Farský: Registr by vyšel maximálně na milion korun

Rozhovor s poslancem Janem Farským

16. 4. 2012

Proč jste se rozhodl najednou sepsat ten zákon?

Inspirace Slovenskem je známá, už to tam více než rok funguje. Internet zbořil poslední překážky, které bránily masovému sdílení informací. Stát hospodaří výhradně s penězi svých občanů a ti mají právo vědět, jak s nimi hospodaří. Už jen povinnost zveřejňování povede k tomu, že se řada nákupů ani neuskuteční.

A nebyla za tím také liknavost vlády, která i přes sliby dosud nic nepředstavila?

To je přesné pojmenování. Registr smluv jsme zkoušeli prosadit už do zákona o veřejných zakázkách, což ale neprošlo na koaličním jednání s tím, že by to nepostihovalo spoustu dalších smluv. A dohoda byla, že vláda do konce letošního ledna předloží speciální zákon. To se nestalo, a tak jsem si řekl, že Věci veřejné, které to měly na starost, asi mají svých problémů dost a že se do toho vrhnu sám.

Kdy se váš zákon dostane do sněmovny?

Teď to mají k dispozici k připomínkám ministerstva, jež spravuje TOP 09, a neziskovky, které se věnují boji s korupcí a otevřené správě. A také kolegové právníci ze sněmovny. Byl bych rád, abychom do konce dubna měli hotový text, který bude opravdu funkční. S tím půjdu na vládu a požádám o podporu všechny kluby ve sněmovně s výjimkou komunistů.

Pomáhali vám s přípravami i politici ze Slovenska?

Před pár týdny jsem se svými asistenty jel na Slovensko. Kolegové nám tam poskytli podklady, důvodové zprávy, zápisy z jednání, aby bylo jasné, kde a jak museli ustupovat. Z toho všeho jsme pak vycházeli. A jsem s nimi v kontaktu i teď.

Jaké odhadujete náklady na zavedení tohoto registru? Na Slovensku to pořídili velmi levně...

Slovenská vláda zaplatila za software 15 tisíc eur, se servery to tam vyšlo asi na půl milionu korun. Vzhledem k tomu, že u nás by to muselo být o něco objemnější, počítám náklady do milionu. Na Slovensku se o to starají dva IT experti na úřadu vlády. Určitou administrativu navíc přinese to, že se budou jednotlivé smlouvy či objednávky muset převést do elektronické podoby, ale já jsem si už v Semilech, kde jsem starostou, vyzkoušel, že to zásadní komplikace není.

Jak by to přesně fungovalo? Každý úřad by měl na serveru svůj profil, kam by se jen nahrávaly smlouvy?

Přesně tak. Navíc ten systém zaznamenává přístupy, takže to nelze zpětně měnit, když něco chcete upravit, musíte požádat administrátora. Naší výhodou je, že na Slovensku už to přes rok funguje, že se od nich můžeme poučit.

dkdy by to mohlo fungovat?

Na Slovensku to zavedli během pár týdnů. Ideální by bylo, kdyby to mohlo platit už od listopadu, protože řada úřadů na poslední chvíli hodně utrácí, aby se nezjistilo, že rozpočty, které mají, jsou ve skutečnosti větší, než potřebují. Ale i když se podaří, aby se to rozjelo až od ledna 2013, bude to dobré.

Luboš Křeč

Hospodářské noviny, 16. 4. 2012, Rubrika: Česko, str. 5

Štítky