Reklama musí být, i kdyby na chleba nebylo

8. 9. 2010

Pokud by Vás vzali z nějaké jiné planety a vysadili by Vás na libovolném místě v Praze za předpokladu, že jste nikdy o České republice a hlavně Praze neslyšel, museli byste nabýt dojmu, že Praha je asi nějaký populární prášek na praní či jiný spotřební artikl. Jinak si nedokážu vysvětlit, proč na nás ze všech stran útočí reklama na Prahu. Tu nás radnice informuje, že je Praha bezpečná, jindy zase čistá a uklizená popř. kolik postaví cyklistických stezek nebo objímající se kreslené postavičky nadšeně popisují, že tu máme dva až tři přívozy přes Vltavu.

Nepochybuji o tom, že v tržním světě pokud chcete prodat určitý výrobek či službu je reklama, ať už jakkoliv hloupá, nedílným pomocníkem v konkurenčním boji a výdaje na ní jsou ekonomicky oprávněné. Ale co Praha, co nám chce její dosavadní vedení sdělit, o čem přesvědčit a proč? Nebo se domnívají, že jsou Pražané tak hloupí, že neví  jak se jmenuje město ve kterém bydlí, že tu jezdí tramvaje, jsou tu cyklistické stezky a staví se tunel Blanka? Který se znovu propadl i po tom, co mu to primátor zakázal.

Ale teď už vážně, nezdá se Vám té reklamy na nic placené Prahou různými městskými společnostmi a příspěvkovými organizacemi až moc? Ano? Tak se klidně posaďte, magistrátu ne. Krátce před volbami chystá ještě rozjet další dozajista potřebný projekt pro komunikaci s ,,přitroublými“ Pražany, a to nic menšího než magistrátní televizi. Kdo se na ni bude dívat, co tam asi mohou dávat? Asi kolik je přívozů mezi Smíchovem a Podolím,  pro ty kteří zůstali imunní vůči všude přítomným billboardům.

Pokud se vám všechno více uvedené zdá jen smutnou parodií, tak si pojďme říct fakta:
1) Určitě jste si všimli, že s nástupem krize ubylo reklam od soukromých firem a kdo je rychle na billboardech nahradil kromě Paroubkovi ČSSD. Ano, město Praha.                                                   
2) Reklama je na stejných billboardech jako byl dříve Persil, Cola atd., takže zadarmo, ale za pořádné ceny.                                                   
3) Neplatí se jen za vylepení plakátu, ale i za jeho ,,tvůrčí“ zpracování, často někomu spřátelenou firmou.                                                                                                                                                                    
4) Můžete namítnout, že je důležité občanům sdělovat informace. Ano jistě, ale nemá Praha každá městská část svůj vlastní časopis, vlastní internetové stránky, nejsou tu desítky soukromých medií a nakonec i veřejnoprávní televize, které jen čekají, až nám budou moci jakoukoliv novinku sdělit? Tak na co proboha ještě vlastní televizi?

Bohužel nám tedy nezbývá nic jiného než se domnívat, že účelem toho všeho je něco jiného. A to asi utratit, resp. rozdat mezi svoje co nejvíce peněz za ,,nic“, vytvořit pár teplých místeček pro známé a ještě si udělat z veřejných prostředků vlastní kampaň.

TOP 09 k této praxi říká jasné ne. My veřejné prostředky nebudeme utrácet za nic, resp. ve prospěch,, reklamních a jiných rádoby marketingových“ firem našich manželek, milenek či známých. Pokud reklama tak ta, která má smysl. Každý Pražan ví, kolik je tu tras metra a že musíme opravovat památky.  Zaměřme tedy propagaci na přilákání potenciálních zisků, centrál zahraničních firem nebo movitějších turistů. Magistrátní televizi zrušíme, potenciální dva diváci to už nějak oželí a pěkných pár stovek milionů za zbytečnou reklamu dáme tam, kde je to skutečně třeba. Třeba do školek, když už všichni chtějí ten pružnější pracovní trh a včasnější návrat matek do pracovního procesu.

P.S. : za nás bude mluvit naše práce, ne billboardy a volební kampaň si též zaplatíme ze svého současný pane primátore.

 

Ing. Michal Janda
předseda ekonomické komise pro Prahu
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme