Adamová: Je potřeba aktivizovat dlouhodobě nezaměstnané

16. 4. 2015

(editovaný přepis debaty s poslankyní Markétou Adamovou)   

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

Do Česka by se již od září měl vrátit institut placené veřejné služby. Tedy toho, že dlouhodobě nezaměstnaní budou mít možnost pracovat pro obec a tím si zvýšit dávky. Proč ale mají mít tu možnost a ne povinnost? A k čemu to bude? Téma na dnešních Událostí, komentářů. Vítám vás u nich. Nápad na znovuzavedení veřejné služby oznámila ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová dnes v Litvínově. Podle ní, pokud by lidé odmítli nastoupit na veřejnou službu, snížila by se měsíční dávka na jednoho dospělého z 3410 na existenční minimum 2200 korun. To je téma pro úvod Událostí, komentářů, jak jsem říkal, s mými dnešními hosty, kteří už sedí ve studiu. Tím prvním je poslankyně Markéta Adamová. Dobrý večer.

Markéta ADAMOVÁ, poslankyně /TOP 09/

Dobrý večer.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

Vedle ní sedí poslanec Tomio Okamura. Dobrý večer i vám.

Tomio OKAMURA, předseda hnutí /Úsvit/

Dobrý večer.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

A Jeroným Tejc, poslanec ČSSD. Dobrý večer i vám.

Jeroným TEJC, předseda ústavně-právního výboru, PS /ČSSD/

Dobrý večer.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

Tak my si asi všichni pamatujeme na rok 2012, kdy Ústavní soud tehdy rozhodl a zrušil v zásadě jaksi tu věc Jaromíra Drábka nebo ten nápad. Pan poslanec, pokud se nemýlím, vy jste byl dokonce v Brně, vy jste ten triumf tehdy slavil a měl jste ho přímo, přímo před očima, ale já bych se chtěl zeptat na jinou věc, a chtěl bych začít u vás, paní Adamová. Souhlasila byste s pohledem, že to, co tehdy vymyslel Jaromír Drábek, bylo vlastně trestem pro zaměstnané?

Markéta ADAMOVÁ, poslankyně /TOP 09/

Já si myslím, že to nebylo takto určitě myšleno. Byla to snaha se vyhnout tomu, aby lidé, kteří jsou dlouhodobě nezaměstnaní, zůstali pasivními příjemci dávek. Byla to snaha je aktivizovat. Opravdu v tomto směru je potřeba je aktivizovat, protože, jak víme, tak pokud je někdo dlouhodobě nezaměstnán, tak se jeho pracovní návyky velmi rapidně snižují. Snižuje se i jeho schopnost na trhu práce a tady byla opravdu snaha spíše těm lidem pomoci se zaktivizovat a dostat se na trh práce.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

Tak k tomu se dostaneme. Jeroným Tejc, já vám nebudu tady citovat a připomínat vaše tiskové zprávy. Znáte je, předpokládám, nazpaměť. Vy jste tam mluvili o nucených pracích, o trestu, jak jsem říkal, trestu pro nezaměstnané. Já bych potřeboval vysvětlit jednu věc, proč vy, respektive vaše ministryně práce a sociálních věcí v tuto chvíli chcete nezaměstnané také trestat, to znamená dělat v zásadě hodně podobnou věc jako Jaromír Drábek?

Jeroným TEJC, předseda ústavně-právního výboru, PS /ČSSD/

Tak to byste si museli pozvat paní ministryni, co chce ona. Já nechci hovořit za ní.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

Tak reprezentujete tu stranu, tak předpokládám, že určitě ...

Jeroným TEJC, předseda ústavně-právního výboru, PS /ČSSD/

Ale sociální demokracii určitě rád budu reprezentovat a myslím, že je potřeba vysvětlit dva rozdíly mezi těmi systémy. Proti tomu, co bylo naznačeno v té reportáži, rozhodně neprotestujeme, je to věc, která může motivovat. Pokud je někdo dlouhodobě nezaměstnaný, pokud žije pouze ze sociálních dávek, pak má mít na výběr. Buď bude mít 2200 korun měsíčně a nebude dělat nic, anebo si může přivydělat a získat životní minimum, pokud odpracuje alespoň určité hodiny. A když odpracuje například o 10, 20 hodin navíc, může získat další bonus ve výši 500, 600 korun. To je systém, který tady byl, který fungoval, který byl motivační. Ve chvíli, kdy pan Drábek přišel se systémem, který řekl - nikoli dlouhodobě nezaměstnaní, ale už po dvou měsících na úřadu práce lidé, kteří 20, 30 let pracovali, všichni budou muset nastoupit tuto službu. Nebudou pracovat 20 hodin nebo 30 hodin měsíčně, ale 20 hodin týdně, tedy 80 hodin měsíčně bez nároku na odměnu a to přesto, že například nepobírají žádné dávky, respektive žádnou podporu v nezaměstnanosti. To byl systém, který jsme kritizovali, protože to je necílená dlouhodobě, ten necílil na dlouhodobě nezaměstnané, ale na krátkodobě nezaměstnané.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

A to jsme uspěli, to je v pořádku, já jsem se ptal na tu jednu věc ... Pardon, že vám skáču do řeči, omlouvám se za to, ale to je ten klíč, ke kterému já jsem mířil. Vy v zásadě dnes děláte podobnou věc a já neříkám, že totéž a diváci tomu rozumí a chápou to, ale v zásadě jdete stejným směrem, to znamená, že ty lidi, kteří budou odmítat tu práci, v zásadě také potrestáte?

Jeroným TEJC, předseda ústavně-právního výboru, PS /ČSSD/

Tak to je věc názoru, chtěl bych podotknout, že to není náš návrh, je to senátní návrh a my jej upravujeme a samozřejmě bude záležet na tom, v jaké podobě nakonec bude schválen. Naše paní poslankyně Kailová má po dohodě s paní ministryní pozměňovací návrh, který by měl modifikovat ten návrh, který jde ze Senátu a skutečně naším cílem je, aby ti, kteří dlouhodobě jsou nezaměstnaní, mohou pracovat a dostali tu příležitost, pokud ji odmítnout, spadli na existenční minimum, ale mohli být motivováni tím, že budou mít životní minimum a samozřejmě i další přivýdělek.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

Ano, ten základ trvá, to znamená, pokud ...

Jeroným TEJC, předseda ústavně-právního výboru, PS /ČSSD/

To není, to není trestání, to je snaha motivovat a každý samozřejmě, pokud tu příležitost dostane, může si získat více prostředků, než které by měl. Jiná situace je u těch, kteří byli krátkodobě nezaměstnaní, platili si sociální pojištění ...

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

Ano, tak tam je ta situace jiná, ano.

Jeroným TEJC, předseda ústavně-právního výboru, PS /ČSSD/

... a měli získat, měli získat nárok na podporu v nezaměstnanosti a dostali oranžovou vestu.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

Otázka, jestli trestem se také nedá motivovat, ale k tomu se ještě dostaneme. Pane poslanče, vy v tom trest nevidíte?

Tomio OKAMURA, předseda hnutí /Úsvit/

Tak já v tom nějaký trest v zásadě nevidím, protože to, že je potřeba dlouhodobě nezaměstnaní nějakým způsobem motivovat k tomu, to za nezaměstnané pod podmínkou samozřejmě, že jsou to lidé, kteří jsou umíst..., jejichž vlastně pracovní pozice jsou na tom trhu práce a prokazatelně oni by tyto pracovní pozice mohli vydělávat. Ten problém toho pana Drábka, ministra, který, který s tím svým návrhem neuspěl u Ústavního soudu, já ho vidím také v tom, že nápad to samozřejmě byl dobrý, nějakým způsobem motivovat nezaměstnané, aby byli aktivní, protože ta ztráta pracovních návyků a tak podobně, to tady zmiňovala paní kolegyně, to je skutečně zásadní problém. Na druhou stranu to bylo málo diferenciované, protože samozřejmě, když třeba vysokoškolsky vzdělaný člověk musel zdarma 80 hodin měsíčně vykonávat činnosti, řekl bych dosti odborné, tak tam právě došlo k tomu střetu. Na druhou stranu je tady celá skupina třeba nepřizpůsobivých spoluobčanů, kteří mají, jsou zdraví, mají ruce, nohy, dokáží skutečně pracovat, řekl bych, bez problémů 8 hodin denně a donekonečna se jim vyplácí, když jsou na sociálních dávkách. Takže ten nápad byl dobrý, ale byl málo diferenciovaný. A v tomto případě je to skutečně názor úhlem pohledu. Buď můžeme jít cestou restrikce, že samozřejmě potrestáme ty, kteří pracovat prokazatelně mohou, ale nepracují, což já proti tomu vůbec nejsem, upřímně řečeno, proč takové lidi nějakým způsobem nepotrestat, když dlouhodobě nepracují, přestože můžou a pobírají donekonečna sociální dávky, dokonce u některých je to cílem ...

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

To je otázka, zda mohou, zas na druhou stranu, pane poslanče.

Tomio OKAMURA, předseda hnutí /Úsvit/

Ale, ale tento návrh je také dobrý v tom, že zase motivuje ty, aby ti, kteří jsou dlouhodobě nezaměstnaní, aby třeba pracovali a do určité míry je zvýhodnili. Takže je to cesta, který vychází vstříc návrhu, názoru Ústavního soudu a myslím, že v tuto chvíli to je určitě krok kupředu.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

Pojďme se posunout k té motivaci, paní poslankyně. Nechci přejímat názory tady pana poslance, ale když budu vycházet jaksi z premisi, že existují někteří lidé, kteří jsou dlouhodobě nezaměstnaní a jsou jaksi, chtějí být nezaměstnanými, to znamená nemají vůli pracovat, bude je tohle to motivovat? Bude je částka tisíc, nevím, abych to spočítal, tisíc, několik stovek korun, motivovat k tomu, aby opravdu šli pracovat, když je to z jejich vůle?

Markéta ADAMOVÁ, poslankyně /TOP 09/

Tak samozřejmě těch názorů, nebo spíše řekněme nástrojů k motivaci je celá řada. Je nutné s nimi pracovat. Já si myslím, že jedno z těch opatření nebo to opatření má šanci se jím stát. Nicméně já bych tady už opravdu nebojovala bývalé bitvy, ty už jsou nějakým způsobem uzavřené. Jsme v roce 2015, 3 roky od toho rozhodnutí Ústavního soudu, tento návrh, jak tady správně říkal kolega Tejc, je senátním návrhem a snaží se tedy reagovat jak na ten nález Ústavního soudu. Tedy nalézt nějakou cestu k té motivaci. 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

Otázka, pardon, já se omlouvám, já jsem se k tomu nevracel nebo zpočátku jako do úvodu, ale ta otázka byla jasná, jestli toto opatření bude opravdu tím motivačním prvkem pro lidi, kteří prostě pracovat nechtějí?

Markéta ADAMOVÁ, poslankyně /TOP 09/

Já si myslím, že pokud někdo dostane na to sociální dno, kdy pobírá pouze existenční minimum, které je 2200 korun měsíčně, tak opravdu by měl být motivován. Už jenom proto, aby byl schopen zvýšit svoji životní úroveň a jak jinak, než takovouto formou jej motivovat. Já si myslím, že už potom mnoho dalších cest prostě není, kromě potom tedy nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti, která se tady v tomto případě dá doplnit.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

Pane poslanče, já se ještě vrátím k tomu příměru, který, nechci se opravdu vracet do minulosti, ale je to studnice, ze které se dá čerpat, vy jste tehdy ve sněmovně velmi emotivně představovali ty chudáky učitelky, které dostanou ty, ty oranžové vesty a budou muset jaksi s koštětem zametat tu vesnici, kde celý život učily ty děti češtinu. Úplně upřímně, není tohle to podobný případ k tomu, aby, když budu vás brát za slovo, aby takový člověk, který jaksi se propadne do této situace, se jaksi z toho vyhrabal a dosáhl na tu vyšší částku, si holt bude muset oblíknout tu, tu oranžovou vestu a zametat tu silnici?

Jeroným TEJC, předseda ústavně-právního výboru, PS /ČSSD/

Především my hledáme nástroje, jak ty lidi zaměstnat. Za prvé jsou to investice, ty se daří do České republiky dostávat. Za druhé se snažíme o to, aby byl obnoven a fungoval systém veřejně prospěšných prací, to znamená systém, kde obce, zejména obce získají prostředky od státu na to, aby zaměstnali lidi, nikoli na 20 hodin týdně, ale za minimální mzdu, a tito lidé tu práci získali, byť to třeba nebude superkvalifikovaná práce, ale bude to práce prospěšná v té obci. A samozřejmě se lidé rozhodnou, zda takovou nabídku přijmou nebo ne. Chceme změnit úřady práce, posílit je v tom, aby nebyly pouze výplatnami sociálních dávek, což se bohužel stalo při té takzvané reformě, takže těch nástrojů je víc. A jak říkám, je to věc, která je zcela odlišná od toho, co tady bylo navrženo panem Drábkem, to je pryč a já jsem rád, že to skončilo, že prostě lidé nebudou po dvou měsících, po půl roce v uvozovkách šikanizováni tím, že si budou moci vybrat buď dostanou žlutou nebo oranžovou vestu, anebo přijdou o vše, o jakýkoli nárok, který si předtím zaplatili v sociálním pojištění. Takže my se snažíme o tom, abychom využili všechny způsoby, a pokud někdo je skutečně dlouhodobě nezaměstnaný, tak může mít 2200 korun životního minima, existenčního minima a já věřím, že každý, kdo si zkusil někdy žít za tyto peníze, tak bude motivován, aby si přivydělal. A naším cílem je skutečně odstupňovat ještě víc, než je to v tom senátním návrhu, tu možnost toho přivýdělku, to znamená, jde o to, aby tam, to neskončilo jenom tím, že získá životní minimum, ale aby měl možnost několik set korun nebo tisíc korun získat tím, že bude pracovat více hodin, protože řada lidí tu práci hledá a stejně tak ale se snažíme o tom, aby to nedopadlo tento, tento systém na lidi, kteří jsou zdravotně postižení, nebo jsou, nebo mají zdravotní problémy a to je ten důvod, proč předkládáme pozměňovací návrh, respektive kolegyně Kailová předkládá tento návrh a budeme o něm jednat ve spolupráci s ministerstvem práce. To znamená, nejde o to, že bychom teď to, co je v senátním návrhu, hned schválili, my chceme o tom vést debatu. Dnes bylo jednání výboru a já věřím, že se posuneme ještě ve druhém čtení na sněmovně.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

Tak to je také důvod, proč se o tom tady bavíme. Ta motivační složka by mě zajímala.

Tomio OKAMURA, předseda hnutí /Úsvit/

Tak já tady souhlasím s tím, s tím, co tady naznačil pan poslanec Tejc, že to nemlžeme zužovat tu, tu aktivní politiku zaměstnanosti na tento jediný návrh. Tady musí být soubor komplexní řešení, které dosud bohužel tato vláda nenavrhla a je to třeba i například to, že musíme omezit místa, kde mohou třeba ti sociálně vyčlenění nebo často ti dlouhodobě nezaměstnaní peníze nepřiměřeně utrácet. Proto třeba už rok leží v Poslanecké sněmovně náš návrh na výherních hracích automatů. Dále já chci říct ještě jinou věc ...

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

Já se omlouvám, ale to jiné téma, pane poslanče.

Tomio OKAMURA, předseda hnutí /Úsvit/

Já vím, že je to jiné téma, ale je to to komplexní, jak to musíme obšancovat, aby ti lidé nemohli potom, ona se ta částka zdá nízká, vy jste sám říkal na úvod, že je třeba rozdíl 1200 korun. No jo, jenže my když musíme vytvořit takové prostředí, aby ti, aby těmto lidem, kteří mají často nižší vzdělanostní úroveň, aby třeba nemohli dostatečně utrácet. Já dám ještě jeden příklad. Vláda tady vloni vítězoslavně odsouhlasila obrovskou pobídku na vytváření pracovních míst jihokorejské firmě Nexen a když jsem se díval do té smlouvy, tak je tam podmínka nikoli zaměstnat české občany, přitom ta pobídka jde z českých peněz, nýbrž občany Evropské unie. No takže tam zase budou pracovat Poláci, Rumuni, Bulhaři, kteří vytlačí nižšími mzdami samozřejmě české státní občany a to jsou prostě, a to jsou prostě všechno problémy ...

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

Tady vám na to bude odporovat pan poslanec, už slyším ...

Jeroným TEJC, předseda ústavně-právního výboru, PS /ČSSD/

/Souzvuk hlasů/ vystoupit z Evropské unie bohužel.

Tomio OKAMURA, předseda hnutí /Úsvit/

... a to jsou prostě všechno problémy, které potom komplexně vytvářejí situaci, že tady máme dlouhodobě přes půl milionu nezaměstnaných a s touto vládou není žádná změna v tomto ohledu, a potom samozřejmě řešíme tyto problémy, kdy tady vlastně děláme různé podpůrné programy, abychom lidi motivovali. Takže jsem chtěl říct, že to musí být komplexní, ale kdybych to měl vyjmenovat, byli bychom tady půl hodiny.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

Ano, pane poslanče.

Jeroným TEJC, předseda ústavně-právního výboru, PS /ČSSD/

Jenom krátká reakce k té nezaměstnanosti. My se snažíme získat sem zahraniční investory a to se teď děje a ta pracovní místa se vytvářejí. Nejsme bohužel izolovaný ostrov, jsme součástí Evropské unie a nemůžeme zakázat pracovat zde občanům Evropské unie. Jiných zemí ano, ale Evropské unie ne. A to, co je nejpodstatnější, ty firmy sem přichází a bohužel nenachází kvalifikovanou pracovní sílu. Proto musíme změnit i systém vzdělávání, systém odborných středních škol, protože to, co se dnes děje, že máme spoustu absolventů, kteří práci nenajdou a bohužel nedostatek kvalifikovaného technického personálu, který by byl dobře zaplacen.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

Paní poslankyně, pojďme zpět k té, k té /nesrozumitelné/, o které se tady bavíme. Zaznělo tady, že, že nemusí být schválen v této podobě, vy si dovedete představit nějakou změnu, úpravu a jakou?

Markéta ADAMOVÁ, poslankyně /TOP 09/

Dnes na jednání sociálního výboru, kde tedy ta novela byla projednávána, tak zrovna ten návrh, který tady jmenoval pan poslanec Tejc, nebyl přijat. Je to tedy návrh, který nemá podporu ani vládních poslanců.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

Já vám nechci skákat do řeči, ale paní ministryně o něm hovoří tak, jako že v září bude schválen. Tam asi došlo k nějaké chybě.

Markéta ADAMOVÁ, poslankyně /TOP 09/

Tak to má možná větší optimismus.

Jeroným TEJC, předseda ústavně-právního výboru, PS /ČSSD/

Pro nás platí ve sněmovně, že nebude-li schválen ten pozměňovací návrh, který byl předložen, tak celý zákon nebude mít podporu sociální demokracie, takže to /souzvuk hlasů/.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

Tak já jsem skočil do řeči paní poslankyně, tak navážeme, ano.

Markéta ADAMOVÁ, poslankyně /TOP 09/

Nicméně tady bych řekla, že tedy ten návrh je i z pera sociálnědemokratického senátora. Možná by bylo nutné si v koalici tady v tomto směru udělat pořádek a zajistit si tu podporu. Nicméně, abych se vrátila k té podobě, tak dnes bylo načteno hned několik pozměňovacích návrhů. Já sama jeden předkládám a ten tedy vypouští dobrovolnickou službu jakožto jednu z možností, jakým způsobem si prokazovat svoji motivaci, protože si myslím, že dobrovolnická služba je vedena jinými motivy a není to tedy očekávání nějaké odměny či zvýšení sociální dávky, takže z tohohle toho důvodu tento návrh prošel. Další, který jsme dnes schvalovali, a který taktéž nakonec byl podpořen, byl návrh pana kolegy Soukupa, který zase navrhuje, aby ta pracovní místa veřejně prospěšné služby, který budou jednotlivým zájemcům nabízena, více odpovídala jejich kvalifikaci a jejich profesním zkušenostem. Takže tyto návrhy sice prošly, ale vládní návrh, ačkoli má vláda samozřejmě většinu i ve výboru, neprošel.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

Já samozřejmě dám prostor, ale co to znamená? To vypadá, že koalice není jaksi dostatečně domluvena na takových to věcech.

Jeroným TEJC, předseda ústavně-právního výboru, PS /ČSSD/

Tak evidentně není a já věřím, že paní ministryně si jako ministryně vládní koalice udělá pořádek v těchto řadách právě proto, že stanovisko ministra je klíčové pro hlasování o pozměňovacích návrzích na sněmovně a nás samozřejmě teprve čeká ve třetím čtení.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

Pane Okamuro.

Tomio OKAMURA, předseda hnutí /Úsvit/

No tak já musím jenom potvrdit, že to, že senátoři třeba za vládní koalici neví, co, nebo nejsou v souladu s poslanci, to je dlouhodobá záležitost, to není nic výjimečného. A k tomu, co tady bylo řečeno. No tak to je právě to, co já už jsem tady naznačoval, že určitá diferenciace toho vzdělání a té nabídky veřejné služby, že to si myslím, že je správný směr. Že to právě bylo kritizováno i ohledně toho ústavního nálezu, takže to si myslím, že to je zajímavý návrh a že to je v pořádku. Co se týče tady návrhu paní kolegyně na tu dobrovolnickou službu, tak tam zase si nejsem jistý, jestli to je úplně optimální, protože z mého pohledu v podstatě jakákoli motivace lidí nebo jakákoli chuť lidí pracovat a zapojit se, protože co je to dobrovolnická služba? Dobrovolnická služba, já jsem si to schválně vytáhl, tak se to, je to třeba v případě povodní, katastrof, lidé, kteří chtějí být dobrovolníci, tak se akreditují u firem, které jsou registrované na ministerstvu vnitra. To znamená, pakliže se touto formou chce někdo zapojit a být přínosem pro ostatní, tak já bych to do toho klidně zahrnul a v tom problém nevím. Platí ..., v tom problém nevidím. Platí prostě z mého pohledu premisa, že ten, kdo chce být aktivní, kdo chce přiložit ruku k dílu, kdo chce pracovat, tak by měl být nějakým způsobem zvýhodněn, nebo možná naopak, ale to už není ten směr, to určil Ústavní soud třeba znevýhodněn naopak ten, kdo nechce, tak.

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor

Pokud to tak mohu zhodnotit, tak v zásadě to je věc, na které se tedy shodnete asi všichni v tomto studiu, já myslím, že budeme tuto věc i dál, nebo tuto /nesrozumitelné/ dále sledovat. Děkuju vám za vaši návštěvu. Mějte se hezky, na shledanou.

Jeroným TEJC, předseda ústavně-právního výboru, PS /ČSSD/

Na shledanou.

Markéta ADAMOVÁ, poslankyně /TOP 09/

Děkuji, na shledanou.

zdroj: ČT 24, 15.4.2015    

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme