× Pohněme s tím. Společně!

Pražský kurýr na Facebooku

Zdeněk Tůma odpovídá na otázky položené prostřednictvím Facebooku

24. 9. 2010

Zdeněk Tůma na své facebookové stránce nabídl svým fanouškům možnost podílet se na tvorbě dalšího čísla novin Pražský kurýr. Zde jsou odpovědi na otázky, které byly Zdeňku Tůmovi položeny.

Lenka Křivancová Drogy. A co na to Praha?

Drogy – mám rád stručnost, ale v tomto případě mi není jasné, kam dotaz směřuje. Otázek kolem drog je celá řada, např. legalizovat či kriminalizovat, jak pomáhat závislým, jak řešit navazující kriminalitu … V každém případě patřila oblast drogové prevence k prioritám současného vedení HMP, pokud vím, primátor Bém věnoval tomuto tématu hodně pozornosti a podpory.

Jakub Hlavka Co uděláte pro studenty, kteří v Praze studují?

Nejsem si jistý, co máte přesně na mysli. Z pohledu studijního či materiálního (bydlení apod.) to není úloha města, aby cokoli řešilo. Praha ale může – a měla by - nabízet atraktivní prostředí pro život, ať už se to týká kultury nebo ještě obecněji využití volného času. To pochopitelně platí pro všechny obyvatele Prahy, ať už rezidenty, studenty, anebo krátkodobé návštěvníky.

Martin Provazník Co uděláte s opencard?

Opencard je symbolem zakázek, které stály hodně peněz a málo přinesly. Řešení určitě nebude jednoduché, protože se jedná o projekt zajištěný mnoha smlouvami, které byť jsou zřejmě pro Prahu nevýhodné, tak velmi těžko vypověditelné. V současné době Magistrát vypsal další tendr na pokračování projektu Opencard, který může případné řešení dále komplikovat. Z Opencard by se měla v ideálním případě stát multifunkční karta, která bude Pražanům nabízet více služeb. Osobně podporuji například myšlenku elektronické peněženky.

Petr Mikota Jak jste se poučil z jízdy na kolečkovém křesle po Praze a jakých levně proveditelných zlepšení jste si přitom všiml?

Byla to zajímavá zkušenost, kterou určitě doporučím městským projektantům. Obecně jsou velkým problémem různé prahy či obrubníky, které může být nesnadné přejet a přitom není drahé je vyměnit. Samostatnou kapitolou je veřejná doprava a zvláště metro, kde většina stavebních zásahů stojí nemalé peníze. Bylo pro mě například překvapením, že vozíčkáři nemohou ani s asistencí do metra, kde nejsou výtahy.

Martin Novotný Modernizace Prahy pomocí moderní architektury, ano či ne? Chcete v budoucnu podporovat stavbu nových unikátních staveb, jakou mohla bezesporu být knihovna od p. Kaplického?

Určitě ano, špičková moderní architektura by měla mít v Praze své místo.

Arnošt Kobylka V Praze se profiluje sociální skupina chudších důchodců, [hlavně rozvedených žen (=nemají vdovské důchody), které vychovaly děti (=měly menší příjem)], které už nezvládají ani regulované nájmy, co s nimi? Pokud ještě bydlí v městských bytech, lze jim nabídnout ústupové bydlení (ač i malý byt může stát třeba 4500 Kč holý nájem z 8000 Kč důchodu), ale co nájemníci z bytů majitelů?

Pokud se někdo dostane do situace, že není schopen si zajistit ani životní potřeby (bydlení, jídlo) a nelze očekávat, že by se situace zlepšila, je na místě solidarita společnosti. Od toho je sociální záchytná síť, vždy je ale nutné postupovat případ od případu.

Michal 'Plyšák' Jursa Libi se Vam, ze kdyz uz se neco postavi, tak to je betonovy skelet olepeny sklem? Copak dnesni architekti nic jineho neumi?

Nejde o materiál, i skelet olepený sklem může vypadat dobře. Když se podíváte třeba do Ročenky české architektury, tak zjistíte, že architekti mají co nabídnout. Z pohledu města jde ale zejména o celkovou koncepci, kam územní rozvoj Prahy směřuje. Na to pak mají navazovat otevřené soutěže. Jinak řečeno, věřím, že jsou dobří architekti a můžeme mít dobré a zajímavé stavby. Musíme jim ale dát prostor.

Erik Čipera Vnímáte 25 bariérových stanic metra jako velký problém? Je u TOP 09 vůle účinně řešit současnou nevyhovující situaci, která výrazně komplikuje život lidí se zdravotním postižením, rodin s malými dětmi v kočárku a velké skupiny seniorů?

Bezbariérovostí veřejné dopravy se určitě budeme zabývat. Pokusíme se najít cesty, jak za přijatelných nákladů zpřístupnit například metro nejen tělesně postiženým. Např. poměrně levnou variantou ve srovnání s výtahy je alespoň na přechodnou dobu, tj. než se podaří v dostatečné míře vybudovat dobrá infrastruktura, přítomnost vyškolených asistentů na klíčových stanicích metra, kteří budou k dispozici nejen vozíčkářům, ale i ostatním cestujícím. V každém případě se zasadím o tom, aby během příštího volebního období bylo metro pro vozíčkáře přístupné ve všech stanicích.

Radek Čermák Jaký je podle Vás největší problém při budování pražských cyklotras a cyklistické infrastruktury vůbec?

Jako problematické vidím zejména vysoké náklady na jejich budování . Problémem je také špatná propojenost jednotlivých cyklistických tras a zatím nepříliš řešená cyklistická doprava v centru města.

Radek Čermák Budete více preferovat rozvoj metra nebo tramvajových tratí? Zdálo by se, že tramvaj je levnější a může připojit na městskou infrastrukturu vzdálenější celky jako je třeba dopravně přetížený Suchdol.

Obojí má ve veřejné dopravě své místo. Metro je pochopitelně o hodně dražší, ale zase má daleko větší kapacitu než tramvaje. Metro je proto vhodné v místech největšího zatížení, které je obtížné pokrýt tramvajemi a autobusy. Naproti tomu např. nedává v současné době smysl prorážet metro směrem na Ruzyni, počet přepravených cestujících by neospravedlnil vysoké náklady.

Radek Čermák Nepřipadá Vám, že se nové trasy metra a komunikace staví spíš pro developery než pro obyčejné lidi? Například v Letňanech se postavilo metro uprostřed pole, aby mohlo být obestavěno velkými administrativními centry firem jako je CPI, Trigema nebo SP Group. A obyvatelé Letňan aby šlapali kilometr pěšky. Místo toho, aby se jim cesta do centra zkrátila, oproti zrušené lince 274 je cesta asi o tři minuty delší. Podobné je to se stanicí metra Prosek, Červený vrch nebo s konečnou tramvaje v Podbabě.

Pokud vím, metro do Letňan se stavělo nikoli kvůli developerům, ale zejména s ohledem na plánované výstaviště v té oblasti. Patří to ale mezi projekty, které se nepodařilo realizovat. Přiznám se, že nevím, jak to konkrétně vypadá se stanicemi metra Prosek či Červený vrch a konečnou tramvaje v Podbabě. Děkuji za upozornění, poinformuji se.

Marketa Slezak Ne všechny městské části fungují ve vlastních budovách. Některé si své kanceláře dlouhodobě pronajímají, a to často hned na několika místech. Sumy, které radnice za ty roky již za pronájmy zaplatily, jsou obrovské. Budete se snažit zabránit plýtvání i tam? Máte už nyní představu, jak to celé zprůhlednit?

Představu, jak omezit plýtvání mám: budu hledat vždy nejlevnější řešení. Je to sice hodně obecné, ale protože se jedná o nejrůznější případy, těžko nyní stanovit konkrétní postup. Co se týká městských částí, je na nich, aby se snažily o totéž.

Dominik Šlahař Dáte prostor v Praze mladým architektům? Například při návrhu a přestavby nevzhledných objektů, které každý den vídáme, jako jsou například autobusové přístřešky z vlnitého plechu a podobně. Jejich stavby nemusejí nutně stát v centru Prahy. Moc se mi líbil projekt inzerovaný v televizi od společnosti Pepsi. Je něco podobného v Praze providitělné?

Jsem proti diskriminaci podle věku ve všech oborech, nejen v architektuře. Dobrou architekturu mohou dělat mladší i starší, nevidím důvod pro upřednostňování jedné nebo druhé skupiny.

Filip Svoboda Václavák smrdí (klobásy, bezdomovci, moč a ještě klobásy), můžeme v budoucnosti očekávat nějakou změnu?

Souhlasím, situace na Václaváku opravdu vyžaduje řešení. Kromě stanovení jasné koncepce, tj. co do budoucna od Václavského nám. očekáváme, včetně takových rozhodnutí, zda tam mají znovu jezdit tramvaje apod., je potřeba zajistit elementární pořádek. V tom jistě můžeme udělat více než dosud.

Jan Kloub

ad filip svoboda - podobný dotaz, nechápu přezíravost prahy k turistum, není divu, že se sem moc nevrací, když je okrádají taxikáři, je jim špatně po předraženém guláši a nikdo s nimi nekomunikuje jinak než česky.

Taxislužba se hodně zlepšila, bohužel se to ještě nepromítlo v její lepší pověsti. Nicméně dle mého soudu se turisté nevrací hlavně proto, že město jim kromě historie neumím moc dalšího nabídnout. V kulturní nabídce zaostáváme za konkurencí jako je Vídeň či Berlín.

Pavel Kostka

Vazeny pane Tumo,

dotaz ohledne vasi predstavy na sjednoceni parkovani na cele Praze jsem Vam zaslal e-mailem na adresu zdenek.tuma@top09.cz 9. zari. Pominu-li fakt, ze si ji (dle povtrzeni o precteni) vyzvedl vas asisitent Jiri Lukac, odpov...Zobrazit více

Chceme parkovací systém v Praze sjednotit, ale to neznamená všude modré parkovací zóny. Plánujeme například posílit zastoupení smíšených zón v centru, aby došlo k lepšímu vyvážení mezi zájmy rezidentů, majitelů obchodů a návštěvníků.

Zuzana Čekalová Mám blbý dotaz;-)) Když jste pracoval v té bance, byla přiležitost odnést si domů nějakou tu zlatou cihlu??;-)) Jsme se vás bavili s kamarády v hospodě a já vás obhajovala, že jste zatím nic neukrad a že jste mohl - přece jste pracoval v bance plné státního zlata;-)) Omlouvám se za pitomý dotaz;-)) Určitě vás budu volit!

Nemohl, přístup do trezoru není tak jednoduchý a ani guvernér od něj nemá klíče. Ale stejně jsem nic neukradl, děkuji za obhajobu. Navíc banka zase tak moc plná zlata není, drží „jen“ pár tun. Alespoň jednu tunu si každý může prohlédnout v expozici ČNB.

Zuzana Čekalová Dá se někde koupit to triko???

Zatím ne, máme jich jen nevelký počet pro potřeby kampaně. Ale děkuji za podnět, prozkoumám, zda bychom s tím něco mohli udělat.

Filip Hrkal Pane Tůmo, dobrý den. Podpoříte výstavbu Kaplického knihovny a znovuotevření klubu Rock Café?

Odpověď na první otázku zní ano; co se týká Rock Café, tak s tím nejsem ještě dostatečně obeznámen, takže zatím nevím.

Martin Patřičný Dobrý den pane Tůmo, prosím můžete se vyjádřit, zda-li podporujete výstavbu paralelní vzletové a přistávací dráhy (RWY) pražského letiště? Děkuji a prosím o Váš názor k potřebnosti tohoto připravovaného vládního posléze privátního projektu.

Velmi dobrá otázka, ale ptáte se nepravého. Já budu vznášet stejnou otázku na vládu.

ŠTÍTKY

Osobnosti:
Zdeněk Tůma

Copyright © 2009-2020  TOP 09  |  Všechna práva vyhrazena

Nastavení cookies |  Osobní údaje |  Informace o webu |  Mapa stránek

Karel Schwarzenberg:Chci, abychom byli v hlavním proudu Evropské unie.
Děkujeme