Otevřený dopis panu Karlu Březinovi

17. 6. 2011

Vážený pan

Ing. Karel Březina

první náměstek primátora hlavního města Prahy

Mariánské náměstí 2
110 01 Praha 1

 

 

V Praze dne 16. 6. 2011

Dobrý den, vážený pane inženýre,

Váš dopis ze dne 15.6.2011, č.j. MHMP 407635/SE1/123/2011 o změně Tarifu Pražské integrované dopravy od 1.7. 2011, v něm popsaná Vaše úpěnlivá snaha neustále vysvětlovat nevysvětlitelné a zdravému rozumu odporující opatření, je podivuhodná. Považuji však přesto za slušnost Vám na Váš dopis odpovědět. Činím tak však dopisem otevřeným, neboť problematika se týká všech Pražanů, tedy nejen nás dvou.

Pokud se, jak píšete,  snažíte úpravou tarifu reagovat na stale se zvyšující vstupy, pak nemá přece žádné opodstatnění jízdné zdarma, které svými ročními předpokládanými (sic!) náklady zatíží pražský rozpočet 240 miliony korun. Pro srovnání jen připomínám, že tolik potřebné opatření pro tisíce lidí na Spořilově by stálo podle odhadů jednorázově (nikoli každoročně) okolo 50 milionů. Odstranění černého výlepu v metru by podle prvního odhadu DP stálo v průběhu prvního roku 2,7 mil. Kč. Je navíc zřejmé, že černý výlep je v současné době na vzestupné spirále růstu a je tedy třeba razantního zákroku, který si v následujícím roce vyžádá násobně méně než oněch 2,7 mil. Kč. Na obě tato zmíněná opatření ale finance evidentně nejsou.

Víte velice dobře, že prodloužení časové platnosti jízdenky je z Vaší strany jen úlitba, která však k ničemu pozitivnímu nevede. Jízdné se v naprosté většina případů platí za jízdu. Velmi rád se podívám na Vaše analýzy, které mluví o opaku. Vašeho  přepočtu ceny jízdného na minuty velmi prosím, zanechte. Myslím, že není důstojné Vašemu postu náměstka hlavního města Prahy. I člověk se základním vzděláním přirozeně ví, kolikrát využil svůj lístek na minuty. Nebo snad hodláte zavést i výstupní označování jízdenek a vracení nevyužitých minut, a tedy jízdného, cestujícím?

Vzhledem k Vašim dřívějším vyjádřením do médií, stejně jako  Vašich kolegů v Radě HMP, je také zřejmé, že jste si svým opatřením (jízdné zdarma pro občany ve věku 10-15 a 65-70 let) vůbec neuvědomili, že obyvatelé Prahy a ČR budou dotovat jízdné zdarma např. pro německé turisty v daných věkových skupinách. Není pro Vás číslo 120 000 zahraničních turistů ročně ve věku 65-70 let dostatečně velkým číslem pro uznání Vašeho omylu?

Souhlasím s Vámi v tom, že o přesunutí cestujících do aut je možné vest diskuzi až po nějaké době. O vlivu Vašeho rozhodnutí na rozpočet Prahy však polemiku vest nemusíme. Vaše opatření z Vás dělají přesně takového veřejného činitele, který po svém angažmá předává svěřený majetek v hodnotě nižší (= projedené), než když jej na počátku přebíral.

Dovoluji si Vás upozornit, že v předposledním odstavci Vašeho dopisu přímo lžete. Od 1.7.2011 nedojde na hranicích Prahy a Středočeského kraje ke sladění tarifů, ale naopak k absolutní disproporci mezi jízdným zdarma pro zmiňované věkové skupiny a jízdným v tarifu PID. Kde v této situaci hledáte argumenty pro nazývání tohoto systému INTEGROVANÝM, je mi záhadou.

Vážený pane náměstku, zlepšovat veřejnou dopravu můžete I tak, že zvýšíte její rychlost, komfort či cenu. Povšimněte si prosím, že Vy jste cenu jízdného pro většinovou populaci zdražili. Toto však nevede ani ke zlepšení hospodaření DP, na což se odvoláváte v úvodu Vašeho dopisu, ani ke zkvalitnění dopravy – viz příklad s černým výlepem.

Na výsledek změny Tarifu Pražské integrované dopravy nemusíme čekat, jak navrhujete, do brzké ani vzdálené doby. Čísla, která jsou uváděna v odhadech – 240 mil. Kč na jízdné zdarma pro vybrané věkové skupiny na jedné straně a 200 mil. příjem ze zdražených lístků na straně druhé – a jejich vliv na rozpočet Prahy jsou zřejmé již teď. Pro veřejnou dopravu jste tedy neudělal nic, mimo přerozdělení peněz od jedné skupiny lidí k jiné (také k turistům), a jisté permanentní roční ztrátě 40 mil. Kč, za kterou by bylo možno například čistit 20-30 let metro od černého výlepu. To by Vám teprve občané poděkovali.

Tomáš Hudeček
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme