Cempírek: Dlouhé soupravy přinášejí úspory

Komentář poslance Václava Cempírka

Dlouhé silniční soupravy modulárního konceptu jsou označovány např. Gigaliner, eurocombi, longer and havier vehicle (lhv) nebo Monster-truck. tyto soupravy jsou již používány ve Švédsku, Finsku, Dánsku, Nizozemsku, srN a rusku. Mohou být využity pro konvenční i kombinovanou přepravu a jsou jedním z nástrojů, jak zvládnout prognózovaný nárůst silniční nákladní dopravy v příštích desetiletích.

15. 5. 2012

Tato vozidla lze označit i jako nákladní silniční soupravy, které představují inovativní modulární koncept pro efektivní a ekologickou silniční nákladní dopravu. Jejich vývoji se v uplynulých letech věnovali např. výrobci přípojných užitkových vozidel Krone a Kögel. V současnosti nabízí kombinace větších a bezpečných užitkových vozidel optimální využití kapacity, nižší spotřebu pohonných hmot, nižší produkci emisních škodlivin a snížení hustoty provozu.

Silniční soupravy s celkovou délkou 25,25 m, celkovou hmotností 60 t a ložným objemem až 160 m3 poskytují až o 40 % více ložné kapacity. Na ložnou plochu soupravy lze naložit celkem 52 europalet místo 34, jak je obvyklé u standardních návěsů, a to při zachování vysoké bezpečnosti dopravy. Například souprava Krone EuroCombi disponuje sériově instalovaným systémem bezpečného nouzového brzdění ESB (Emergency Safe Braking) a systémem RSS (Roll Stability System - systém příčné stability). Soupravy EuroCombi přesvědčují především svojí modulární koncepcí, kterou lze upravit podle předpokládaného druhu přepravy. V zásadě jsou možné dvě kombinace souprav - tahač + sedlový návěs + tandemový přívěs, nebo nákladní automobil + řiditelný podvozek dolly + sedlový návěs.

Podvozek dolly s točnicí je používán v evropských podmínkách zpravidla dvounápravový, ale existuje i jeho jedno- a třínápravová verze. Podvozek má první nápravu spolu s ojí řiditelnou, což poskytuje soupravě lepší manévrovací schopnosti např. při průjezdech kruhovými objezdy nebo v místech ložných operací. Rovněž omezuje opotřebení pneumatik a šetří povrch pozemních komunikací při průjezdu zatáčkami s malými poloměry oblouků.

Dlouhé soupravy v Česku Provoz dlouhých silničních souprav v České republice v současnosti vyžaduje režim zvláštního užívání silnic, použití pouze směrově vhodných komunikací (dálnice, rychlostní silnice), příjezdy k těmto komunikacím do vzdálenosti maximálně 10 km, nekřížení silniční komunikace s železniční infrastrukturou, označení soupravy s vyznačením celkové délky a maják, v ČR musí ministerstvo dopravy předem schválit přepravní trasy.

Povolené přepravy v těchto soupravách v České republice přinesly následující výhody - snížení kongescí v silniční dopravě, zvýšení ložného objemu až o 60 %, vyšší počet naložených palet až o 53 %, zvýšení užitečné hmotnosti o 20 %, redukce nákladů na přepravený kubický metr o 6 až 10 %, redukce dopravy na dálnicích, nižší zatížení na nápravu, žádné další řidičské oprávnění, redukci CO2 o 15 až 20 %. K nevýhodám v našich podmínkách patří nepřizpůsobená silniční síť, politizování problému, nepřizpůsobení logistických center a dodavatelů. V ČR byly zkoušeny soupravy délky 25,25 m ve variantách tahač + návěs + tandemový přívěs, nákladní automobil + dolly + návěs a souprava s délkou 31 m v uspořádání tahač + návěs + dolly + návěs pro logistiku v automobilovém průmyslu. Výsledky ze zkušebních provozů však nebyly zveřejněny.

Dopravci testují úspory Do zkušebního provozu zařadila dvě dlouhé silniční soupravy od firmy Kögel od března letošního roku také německá spedice Schwarz z bádensko-württemberského Herbrechtingenu. Povolení pro jejich provoz vydal Spolkový úřad silniční dopravy. Spedice Schwarz přepravuje tzv. bílé zboží, jako jsou např. ledničky nebo myčky od firmy Bosch Siemens. Dosud bylo přepravováno 200 kusů uvedených výrobků v silniční soupravě Jumbo, s dlouhými silničními soupravami přepraví 280 kusů, tj. o 40 % větší ložný prostor.

Spediční firma častokrát uvažovala o využití železniční dopravy, ale v mnoha případech narazila na odmítnutí přepravy z důvodu nedostatku kapacity. Proto padlo rozhodnutí pro zkušební provoz dlouhých silničních souprav, které budou v provozu na dálnici A7. Problematické ještě zůstává vydání povolení pro jejich provoz na úseku dlouhém 2,4 km mezi areálem firmy a napojením na dálnici A7. V případě, že nebude povolení vydáno, budou soupravy sestavovány na odstavném dálničním parkovišti. Vozidla z hlediska bezpečnosti budou vybavena systémem kontroly stopy, systémem kontroly odstupu předního vozidla, systémem bezpečného nouzového brzdění a kamerou na zádi vozidla. Skupina Schwarz v segmentu silniční nákladní dopravy s 250 vozidly vykoná ročně 80 až 100 tis. jízd, přepraví cca 750 mil. t zboží a najede celkem 35 mil. km.

Václav Cempírek
poslanec a univerzitní profesor

Logistika, 15. 5. 2012, Rubrika: Plus, str. 40

Štítky
Osobnosti: Václav Cempírek
Témata: Doprava
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme