Farský: U registru řidičů hrozí v dubnu kolaps

Rozhovor s poslancem TOP 09 Janem Farským

Ministerstvo chtělo původně přenést celou odpovědnost na obce a města. Teď po tichých protestech hledá narychlo jiné řešení. Od 1. dubna budete registr řidičů spravovat sami a na svou zodpovědnost, napsalo 11. února ministerstvo dopravy starostům obcí a měst, která vykonávají i státní správu. S tím, že by tyto obce musely případně i odkoupit počítače a software. Důvodem je, že končí smlouvy mezi státem a firmou AutoCont CZ, která registr řidičů - a také registr vozidel - provozuje. 

6. 3. 2014

Teď, po protestech části starostů, ministerstvo obrací - a během několika dnů jim navrhne řešení. "Nepůjdeme tou cestou, že bychom starost o provoz registru řidičů přenesli v plné míře na obce," řekl Aktuálně.cz mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. A dodává: "V nejbližších dnech budeme příslušné úřady informovat o dalším postupu."

"Myslím, že už včera bylo pozdě," říká v krátkém rozhovoru pro náš deník starosta Semil Jan Farský, jinak také poslanec za TOP 09 a Starosty. A dodává: "My jsme zatím dostali informaci jen takovou, že od 1. dubna to bude naše povinnost a že v průběhu února dostaneme doplnění informací. Žádné zatím nepřišly, takže zůstává v platnosti, že se o registr máme od dubna starat my, ale zároveň vůbec nevíme jak. Takže hrozí kolaps, a to dost výrazně."

Vaše město vykonává část státní správy. V čem je tato situace jiná než v dalších případech?
Stát na nás samozřejmě i jindy přenáší své povinnosti. Tato situace je ale jiná v tom, že je to hrozně narychlo. První informaci o tom jsme dostali 11. února datovou schránkou s tím, že v průběhu února ještě dostaneme další informace, žádné ale nedorazily. Ale zároveň nás informují o tom, že od 1. dubna už to bude čistě naše odpovědnost. A to hardware i software.

Teď ministerstvo říká, že na vás celou odpovědnost nepřenese a hledá nějaké řešení - a že dokonce pomůže s financováním potřebné výpočetní techniky...
Počkám si, s čím ministerstvo nakonec přijde. Myslím, že už včera bylo pozdě. Ale výpočetní technika, tedy počítače - to je ten menší problém. Mnohem větší vidím v softwaru. Neradi bychom to řešili nákupem programů u jedné firmy. My nejsme zvyklí, že bychom toto platili, pokud vykonáváme státní správu.

Možná to dostanete zadarmo...
Ale je to narychlo, není jasné, jestli vůbec v radě města stihneme schválit převzetí - podle mě se to dost dobře stihnout nedá. I kdybychom to dostali darem, tak dar musí podle zákona schválit rada města.

Situaci ministerstvo řeší, nicméně jaké by hrozily problémy, pokud by převzetí registru neproběhlo, jak má?
Pokud to ministerstvo dopravy vypne a nedá nám čas to převzít, tak hrozí reálně kolaps. Nevydávali bychom řidičáky. Je v tom i systém digitálního tachografu, takže se to dotkne i profesionálních řidičů, a také se to týká systému elektronického testování žadatelů o řidičský průkaz. Takže by se ani nemohly provádět zkoušky. Takže na poli řidičských průkazů by se nedělo nic - kdo ho má, tomu zůstane, komu se má vrátit, tomu ho nevrátíme, a kdo by ho chtěl nově, tak ho nedostane.

Jan Němec

aktualne.cz, 5. 3. 2014, rubrika: Zprávy

Štítky
Osobnosti: Jan Farský
Témata: Doprava
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme