Gazdík: Daňová reforma se sladí s občanským zákoníkem

Rozhovor s předsedou poslaneckého klubu TOP 09 a Starostové Petrem Gazdíkem

9. 11. 2011

Daňová reforma se tedy v České republice s největší pravděpodobností odkládá, jak jste slyšeli i ve zprávách. Zástupci koaličních stran se včera večer dohodli na tom, že nová pravidla mají platit až od roku 2014. Nicméně už od příštího roku má platit nový způsob zdanění hazardu. Peníze z Lotynek a Forbesů mají jít do veřejných rozpočtů. Není ještě úplně jasné, v jakém poměru se o ně podělí stát a obce. Předsedy poslaneckého klubu TOP 09 Petra Gazdíka jsem se zeptal, jak velkým zásahem do reformních plánů vlády je odklad daňové reformy?

Není to určitě velkým zásahem, spíše pozitivním zásahem v tom smyslu, že se daňová reforma sladí s novelou občanského zákoníku, který je přijímán současně a který taktéž bude platit od 1. ledna 2014. Pro občany to bude mnohem komfortnější start, kdy ty zásadní změny proběhnou k jednomu datu.

Ano, o tom, že je potřeba to sladit s občanským zákoníkem, o tom mluvil i ministr financí Miroslav Kalousek, ale co to vlastně znamená, to jste nevěděli dřív, že to bude potřeba sladit s občanským zákoníkem?

Rozhodně jsme to věděli dřív, nicméně naší snahou bylo daňovou reformu udělat co nejdříve. Na druhu stranu situace v eurozóně, to, jakým se vyvíjejí evropské trhy, strach z obrovské finanční krize nás také nutí k tomu, abychom to o jeden rok odsunuli, abychom měli dostatečný manévrovací prostor pro zavedení a případné úpravy, které budou reagovat na aktuální situaci.

Zase, co to znamená to, co říkáte? Znamená to, že jste i vzhledem k vývoji v Evropě, očekávanému vývoji ekonomiky zjistili, že na daňovou reformu prostě nejsou peníze?

Zjistili jsme, že daňová reforma může být úplně jinak, než jsme vycházeli z nějaké predikce vývoje, který se příliš zatím nenaplňuje, nebo ty zprávy dostáváme, tak jsou celkem strašidelné až. My chceme reagovat velmi pružně v závislosti na tom, kam se česká ekonomika, která je velmi na tu, na ty evropské ekonomiky, kam se pohne.

Znamená to, že kdyby nehrozilo, že ekonomický růst bude mnohem nižší než se původně předpokládalo, tak by daňová reforma přišla dřív, nebo prosazovali byste ji dřív?

Přesně tak.

Takže výsledkem daňoví reformy bude, že stát bude mít míň peněz, že na ni prodělá?

Rozhodně by nemělo být výsledkem daňové reformy, že na ni stát prodělá. Výsledkem by měla být jaksi pružnost trhu, podpora podnikání, omezení byrokracie, jednotné inkasní místo a další výhody.

A když tu ale, když tu reformu odložíte, tak jaký prostor tím získáte? Výsledkem daňové reformy má být větší pružnost nebo menší pružnost a větší nebo menší možnost, jak reagovat na aktuální ekonomický vývoj?

Výsledkem daňové reformy má být především jednoduchost, stabilita a omezení byrokracie. K jejímu zavedení je potřeba celá řada technických úkonů, úprav, příprava orgánů celní správy, finančních úřadů a dalších orgánů státní správy. Kromě toho to navázání, o kterém jsem mluvil, na občanský zákoník, který bude znamenat velmi podobné, podobné změny, takže všechna tady tyto opatření vyžadují určitý čas a my bychom měli rádi dostatečnou možnost na to,na to reagovat tak, aby to občany zasáhlo co nejpozitivněji.

A ty technické úkony, o kterých mluvíte, ty budou stát nějaké peníze?

Ty budou určitě stát nějaké peníze.

Nevypadá to ale tak, že teď odložíte daňovou reformu a do toho roku 2014 se budete bavit prakticky jen o stravenkách?

Rozhodně se nebudeme bavit, bavit jenom o stravenkách. Stravenky jsou jedním z témat pro běžné občany, určitě, určitě pro mnoho lidí zásadní, protože se tak stravuje, stravuje velká část zaměstnanců a včera ten pozitivní vývoj, který, který v tom je, že koalice se dohodla, že bude hledat podporu závodního stravování takovou, aby to příliš nezasáhlo jaksi kvalitu stravování těch, co nyní využívají stravenky.

A prosím ještě k jedné věci. Jak to bude se zdaněním hazardu? To by mělo přijít na řadu už od příštího roku, ale třeba už je nějaká dohoda ohledně toho, kolik peněz dostanou obce a kolik stát?

Ta dohoda platí tak, jak, tak jak, tak jak byla uzavřená. Mělo by to být rozděleno v poměru 70:30, protože obce jsou ty, které ve svých místech nesou ty sociální důsledky jaksi hazardu se vším všudy a měly by mít dostatečný prostor, aby ty peníze využívaly, využívaly na to, aby minimalizovaly ty sociální dopady a aby se snažily podporovat jak, jak různé sociální věci, tak kulturu a sport u výtěžku hazardu.

Tolik předseda poslaneckého klubu TOP 09 Petr Gazdík.

Jan Bumba

Český rozhlas - Rádio Česko, 9. 11. 2011

Štítky
Osobnosti: Petr Gazdík
Témata: Hospodářství
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme