Praha 2 má nový model správy obecních nemovitostí, slibuje si od něj větší efektivitu

16. 12. 2016

Praha 2 se rozhodla jít cestou nového modelu správy obecních nemovitostí. Proč?
Městská část Praha 2 měla na základě veřejné soutěže od roku 2008 uzavřenou smlouvu s pěti správními firmami, z nichž každá spravovala část nemovitého majetku druhé městské části. V minulých letech došlo k odprodeji určitého množství domů v majetku Prahy 2, rozsah majetku se tedy snížil a model pěti externích správních firem se začal jevit jako ne zcela efektivní a nedostatečně pružný. Problémem bylo například to, že jakýkoliv požadavek na zásadnější změnu rozsahu a kvality služeb poskytovaných správními firmami by nešlo řešit jinak, než vypsáním nové veřejné soutěže, což je v současnosti značně náročný proces.

V čem bude tento model odlišný od předchozího a kde vidíte jeho výhody?
Na základě řady odborných analýz i politických jednání se dospělo k rozhodnutí, že nejefektivnějším řešením bude založení správní firmy, vlastněné 100% městskou částí Praha 2. Správa nemovitostí by se tak měla sjednotit a stát se celkově jednodušší. Mělo by dojít nejen k finančním úsporám oproti modelu s externími firmami, ale zejména by měl tento nový model zvýšit kvalitu správy.

Jak se konkrétně dotknou změny občanů v obecních bytech? Nebude pro mě změna v konečném důsledku znamenat více starostí?
Pro nájemce bytů i nebytových prostor se nezmění prakticky nic, kromě kontaktních údajů správní firmy. Stejné zůstanou i účty pro úhradu plateb. Změna by rozhodně neměla znamenat pro občany více starostí, ale všichni pevně věříme, že ve střednědobém horizontu přinese naopak zkvalitnění služeb. Nová správní firma, Správa nemovitostí Praha 2, bude moci mnohem pružněji reagovat na aktuální potřeby vlastníka i nájemců.

Jak chcete konkrétně dosáhnout efektivnější správy nemovitostí a jaké by mohly být úspory oproti současnému stavu?
SNP Praha 2 bude relativně malá firma, která se bude snažit o efektivní využití svých lidských zdrojů. Budou odstraněny nebo zjednodušeny některé procesy, které byly až dosud částečně vykonávány jak správními firmami, tak úřadem MČ, bude zjednodušena kontrolní a metodická činnost úřadu vůči SF, také stavební zakázky budou zadávány přímo SF. Tím se ušetří i několik pracovních míst na úřadě MČ. Výhledově se počítá i se zaměstnáním několika řemeslníků přímo u SF, čímž by se opět měly zlevnit některé činnosti, které byly dosud objednávány u externích dodavatelů. Předběžné analýzy předpokládají úspory za správu bytových domů v řádu několika milionů korun ročně oproti končícímu modelu.

Vidíte v novém modelu nějaká potenciální úskalí?
Založení nové společnosti „na zelené louce“ je velmi komplikovaný proces, který přináší samozřejmě i řadu rizik a problémů. Převzetí téměř 4000 bytových a nebytových jednotek do správy prakticky ze dne na den je nesmírně náročné i pro velkou zkušenou firmu, natož pro právě založenou společnost bez praktických zkušeností. Navíc tyto jednotky předává pět současných správců, z nichž každý měl trochu odlišný přístup ke správě i ne zcela jednotně vedenou dokumentaci.  Následně bude na začátku nového roku 2017 nutné zajistit vyúčtování služeb za minulé období, což bude opět pro začínající společnost těžký úkol. Jak se naší správní firmě tento ostrý „rozjezd“ podaří, bude záležet především na jejím vedení i každém  jejím zaměstnanci. Věřím, že nájemci našich nemovitostí projeví případně určitou toleranci vůči drobným nedostatkům spojeným s převzetím správy. Řadu úskalí bude muset společnost překonávat i v dalším období. Nebude snadné zajistit v krátkém čase výkon správy tak, aby většina uživatelů našich nemovitostí zaznamenala kvalitativní zlepšení, přitom očekávání  a požadavky mnohých budou vůči společnosti vlastněné obcí jistě velké. Věřím, že společnost bude mít ve svém úsilí oporu v politicích i úřednících Městské části.  Já, jako radní pověřený správou majetku, jí mohu maximální podporu určitě slíbit.

V jakém stádiu je na konci roku 2016 transformace správy nemovitostí a jaký je harmonogram na příští rok?
Společnost je právně i fakticky založená, aktivně pracuje její představenstvo, přijala již většinu plánovaných zaměstnanců. V současnosti se dolaďují vztahy mezi společností a Městskou částí, připravuje se intenzivně převzetí vlastní správy od současných pěti správců. K tomuto převzetí dojde oficiálně k  1. lednu 2017, kdy končí smlouvy současným správním firmám. Příští rok by měla společnost již plně fungovat a zajišťovat komplexní správu a opravy bytových domů MČ.

Co se vedení městské část v tomto volebním období už v oblasti správy majetku podařilo a co by se ještě mělo do příštích voleb stihnout?
V tomto volebním období jsme navázali na trend z posledních let minulého období, kdy se po letech  ekonomicky ztrátové správy, podařilo spravovat obecní domy s určitým ziskem. Daří se vyvažovat podporu určitým skupinám našich obyvatel (důchodci, sociálně potřební, mladé rodiny,…) , kterým poskytujeme v obecních bytech zvýhodněné nájemné, i skutečnost, že dlouholetí rezidenti mají z minulosti uzavřeny nájemní smlouvy za  poměrně nízké nájemné, se snahou o tržní pronájem většiny nebytových prostor i částí bytů, jejichž nájem byl vydražen v aukcích. Také se daří uvolněné bytové i nebytové prostory  obsazovat novými nájemci rychleji, než tomu bývalo dříve. V posledních letech se také realizují opravy domů v lepší kvalitě a zejména za nižší ceny, než tomu bylo v minulosti. Výsledkem je zmíněné plusové hospodaření  s naším nemovitým majetkem.  Postupně jsou opravovány a modernizovány naše domy, jejich kvalita se zlepšuje. V tomto trendu chceme nadále pokračovat, i když se jedná o finančně náročné investice. Věřím, že do konce volebního období zaznamenají občané pozitivní změny spojené s činností naší nové správní společnosti a MČ pocítí ekonomické zlepšení správy.

Jan Puci

Štítky
Osobnosti: Michael Grundler
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme