Nákladové nádraží Žižkov bylo vyhlášeno architektonickou památkou

Rozhovor se starostkou MČ Praha 3 Vladislavou Hujovou

16. 4. 2014

Petr ŠIMŮNEK, moderátor

--------------------

Žižkov je krásná část Prahy, nákladové nádraží na Žižkově je krásná část Žižkova. A to nákladové nádraží bylo dlouhá léta předmětem sporu a nakonec bylo vyhlášeno také architektonickou památkou. A teď to vypadá, že se s ním něco zajímavého může konečně dít. Totiž mohlo by se tam chodit na divadelní představení, anebo na výstavu. To je totiž plán, který má městská část Prahy 3 s tímto objektem. Nákladovým nádražím. Stavbu, která měla původně být zbourána, ale tenkrát se za ni postavili někteří umělci, politici a aktivisté, má čekat úplně nový osud. Má se z něj stát dokonce centrum kulturního života v Praze 3. V memorandu, které bylo dnes podepsáno, se k tomu zavázali ministr kultury Daniel Herman, pražský primátor Tomáš Hudeček, ředitel Českých drah Daniel Kurucz a starostka Prahy 3 Vladislava Hujová. Právě tu teď vítám ve vysílání Českého rozhlasu Plus. Dobrý den.

Vladislava HUJOVÁ, starostka Prahy 3

--------------------

Dobrý den přeji.

Petr ŠIMŮNEK, moderátor

--------------------

Tak, pojďte nám, paní starostko, zkusit vysvětlit, co to memorandum vlastně říká?

Vladislava HUJOVÁ, starostka Prahy 3

--------------------

Já především na začátek musím říci, že městská část není vlastníkem objektu nákladového nádraží Žižkov. Nicméně po roce naší snahy se podařilo navázat součinnost všech složek, které mají co říct a mohou velmi racionálně přispět ke konverzi nákladového nádraží Žižkov tak, aby budova sloužila ve prospěch nejenom Prahy 3, ale ve prospěch všech Pražanů. Byli bychom rádi, kdyby právě převážná činnost, která by se realizovala v budově nákladového nádraží, byla zastoupena tou kulturní složkou, nicméně musíme také zvažovat to, aby celý objekt byl v jistém smyslu samofinancovatelný. A proto jsem velice ráda, že ministerstvo kultury, které v roce 2013 vyhlásilo budovu nákladového nádraží Žižkov kulturní památkou, přijalo i svůj díl odpovědnosti, podepsalo memorandum s námi, s hlavním městem Prahou i vlastníkem Českými dráhami. A budeme společně hledat model, jak tuto budovu naplnit. Je to velice složitá záležitost, protože se jedná o objekt, který je téměř 100 tisíc metrů plochy a my jako městská část, jak jsem již řekla, nám nepatří vůbec žádná část nákladového nádraží ...

Petr ŠIMŮNEK, moderátor

--------------------

Patří Českým drahám.

Vladislava HUJOVÁ, starostka Prahy 3

--------------------

Českým drahám. A, ale my jsme nechali zpracovat management plán, který určí právní rámec tak, aby instituce, které jsou navázány na rozpočet, mohly eventuálně do tohoto objektu směřovat své investiční prostředky.

Petr ŠIMŮNEK, moderátor

--------------------

Čili abyste jak vy, tak ministerstvo kultury na to mohli dát peníze. Paní starostko, jenom my vysvětlete ještě jednou, jak moc je to memorandum závazná věc? Jak moc teď mění osud toho nádraží?

Vladislava HUJOVÁ, starostka Prahy 3

--------------------

No, je to především dobrá vůle těch institucí. Takže ...

Petr ŠIMŮNEK, moderátor

--------------------

Čili ale není to jisté, že se s tím něco bude dít, jenom jste podepsali ...

Vladislava HUJOVÁ, starostka Prahy 3

--------------------

No, určitě. Mám pocit, že když už jsme se takto sešli a podepsali jsme toto memorandum, což musím říct, že z hlediska nemovité kulturní památky je to snad první memorandum takovéhoto znění. V podstatě v České republice. Že to bude mít samozřejmě nějaký koncový stav. Je to velice složitý právní problém a my právě jsme nechali zpracovat management plán, ve kterém je právní určení, jak různé subjekty se do tohoto projektu mohou zapojit.

Petr ŠIMŮNEK, moderátor

--------------------

Právě to zapojení nakonec vždycky končí u peněz. Kolik by měl, měla rekonstrukce na přerod toho objektu, který dnes není v dobrém stavu, na centrum kulturního života Prahy 3 a nejenom Prahy 3, kolik by to mělo stát?

Vladislava HUJOVÁ, starostka Prahy 3

--------------------

To samozřejmě záleží na tom, kdo bude investorem a jakou činnost tam bude chtít provozovat. Samozřejmě můžeme ...

Petr ŠIMŮNEK, moderátor

--------------------

To se neví?

Vladislava HUJOVÁ, starostka Prahy 3

--------------------

To se právě neví. Ale měly by to být kulturní instituce. A je rozdíl, že kulturní instituce bude využívat třeba jako depozitář nějakou část podzemní. Anebo to bude využívat jako kino. Takže ten náklad bude velice různý. Nejnižší odhady se pohybují okolo 2 miliard korun.

Petr ŠIMŮNEK, moderátor

--------------------

To kulturní instituce, zrovna tolik kulturních institucí, které mají 2 miliardy korun moc neznám.

Vladislava HUJOVÁ, starostka Prahy 3

--------------------

Takto to nemůžete brát. Ale jsou kulturní instituce, které jsou napojeny na rozpočet ministerstva kultury, možná jsou i instituce pod ministerstvem školství, který hodlají budovat nějaké, nějaké budovy. Nějaké depozitáře, knihovny. A pokud se ...

Petr ŠIMŮNEK, moderátor

--------------------

A dalo by se využít toto nákladové nádraží.

Vladislava HUJOVÁ, starostka Prahy 3

--------------------

A pokud se rozhodnou, že poloha nákladového nádraží i jeho dispozice by mohly být využity v podstatě tímto směrem, tak mohou své investice přesměrovat na Prahu 3 na nákladové nádraží Žižkov.

Petr ŠIMŮNEK, moderátor

--------------------

Paní starostko, kolem toho nákladového nádraží jsou pozemky, které koupily developerské firmy a chtějí tam budovat bytové a komerční objekty. Jakým způsobem začlení tenhle objekt, který teď má mít nový osud, do těchhle plánů?

Vladislava HUJOVÁ, starostka Prahy 3

--------------------

Samozřejmě, pokud se prohlásilo nákladové nádraží nemovitou kulturní památkou, tak na to musí odpovídat i územní plán. My v rámci snahy změny územního plánu té oblasti, kde se budova nákladového nádraží nachází, v současné době jsou to pouze drážní pozemky, jsme zpracovali studii v součinnosti právě se třemi investory, kteří vlastní pozemky na území nákladového nádraží Žižkov a v současnosti jsme je odeslali na Útvar rozvoje hlavního města Prahy, aby zpracovali podklad pro změnu stávajícího územního plánu.

Petr ŠIMŮNEK, moderátor

--------------------

Tomu rozumím, nerozumím. Ale když Discovery Group chce za čtvrt miliardy eur postavit velkou kancelářskou budovu, jakým způsobem bude muset pracovat s tím, že vedle toho je to nákladové nádraží a jestli ten celý plán je s tím nějakým způsobem spojen?

Vladislava HUJOVÁ, starostka Prahy 3

--------------------

Co se týká změny územního plánu, tak to se týká pouze dvou třetin jižního pozemku nákladového nádraží. Tam, kde byl vyprojektován projekt Discovery, kde mimochodem my jako městská část jsme podali správní žalobu, protože s rozsahem tohoto projektu nesouhlasíme, byla už v minulosti odstraněna stavební uzávěra a je platný územní plán.

Petr ŠIMŮNEK, moderátor

--------------------

Tolik starostka Prahy 3 Vladislava Hujová. Děkujeme za vysvětlení a na slyšenou.

Vladislava HUJOVÁ, starostka Prahy 3

--------------------

Na shledanou.

15.4.2014    ČRo Plus    str. 04    17:10 Den podle…

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme