Adamová: Prezidentova slova jsou velmi demotivující

20. 1. 2015

Prezident Miloš Zeman nechce, aby handicapované děti studovaly s těmi zdravými. Stovky lidí jej nyní prostřednictvím sociálních sítí a médií vyzývají k omluvě.

Prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček nicméně odmítá, že by Zeman handicapované urazil.

PRAHA Vtip o těžce postiženém světoznámém fyzikovi Stephenu Hawkingovi (viz obrázek) včera pobavil hodně lidí. Ty, kteří jsou zdraví, i ty ostatní, kteří to štěstí nemají. Nakreslil ho herec Jiří Maryško, kresba zachycuje handicapovaného fyzika, kterého spolužáci vyhazují ze třídy, protože by je zdržoval.

Je to nadsázka, Hawkingovo postižení (amyotrofická laterální skleróza) se naplno projevilo až při jeho vysokoškolských studiích. Maryško kresbou zareagoval na středeční výrok prezidenta Zemana, že by se handicapované děti neměly vzdělávat s těmi zdravými. „Je to neštěstí pro obě skupiny. Rychlost kolony je určena rychlostí nejpomalejšího vozidla, takže učitelé se nemohou věnovat těm řekněme talentovanějším dětem,“ prohlásil prezident.

Nebo ještě přesněji, Maryško vtip nakreslil poté, co prezidenta glosoval Ladislav Angelovič, bubeník kapely The Tap Tap, složené ze studentů a absolventů školy Jedličkova ústavu. Angelovič, stejně jako mnoho dalších zdravotně postižených dětí, Zemanovi vzkázal, že se mýlí.

„Všichni se prý cítí lépe v rovnocenné komunitě. Není mi ovšem úplně jasné, kdo má být rovnocenný s kým. Věřím, že chodit do školy třeba se Stephenem Hawkingem bylo pro některé jeho spolužáky stresující. Ono není příjemné, když vám to ve vašem oboru natře chlap, který se sám ani nenají,“ reagoval na Zemanova slova handicapovaný student filozofie.

Prezident demotivující Kapela The Tap Tap se spolu s poslankyní TOP 09 Markétou Adamovou chopila další šance odpovědět na Zemanův kontroverzní výrok. Pomocí sociálních sítí chtějí její členové a příznivci oslovit co nejvíce lidí, aby připojili svůj podpis k otevřenému apelu k hlavě státu.

„Váš výrok se dotýká nejen všech, kteří žijí se zdravotním postižením, ale také jejich rodin a v neposlední řadě tisíců pracovníků, kteří se problematikou zabývají,“ píší autoři otevřeného dopisu na Hrad a žádají prezidenta, aby se omluvil. „Vaše slova jsou velmi demotivující pro všechny děti a mladé lidi s handicapem, kteří cílevědomě pracují na svém rozvoji a společenském uplatnění,“ stojí v otevřeném dopise.

Hradní mluvčí včera kritikům výroku vzkázal, že se prezident nechtěl dotknout tělesně postižených. Poukázal prý jen na situace, kdy v důsledku trpí výuka všech žáků ve třídě, a na případy šikany. I postižení mají potenciál Jaké to je, být handicapovaným studentem mezi zdravými, nebo naopak jaké to je, mít handicapovaného spolužáka a být zdravý, teď prostřednictvím sociálních sítíamédií popisují desítky dětí a jejich rodičů. Třeba Hana Kubíková, matka osmiletého prvňáka s mentálním postižením (Williamsův syndrom), který je podle ní ve škole šťastný a všechny překvapuje tím, co je schopný se v kolektivu zdravých dětí naučit. „Jeho spolužáci nikterak nestrádají, naopak, mají ho rádi a pomáhají mu,“ svěřila se.

I studenta Jána Michalčáka Zeman naštval. I on popsal svůj životní příběh, příběh studenta s lehčí diparetickou formou dětské mozkové obrny, který dnes studuje na prestižní University College London. „Pokud takto hodláte přistupovat ke všem postiženým, vůbec neumožňujete postiženým dětem realizovat vlastní potenciál. A ano, i ony jej mají. Stejně tak jako samozřejmě mají právo na to, ve škole neexcelovat, školu nezvládat. Ale stejně tak vzdělání každoročně nezvládají zdravé děti,“ reagoval na prezidentova slova.

Záleží, jak vychovává rodina Ostatně, nad prezidentovými slovy nevěřícně kroutí hlavou i učitelé a ředitelé škol, kde se spolu učí zdravé i postižené děti. Třeba Oldřich Anděl, který je ředitelem jedné z olomouckých základek. Podle něj hodně záleží na tom, jakou pomoc škola znevýhodněným studentům nabídne, ale také na tom, do jakého kolektivu se dostanou. „Nejde to přece zobecnit. Hodně taky záleží na výchově, kterou mají děti doma. Pokud je rodiče nevedou k ohleduplnosti k druhým, škola může mít problém zdravému dítěti integraci vysvětlit,“ míní Anděl. Do jeho školy chodili a chodí i handicapovaní studenti a Anděl problémy, které předestřel prezident, nevidí. A absolventi této školy to mají podobně. „Myslím si, že když je ve třídě handicapovaný, tak to i ty největší grázly dokáže zkrotit, když je dobrý kolektiv. Myslím, že i díky našemu postiženému spolužákovi jsme byli intelektuálně na jiné úrovni než ostatní třídy. Vše jsme dělali tak, aby náš spolužák věděl, že je jeden z nás,“ popsal své zkušenosti z olomoucké základky Jiří Mikiska.

***

Věřím, že chodit do školy třeba se Stephenem Hawkingem bylo pro některé jeho spolužáky stresující. Ono není příjemné, když vám to ve vašem oboru natře chlap, který se sám ani nenají.

Kateřina Eliášová

zdroj:  Lidové noviny, 17. 1. 2015, str. 4 

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme