Diskuse na téma budoucnost české armády se zástupci volebních stran

Hostem pořadu Názory a argumenty na ČRo 6 byl Pavel Dobrovský

2. 5. 2010
Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Dobrý večer. Od mikrofonu vás zdraví Jan Punčochář. Také nedělní Názory a argumenty věnujeme diskusi nad programy politických stran. Dnes budeme mluvit o obraně a bezpečnosti. Přestože zahraniční politika dlouho nepatřila mezi příliš polarizační témata, v posledních letech se situace změnila. Parlamentní souboje se tak vedou i o věci, které byly donedávna samozřejmé. Jako je účast českých vojáků v zahraničních misích.
Programy svých stran dnes budou představovat, odkud to vezmeme, Tomáš Kladívko za Občanskou demokratickou stranu, dobrý den.

Tomáš KLADÍVKO, Občanská demokratická strana
--------------------
Dobrý den.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Luboš Dobrovský v barvách TOP 09, byť jinak nestraník.

Luboš DOBROVSKÝ, TOP 09 /nestraník/
--------------------
Dobrý den.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Jana Hybášková, tam také v barvách KDU-ČSL.

Jana HYBÁŠKOVÁ, KUD-ČSL, předsedkyně EDS
--------------------
Předsedkyně EDS na kandidátce KDU-ČSL v Praze.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Takže ve dvou dresech najednou.

Jana HYBÁŠKOVÁ, KUD-ČSL, předsedkyně EDS
--------------------
Dobrý den.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Dobrý den. Miroslav Svoboda, Česká strana sociálně demokratická, dobrý den.

Miroslav SVOBODA, Česká strana sociálně demokratická
--------------------
Dobrý podvečer.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
A Jiří Kotek, Občané.cz. Také vám dobrý den.

Jiří KOTEK, Občané.cz
--------------------
Podobně jako paní Hybášková jsem z Alternativy z Karlovarského kraje a podporujeme spolu s Klubem angažovaných nestraníků a s Nezávislými starosty právě kandidátku Občanů.cz.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Když vás poslouchám, tak 3 z 5 diskutujících se dnes mohou vesele distancovat od programu svých stran a říkat, my na to máme tak trošku jiný názor než jaký jsme sem přišli obhajovat. Dobře, pojďme začít tím, že si řekneme z vašeho pohledu, k čemu vlastně armádu máme. Většinou se říká, mohli bychom začít analýzou rizik. Tedy proti jakým rizikům v současné době českou armádu budujeme? Pane Kladívko.

Tomáš KLADÍVKO, Občanská demokratická strana
--------------------
My ji nebudujeme, my ji máme. My ji máme dokonce ...

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Rozvíjíme ji.

Tomáš KLADÍVKO, Občanská demokratická strana
--------------------
No, my ji udržujeme, protože máme nějaké závazky a říkáme si, že musíme naplnit obrannou doktrínu České republiky, která je schválená v roce 2005. A říká, že naše armáda bude, že rizika pro Českou republiku už nejsou v typu konkurenční války, jak jsme na ni zvyklí byli z minulosti, že nám nehrozí napadení nějakým státem, ale že nám hrozí případné napadení nějakým teroristickými organizacemi. Ať už za nima je stát nebo jednotlivci nebo ty skupiny a my musíme nějakým způsobem se těmto případným hrozbám bránit. A proto máme armádu.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Pane Dobrovský, váš pohled na smysluplnost armády.

Luboš DOBROVSKÝ, TOP 09 /nestraník/
--------------------
My si musíme především říci, jak vůbec tu armádu zařadíme do celého toho našeho systému obrany a bezpečnosti. Armáda je přece a obranná politika, z níž vyplývá teda nějaká funkce armády, je nedílnou součástí celé zahraniční politiky. A jestliže chceme udržet sebe v nějakém hodnotovém prostoru, pak musíme samozřejmě mít i nějaké instrumenty k tomu, abychom ohrožení toho hodnotového prostoru nějakým způsobem odrazili a abychom ve spojeneckých svazcích, to je pro nás teda zejména Severoatlantická aliance a bezpečnostní a obranné struktury Evropské unie, tu armádu nasazovali vždycky tam, kde společně pocítíme a zjistíme, že jsou ohroženy hodnoty, na nichž tento náš svět demokratický západní stojí.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Paní Hybášková, KDU-ČSL lomeno EDS.

Jana HYBÁŠKOVÁ, KUD-ČSL, předsedkyně EDS
--------------------
Tak, já se domnívám, že ten největší problém, který už léta provází naši armádu je, že jí v zásadě opravdu chybí vážné politické zadání. Prostě říct, že ji máme proto, abysme dodržovali spojenecké závazky, to je sice důležité, ale na to je armáda příliš drahá na to, abychom ji měli jenom proto, že se schováváme za to, co po nás spojenci chtějí. Čili já si myslím, že to, co je potřeba připomenout a jasně říct, ano, armáda stále ještě plní tu základní funkci, to znamená obranu našeho státu. To je prostě první. Druhá věc, kterou je samozřejmě potřeba tuto obranu definovat a není to jenom obrana zahraniční, je to samozřejmě skutečně i obrana územní. A jak tady říkal Luboš Dobrovský, samozřejmě jsme součástí nějakého kulturního a civilizačního okruhu. Koneckonců z Lisabonské smlouvy to máme i smluvně. Lisabonská smlouva posouvá úkoly zahraniční politiky nad to tradiční ochrana území, prosperita a stabilita, ale také říká vnější ochrana evropských hodnot. I k tomu slouží naše armáda.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Pane Svobodo, pohled České strany sociálně demokratické.

Miroslav SVOBODA, Česká strana sociálně demokratická
--------------------
No, já se přiznám, že jako fanda armády mě hrozně popudí, když slyším od zástupce KDU-ČSL, tato strana měla dlouhá léta své ministry právě v resortu obrany ...

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
To vy jste měli ale taky.

Miroslav SVOBODA, Česká strana sociálně demokratická
--------------------
... že, ale my neříkáme, že není armáda ukotvená. A já si myslím, že mimo to, co tady bylo řečeno velmi správně, tak pro mě nebo pro nás velmi podstatným úkolem armády je samozřejmě také nasazení při živelných pohromách na domácím území. Protože při vší úctě, jiné složky prostě nemají tu schopnost tyto pohromy, mám především na mysli velké požáry a především povodně, které se staly téměř standardní, tak při nich má armáda nezastupitelnou roli. A další samozřejmě věc, kterou bych chtěl vzpomenout, na kterou jakoby zapomínáme, jestliže jsme v nějakých strukturách, tak to není jenom o tom, že bysme z těch struktur si brali, tím má na mysli NATO, ale samozřejmě ten, to společenství je společenstvím proto, že se do toho společného celku také musí něco odevzdávat. To tady bylo řečeno, ale já to jenom chci zdůraznit. A z toho samozřejmě vyplývají i naše povinnosti směrem k zahraničí.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Když pominu ten jeden osten, který jste vyslal směrem ke KDU-ČSL, tak to zatím vypadá, že dnešní debata bude velmi konsensuální, pokud to tedy nezmění Jiří Kotek z Občanů.cz.

Jiří KOTEK, Občané.cz
--------------------
No, já mám teďka těžkou roli, protože předřečníci téměř vyčerpali téma. Já do toho vnesu takovej ten občanskej pohled.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Teď přemýšlím, o čem budeme mluvit příštích 43 minut v tom případě.

Jiří KOTEK, Občané.cz
--------------------
Vnesu ten občanský úhel pohledu trošku, že řadový občan v podstatě se příliš neorientuje v problematice, o které se mohou bavit politici a lidé kolem armády, protože oni mají přístup ke svým informacím. Ale domnívám se z toho občanského vnímání, že ten přístup k informacím o resortu je takový tajuplný a velmi těžko jsou dostupné jakékoliv informace, přestože máme Internet, tak na stránkách ministerstva národní obrany se tím velmi těžko a klopotně prokousáváte a většinou tam tedy nejsou. Jsou zastaralé, přežité. Včetně doktrín. Takže to je jeden problém. Já se domnívám, že ta armáda trpí anachronismem tedy i doby minulé, tedy zatížením těch bolševických struktur, řeknu, protože ty dnešní jsou různobarevné, jsou modré, oranžové, červené a je to totéž. Ta tajuplnost a nejasnost chování uvnitř resortu je jasná. Protože celá společnost v podstatě je zatížena, a teď použiju slovo korupce, a vnímám, že i právě armáda a armádní zakázky také přidělované v nedávné minulosti, jak registrujeme tedy nedávné mnohaleté, tak je zatížena právě stigmaty, že přidělování těchto zakázek od padáků, Pandurů až nevím kam, nebyly čisté, nebyly průzračné, nebyly transparentní. A když to uniklo z takového resortu tajuplného, jak jsem předeslal tím úvodem, tak už to je opravdu asi hodně, hodně alarmující, že i v té armádě se toto děje. A armáda jako taková, já k ní mám samozřejmě kladný vztah, protože jako občan by pro mě měla být, pro občana by pro mě měla být zárukou bezpečnosti toho státu, vnitřní, vnější, to můžeme v další diskusi posunout a rozdělit si tu debatu těmito směry. Ale ve vědomí asi občanském ta armáda je právě poznamenána špatnou hodnotou, zatíženou těmito aspekty, že má nízkou důvěru.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Musím, pane Kotku, uznat, že přestože jste v celostátní politice, jak jste říkal, nováček, tak ta schopnost odpovědět na jinou otázku než jaká byla položena, tu jste si osvojil velmi rychle od svých kolegů z celostátní politiky. Pojďme se vrátit k tomu, co zmiňovala Jana Hybášková a co tu trochu problesklo i v odpovědích Luboše Dobrovského, částečně Tomáše Kladívka. Že vlastně chybí politické zadání toho, co očekáváme od armády. Protože samozřejmě to není pouze to, že řekneme, budeme vydávat zavázané procento na obranu, protože jsme to slíbili při vstupu do NATO a podobně. Určitě vy jako politici byste měli říct, chceme, aby naše armáda byla schopná dělat toto. Jaký je pohled stran, které zde zastupujete na úkol armády? Pozitivně popsáno, co by měla dělat. Paní Hybášková.

Jana HYBÁŠKOVÁ, KUD-ČSL, předsedkyně EDS
--------------------
No, tak samozřejmě já už jsem hovořila o té základní funkci, to znamená obrana území, to znamená zajištění bezpečnosti a samozřejmě s tím souvisí i zajištění ochrany kritických infrastruktur, zajištění vnitřní bezpečnosti proti teroristickým útokům, živelným pohromám. Ale také to samozřejmě souvisí se zajištěním vnější bezpečnosti. A tam jsme nejen vázání spojeneckými závazky, ale vnější bezpečnost dneska v globálním světě je mávnutím motýlích křídel, to znamená naše působení, ať už kdysi v Iráku nebo v současné době v Afghánistánu, není právě jenom z těch důvodů těch spojeneckých závazků, ale jde také o to, že nebezpečí terorismu, islámského fundamentalismu jsou nebezpečí, která konkrétně ohrožují českou bezpečnost, a proto se jim musíme jaksi věnovat i na územích, která se zdají mnoha našim občanům velice vzdálená. Takže to je svébytná armáda. V dnešní době probíhá nové kolo diskuse o evropské bezpečnostní strategii a o bezpečnostní strategii NATO, které se trošičku vrací od toho modelu, který je znám jako model především expedičních sborů, to znamená, že bychom v zásadě měli popřít tu klasickou teritoriální obrannou sílu a měli bychom se věnovat jenom vyslání těch specializovaných expedičních sborů. Ono je to s nimi trošičku složité. V tom slova smyslu, že tak, jak se jednotlivé členské státy NATO vlastně specializují, tak to jsou jednotky, které mnohdy samotné nemají bojovou schopnost. Když si vezmete kupříkladu zdravotnictví, když si vezmete nasazení českých chemiků, tak to je bezvadné. Ale my také přitom musím udržet bojeschopnost, a to i při těch expedičních misích. A proto se celá ta debata o evropské i NATO obraně dneska vrací trošičku zpátky od těch devadesátých let, že nejde mít jenom expediční a specializované sbory, ale že to skutečně musí být vyvážené zpětně i k té klasické teritoriální obraně.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Jenom jedna drobná poznámka k tomu, o čem jste mluvila. V té jakoby vnitřní roli armády, nepřekrývala by se potom s prací policie? Protože aby současně, dejme tomu, strategickou záležitost typu elektrárny hlídala česká policie, armáda, nebudou se potom překrývat tady ty různé ozbrojené sbory?

Jana HYBÁŠKOVÁ, KUD-ČSL, předsedkyně EDS
--------------------
Tam samozřejmě jde o velice sofistikovanou dělbu práce. Ono dneska to není tak, že hlídáte pomocí 3 transportérů budovu národního, bývalého Federálního shromáždění na Václavském náměstí. To určitě není to klasické pojetí zajištění bezpečnosti. A je to mnohdy i velice sofistikované zajištění vlastně i té virtuální elektronické bezpečnosti. A to právě nemůže dělat jenom policie nebo ministerstvo vnitra. Tam musí být jasná součinnost všech složek, které jsou vlastně zastoupeny v bezpečnostní radě státu.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Jaroslav Svoboda, ČSSD se hlásil o slovo.

Miroslav SVOBODA, Česká strana sociálně demokratická
--------------------
Děkuji. Já, mě mrzí, že musím jedinou ženu u stolu neustále napadat. Ale já ...

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Ona je silná.

Miroslav SVOBODA, Česká strana sociálně demokratická
--------------------
Já vím, já vím. Já jsem přesvědčen o tom, a i historické zkušenosti ukázaly, nebo nedávné zkušenosti ukázaly, že armáda zcela jistě není na to vyhledávat, eliminovat a bojovat proti terorismu jako takovému na území České republiky. To zcela jistě ne. A drobná poznámka, i ty transportéry byly v rukou policie. Takže ty s armádou neměly, alespoň před tím Federálním shromážděním, nic společného. K samotné otázce. My jsme poměrně před nedávnou dobou profesionalizovali armádu. Nedá se říct, že tím, že se řekne, máme profesionalizovanou armádu, že v tu chvíli ten proces byl ukončen. Navíc v okamžiku, kdy máme už 2 roky globální ekonomickou krizi, která se samozřejmě promítá i do české ekonomiky, tak na to reagovala úřednická vláda a směrem k armádě vyslala jednoznačný požadavek. A to velmi dramatickou redukci především personálních, personálií. Žádné ...

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Prostě, že má propustit pár lidí, abychom tomu rozuměli.

Miroslav SVOBODA, Česká strana sociálně demokratická
--------------------
Jestli 4 tisícům lidí říkáte pár lidí, tak ano, propustit pár lidí. Mimo jiné, to se v letošním roce děje. A jinými slovy, to je opět určitá změna vnitřních poměrů armády a je potřeba s tím pracovat tak, aby se z ní stal byť v této zjednodušené formě nebo respektive při snížení počtu, jak občanských pracovníků, tak samotných vojáků, aby se z ní stal funkční systém a celek.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Vy jste se vymezil proti tomu, co Jana Hybášková označila jako ta vnitřní role armády. Potom nerozumím tomu, proč zrovna Česká strana sociálně demokratická poměrně usilovně torpéduje zahraniční mise, pokud se hlasuje o jejich rozšíření.

Miroslav SVOBODA, Česká strana sociálně demokratická
--------------------
No, my samozřejmě jsme torpédovali ten poslední nápad, nebo respektive poslední slib pana ministra Bartáka, protože jsme zkrátka dali slib veřejnosti, že budeme proti navyšování, v tomto volebním období proti navyšování vojáků ...

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Myslíte v končícím volebním období?

Miroslav SVOBODA, Česká strana sociálně demokratická
--------------------
Ano, samozřejmě. Vojáků v misích. A tento slib ...

Tomáš KLADÍVKO, Občanská demokratická strana
--------------------
Přesto se našlo 5 osvícených sociálních demokratů v Senátu, kteří poslední návrh podpořili, takže doufáme, že budete takto pokračovat i v budoucnu, pane kolego.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Já jenom poprosím ...

Miroslav SVOBODA, Česká strana sociálně demokratická
--------------------
Jako zcela jistě, ale v parlamentu vůbec ten návrh nebude předložen, protože by neměl šanci, aby parlamentní Poslaneckou sněmovnou aby zdárně prošel.

Tomáš KLADÍVKO, Občanská demokratická strana
--------------------
Není to škoda?

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Tak Luboš Dobrovský za TOP 09 mi tu vráží do ruky, abych ho nechal mluvit.

Luboš DOBROVSKÝ, TOP 09 /nestraník/
--------------------
No, já ani ne tak za TOP 09 jako spíš za sebe a myslím si, že je to naprosto v souladu v programovým textem teda v té oblasti zahraniční politiky a obranné politiky TOP 09. To není tak, že spojenci od nás něco chtějí. To není NATO, které od nás něco chce. To jsme my, neboť my jsme NATO. To není Evropská unie, která od nás něco chce. To jsme my, kteří něco chceme a cítíme spolu se svými spojenci, jak v Severoatlantické alianci, tak v Evropské unii, společná ohrožení a buď tedy dostojíme ne závazkům vůči někomu, ale závazkům vůči obraně svého zájmu a vyšleme dostatečný počet vojáků. My máme 25 tisíc příslušníků ozbrojených sil, nebo Armády České republiky. A nasaditelných z nich jsou 3 tisíce. To je do nebe volající nepoměr. My máme na těchto 25 tisíc mužů a žen ve zbrani kolem 30 generálů. Skutečně v uniformách. To nedává dobrý smysl. My máme zadání, které tu je. A Jana Hybášková říká, obrana území. Ale 25 tisíc vojáků i dokonce po nějaké mobilizaci, která je nerealizovatelná, protože není připravená, nemůže ubránit bez aktivace článku 5 Washingtonské smlouvy ani čtvereční metr tohoto území. Nehledě na to ...

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
To by se ani nevešli, tedy.

Luboš DOBROVSKÝ, TOP 09 /nestraník/
--------------------
Ano. Nehledě na to, že strategické dokumenty, jimiž je stanoveno zadání pro ozbrojené síly a pro obranu vůbec, jsou neuvěřitelně zastaralé. Nehledě na to, že služební zákon nefunguje a nevytváří dostatečnou, řekl bych, kariérní jistotu těch vojáků, kteří slouží. Nehledě na to, že nemáme dostatečně kvalitně rozpracované vojenské školství. Univerzita obrany naprosto selhává.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Čím?

Luboš DOBROVSKÝ, TOP 09 /nestraník/
--------------------
Selhává tím, že neprodukuje zejména civilisty, kteří by byli schopni na základě svého odborného vzdělání dostatečně kvalifikovaně realizovat to, co si všichni stanovujeme jako základ demokratického vztahu k armádě, to jest civilní kontrolu armády. A tak dále a tak dále. Takže je tady celá řada úkolů, nemá smysl se teď hádat o to, jestli ta nebo na strana v dané chvíli brání tomu, abychom vyslali dalších ještě 35 vojáků do Afghánistánu. Má smysl si říci, proč vůbec k těm hádkám dochází, jestli vůbec teda máme jasno o tom, k čemu chceme tu obranu užít. Ale to musíme udělat teda novými strategickými dokumenty a ty musí těm politikům navrhnout ti, které bohužel ta univerzita obrany neprodukuje. Ti odborníci, ti kvalifikovaní civilisté.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Udělal jste hezký oblouk. Já ho využiju k otázce, která bude dostatečně banální a laická, abyste na ni jako odborníci mohli odpovědět. Luboš Dobrovský na začátek říkal, není to NATO, kdo po nás něco chce, ale jsme to my, kdo něco chceme. A ta otázka je velice jednoduchá. Kdo jsou ti my a jak se to, co my chceme vlastně rodí? Tedy kdo by toto měl definovat a proč to tedy evidentně není?

Jana HYBÁŠKOVÁ, KUD-ČSL, předsedkyně EDS
--------------------
Tak, já si skoro osobuji právo na tuto otázku odpovědět už z toho titulu, že ...

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Všech 5 si ji můžete osobit.

Jana HYBÁŠKOVÁ, KUD-ČSL, předsedkyně EDS
--------------------
Ano, moje, teda jako první, omlouvám se svým pánským kolegům. Ale můj životní zlom odchod z české diplomacie kdysi byl poznamenán větou: "Armádě České republiky chybí demokratická kontrola". Tato věta mě stála místo velvyslankyně a všichni v armádě se strašně na mě zlobili, protože ji pochopili jako větu proti stavu české armády. Tato věta nemířila do stavu české armády a já jsem ráda, že jsme měla mnoho příležitostí si to s AČR vyříkat. I s jejími současnými i minulými veliteli. Tato věta mířila do jednoho jediného tělesa, a to je do parlamentu. Všechny armády světa mají tendenci se trochu ulévat, trochu šmelit s benzínem a trochu nebojovat. To je normální. Ale právě od toho, a to bylo to hlavní, co od nás také vlastně žádal ten velice komplexní vstup do NATA, abychom potvrdili, že armáda má demokratickou kontrolu a tu nemůže provádět z podstaty nikdo jiný než právě parlament. Já se právě domnívám, že bohužel v současné době dochází k tomu, že ta zadání vznikají velmi v exekutivní rovině, velmi v debatě mezi ministry a v bezpečnostní radě státu. A že se politici prostě nenamáhají z očividných důvodů absolutního nedostatku schopnosti dosáhnout konsensu tak, jak jsem to viděli u protiraketové obrany. Skutečně vážně přijít na počátku do parlamentu a jednat a jednat a jednat. Já mám jakousi zkušenost se stanovováním některých parlamentních mandátů na to, abych věděla, jak to probíhá v jiných zemích. Tady to prakticky neprobíhá vůbec, nebo jenom velice malinko. Ministři obrany a exekutiva se nenamáhají s tím, že by si dali tu práci a projednali, a sehnali si politický konsensus. To je ta první stránka mince. Ale ta mince má ještě druhou stránku, a tou je právě kontrola. Branný výbor, bezpečnostní výbor parlamentu České republiky by měl daleko být ostřejší, a to nejenom ve vztahu ke korupci a vojenským zakázkám a Ivecům a Pandurům a všem těmto věcem. Ale právě k tomu, když se tedy řekne snížení stavů nebo snížení finančních prostředků, teď už ani se nehovoří o snížení stavů, ale řekne se sundáme 10 miliard, sundáme 5 miliard. Proč zrovna 10 miliard? Proč zrovna 5 miliard? Z čeho takové snížení vychází? Co je jeho podstatou, k čemu ho cílíme? A tato debata tady prostě chybí. To jsou jenom škrty na úkor jaksi politické slávy těch, které je dělají. A to všechno může a nemůže to dělat veřejnost. Nemůže být referendum o bezpečnosti. Bezpečnost v jednadvacátém století je příliš sofistikovaná záležitost, aby se mohla odehrávat v občanské otevřené demokracii švýcarského typu. Právě proto, právě proto si tak strašně a nákladně platíme parlament, aby skutečně tu reprezentativní demokracii zastupoval a právě proto by v dalším volebním období, pane kolego, mělo v tom parlamentu být právě více lidí, kteří rozumí této oblasti, kteří jsou schopni skutečně zodpovědně se zabývat misemi a kteří jsou schopní také vyjednávat o tom konsensu a nejenom setrvávat v konfliktu.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Teď tím oslovením pana poslance Svobody za sociální demokracii myslíte, že on je tím člověkem, který by měl být ve sněmovně nadále? Protože té problematice rozumí, anebo že tam není na svém místě?

Jana HYBÁŠKOVÁ, KUD-ČSL, předsedkyně EDS
--------------------
Tak, protože tady řekl tu větu, že uvidíme, co bude po volbách a ta věta mě nesmírně zamrzela, protože já doufám, a proto také kandiduji, aby ta, po volbách právě tato situace byla lepší.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
U našeho kulatého stolu v Českém rozhlase 6 jsou 2 zástupci parlamentu, dolní i horní komory. Začněme tedy tou dolní, sociálním demokratem Miroslavem Svobodou.

Miroslav SVOBODA, Česká strana sociálně demokratická
--------------------
Přece jenom, holt teďko sklízím ovoce za to, že jsem si do paní Hybáškové dloubl. Ale nicméně já musím samozřejmě souhlasit především z hlediska toho mezinárodního pohledu. Naprostý souhlas. S jedinou poznámkou, a to je ohledně té vzájemné komunikace. Kdybyste, paní kolegyně, znala poměry ve výboru obrany, tak byste, tak byste takhle nehovořila. Protože zvlášť samozřejmě v situaci, kdy byla ministryní obrany paní Parkanová. Tam padaly otázky, opakovaně padaly a když jsme dostali, ne vždy samozřejmě, ale když jsme dostali odpověď, tak taky občas byly lživé. Jinými slovy, ta diskuse byla nešťastná. Opravdu nešťastná. Ta situace se se změnou ministra změnila, neříkám, že úplně optimálně, ale každopádně se velmi zkvalitnila diskuse. A jinak plně souhlasím, že to je o velkém tlaku na armádu z hlediska Poslanecké sněmovny, proto jsem tady kroutil hlavou, když hovořil pan Dobrovský, kterého si velmi vážím, ale zkrátka já nevidím v tom, že by jakákoliv univerzita mohla dělat odborníky, kteří by zvyšovali kvalitu té kontroly. To zkrátka musí dělat opravdu parlament, který k tomu má zkrátka mandát. Nebo lidé, poslanci z parlamentu.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Jenom musím poznamenat, pokud to posluchači nezaregistrovali, že zástupce sociální demokracie právě pochválil ministra nominovaného Občanskou demokratickou stranou.

Miroslav SVOBODA, Česká strana sociálně demokratická
--------------------
Já jsem chválil člověka, který dělal dobře svou práci.

Tomáš KLADÍVKO, Občanská demokratická strana
--------------------
Jestli můžu, abysme se dostali, dostali ke slovu taky my ostatní.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Zrovna jsem vám ho chtěl udělit.

Tomáš KLADÍVKO, Občanská demokratická strana
--------------------
Já jsem s panem Svobodou seděl ve výboru, že jo, tehdy ještě společný, že jo, jestli se nemýlím ...

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Že jste nebyl dlouho u slova, u mikrofonu Tomáš Kladívko, Občanská demokratická strana.

Tomáš KLADÍVKO, Občanská demokratická strana
--------------------
... obrana a bezpečnost. A musím říct, že do roku 2006 docházelo k tomu, že nebyl problém s vysláním jakýchkoliv českých vojáků na jakoukoliv misi. A bylo to po vzájemné shodě především poslanců výboru pro obranu, bezpečnost, který pak tuto dohodu víceméně rozšířil mezi své kolegy. Nebyl to problém. Až v roce 2006 začal problém, kdy se z toho stalo politikum, které bylo měřeno přes různé veřejné průzkumy a začala ta věc, kde sociální demokracie nezvedala ruku pro vyslání našich misí. Já myslím, že to bylo špatně. Teď na posledním jednání v Senátu, kdy se hlasovalo o další vyslání vojáků, 55 vojáků do Afghánistánu, kdy z nich 15 mělo cvičit afghánské bezpečnostní sbory, což je věc naprosto dobrá a kvalitní a potvrdila se i v Iráku, tak už 5 senátorů zvolených za sociální demokracii pochopilo, že po dohodě ve výboru lze i toto podpořit. A ustáli si to, i když potom na nich byl asi, je nátlak, proč hlasovali tak, jak hlasovali. Já si myslím, že je to malý krok dopředu zase k těm věcem, který byly před rokem 2006, kdy jsme s kolegou Svobodou seděli v jednom výboru. Ale ještě bych se chtěl vrátit k tý, k tomu, k těm počtům tý armády, jo. My od roku 2003 neustále snižujeme rozpočet na armádu. My jsme si v roce 2000 řekli, že na příští 3 roky tam bude tolik a tolik zdrojů, že se bude postupně navyšovat a že z toho budeme vlastně jednak cvičit a jednak budeme samozřejmě vybavovat armádu novými zbrojními systémy. Ale vždycky, vždycky když ministr financí začal zatřást státní pokladnou a zjistil, že na sestavení státního rozpočtu je málo peněz, tak se vždycky sáhlo do armády. A můžu říct z vlastní zkušenosti, že do bezpečnostních sborů se nejlépe sahá. Oni když se pak všichni poslanci nějak nad sebou zamyslejí, tak říkají, tam to asi bude nejméně bolet. A bohužel jakýkoliv voják, to znamená voják v čele armády, náčelník generálního štábu, musí poslední roky s tímhletím počítat. A ono se s tím velice špatně počítá. Nedá se plánovat, nedají se plánovat cvičení, nedají se plánovat různé akvizice investiční, nedá se vlastně, jak jsem tady zaslechli, plánovat i počet vojáků, který letos vlastně musíme snižovat o 4 tisíce. Takže já si myslím, že ti vojáci jsou ve špatném stavu s tím, že nevědí do budoucna, co po nich chceme. A jak tady zaznělo, a souhlasím s tím, musí to říct ti politici. Naší armádě by velice prospělo, kdybysme skutečně se dohodli na tom, že uděláme pětiletý program rozvoje armády, nejen teda zbraňových systémů, ale vůbec jaké odbornosti si česká armáda nechá a jaké si, jaké si nenechá. Přece jenom jsme v určitém svazku s NATO, kdy už víme za 10 let naší společné činnosti, v čem vynikáme my jako Češi, v čem vynikají naši sousedi jako armáda. A můžeme se dohodnout. Takové pokusy už byly. Byly se Slovenskem v minulosti, byly s Polskem v minulosti. Ale bohužel žádný z nich nebyl dotáhnut do konce.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Pokud tomu dobře rozumím, tak pokud by se ODS podílela na vládě, tak bude prosazovat dlouhodobější přístup k plánování?

Tomáš KLADÍVKO, Občanská demokratická strana
--------------------
Určitě.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Pane Svobodo, vy jste chtěl technicky reagovat na ten špílec ze strany Občanské demokratické strany?

Miroslav SVOBODA, Česká strana sociálně demokratická
--------------------
Děkuji za slovo. Já samozřejmě jsem chtěl, protože já Tomáše znám jako velmi objektivního kolegu, takže i kdyby byl úplně objektivní, tak by řekl, že samotné hlasy, řeknu pravice, by na prosazení těch misí v minulosti nestačily. Jinými slovy, my jsme měli vždy volné hlasování. To, že většina klubu, drtivá většina klubu byla proti misím je realitou, ale je také pravdou, že pár lidí, především z výboru obrany, hlasovalo pro mise. A to je jedna poznámka. Druhá poznámka, já jsem chtěl říct pozitivní poznámku směrem k panu Dobrovskému. On tady naznačil jednu velmi podstatnou věc směrem k armádě. A to je počet generálů, respektive počet těch bojových řadových vojáků a počet jejich náčelníků. A to je ohromný nepoměr oproti standardům kdekoliv v západním světě, kde my máme jednoznačně nejvíce důstojníků v poměru se standardním vojákem. A to je samozřejmě velký luxus, je to velmi drahé a velmi nestandardní.

Luboš DOBROVSKÝ, TOP 09 /nestraník/
--------------------
Já nepovedu žádný politický spor vzhledem k minulosti, to nedává valný smysl. My jsme tady, alespoň tak jsem tomu porozuměl, od toho, abychom řekli, jaké máme představy o tom, co budeme dělat dále. Taky jsem neřekl, že oni odborníci by měli kontrolovat. Já jsem řekl, že ti odborníci, které by mohly produkovat nejrůznější vysoké školy, ale, dejme tomu, Univerzita obrany, bude-li dostatečně transformovaná, především, tak budou připravovat odborné argumenty. Takže v okamžiku, když si generální štáb z důvodů naprosto nepochopitelných vymyslí, že objedná 200 těžkých osmikolových transportérů, které nejsou přepravitelné do těch oblastí, o nichž v dohledné době víme, že tam budeme muset tedy vysílat vojáky vyzbrojené určitým způsobem, tak jim ti odborníci řeknou, aby přestali blbnout. A teprve potom, když ti odborníci tedy budou dostatečně kvalifikovaně informovat politiky, ty poslance, kteří o tom rozhodují a budou mít poslanci k dispozici tyto odborné postoje, pak to bude dávat smysl. Když se budou připravovat strategické dokumenty, tak a já jsem u některých seděl aspoň jako oponent, tak už se potom nesmí stát, že autor, hlavní autor toho strategického dokumentu, ten odborník řekne, tak tohle tam nebude, protože to by mi politicky neprošlo. To je nesmysl. On je tam od toho, aby maximálně tedy prosazoval svou odbornost. A jestli to politicky projde nebo ne, to není jeho věc. To je věc toho ministra nebo tý ministryně. To mám na mysli těmi kvalifikovanými civilními odborníky, kterých se nám nedostává.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Promiňte, pane Dobrovský, jste si jistý tím, že ta, z vašeho pohledu absurdní, zadání ze strany armády typu potřebujeme 200 transportérů, pak najednou jenom 50, že to je opravdu záležitost armády? Já si ...

Jana HYBÁŠKOVÁ, KUD-ČSL, předsedkyně EDS
--------------------
Kéž by to bylo tak, prvně 200 a pak 50, to patřilo naopak.

Luboš DOBROVSKÝ, TOP 09 /nestraník/
--------------------
To je záležitost generálního štábu samozřejmě. Generální štáb je odpovědný za to, jaké prostředky naplnění tedy té své schopnosti nebo schopnosti armády objedná a jaké má tedy v předstihu rozpracované. To nemůže být ničí jiný, ničí jiný kompetence, nesmí to být nikoho jiného odpovědnost. Generální štáb je to místo, kde je ten inženýring odborný vojenský. A ministr musí mít dostatek poradců a musí být v neustálém kontaktu tedy s parlamentem, s braně bezpečnostním výborem, aby neustále tedy dával nová a nová přesnější politická zadání, ale aby taky důvěřoval těm lidem. Aby mohl důvěřovat těm lidem v tom generálním štábu. Ale ukázalo se, že to je velmi obtížné. Protože generální štáb ne jenom jednou, ale už dávno a dávno, dejme tomu, při objednání nesmyslného počtu F 159, při objednání tedy 200 těžkých obrněných kolových transportérů, v některých jiných věcech, buď dodatečně reaguje jenom na situaci bez dlouhodobého plánování, potřebujeme tedy nějaké obrněné lehké dopravní prostředky v Afghánistánu. Vždyť to se ví 8 let, že se něco takového bude potřeba. Jak to, že to odborníci na generálním štábu nevěděli? Jak že, jak to, že na to přišli teprve tehdy, když jim ti polní velitelé řekli, že je to potřeba?

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Zřejmě neměli dostatečné politické zadání a politickou kontrolu.

Luboš DOBROVSKÝ, TOP 09 /nestraník/
--------------------
Ne, neměli odborné vzdělání.

Miroslav SVOBODA, Česká strana sociálně demokratická
--------------------
Asi má pan Dobrovský pravdu, protože armáda víceméně své požadavky dává politikům a politici by měli reagovat na to, jestli ty požadavky jsou splnitelné a jsou v kontextu s posláním armády či nejsou, jo. To je přesně, jak pan Dobrovský říká. Tyhlencty, já bych k tomu ještě přidal Grippeny, že jo, je další debata, jestli jsme tenkrát měli pořídit Grippeny, či nikoliv. A dostáváme se do vlastně kola, z kterého nelze vypadnout, protože to všechno stojí hrozně peněz. Ty rozhodnutí těch odborníků. Takže já souhlasím s tím, že Univerzita obrany by měla dobře vychovávat, ale vojáky. Nemýlím, se, že by civilisty, ale měly by některé naše vysoké veřejné školy mít nějakej politologický odbor zaměření na zahraničně bezpečnostní politiku, aby ony produkovaly nějaké politology a vzdělané politiky, který by mohli oponovat těm vojákům. Čili jakmile, obávám se, jakmile bysme oboje učili na stejné vysoké škole, tak ta oponentura by zmizela.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Pane Kotku, vy tady sedíte, mlčíte, v podstatě jste jediný bez minulosti, na které by se dalo na něco ukázat.

Jiří KOTEK, Občané.cz
--------------------
Ne, abyste mě zase nenapomenul, že jsem odešel od tématu, protože se ho velice držím. Já jsem na začátku vyzobnul prostor, který nebyl diskutován, protože tady naprosto souzním s panem Dobrovským, z větší části s paní Hybáškovou, tak diskuse samozřejmě je konzistentní a po srsti. Jednoznačně podporujeme naše účasti v zahraničních misích, abysme byli, neodděloval bych nás, že to je mise, kontingent nebo něco. Ano, jsme součástí NATO, patříme do něho, je to naše věc, že chceme pomoct někde v oblastech, v kterých je to potřeba. Tady kolega poslanec hovořil o tom, že z armády, i pan senátor říkal v podstatě, že armáda se teda teďka redukuje, reformuje. Ono 4 tisíce lidí, že propouští. Já bych tady oponoval. Myslím si, že to tak není a v armádě by to mohlo vzbudit poprask. Neodchází 4 tisíce lidí, je škrtnuto 4,5 tisíce tabulkových míst. To je rozdíl. Patrně odejde v tomto roce, nebo v nejbližším období asi tak 2 tisíce lidí z armády. A když se podíváte na strukturu, jací lidé z armády odejdou, tak to právě, a to je po srsti toho, co tu bylo před chvílí řečeno, to je, že odejdou vysocí důstojníci z větší části. Z 60 procent z toho, co z té armády odejde. Tak to jenom na, k tomu konkrétnímu, co se děje. Děkuju.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
No, přemýšlím, jak velká to potom bude úspora, protože odcházející důstojníci ...

Miroslav SVOBODA, Česká strana sociálně demokratická
--------------------
Pozor. Ještě, těch 4,5 tisíce míst, tam bereme i ty civilní zaměstnance. My si musíme uvědomit, že náš resort zná asi teda 35 tisíc příslušníků nebo zaměstnanců, z toho 25 je vojáků a 10 zhruba je stále ještě ten civilní sektor. Takže těch 4, 4,5 tisíc je z tohoto počtu dohromady. Takže nemůžeme říct, že odchází 4 tisíce vojáků, ale také dost civilistů.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Jana Hybášková.

Jana HYBÁŠKOVÁ, KUD-ČSL, předsedkyně EDS
--------------------
No ne, já jsem právě chtěla říct, tady se hovořilo o profesionalizaci armády, že velikým průšvihem současné profesionalizace je v zásadě to, že se na tabulková důstojnická místa nalévají lidé, kteří nemají dostatek let vojenské zkušenosti. Tím pádem prostě dochází k chybným velitelským rozhodnutím, to si musíme přiznat a všichni o nich víme. Že ti lidé, kteří by na těch místech měli i zůstat, dostávají takové výslužné, že je pro ně samozřejmě daleko výhodnější odejít do civilu, třeba do struktur NATO, ale do civilních struktur NATO. Takže ta profesionalizace v současné době velmi kulhá. A to se týká také toho vojenského školství. Průšvihem českého vojenského školství je, že v zásadě je tak nastaveno, že ti, co v něm učí, tak právě nemají tu dostatečnou zkušenost. Je velice těžké pro lidi z misí se třeba vrátit do vojenského školství, prakticky je to nemožné, nebo se to prakticky neděje. A ti, kdo se točí a točí v českém vojenském školství, jsou lidé, kteří nemají prakticky žádnou praktickou zkušenost. Takže ta profesionalizace je velice nedokonale a nedobře provedená. Stojí nás velké peníze. Ale zase, protože na počátku bylo prostě halabala politické rozhodnutí, neopřené, jak říká Luboš Dobrovský, o profesionální vlastně soudy. A já tady musím říct jednu věc. My se sice stále bavíme o armádě, ale armáda je nástrojem výkonu zahraniční politiky. A bohužel tak, jak u tohoto stolu před těmito volbami sedíme, tak si musíme jasně říct, že minulé volební období bylo z tohohle pohledu velmi těžkým debaklem, protože ať už máme radar nebo ne, ať už s ním souhlasíme nebo ne, ale v zásadě to, že tady není, není výsledkem konsensu a společného rozhodnutí, ale je naopak výsledkem nedohody v tý základní věci týkající se protiraketové obrany tohoto státu a vůbec teda celého středo a východoevropského severního území. Čili to první, co je úplně u pilíře všeho je, že musí v dalším volebním období nastat konsensus v české zahraniční politice a že pánové, nezlobte se, ty dvě velké strany, jedna si musí umět zajistit podporu pro svůj projekt, tak jako si ji bohužel ODS pro radar neuměla zajistit a druhá se musí snažit být konsensuální, ať už to bude ta nebo ona. To je první úkol. Teprve potom, teprve potom, a tady se dostávám k těm odborníkům, druhá věc je, že tady není v zásadě do té debaty a do těch politických rozhodnutí vtažena odborná veřejnost. Že prostě think tanky i kdyby skutečně to školství produkovalo z těch kateder dostatek lidí, tak vlastně jejich jaksi přísun a vstup do toho prostoru je velmi malý. A třetí je skutečně to parlamentní opření. Takže to jsou 3 základní úkoly, jsou sice široce zahraničně politické, ale až ty budou splněny, tak teprve potom se můžeme začít bavit o armádě.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Já když sleduju tu diskusi, tak bych z toho měl jako posluchač těžkou depresi, pokud jde o jakoukoliv budoucnost české zahraniční a obranné politiky. Nebo nám teďka řeknete něco optimistického?

Miroslav SVOBODA, Česká strana sociálně demokratická
--------------------
Ale to není o tom, ten radar není o tom, že se tady dvě velké politické strany nedohodly. Vždyť ten radar neměl ani podporu Evropské unie, zemí Evropské unie. Vždyť přeci státníci Evropské unie nedávali zelenou našemu radaru. Naopak nás osočovali z toho, že si děláme vlastní, hrajeme na vlastním písečku. Takže musely být ...

Jana HYBÁŠKOVÁ, KUD-ČSL, předsedkyně EDS
--------------------
Prosím vás, nezlobte se, tady ...

Miroslav SVOBODA, Česká strana sociálně demokratická
--------------------
... některá jednání, teprve potom se začalo mluvit, že projekt radaru bude společný, bude pro NATO sloužit, nejen dvoustranným dohodám. Takže neházejme, prosím, bláto kolem radaru na dvě velké politické strany, že se nedohodly, že jo. Je to škoda, že se nedohodly, podle mého názoru, s tím já tady souhlasím, ale nebylo to jenom česká kotlina, která o tomto rozhodovala.

Jana HYBÁŠKOVÁ, KUD-ČSL, předsedkyně EDS
--------------------
Jako poslankyně Evropského parlamentu, která se tomuto tématu velmi věnovala, musím tady jasně říct, že již na podzim roku 2007 a paní Helen Taucherová, tedy americká kongresmanka, která v té době ty věci vyjednávala v Evropě, jasně řekla: /Netlumočeno/. Evropská bezpečnost je nedělitelná. To bylo sdělení amerických demokratů v roce 2007.

Miroslav SVOBODA, Česká strana sociálně demokratická
--------------------
Já nemluvím o americkém demokratu, ale četla jste články pana Sarkozyho a podobně ...

Jana HYBÁŠKOVÁ, KUD-ČSL, předsedkyně EDS
--------------------
A chci naprosto tvrdě říct, že my, kteří jsme se snažili o to, aby došlo k takzvané europeizaci radaru, jsme stále byli podtrhávání, a nechci říkat, kterými představiteli, víte dobře, jakými, kteří tvrdili, že to musí být exkluzivní ....

Miroslav SVOBODA, Česká strana sociálně demokratická
--------------------
Řekněte to.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Mě to taky zajímá.

Jana HYBÁŠKOVÁ, KUD-ČSL, předsedkyně EDS
--------------------
... bilaterální záležitost, panem Alexandrem Vondrou, že to musí být exkluzivní bilaterální záležitost, nebo trilaterální záležitost, že jsou to naše mimořádné spojenecké vztahy ke Spojeným státům, které máme. To bylo špatně, protože už od roku 2007 jsme se jednoznačně měli snažit právě o to, aby ta tři hlavní pole protiraketové evropské obrany byly opravdu evropské. Já jsem zažila řadu těchto ...

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Pan Kladívko si udělá pořádek v Občanské demokratické straně. Prosím ...

Jana HYBÁŠKOVÁ, KUD-ČSL, předsedkyně EDS
--------------------
... debat a mělo by to tak být.

Tomáš KLADÍVKO, Občanská demokratická strana
--------------------
Já si nemusím dělat pořádek, já jenom ...

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Pardon jenom, já ...

Tomáš KLADÍVKO, Občanská demokratická strana
--------------------
... já jenom musím reagovat, protože váš hlas nebyl nikde slyšet. Váš hlas evropských poslanců. My jsme tady zaznamenávali na různých debatách, na setkáních jiné hlasy představitelů zemí Evropské unie, který nás ...

Jana HYBÁŠKOVÁ, KUD-ČSL, předsedkyně EDS
--------------------
Já jsem byl jediný český poslanec, který seděl v branně bezpečnostním výboru Evropského parlamentu.

Tomáš KLADÍVKO, Občanská demokratická strana
--------------------
... napadali z toho, že si hrajeme na vlastním písečku, že nekomunikujeme s Evropou. Takže ...

Jana HYBÁŠKOVÁ, KUD-ČSL, předsedkyně EDS
--------------------
Za to, že nebyl můj hlas tady slyšet, nemohu.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
V každém případě oba dva vaše hlasy teď jsou slyšet až příliš. Miroslav Svoboda, ČSSD chtěl reagovat.

Miroslav SVOBODA, Česká strana sociálně demokratická
--------------------
Já si myslím, že opravdu posluchače až tolik nezajímá postoje jednotlivých aktérů v daném okamžiku. Samozřejmě uznáváme to, že paní Hybášková asi z toho evropského pohledu měla nejlepší pohled. Na straně druhé ta hra se hrála uvnitř České republiky. Musím říct jednu věc, protože já jsem se tomu, do toho radaru nejvíc investoval svojí osobou. A ta, tam šlo o představení toho projektu české veřejnosti a vláda jednoznačně tuto kampaň, nevím, jestli podcenila, to nechci hodnotit, ale zpackala. Prostě jestliže na začátku té diskuse bylo veřejné mínění 50 na 50, tak jestliže vemu x milionů a dělám kampaň, tak na konci té kampaně přece musí být pozitivní změna. A jaký byl výsledek? Že bylo 75 procent proti veřejnosti.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Skoro si říkám, že bychom jako daňoví poplatníci měli panu Klvaňovi poslat fakturu, aby tedy vrátil to, co ...

Miroslav SVOBODA, Česká strana sociálně demokratická
--------------------
Chudák pan Klvaňa, protože on tam v tom zůstal sám a já ho osobně vůbec neznám. Ale evidentně jeden člověk i se sebegeniálnějšími myšlenkami prostě to nezvládne. To zkrátka musí být nasazení celé vlády, popřípadě i amerických zástupců, kteří tady měli zprostředkovávat tu formální diskusi.

Tomáš KLADÍVKO, Občanská demokratická strana
--------------------
Ani ta vláda nebyla v tomhletom jednotná. Ta, která to ...

Miroslav SVOBODA, Česká strana sociálně demokratická
--------------------
I ta armáda byla velmi zdrženlivá. Ale já chci říct ten obecnější pohled. Na straně druhé mě už ta diskuse trošilinku mrzela směrem, řeknu, k tomu střednímu a vysokému vojenskému školství. Víte, tady se snažíme být originální a snažíme se být, nebo se prezentujeme s negativními názory. A já bych byl hrozně zase nerad, kdyby posluchač měl pocit, že v té armádě je všechno špatně, že v té zahraniční politice je všechno špatně. Na druhou stranu, kam já jsem vyjel a potkal jsem se právě s americkými kolegy například v Afghánistánu, tak oni vysoce pozitivně hodnotili naše příslušníky, naše jednotky, že opravdu máme kvalitní jednotky, kteří, kteří prostě dělají nadstandardní práci a naše 601 přece odváděla ve své bojové misi takový výsledky, že ve finále veleli i americkým kolegům. Takže já si myslím, že v té samotné akci máme odborníky, máme lidi, kteří dělají dobrou práci a pochopitelně, že nemůžeme být spokojeni, ale na druhou stranu bysme měli i být tolerantnější vůči té armádě a říci i pozitivní tón.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Nicméně ten problém, který se prolínal celou diskusí dnešní je ten, že těchto odborníků máme zhruba 2 tisíce a stojí nás 55 miliard ročně a k nim máme tedy těch, jestli dobře počítám, zhruba 30 tisíc dalších, o kterých bychom pochybovali tedy.

Tomáš KLADÍVKO, Občanská demokratická strana
--------------------
Ale to musíme mít. My nemůžeme mít jenom armádu, která bude dělat zahraniční mise, že jo. To jsme se tady bavili přesně na začátku o tom, co ta armáda musí dělat doma. Ona tady musí cvičit, ona tady musí být jakýsi závazek, jak jsem všichni správně řekli, jednak pro případnou pomoc občanům při živelných katastrofách a samozřejmě stále ta obrana té české země tady je. My bysme mohli být, víceméně bysme řekli, my zrušíme armádu, my ty peníze dáme někomu, kdo za nás bude strážit naše území, že jo, a bude za nás plnit. Vždyť všechny tyhlety možnosti. Ale z historie, tradice české armády, které je dlouholetá a neznám, neznám stát, který armádu nemá. By toto jsme udělat neměli, ale musíme si říct, co budeme dělat doma s tou armádou a co venku. Ono když v současný době zapomínáme, že nám cvičí ještě, nebo je nám v misi zhruba pětisetčlenný kontingent na Balkáně, že jo, který tam je. Takže my máme v současné době 1000 vojáků máme venku, že jo. To znamená oni musí rotovat. My dalších minimálně 2000 musíme mít připravený na mise a my jsme zhruba před 5 lety řekli, že těch vojáků z těch zhruba 20 až 23 tisíc, který zbyde, tak 5 bude neustále připravováno na mise. To znamená jedni budou venku, druhý budou vlastně se dávat dohromady po misích a třetí se budou připravovat na misi, že jo. To je ta rotace. A paní Hybášková určitě ví, že ty počty po nás chtěla Evropská unie v rámci své bezpečnostní obranné politiky, když jsme si říkali, že bude asi číslo pro Českou republiku 3 tisíce do té Bettel grupy, která by měla být připravena pro to, kdyby nastal nějaký konflikt a šla do toho Evropská unie. Takže když tohleto nasčítáme, tak zhruba třetina toho počtu bude připravována na mise. Ale víc to asi nejde, to bysme asi ohrozili vlastně tu obranu České republiky u těch vojáků, kteří tady musí být.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Pokud bych tady měl měřák optimismu, pokud jde o pohled na českou armádu, teď určitě povyrostl po slovech Tomáše Kladívka o něco výše. Jiří Kotek se hlásil o slovo delší dobu.

Jiří KOTEK, Občané.cz
--------------------
Teď už jsem vypadl, protože to je dost dávno, takže teď nevím.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Tak předám v tom případě štafetu Miroslavu Svobodovi.

Miroslav SVOBODA, Česká strana sociálně demokratická
--------------------
Děkuju. Já jsem se tady úpěnlivě hlásil. Já se chci de facto omluvit paní Hybáškové. Já jsem ji napadl, když jsem ji, nebo poopravoval z hlediska, když říkala, že tedy armáda je na potlačování teroristických aktivit. A to byla z mé strany chybná připomínka, protože jsem si uvědomil, že například chemiky, které máme ty nejšpičkovější na světě v armádě, tak ty samozřejmě v případě jakéhokoliv teroristického problému v České republice by byli ti, kteří by ho primárně řešili. Za to se omlouvám.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Pane Dobrovský, vy jste se také hlásil dlouho.

Luboš DOBROVSKÝ, TOP 09 /nestraník/
--------------------
Ne, dlouho ne. Ale já stále ještě mám nepříjemný pocit z toho, že se tady zabýváme stále tím, co bylo. Dobrá, budiž. Zabývejme se tím tedy pro budoucnost tak, že jsme tady pojmenovali celou řadu nedostatků, chybných rozhodnutí, abychom se jich, respektive, aby ti, kdo budou zvoleni do parlamentu, kdo se stanou ministry, aby se těch chyb a nedostatků nějakým způsobem vystříhali. Je nepochybné, že naši vojáci mají dobré jméno všude tam, kde přijdou v těch operacích bojových, dostává se jim opravdu nejenom vděku, ale i vysokého uznání. Ale stávají se takové věci, že z jakéhosi podivného rozhodnutí politického se ministrem obrany stane vynikající generál, ale velmi nezkušený politik a ten v okamžiku, kdy bychom měli být hrdi a pokračovat v tom, že máme vynikající vojenskou jednotku v Kuvajtu, dejme tomu, jsou to vojenští zdravotníci, tak on se rozhodne, že ji stáhne a udělá teda něco, co je pro naše spojence naprosto nepochopitelné. Takže ti, kdo musí nejprve vědět, že každé to rozhodnutí, které se týká naší armády, je velmi citlivě vnímáno také všude tam, kde už ta armáda získala nějaké renomé. Nekažme jim ho. Stát také získává nějaké renomé, a to velmi špatné, když na poměrně úpěnlivou prosbu přímo není schopen dodat 50 vojáků do určitého operačního prostoru. To jsou všechno věci, kterých by se měla politika pro budoucnost vystříhat. Podmínkou toho všeho je dlouhodobější nějaká shoda v základních principech zahraniční politiky. Vracím se k tomu, co řekla Jana. Je to, jsou to vlastně i moje slova, armáda je instrumentem té zahraniční politiky. Velmi důležitým, velmi citlivým instrumentem. A je také potřeba, aby ti, kdo budou pro příště ministry obrany si to dobře uvědomili.

Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor
--------------------
Vidím, že se vás hlásí o slovo celá řada. Mám pro vás smutnou zprávu. Dnešní obecnou rozpravu na téma budoucnost české armády tímto končíme. A jen dodám, že se této debaty účastnili Miroslav Svoboda za ČSSD, Tomáš Kladívko za ODS, Luboš Dobrovský za TOP 09, Jana Hybášková za KDU-ČSL a Jiří Kotek za Občany.cz. Děkuji, že jste přišli. Na shledanou. Jan Punčochář vám přeje hezký zbytek večera, nejlépe ve společnosti Českého rozhlasu 6.

ČRo 6, 2. 5. 2010, Pořad: Názory a argumenty
Štítky
Témata: Armáda a obrana
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme