začít mládežnický sport daleko více podporovat. Kdyby ty peníze šly obcím, tak ty sportu pomohou transparentním, veřejným způsobem. Což se v případě loterijních společností nedělo. Víme o stovkách případů, kdy se podporoval golf a kdy peníze končily kdovíkde. Co se týče vrcholového sportu, tak koalice pro něj počítá s jednou miliardou.

Proč jste to neřekli dříve? Určitě byste sportovní lobby oslabili.

Já nejsem ministr školství, tělovýchovy a mládeže. Je jeho chyba, že to nedokázal veřejnosti sdělit.

Abych si to ujasnil. Znamená to, že chcete, aby Senát poslal zpátky do Sněmovny původní návrh, který bude počítat s tím, že 70 procent loterijní daně získají obce a 30 procent státní pokladna, nikoli ministerstvo školství?

Nikoli, těch třicet procent půjde do resortu školství. S tím se počítalo i předtím a argumenty, že chtějí více peněz pro sport, byly falešné.

A navíc by měl dostat vrcholový sport další miliardu?

Nejsem vyjednávač, ale co o vyjednávání se senátory vím, tak je to jedna z věcí, na kterých jsme ochotni se domluvit.

Podle soc. dem. šéfa Sobotky jste hysterii kolem loterií rozpoutali, abyste zakryli fakt, že se vám pro obce nepodařilo prosadit nové rozpočtové určení daní.

Mě překvapuje, že toto říká bývalý ministr financí, který by o rozpočtovém určení daní a rozdělení peněz z loterií měl něco vědět. Ale je to jen další důkaz toho, že pokud bude Bohuslav Sobotka jednou premiérem, bude to pro tuto zemi tragédie. On by si měl uvědomit, že některým obcím, např. Suché Lozi (zde byl Gazdík starostou), by to nepřineslo vůbec nic, protože tam není jediný výherní přístroj. K věci: ministerstvo financí podalo návrh na rozpočtové určení daní podle koaliční smlouvy už v červenci. Problémem podle ODS je to, že čtyři největší města dostanou postupně po čtyřletém přechodném období o 4,9 miliardy méně. Podle našeho pohledu jim pouze bereme to, co roky pobíraly neoprávněně…

Ale je fakt, že návrh někde zamrzl.

Je pouze na premiérovi, kdy ho na pořad vlády zařadí, přitom demonstrujícím starostům v září přislíbil, že jej zařadí na jednání vlády do konce října.

Jste ochotni ODS ustoupit?

ODS má některé kompromisní návrhy, na které jsme ochotni přistoupit. Ale otázka velkých měst je pro nás zásadní problém, protože v dnešní, hospodářsky nahnuté době nevidím jako reálné, že někde jen tak najdeme pět miliard pro velká města, která je pobírají neoprávněně.

Ještě jednou argument šéfa ČSSD. Podle něj se snažíte zakrýt, že zákon o DPH počítá s tím, že se sníží podíl obcí na této dani.

Je pravda, že se procentní podíl obcí sníží, ale nepřijdou ani o korunu a reálně dostanou stejně jako dosud.

Ministr financí Kalousek i premiér Nečas mluví o tom, že pokud bude mít ekonomika příští rok problémy, tak nás čeká další úsporný balíček. Diskutujete o tom, co uděláte, pokud se naplní katastrofické scénáře?

Určitě o tom naši ekonomičtí experti a ekonomická rada vlády diskutují. Určitě nechceme zvyšovat přímé daně. Zvyšovat odvody firem a tím cenu práce v čase hospodářské krize je krajně nezodpovědné, protože co by stát vybral navíc, stejně by musel vrazit do sociálních výdajů a do podpory v nezaměstnanosti. V případě katastrofických scénářů je možnost zvyšovat DPH, spotřební a majetkové daně. Ale ještě před tím by měly nastat úspory na straně státu. Já stále vidím na ministerstvech zcela zbytečné náklady a výběrová řízení. Teprve poté můžeme diskutovat o výši DPH. Naše představa je taková, že by měla být DPH 19procentní, s výjimkou léků, knih a tisku v sazbě pět procent.

Se snížením platů státních zaměstnanců a zmrazením důchodů se nepočítá?

Zmrazení důchodů je jedna možnost, ale jako jedna z posledních. Platy státních zaměstnanců nejsou podle mého na pořadu, protože bychom tím výrazně zhoršili stav rodin s dětmi. Protože čísla za první polovinu tohoto roku jasně uvádějí, že zatímco důchodcům se průměrně zvedla životní úroveň o tři procenta, životní úroveň rodin s dětmi se o dvě a půl procenta snížila. Než by se sahalo na platy státních zaměstnanců, jednodušší řešení by bylo zefektivnit státní správu a propustit 10 až 20 procent státních zaměstnanců.

To ale rozšíříte řady nezaměstnaných.

Podle mého se schopný státní úředník dokáže prosadit i v soukromém prostoru, když ve státní správě dokázal vytvářet dojem, že něco dělá.

Proč neuvažujete o zvýšení daně pro vysokopříjmové zaměstnance?

Já si osobně nedokážu představit to, že by se nevalorizovaly nebo dokonce snižovaly důchody nebo by začala klesat životní úroveň rodin s dětmi a zároveň, byť v symbolické rovině, nedošlo ke zvýšení daně u nejbohatších skupin.

To znamená, že opustíte svou ideologii, přímé daně zásadně nezvedat?Kdyby přišla obrovská krize, která by snížila výkonnost ekonomiky například o pět procent, pak ideologické předpojatosti příliš neplatí. Nikdo z nás, kdo o tom rozhoduje, s tím nemá zkušenosti, protože osmdesát let od velké krize ve třicátých letech nic takového nepamatuje.

Znamená to, že byste přemýšleli o vícepásmové dani?

U skupiny těch nejbohatších by se muselo zavést další pásmo daně. Bavíme se ale o nejčernějším scénáři a jednalo by se o symbolickou rovinu, protože ti nejbohatší jsou schopni to obejít přes firemní daně přesunutím do daňových rájů. Šlo by o symbolickou rovinu, která by neměla příliš veliký přínos do státního rozpočtu.

Jak jste postoupili s přímou volbou prezidenta?

Já jsem po schůzce předsedů všech poslaneckých klubů optimistický, protože všichni vyjádřili vůli pro to hlasovat. Otázkou je stále Senát, tam někteří senátoři soc. demokracie na to mají jiný názor, ale předseda ČSSD Sobotka garantoval, že i jejich senátoři jsou ochotni pro přímou volbu hlasovat. Soc. demokracie už není tak zaseknutá a už netvrdí, že bude pro, jen když se zmenší pravomoci prezidenta.

TOP 09 chce přímou volbu také proto, že ji preferuje váš kandidát na prezidenta – Karel Schwarzenberg. Jak ale hodnotíte to, že jeho popularita mezi lidmi klesá?

Popularita politiků podle mého přímo nesouvisí s preferencemi prezidentských kandidátů. Z tohoto hlediska by nejlepším kandidátem byl Jiří Dienstbier, Bohuslav Sobotka nebo Jiří Pospíšil, ale nikdo z nich není podle mého vhodným kandidátem.

Co říkáte tomu, že z vlády odchází jeden ministr ODS za druhým kvůli různým podezřením?

Co se teď děje, okolnosti odchodu ministra Kocourka a jmenování pana Kuby, svědčí o tom, že pokud tady někdo před rokem sliboval novou a čistou ODS, bez napojení na kmotry, nemluvil pravdu.

Zvenku to vypadá, že premiér musí ustupovat klikám v ODS. Mluví se o tom, že za novým ministrem zemědělství Bendlem stojí známý pražský kmotr Ivo Rittig a za čerstvým ministrem obchodu a průmyslu Kubou tzv. kníže z Hluboké Pavel Dlouhý…

… a že šéfka Nečasova kabinetu paní Nagyová řeší s panem Hrdličkou (vlivný pražský podnikatel) rozpočtové určení daní. Určitě panu Hrdličkovi jde o pražské chodníky a spokojenost prostých obyvatel Prahy. Je osobní odpovědností premiéra, že si do vlády vzal pana Bendla, pana Kubu a jakým způsobem hájí ministra Vondru. Laskavý volič si sám musí udělat obrázek sám. Pro mě je nová a čistá ODS pouhou chimérou.

Nebudete po příštích volbách obezřetnější a do vlády s ODS nepůjdete?

Já hlavně doufám, že budou obezřetnější voliči a nedají vzniknout nové straně, jako Věci veřejné. Ale k vaší otázce, proboha, s kým máme jít do koalice? S ODS a Věcmi veřejnými v koalici už jsme. Dodávám, bohužel. A jít s rozpolcenou soc. demokracií a s tím, co předvádějí v krajích někteří její hejtmani, by byl krok z bláta do louže. A s komunisty je koalice ideologicky naprosto nepřípustná.

Oldřich Danda

Právo, 19. 11. 2011, Rubrika: Rozhovor, str. 8

Štítky
Osobnosti: Petr Gazdík
Témata: Hospodářství
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme