Pospíšil: Automobilista není nepřítel

29. 12. 2020

Praha i přes výpadky v příjmové stránce rozpočtu nebude šetřit na investicích. Příští rok se má podle šéfa Spojených sil pro Prahu Jiřího Pospíšila zaměřit na opravy komunikací a výstavbu metra D. Uzavřené nábřeží ani mýto Pospíšil v hlavním městě nechce. 

MF DNES: Pražské zastupitelstvo minulý týden schválilo rozpočet ve výši 88 miliard. Nečeká Prahu díra v rozpočtu? 

Výpadky můžou být. Rozpočet je postaven na číslech před zrušením superhrubé mzdy. Praze by tak mohlo chybět až 8 miliard korun. Přesto je, myslím, rozpočet sestaven solidně. Nechtěli jsme jít cestou rozpočtového provizoria. 

MF DNESNebylo by na místě spíše škrtat? 

My jsme ve většině rozpočtových kapitol seškrtali provozní výdaje ve výši až 10 procent. To je vysoké číslo. 

MF DNESDaňové výnosy v hlavním městě se letos odhadují na něco přes 60 miliard, příští rok to má být 56 miliard. Bude se Praze dostávat dost peněz na investice? 

To je dáno poklesem ekonomiky kvůli covidu. Město počítá s tím, že si půjčí přibližně 5 miliard korun, kterými tento výpadek pokryje. Nejde však o nové zadlužení. Praha splatí svůj starý pětimiliardový dluh evropské Rozvojové bance a zároveň si 5 miliard půjčí na investice. Připadá mi to jako nejelegantnější způsob, jak vykrýt pokles daňového výnosu. Investice tak škrtat nebudeme. Podmínka topky byla, že v rozpočtu musí zůstat nejméně 10 miliard korun na investice. Nyní to vychází na 14 miliard. Kdyby se měly investice utlumovat, došlo by k dalšímu podlomení pražské ekonomiky.
 

MF DNESVětšina investic je spíše dílčích, na modernizaci či opravy. Výraznější investiční projekt, který by posunul město vpřed, mi tam chybí. 

V rozpočtu je více než miliardová investice na metro D. Ta pojede i přes daňový výpadek, což je extrémně důležité. Do průmyslového paláce investujeme 573 milionů. Rozpočet jinak opravdu obsahuje desítky, možná stovky drobnějších investic, zejména v rámci dopravy na opravu komunikací či mostů. Možná to nejsou investice na plakát, ale jsou to investice, které Pražané pocítí. V součtu to je 5,4 miliardy, takže o 800 milionů korun více než letos. Bohužel se za čtyři roky naší koalice nepodaří zrealizovat velké dopravní investice. Ale to je kvůli tomu, že projekty ještě nebyly připravené, když jsme nastoupili k moci. Je třeba investovat tam, kde jsme schopni investici zrealizovat. Nemá cenu nechat peníze takzvaně na papíře, a pak je neproinvestovat. 

MF DNESVaše koalice byla kritizována právě za to, že peníze nedokáže efektivně využít. 

Nebudu alibistický. V minulosti se to nedařilo a někde zůstala neproinvestována až polovina prostředků. To je špatně. Koaliční kolegové mě ubezpečují, že letos to bude výrazně lepší. 

MF DNESNeměla by středoevropská metropole mít větší ambice? 

Mně by se líbilo, kdybychom už za nás byli schopni začít stavět budovu filharmonie, což bude několikamiliardová investice. Jenže jsme začali na bodě nula a je to proces třeba na dvacet let. Doufám, že v tomto volebním období zvládneme mezinárodní architektonickou soutěž a zahájí se další povolovací procesy. Úspěch bude, když bude na konci volebního období vybraný projekt a my se v tom příštím můžeme posunout dál. 


MF DNESKdyž jsme u soutěží, příští rok se má soutěžit zakázka na mobiliář a novou podobu stanic MHD. Ta bude? 

V červnu příštího roku končí smlouva s JCDecaux a na základě usnesení zastupitelstva se bude soutěžit nový mobiliář. Konečně, po třech letech debat o jeho finální podobě! Už vlastně začátkem letošního roku hlavní město oslovilo 17 potenciálních výrobců mobiliáře z celé Evropské unie včetně domácích firem. Čtyři z nich poslaly nabídky do výběrového řízení. A my bychom měli v první polovině ledna celou věc posunout k dalšímu kroku – k výběru dodavatele. Novou veřejnou soutěží projde rovněž provozování reklamy na prvcích mobiliáře. 

MF DNESNa zastupitelstvu jste odsouhlasili výstavbu paralelní dráhy na pražském letišti. Je to v době, kdy se v letecké přepravě předpovídá útlum, moudré? 

Předně, jedná se o státní stavbu, nikoli městskou. Město pouze vydává územní rozhodnutí. Kolegové z koalice se pokoušeli toto rozhodnutí zablokovat, což topka považuje za nezodpovědné. Opět se bavíme o stavbě na deset až patnáct let a měla by to posuzovat vláda. Tvrdit, že nepotřebujeme modernizovat letiště a že letecký průmysl je odepsaný, je strkání hlavy do písku. Musíme naslouchat odborníkům, a ne pouze populisticky hrát na notu, kdy lidé zrovna nepřejí letectví. Trochu mi to připomíná dřívější debaty o tom, zdali vést městem dráhu. Ta města, která ji nechtěla, záhy zjistila, že se průmyslově nerozvíjí. Byl bych nerad, kdybychom na základě nynější atmosféry zastavili debatu o rozvoji letiště a za 50 let zjistili, že na to Česká republika ekonomicky doplácí. 

MF DNESMluvíte o populismu, ale byla to stávající koalice, která značně omezila osobní automobilovou dopravu v centru města. Velká část Pražanů to nese nelibě. Uvažujete o větším omezení automobilové dopravy ve městě? 

My jste v koalici ti, kteří říkají, že automobilista není nepřítel Prahy. Teď je na zastupitelstvu návrh pana náměstka Scheinherra úplně uzavřít průjezdnost nábřeží. To my nepodpoříme. Zavírat centrum a tím ještě více komplikovat třeba provoz na magistrále ve chvíli, kdy nejsou dokončené pražské okruhy, není v zájmu Pražanů. Nesouhlasíme s tím, že máme automobilisty vystrčit na okraj Prahy. Modré pruhy se nemají řešit paušálně, ale individuálně. 

 František Strnad, redaktor MF DNES 

Zdroj: Mladá Fronta DNES, rubrika Praha, str. 14

Štítky
Osobnosti: Jiří Pospíšil
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme