Adamová: Musíme posílit finanční gramotnost

2. 4. 2015

(editovaný přepis debaty, které se účastnila poslankyně TOP 09 Markéta Adamová)

Daniel TAKÁČ, moderátor

Exekucí přibylo a zřejmě přibyde i pravidel, která budou muset exekutoři dodržovat. Do budoucna to prý má být pro exekuované kultivovanější. Taková je představa, je splnitelná. A proč někteří čím dál hůř platí to, co slíbili splácet? A platí u nás pro úvěry podmínky civilizovaného světa? Události, komentáře začínají, dobrý večer. Soudy loni zahájily 828 tisíc exekucí, což je o 114 tisíc víc než předloni. Část agendy totiž přešla přímo na exekutorské úřady, a to je podle komory hlavní důvod tohoto navýšení. Na druhou stranu rýsuje se taky větší ochrana například pro manžele dlužníků. Tu dnes schválila Poslanecká sněmovna. Zákon teď čekají v Senátu a u prezidenta. V Událostech, komentářích další hosté. Jeroným Tejc, předseda ústavně-právního výboru Poslanecké sněmovny. Dobrý večer, pane poslanče.

Jeroným TEJC, poslanec, šéf ústavně-právního výboru PS /ČSSD/

Dobrý den.

Daniel TAKÁČ, moderátor

A poslankyně sociálního výboru Poslanecké sněmovny Markéta Adamová. Dobrý večer.

Markéta ADAMOVÁ, poslankyně, členka výboru pro sociální politiku PS /TOP 09/

Dobrý večer.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Vítejte u nás. Podobné otázky. Začněme u toho dnešního jednání Poslanecké sněmovny, která zvýší ochranu manželů, tedy alespoň podle těch předpokladů. Skutečně zvýší, je to lepší ochrana nedlužícího manžela, pane poslanče?

Jeroným TEJC, poslanec, šéf ústavně-právního výboru PS /ČSSD/

Tak je to určitě lepší ochrana. Samozřejmě bavíme se o návrhu, který se rodil velmi pomalu, rodil se ve výboru. I když to byl vládní návrh, hledali jme řadu modelů a tento návrh je rozhodně kompromisem. Není ideální, protože na jedné straně tím bráníme vymožení mnohdy celé částky od věřitele. Na straně druhé se snažíme chránit, chránit manžele právě třeba i na základě zkušeností, které máme, a řada manželů nebo manželek se mnohdy nedozví o té exekuci, nedozví se ani o dluzích a dozví se tedy o ní až ve chvíli, kdy je zablokován účet. A my chráníme polovinu jako částku, která nám připadá přiměřená s ohledem na to, že manželé by se měli podílet zpravidla polovinou tedy na vytváření hodnot v manželství.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Říkáte kompromis. Nebude to kompromis, který bude nefunkční? Polovina říkáte, je to to, co vám přijde přiměřené, proč zrovna toto přiměřené a tak dále. Nebude kompromis nefunkční místo toho, aby se přijala naprosto jasná, striktní, jednoznačná úprava ať už tím, nebo oním směrem.

Jeroným TEJC, poslanec, šéf ústavně-právního výboru PS /ČSSD/

No, tak samozřejmě můžeme říct, že ta, ten stav bude takový, jaký byl doposud. To znamená, že v tu chvíli platí, že budou zabaveny veškeré prostředky, ale to si myslíme, že by nebylo spravedlivé. A myslím si, že zase říct, že nebude zabaveno nic a budeme v tu chvíli pod palbou té kritiky, která bude zaznívat od věřitelů a budou samozřejmě oprávněně říkat, pak postačí, když si na ten účet ukryje ten jeden z manželů, který ty dluhy dělá, celou tu částku. Chtěl bych zdůraznit, že ta ochrana se týká pouze toho prvního zásahu exekutora. To znamená toho, kdy je doručen exekuční příkaz. A v tu chvíli se tedy vyplácí nebo umožňuje vyplatit polovina z té částky, která je na účtu. Nikoli, nikoli například za měsíc, za dva, kdy tam plynou další prostředky. A samozřejmě pokud se bavíme o možnosti obcházet, pak exekutor má možnost u toho dlužníka, který způsobil dluh, například provádět srážky ze mzdy a zabránit tomu, aby ten zákon byl obcházen.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Funkční, nebo nefunkční kompromis?

Markéta ADAMOVÁ, poslankyně, členka výboru pro sociální politiku PS /TOP 09/

Já si myslím, že tento kompromis bude funkční. Budeme určitě rádi, když pomůže v současné době ne úplně vyhovujícímu stavu, kdy, jak už tady bylo zmíněno i kolegou, dochází k situacím, které jsou určitě pro řadu těch občanů velmi nespravedlivé. Dluhy mohou vzniknout v manželství, které už se ale rozvádí. Ten rozvod nějakou dobu trvá a my víme, že v takové chvíli to dopadá i na člověka, který tím výrazně utrpí.

Daniel TAKÁČ, moderátor

A to jste teprv třeba nebo už ve fázi rozvodu. Ale tak daleko ta situace ještě být nemusí. Ti lidé se prostě jenom rozešli, jsou pořád ještě manželé. Tak jak k tomu ten druhý přijde, když už spolu třeba delší dobu nežijí a přijde o půlku svých peněz?

Markéta ADAMOVÁ, poslankyně, členka výboru pro sociální politiku PS /TOP 09/

No, na druhou stranu to dnes by přišel třeba o všechny své peníze. Takže musíme to brát...

Daniel TAKÁČ, moderátor

Podle dnešních pravidel ano, ano.

Markéta ADAMOVÁ, poslankyně, členka výboru pro sociální politiku PS /TOP 09/

...musíme to brát tak, že je to oproti současnému stavu určitě velké zlepšení v jeho situaci. Já bych tady chtěla podotknout, že i vzhledem k tomu, že ten návrh dnes byl přijat opravdu napříč politickým spektrem velmi přesvědčivou většinou, tak že je to i způsobeno tím, že tato novela byla předložena dříve i jako poslanecký návrh, který vznikl napříč politickým spektrem. Týká se stejného problému a bylo to i z pera opozičních poslanců TOP 09.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Když jsme u té poloviny mimochodem, pane poslanče, na to exekutoři tedy také poukazují, polovina z jaké částky, z té, která tam je v daný den, nebo z jaké? Vy jste říkal, že když budou další peníze přicházet, tak to už ne a exekutoři upozornili na to, že na účtu jsou jiné peníze den před výplatou a den po výplatě nebo v den výplaty.

Jeroným TEJC, poslanec, šéf ústavně-právního výboru PS /ČSSD/

Samozřejmě záleží na tom, kdy je zahájena exekuce a v tu chvíli je ten rozhodný den. To byla přesně ta debata, kterou jsme museli absolvovat, protože to není problém jen, řeknu, rozhodnutí toho exekutora, ale také možnost bank technicky to zajistit. Takže tady jsme, tady jsme ten model zvolili tak, že skutečně rozhoduje ten den, kdy je účet zablokován a pak musí být poučen ten druhý z manželů, že má právo si vybrat tu polovinu částky, a ta je tam blokována. Jinak musí být zablokováno alespoň dvojnásobek životního minima. To znamená, ten, který nemá být postižen tou polovinou, si ty prostředky může vybrat z toho účtu, který je blokovaný.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Abych, aby to bylo úplně jasné. Když tam před výplatou není na tom účtu takřka nic, pak přijde výplata, tak to, tu částku, kterou si dotyčný ničím neproviněný manžel může vybrat, je půlka z toho takřka nic minimálně životní minimum, jestli tomu dobře rozumím, i když přijde celá výplata.

Jeroným TEJC, poslanec, šéf ústavně-právního výboru PS /ČSSD/

Tak to bohužel je. Ale to je, to je stav, který v tuto chvíli odpovídá jediné technické možnosti. Ale já bych chtěl říct, že tohle je jenom jedna drobná věc, která se podařila schválit. My máme v tuto chvíli těsně před schválením mnoho a mnoho úprav zákona...

Daniel TAKÁČ, moderátor

Dostanem se k nim za chvíli, pane, pane předsedo.

Jeroným TEJC, poslanec, šéf ústavně-právního výboru PS /ČSSD/

A tohle si myslím, že je detail.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Opravdu, mám to tady napsané, dostaneme se k nim. Nebude to znamenat, že prostě se čím dál tím víc lidí bude dostávat do sociálních problémů právě proto, že se třeba hodně zahájí exekuce, aby se z toho účtu vlastně kromě životního minima nedalo vybrat nic.

Markéta ADAMOVÁ, poslankyně, členka výboru pro sociální politiku PS /TOP 09/

Já bych tady v tom případě spíše se zaměřila na prevenci. My se tady teď bavíme o tom, když už dojde k tak závažné věci, jako je exekuce, která pro mnoho lidí znamená opravdu tíživou životní situaci. Někdy, jak už bylo uvedeno i ve vašich reportážích, se týká jednoho člověka mnohem více exekucí naráz. A tady se opravdu  někteří lidé dostávají do takových dluhových pastí, že nejsou schopni se už pak vymanit. Proto bych určitě apelovala na to, abychom ruku v ruce s tím i šli tou cestou prevence, aby lidé vůbec při tom zadlužování se uvažovali o tom, jestli jsou schopni ty své dluhy následně splácet, aby tedy byla posílena finanční gramotnost. Já vím, že se o tom už dlouho hovoří, ale je to potřebná věc.

Daniel TAKÁČ, moderátor

A přináší to nějaké výsledky? Očividně asi nepřináší, když exekucí je o 114 tisíc víc, pokud si to číslo dobře pamatuju, v loňském roce než v roce předloňském.

Markéta ADAMOVÁ, poslankyně, členka výboru pro sociální politiku PS /TOP 09/

Je to sice tak, ale co se týče třeba právě výsledků v mezinárodních srovnáních u našich studentů a žáků, tak tam už se naše děti vlastně pohybují v tom lepším průměru, a to je zase pozitivní zpráva. Přece jenom je to běh na dlouhou trať. A co se týče zrovna finanční gramotnosti, tak nemůžeme očekávat výsledky během jednoho roka. To se neprojeví tak rychle.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Neměla by tohle být cesta více učit lidi, jak zacházet s těmito prostředky, případně zpřísnit pravidla pro poskytování ne úplně férových půjček, než salámově, jak vy říkáte v Poslanecké sněmovně, po kouskách měnit exekuční právo?

Jeroným TEJC, poslanec, šéf ústavně-právního výboru PS /ČSSD/

Určitě to je cesta. Já jsem už v roce 2009 navrhoval zákon, který bohužel doposud nebyl přijat a který má stanovit maximální výši té roční procentní sazby nákladů, tak aby nedocházelo k tomu, že jsou někde 60, 100 nebo více procent. Určitě to souvisí i s gramotností, ale ta samozřejmě naráží na nějakou ekonomickou hranici. Ve chvíli, kdy ten člověk má tři nebo čtyři tisíce korun na to, aby přežil se svou rodinou, tak mnohdy sáhne po půjčce, protože mu nic jiného nezbývá. Pak je otázkou samozřejmě, jak zabezpečit, aby ty půjčky byly relativně férové. A my se zaměřujeme a dlouhodobě jsme se zaměřovali na spotřebitelské úvěry, které se poskytují od pěti tisíc korun. Ty se výrazným způsobem posunuly. Bohužel teď se setkáváme s případy, že ty úvěry, které nejsou regulované do pěti tisíc korun a které jsou velmi běžné na tu každodenní potřebu, tak mají někdy roční procentní sazbu nákladů 6 500 - 7 000 bodů, což jsou skutečně neuvěřitelné částky. A myslím si, že tohle je věc, ke které se nejen musíme vrátit. My už se k ní vracíme. Bude tady návrh ministerstva financí, pracujeme na to ministerstvo průmyslu. Takže myslím si, že...

Daniel TAKÁČ, moderátor

Jestli by tohle nemělo být dřív než veškeré ty úpravy, o kterých tady teď mluvíme a ještě mluvit budem.

Jeroným TEJC, poslanec, šéf ústavně-právního výboru PS /ČSSD/

Možná mělo, ale to byste si museli pozvat poslance z rozpočtového výboru, případně z hospodářského. My...

Daniel TAKÁČ, moderátor

No, tak jste zástupce vládní koalice, tak už to mohlo být.

Jeroným TEJC, poslanec, šéf ústavně-právního výboru PS /ČSSD/

My teď jsme se rozhodli, my jsme se rozhodli, že trošku předběhneme ministerstvo spravedlnosti. To jsme učinili. Myslím si, že i aktivitou výboru napříč spektrem se podařilo přijmout tento návrh ve verzi, která je přijatelná. Budou tady i, respektive jsou tady i jiné návrhy. Takže já si myslím, že to nelze, nelze vnímat tak, že řešení je regulace exekucí. To je poslední věc, kterou musíme udělat. Ta je na konci. Důležité je samozřejmě, aby se lidé do těch dluhů nedostávali. Ale má to samozřejmě více příčin, nejenom nezodpovědnost.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Pojďme k tomu, co už jsem tady částečně naznačil, k těm zmatkům, které v tom údajně podle některých názorů v exekučním právu svými návrhy poslanci dělají.

David KONCZ, prezident, Exekutorská komora ČR

V Poslanecké sněmovně je v poslední době tolik různých legislativních návrhů, které zesložiťují celé to exekuční řízení, přidávají tam různé kudrlinky, různá miniřízení do celého toho procesu, která celý ten proces natahují, a ve finále vedou k tomu, že vymahatelnost jako taková bude s největší pravděpodobností klesat v následujícím období.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Pane poslanče, proč ne jeden balík, který upraví všechno tak, aby exekuční právo bylo funkční, moderní, nenutilo lidi stávat se sociálně slabými, neschopnými se dostat z těchto problémů a zároveň vyšlo vstříc i věřitelům?

Jeroným TEJC, poslanec, šéf ústavně-právního výboru PS /ČSSD/

Tak já jsem dlouho v opozici čekal na ta komplexní řešení, která budou úplná, a nedočkal jsem se jich ani v době, kdy jsem ve vládní koalici.

Daniel TAKÁČ, moderátor

A teď už jste rok a čtvrt v koalici.

Jeroným TEJC, poslanec, šéf ústavně-právního výboru PS /ČSSD/

Přesně tak a přesně proto.

Daniel TAKÁČ, moderátor

A jeden komplexní návrh tu taky není.

Jeroným TEJC, poslanec, šéf ústavně-právního výboru PS /ČSSD/

Přesně proto jsme předložili několik návrhů. Ale abych, abych to uvedl na pravou míru. Několik návrhů předložili opoziční poslanci ve spolupráci s koaličními a naopak. Já sám jsem podával dva návrhy. A nakonec jsme se rozhodli, že je sloučíme, přidáme k nim i návrhy ministerstva, to je tisk 181, komplexní pozměňovací návrh výboru, takže si nemyslím, že by těch změn bylo tolik. A zároveň to ukazuje to, že ta problematika je skutečně natolik zásadní, že se nebrání té diskusi ani levice, ani pravice. Určitě by možná exekutoři rádi slyšeli, že to byl jen aprílový žert to, co se dnes schválilo ve sněmovně. Není to tak. Zklamu je. Platí to, že se tím chceme zabývat. Ministerstvo připravuje komplexní novelu. Já jsem odmítl to, abychom například tak zásadní věci, jako je teritorialita, řešili poslaneckou novelou. Ale tady je slib ministra, že tuto věc splní. A já věřím, že se podaří naplnit stejně jako slib, který jsem požadoval na zvýšení kontroly exekutorů. Já jsem požádal o to, aby vzniklo 80 míst nových vyšších soudních úředníků, kteří budou kontrolovat exekuce v každém okrese. Nepodařilo se mi to prosadit v rámci projednávání rozpočtu. Teď se to prostřednictvím rezervy podařilo. Ta nová místa budou. A já bych chtěl poděkovat i za to, že ministerstvo alespoň část těch slibů se daří plnit.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Paní poslankyně, ty návrhy, které jsou různě, v Senátu jsou také nějaké návrhy, to znamená seznam věcí nezabavitelných, teritoriální příslušnost, omezení prodeje některých nemovitostí za nějakých podmínek, zejména těch, ve kterých se bydlí, ne těch, ve kterých se nebydlí. To jsou věci, které mají podporu opozice?

Markéta ADAMOVÁ, poslankyně, členka výboru pro sociální politiku PS /TOP 09/

Jedná se teď v celém tom balíku, nebudu říkat, že ano, je to o konkrétních návrzích. Když vezmu třeba zrovna tu teritorialitu, tak tam se čeká ještě i na analýzu ministerstva spravedlnosti. Ta by měla právě ukázat, že pokud to tedy neprodlouží ta exekuční řízení, tak by byla třeba smysluplná, ale já se to úplně nedomnívám. Myslím si, že tady v tom případě se s celou koalicí neshodneme. Takže pokud mohu mluvit třeba za tento konkrétní návrh, my pro něj asi ruku nebudeme zvedat, i když ještě počkáme na analýzu ministerstva.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Ještě poslední věc. Ty nejkřiklavější případy, které se pak objevují v médiích, v řadě případů bývají excesivními případy, prostě zcela mimořádnými. Nechybí tady přísnější pravidla pro trestání prohřešku exekutorů?

Markéta ADAMOVÁ, poslankyně, členka výboru pro sociální politiku PS /TOP 09/

Tady v tomhle tom směru já se necítím úplně odborníkem, protože jsem ze sociálního oboru, takže musím říci, že spíše se zabývám opravdu tím,aby lidé nedlužili.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Tak, vy jste odborník v ústavně-právním výboru.

Jeroným TEJC, poslanec, šéf ústavně-právního výboru PS /ČSSD/

Je to určitě tak. My chceme, aby zákon přesně stanovil, jak má exekutor postupovat z hlediska přiměřenosti. To znamená, nejdříve bude moci postihnout účet, pak třeba mzdu a pak teprve může prodávat nemovitost. Nebudou se opakovat případy, anebo budou tvrdě trestány, pokud by například exekutor si práci zjednodušil tím, že prodá nemovitost, přestože na účtu bude dostatek prostředků a způsobí tím problém. To, co je důležité...

Daniel TAKÁČ, moderátor

A to bude v tom balíku už to?

Jeroným TEJC, poslanec, šéf ústavně-právního výboru PS /ČSSD/

To už je v tom balíku, který budeme teď schvalovat. A to, co je možná ještě důležitější, je, že exekutor nově bude chodit ... k exekutorovi se nově na kontrolu bude chodit bez ohlášení. Ministerstvo bude kontrolovat bez ohlášení. Bude tedy více úředníků, kteří budou kontrolovat. A myslím si, že to je také o kvalitě žalob kárných, které se podávají na Nejvyšší správní soud, který je nezávislý, už nerozhodují řadu let o provinění exekutorů sami exekutoři, jak to bývalo na začátku. Bohužel ale závisí také na kvalitě té žaloby. A ta by se měla zlepšit. A já věřím, že k tomu pomůže i například nové dokazování, protože každá mobiliární exekuce bude povinně nahrávána, nebude možné v tom dělat střihy, které ty potom nakonec znamenají, že ta stížnost například povinného je tvrzení proti tvrzení.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Paní poslankyně, pane poslanče, děkuju za rozhovor, na shledanou.

Jeroným TEJC, poslanec, šéf ústavně-právního výboru PS /ČSSD/

Díky, na shledanou.

Markéta ADAMOVÁ, poslankyně, členka výboru pro sociální politiku PS /TOP 09/

Na shledanou.

zdroj: ČT 241. 4. 2015, Události, komentáře, 

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme