Ve stavebnictví "už je líp"?

12. 8. 2016

Při nedávném oznámení rekordního přebytku státního rozpočtu za předchozí měsíc analytici spekulovali, co za tím stojí. Skoro byli umlčeni ti, kteří poukazovali na nečerpání investic. Dokonce při projednávání státního rozpočtu na příští rok ministr Babiš po jednání se svým stranickým kolegou Ťokem národu sdělil, že konečně začali investovat do silnic. Pravý opak je pravdou. I když ekonomika roste, stavebnictví přes mediální manévry padá dolů. Možná místo „ANO, bude líp“, by téhle vládě slušel slogan: „ Ekonomický růst prostě projíme!“

Oč více média skočila na vějičku ministra financí, o to méně si všimla čísel Českého statistického úřadu, týkající se stavební výroby. Skutečnou tváří současné vládní koalice není přechodně vysoký přebytek rozpočtu. Skutečnou tváří je projedená budoucnost. Od začátku roku je propad stavební výroby 10%, v červnu byl meziroční propad 14%. O reálné výkonnosti veřejného sektoru svědčí meziroční pokles stavebních zakázek na konci července o 39%, u inženýrských činností dokonce o neuvěřitelných 43%. Lídry skutečné nevýkonnosti veřejného sektoru je hlavní město Praha a resort dopravy. Snad nikdy po 89 roce nebyla metropole v takovém stavebním útlumu, jako dnes. Nestaví se žádný nový úsek metra, ani tolik potřebné chybějící části městského okruhu a sběrných radiál. A že by se s něčím začalo, ani není na obzoru. Proto se Praha může chlubit - stejně jako primátorčin stranický šéf – rekordním rozpočtovým přebytkem. Jenže, Pražané by spíš přivítali naději na kvalitativní posun v řešení nejkrizovějších aspektů života, kam bezesporu patří doprava. Zády se ku Praze otočila i Sobotkova vláda, když se klíčová stavba Pražského okruhu Běchovice – brněnská dálnice D1 v přípravě vrátila na začátek.

Při pohledu na stav resortu dopravy je zřejmé, že v kilometrech dokončených dálnic se bude jednat o nejhorší volební období od vzniku České republiky. Přes ujišťování o masovém rozjetí přípravy výstavby nových silnic , čísla o propadu inženýrských oborů, svědčí o pravém opaku. Řidiči jsou sice denně konfrontováni s rozkopanými silnicemi, ale to je jen malý posun v éře tristního stavu naší dopravní infrastruktury.

Odpověď na otázku, pro koho už je líp, je ve světle krize stavební výroby jasná. Vybrané firmy se pakují na zbytných a nemravných dotacích a řidičům zbývají jen oči pro pláč. Je tohle „moderní Česko“?

František Laudát, místopředseda Hospodářského výboru PSP ČR

Štítky
Osobnosti: František Laudát
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme