Bleskmobil není plnohodnotný operátor

8. 11. 2012

Na nového konkurenta si zákazníci českých mobilních operátorů budou muset ještě počkat. Na trh včera vstoupila nabídka levného volání z předplacených karet pod značkou Bleskmobil. Podle zveřejněných podmínek je ale poskytovatelem služby mobilní operátor Telefónica. Kdo se nechá zlákat na cenu 2,50 koruny za minutu, stává se přímo jejím klientem.

Zákazník s námi bude mít přímý smluvní vztah,“ potvrzuje mluvčí Telefóniky Hany Farghali s tím, že Bleskmobil je stejným subjektem na trhu jako O2, což je vlastní značka Telefóniky. Bleskmobil je jejím obchodním partnerstvím s vydavatelstvím Ringier Axel Springer, které tuto značku vlastní.

Označení Bleskmobilu za operátora se ale nelíbí poslanci Janu Husákovi (TOP 09). „Není to nový mobilní operátor. V podstatě se jedná jen o dealera firmy Telefónica. Vydavatelství Ringier slouží jen jako reklamní nástroj na její službu, kterou provozuje pod názvem Bleskmobil,“ říká předseda sněmovního podvýboru pro elektronické komunikace a ICT průmysl.

Ringier se brání tím, že jde o formu takzvaného virtuálního operátora označovanou jako značkový přeprodejce. „V zahraničí se jedná o zcela obvyklý model,“ říká Michal Táborský, „Šlo nám o to, být první na trhu, a tento model byl nejrychlejší cestou,“ vysvětluje zvolenou formu Táborský. „Do nabídky přibudou další součásti, například věrnostní programy, které budou na telekomunikacích nezávislé,“ doplňuje Táborský. Podle něj má Ringier i u předplacených karet autonomii, pokud jde o značku, nabídku, ceny, marketing a prodej. To potvrzuje i Farghali. „Cenotvorba je v rukou společnosti Ringier,“ říká.

Odlišnost od předplacených karet O2 pak podle něj spočívá v rozsahu služeb. „Zákazník získává plný servis Telefóniky včetně poradců, obchodů, bezplatných call center nebo možnosti mít dotované telefony. Bleskmobil se orientuje na nízkou cenu,“ uvádí Farghali. Největším tahákem Bleskmobilu je cena 2,50 koruny za minutu volání, která je nižší než dosud běžná nabídka u předplacených karet.

Podle Husáka se ale nejedná o příchod nové konkurence, která má rozhýbat český mobilní trh a snížit ceny pro všechny. „Telefónica chce zákazníkům namluvit, že je tu nová konkurence, ale ta stále neexistuje. Je to jen marketingový trik,“ říká Husák s tím, že změnu přinese až příchod plnohodnotných virtuálních operátorů, kteří budou služby sami provozovat v sítích stávající trojice.

Tímto způsobem chtěla oslovit především malé a střední podnikatele například telekomunikační společnost GTS. „Forma pouhého přeprodejce by pro nás neměla význam. Každý, kdo chce poskytovat balíčky služeb podnikatelům, musí mít větší volnost,“ řekl HN jeden z manažerů GTS s tím, že podoba spolupráce jako v případě Bleskmobilu tak nepřipadala v úvahu.

Kvůli odmítnutí GTS podal Český telekomunikační úřad na Telefóniku stížnost antimonopolnímu úřadu. Operátor oponuje, že se v případě GTS jednalo čistě o obchodní rozhodnutí. „Možné správní řízení ve věci odmítnutí vstupu virtuálních operátorů na trh nebude zahájeno dříve, než bude k dispozici finální verze analýzy trhu ČTÚ,“ říká šéf antimonopolního úřadu Petr Rafaj.

Analýza je prvním krokem ČTÚ, aby mohl případně nařídit otevření mobilních sítí všem zájemcům. Podle mluvčího úřadu Františka Maliny by měl být celý proces hotový nejlépe do konce 1. čtvrtletí 2013. Zájem o virtuálního operátora včera ohlásila například energetická společnost Centropol.

Jan Klesla

Hospodářské noviny, 8. 11. 2012, rubrika: Česko, str. 22

Štítky
Osobnosti: Jan Husák