Pospíšil: Paralelní dráha pražského letiště? Nejde strkat hlavu do písku!

1. 12. 2020

Vedení metropole je v pohledu na plánovanou státní investici na Letišti Václava Havla Praha rozdělené. Návrh TOP 09 na změnu územního plánu, která by umožnila budoucí výstavbu nové letištní dráhy, zablokovali ostatní radní.

Nerozšíření „ruzyňského“ letiště by podle lídra pražské TOP 09 mohlo Prahu v budoucnu ekonomicky oslabit. „Není možné populisticky strkat hlavu do písku před společenským a ekonomickým vývojem. S jistou nadsázkou bychom pak mohli dopadnout jako některá města a obce v 19. století, která se bránila tomu, aby k nim byla zavedená železnice, což mělo následně fatální dopad pro jejich rozvoj,“ poznamenal předseda klubu zastupitelů Spojených sil pro Prahu (TOP 09 + STAN + KDU-ČSL) Jiří Pospíšil.

Zmíněnou změnu územního plánu navrhl primátorův náměstek Petr Hlaváček (za TOP 09), který dospěl „po pečlivé úvaze“ k závěru, že takzvaná paralelní dráha může být v případě dodržení určitých zásad přínosná nejen ekonomicky, ale i z hlediska bezpečnosti letového provozu a životního prostředí v okolí letiště.

Hlaváček upozornil na fakt, že navržení změny vyplývá ze zákona a že stejně tak měli radní povinnost jeho návrh schválit, protože už je součástí Zásad územního rozvoje města (ZUR) a podle stavebního zákona musí být nižší územní dokumentace v souladu s vyšší. K těmto pravidlům je nicméně náměstek kritický. „Je to nesmyslný paragraf, který naše radní nutí hlasovat formálně a podráží nám nohy v práci za práva samospráv v pořizování územně plánovací dokumentace. Ranvej je citlivou otázkou proporcionality, ale podmínky pro změny tohoto druhu jsou jednak ve stanovisku EIA (posouzení vlivu na životní prostředí) a jednak v ZUR,“ uvedl Hlaváček, podle kterého si město každopádně může v územním řízení ohlídat závaznost těchto podmínek, včetně důsledného monitoringu hluku.

Radní Hlaváček dále argumentuje, že „rozprostření“ letadel na dvě paralelní dráhy zmírní celkovou hlukovou zátěž a také mimo jiné uvolní atraktivní časy zejména pro byznysové lety, čímž podpoří kongresovou turistiku místo té „klasické“. Ponechání letiště jen s jednou hlavní dráhou by podle Hlaváčka znamenalo jeho „postupné odsouzení k zániku“. Návrh na změnu územního plánu dostane šanci na „reparát“ během prosincové schůze zastupitelů, kde by mohl uspět díky podpoře opozice.

Zdroj: Deník.cz

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme