Cempírek: Železniční svět se opět setkal v Berlíně

Komentář poslance Václava Cempírka

Veletrhu innotrans 2012, který se konal ve dnech 18. až 21. září, se zúčastnilo celkem 2515 vystavovatelů (+12 % ve srovnání s rokem 2010) ze 49 zemí. Prezentovány byly dopravně technické inovace a servisní technika pro kolejovou dopravu budoucnosti. Poprvé byly využity všechny pavilony, na volné ploše s délkou kolejí 3500 m bylo vystaveno 115 kolejových vozidel. celkem bylo nahlášeno 147 premiér, z toho 104 světových, 25 evropských a 18 německých, což bylo dvakrát tolik než na minulé výstavě. Novinky sahaly od systémů jízdních dokladů přes inovace komunikačních technologií až po vysokorychlostní vlaky. výstavu navštívilo 125 tis. odborníků (+ 20 % ve srovnání s rokem 2010) z více než 100 zemí.

20. 11. 2012

V segmentu železniční technologie, železniční infrastruktura, veřejná doprava a interiéry zaznamenal veletrh výrazný nárůst výstavní plochy. V segmentu konstrukce tunelů zůstala výstavní plocha na stejné úrovni jako na posledním veletrhu. Veletrh byl umístěn ve 26 halách a volné ploše s celkovou plochou 180 tis. m2.

Zahraničních vystavovatelů bylo 57 % a prezentovali se na 54% výstavní plochy. Vystavovatelé z Asie obsadili o 58% větší plochu než na minulém veletrhu. Především firmy z Japonska zvětšily výstavní plochu o 90 % a z Číny o 84 %. Výrazně vzrostla účast firem z USA, největší prostor zabraly firmy z Evropy. Obecně lze říci, že výrobci drážní techniky všech kontinentů jsou zastoupeni v Berlíně. Premiéru slavily firmy z Malty, Singapuru, Estonska a Mexika. Německé dráhy prezentovaly jako jednu ze dvou světových premiér, model čela hnacího vozidla ICx.
K doprovodným pořadům patřily diskuse na téma přední železniční společnosti, technologie výstavby tunelů, veřejná doprava, nové koncepty ve veřejné dopravě a interiérech vozidel.

Novinky z celého světa

Společnost Bombardier transportation představila lokomotivy s vizí „více flexibility na kolejích". Motorová lokomotiva TRAXX P160/F140 DEME je určena pro evropskou osobní a nákladní železniční dopravu. Je vybavena 4 výkonnými dieselovými motory namísto jednoho, které provozovatelům poskytují zásadní výhody. Lokomotivy splňují přísné normy EU stupně IIIB, vykazují nižší spotřebu, mají nižší emise a náklady na životní cyklus.

Elektrická lokomotiva řady TRAXX AC s asynchronní pulsní regulací je vybavena dieselovým motorem pro dosažení poslední míle. V řadě případů na dopravních, manipulačních a směrových kolejích nejsou poslední metry vybaveny trakčním vedením. Tato lokomotiva s dieselovým motorem umožňuje odstoupení z vlaku bez použití posunovací lokomotivy nezávislé trakce. Společnost Bombardier s uzavřenými objednávkami v objemu 24,6 mld. eur na dodávky kolejových vozidel je největším světovým výrobcem. Dalším exponátem byl model čela vysokorychlostního vlaku V300Zefiro pro Italské železnice, elektrická jednotka BR 430 a tramvaj Flexity 2.

Pozornost návštěvníků byla upřena na exponát dceřiné společnosti DB Regionální doprava, motorový vůz řady 642 s hybridním pohonem. Jedná se o společný pilotní projekt DB a výrobce dieselových motorů MTU Friedrichshafen na vývoj hybridního pohonu pro kolejovou osobní dopravu. Nový pohon umožňuje přes generátor přeměnit kinetickou energii vzniklou při brzdění na elektrickou energii a tu uložit do akumulátoru a následně využít pro pohon elektromotoru. Do konce letošního roku bude tento pohon schválen pro využití v provozu.

lohr industrie sa vystavoval ložnou část kapsového vozu Modalohr, do které lze horizontálně rychle, bezpečně a s nízkými provozními náklady nakládat a vykládat silniční návěsy. Vystavovaný systém Rollende Autobahn Transhelvetica byl určen pro Švýcarsko, pro tranzitní přepravu silničních návěsů přes Alpy ve směru na jih Evropy. Systém umožní přepravu návěsů s rohovou výškou 4 m na nízko uložené ložné ploše vozu na tratích s průjezdným průřezem pro přepravu návěsů s rohovou výškou 3,8 m. Úpravy průjezdných průřezů tratí procházejících tunely na jihu a severu Švýcarska (např. Gotthardský tunel) pro přepravy nákladních automobilů s rohovou výškou 4 m, by si vyžádaly náklady ve výši 1 mld. švýcarských franků. Systém se vyznačuje ve srovnání se systémem RoLa nižšími provozními náklady.

Italská firma i.log iniziative logistiche s. R.l. informovala o plnoautomatickém zařízení pro horizontální překládku kontejnerů a výměnných nástaveb pod trakčním vedením s označením Metrocargo. Zařízení bude paralelně umístěné s manipulační kolejí a umožní souběžně provádět vykládku a nakládku intermodálních jednotek podél celé vlakové soupravy bez nutnosti jejího dělení ve vymezeném čase. Výměna jedné intermodální jednotky trvá cca 3 minuty, obsluha celého vlaku je provedena do 40 minut. Zařízení nemá žádné speciální požadavky na modifikaci intermodálních přepravních jednotek ani na dopravní prostředky a je kompatibilní s ostatními systémy. Technologie překládky je vhodná pro zřízení tranzitních terminálů ve vybraných uzlech na evropské intermodální síti. Plně automatizovaný provoz terminálu vykazuje nízké provozní náklady a vysokou efektivnost. Cílovým stavem pro zavedení zařízení do provozu je převedení přepravních objemů ze silniční na železniční dopravu. Prakticky se jedná o obdobu systému CargoBeamer.
Portugalská společnost Metalsines s.a. vyrábějící železniční vozy předvedla model nového systému na přepravu silničních návěsů a silničních návěsových souprav „Eco-pickers", který je inovací již existujících systémů jako je CargoBeamer (D) a nebo FlexiwaggonMegaswing (S). Oddělitelná ložná část vozu se mechanicky zavěšuje na železniční podvozky, při nakládce a vykládce silničních vozidel je uložena na železniční koleji s vyplněným mezipražcovým prostorem.

Čínská společnost csR se představila poprvé jako kompletní podnikatelský subjekt a představila model vysokorychlostního zkušebního vlaku „Very High Speed Train". Vlak již prošel řadou zkušebních testů na vysokorychlostní trati s rychlostí 600 km/h. Zástupci společnosti informovali o sériové výrobě jednotky řady CRH380 s rychlostí 380 km/h.

Siemens se dobře uvedl v Ruské federaci, v roce 2009 obdržel objednávku na dodávku 38 regionálních jednotek pro město Soči, pořadatele zimních olympijských her 2014. Další dodávka na 16 jednotek byla podepsána na veletrhu InnoTrans 2010 s tím, že budou vyrobeny v Jekatěrinburku. Koncem roku 2011 byla podepsána smlouva Joint Venture na dodávku dalších 240 jednotek pro Ruské železnice z Jekatěrinburku. Na letošním veletrhu byla představena nová jednotka Desiro Rus. Siemens tak demonstruje razantní nástup na ruský trh kolejových vozidel. Posledním exponátem byl lůžkový klimatizovaný vůz s osmi oddíly pro cestující určený pro Ruské železnice, které dodá Siemens Vídeň v počtu 200 ks.

Konsorcium firem siemens a Newag (PL) představilo první šestidílnou jednotku Inspiro pro Varšavské metro, kterých bude dodáno 35 za celkovou částku 272 mil. eur. Varšava tak obdrží nejmodernější vozidla pro metro na světě. Prvních 10 jednotek bude vyrobeno ve spolupráci Siemens Vídeň a Nowy Sacz, partner Newagu.

Výrobce Pesa (Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spolka Akcyjna) a Německé dráhy uzavřely smlouvu v objemu 1,2 mld. eur na dodávku 470 motorových jednotek v provedení jako jedno-, dvou- a třídílné pro regionální dopravu. ČD objednaly 31 stejných dvoudílných jednotek pro regionální dopravu. Společnost Ge transportation na veletrhu uzavřela dohodu s Železniční společností Kazachstánu o licenční výrobě 110 motorových lokomotiv s elektrickým přenosem výkonu pro osobní dopravu v Astaně. Ruská společnost Eurosib si objednala v Astaně výrobu 50 kusů stejných lokomotiv s označením TE33A. Na veletrhu byla vystavena stejná lokomotiva vyrobená v Turecku v partnerské firmě GE Tülomsas s označením PH37ACai.

Společnost stadler Rail Group aG představila bezpečné a komfortní vlaky jako alternativu osobním automobilům pro regionální dopravu, vozidla v nízkopodlažním provedení pro vedlejší a hlavní tratě. Pro dopravní prostředky je charakteristická vysoká hospodárnost s ohledem na minimalizaci prostojů při údržbě a opravách. Pro společnost LEO Express byla vystavena jednotka s výkonem 2,6 MW, maximální rychlostí 190 km/h, celkovým počtem 237 sedadel, z toho 6 ve vozové třídě Premium (označované jako 1+), 19 ve vozové třídě Business (1) a 212 ve vozové třídě Economy (2). Pětidílná jednotka má celkovou délku 90 m. V novém jízdním řádu 2012/2013 bude celkem 5 těchto jednotek jezdit mezi Prahou a Ostravou.

České dráhy objednaly od společnosti Stadler 33 motorových vozů RS1 pro regionální dopravu. K výhodám vozidel patří velmi nízká hmotnost a vysoký měrný výkon, což spolu s pohonem všech náprav jim dává předpoklad pro velmi dobrou jízdní dynamiku.

Česká a slovenská účast 

Loko trans představila prototyp nákladního vozu řady Lgnrrss. Jedná se o vůz složený ze dvou dílů, každý s dvěma nápravami, spojený tuhou spojkou, je určen pro přepravu kontejnerů ISO 20', 30', 40' a 45', včetně kontejnerů s výškou 2896 mm. Vůz je vyroben dle nejnovějších norem pro stavbu vozů TSI. Vlastní hmotnost vozu je 25 t, ložná délka je 2 x 13 860 mm, výška ložné plochy nad temenem kolejnice je 1175 mm. Tuhá spojka umožňuje dvě varianty celkové délky s ohledem na naložené typy přepravních jednotek - 27,58m a 29,58 m. Maximální celková hmotnost vozové jednotky je 2 x 45 t.
tatravagónka Poprad vystavovala inovovaný šestinápravový kloubový kapsový vůz s označením T3000e řady Sdggmrss pro přepravu vertikálně manipulovatelných silničních návěsů, kontejnerů ISO a výměnných nástaveb. První dodávka vozů je určena pro italského operátora kombinované dopravy Cemat. Maximální ložná hmotnost je při rychlosti 100 km/h (s) 100 t a při rychlosti 120 km/h (ss) 85 t. Vlastní hmotnost vozu je 34,2 t, ložná délka 2 x 16,1 m.

Dalším exponátem byl nový čtyřnápravový podvozkový železniční vůz řady Sggnss 80', konstrukčně splňuje závazné předpisy TSI-WAG, platné vyhlášky UIC a podmínky Úmluvy o vzájemném používání nákladních vozů v mezinárodní dopravě RIV. Ložná plocha je určena pro přepravu kontejnerů ISO délky 20', 26', 30', 40'a 45'. Ložná délka 80' byla určena s ohledem na nejčastěji přepravované kontejnery ISO délky 20' a 40'. Vlastní hmotnost vozu je 21,5 t, ložná hmotnost 68,5 t, celková hmotnost vozu 90 t. Při maximální hmotnosti na nápravu 20t může vůz jet rychlostí 120 km/h, při hmotnosti na nápravu 22,5 t je maximální rychlost 100 km/h. Výška ložné plochy nad temenem kolejnice je standardně 1155 mm, celková délka vozu 25 940mm a ložná délka 24 700 mm. Vozy jsou dodávány pro operátora kombinované přepravy Metrans.

Společnost Borcad cz z Fryčovic se zabývá výrobou sedadel do kolejových vozidel pro přepravu osob. Na veletrhu představila vlakové sedadlo špičkové třídy s označením „Excellent". Maximálně využitelný prostor zaručuje soukromí a pocit klidu pro cestujícího po celou dobu cestování. Díky vybraným materiálům a dílenskému zpracování v nejvyšší kvalitě poskytuje sedadlo cestujícím maximum komfortu a bezpečí. Rozsah nastavení lordózní opěry umožňuje nalézt ideální ergonomickou pozici pro každého pasažéra. Kvalitu sezení zajišťuje zejména dostatečná délka a úhel nastavení sedáku spolu s optimálními tvary zádového dílu. Kombinuje soukromí automobilu s pohodlím kanceláře a útulnosti domova. Výklopný podnožní díl spolu s ergonomickým naklopením zádového dílu vytvářejí ideální prostředí pro relaxaci na dlouhých cestách. Změna z pracovní do relaxační polohy je možná prostřednictvím ovladače integrovaného do pravé područky sedadla. V expozici byla vystavena sedadla pro první a druhou vozovou třídu dálkových a regionálních vlaků s možností výběru polstrování, opěrek pro ruce a hlavu. Sedadlo v provedení „Comfort" bylo v letošním roce oceněno za design.

Škoda transportation vystavovala tři exponáty. Jedním z nich byla plně nízkopodlažní čtyřčlánková tramvaj ForCity Riga pro lotyšské hlavní město. Představuje novou generaci moderních vozů v městské hromadné dopravě, jež v sobě spojují eleganci, dynamiku a nejnovější technologie. Tramvaj ForCity s individuálním pohonem kol je navržena pro provoz na nejnáročnějších profilech kolejových sítí. Tichý chod zajišťují speciální obruče s tlumicími pryžovými vložkami do kol. Prostor bez schodů usnadňuje nástup i výstup cestujícím s kočárky nebo se sníženou orientací a pohyblivostí. Klimatizace je v celém interiéru, tramvaj je vybavena přehledným informačním systémem, snadno dostupnými ovládacími a komunikačními tlačítky a dalšími bezpečnostními prvky, které zvyšují komfort cestování městskou hromadnou dopravou a přispívají k pohodlí cestujících. Celkový výkon vozidla je 559 kW a celková délka 31 400 mm.

Dalším exponátem byla moderní vícesystémová lokomotiva (3 kV DC, 25 kV/50 Hz a 15 kV/16,7 Hz) 109 E s trvalým výkonem 6,4 MW určená pro Slovenské dráhy, které objednaly 2 kusy s označením 381 a jsou určeny pro provoz s novými patrovými soupravami push/pull vyrobenými v ostravské Škoda Vagónce. Konstrukce lokomotivy splňuje veškeré náročné technologické parametry i nejnovější evropské bezpečnostní předpisy TSI. Lokomotiva je vybavena zabezpečovacím zařízením ETCS L1 a je doplněna systémem, který měří spotřebovanou energii a energii rekuperací vrácenou zpět do sítě. Novinkou je také vnější i vnitřní kamerový systém. Lokomotiva je vybavena zabezpečovačem LZB pro provoz na tratích ÖBB v Rakousku a zabezpečovačem Mirel umožňujícím provoz na tratích v České Republice, Maďarsku a Polsku. Lokomotivu lze ovládat z řídicího vozu push/pull soupravy.

Posledním vozidlem byla elektrická nízkopodlažní jednotka RegioPanter, která představuje zcela novou generaci moderních vozidel nabízejících vysokou kvalitu cestování v regionální dopravě. Základní vlakovou jednotku nejčastěji tvoří dvou- až třívozová souprava. V porovnání se současnými dvouvozovými vlaky spotřebuje RegioPanter až o 50% méně elektřiny i s ohledem na využití systému rekuperace energie vznikající při brzdění jednotky. Jednotka je koncipována jako zcela průchozí, otevřený je i přechod mezi vozy. Uvnitř vlaku je dostatek místa pro vozíčkáře, jízdní kola nebo kočárky. Jednotky jsou vybaveny přehledným informačním systémem včetně nápisů pro nevidomé. Cz loko. prezentovala moderní lokomotivu řady 744 pro středně těžkou a těžkou posunovací a traťovou službu na drahách celostátních, regionálních a vlečkách. Lokomotiva je vybavena střídavým přenosem výkonu AC/AC, maximální výkon je 1550 kW. Cz Dako ve své expozici představila brzdovou výzbroj pro kolejová vozidla splňující nejpřísnější požadavky uživatelů z hlediska provozních nákladů, spolehlivosti a údržby.

Úspěšný veletrh

Na letošním InnoTransu byly uzavřeny obchodní smlouvy v celkové výši 1,8 mld. eur, proto byl většinou vystavovatelů hodnocen jako velmi úspěšný. Spolkový ministr dopravy Dr. P. Ramsauer na závěrečném shromáždění uvedl: „Letošní InnoTrans se prezentoval nadmíru úspěšně jako mezinárodní top veletrh železničního průmyslu. Byla zde představena řada světových a evropských premiér. Tyto inovace jsou hnací silou pro budoucí železnice. Konečně dnes funguje železniční průmysl jako mezinárodní železniční politika. Železniční trh již dávno překročil národní hranice. Pro úspěchy v oboru se přichází na mezinárodní výměny, a pro to dělá veletrh Innotrans ideální rámce".

Na veletrhu se představili společně všichni důležití výrobci z železničního průmyslu z celého světa. Byla zde představena Bílá kniha EU „Železniční nákladní doprava 2030", která ukládá zvýšit její podíl na vnitrostátní přepravě v průběhu dvou desetiletí ze 17% na 25 %. K tomu budou potřeba inovativní dopravní prostředky splňující „iniciativu 5 požadavků", tj. tichý chod, nízká vlastní hmotnost, vyhovující pro logistiku, dostatečný proběh a nízké náklady na životní cyklus. Tyto požadavky stanoví Bílá kniha EU jako technické inovativní okruhy pro železniční nákladní dopravu. Nejedná se o požadavky pouze na novostavby nákladních vozů, ale musí být splněny u téměř 700 tis. vozů již zařazených v provozu. Hlukové emise by měly být redukovány pomocí nově vyvinutého brzdového systému.
Kdo z výrobců železniční techniky nebyl v Berlíně, jako by neexistoval. Každá výstava předkládá nejnovější poznatky, které nezůstávají v zapomenutí, ale jsou úspěšně realizovány do nových systémů železniční dopravy. Železniční doprava prožívá období renesance a věřme, že toto období nebude krátkodobé.

Václav Cempírek
poslanec a dopravní expert

Logistika, 20. 11. 2012, rubrika: Spektrum, str. 46

Štítky
Osobnosti: Václav Cempírek
Témata: Doprava
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme