Laudát: Potenciál standardních postupů je vyčerpaný

4. 6. 2012

V druhé polovině  minulé dekády  Česká republika  na rozvoj dopravní infrastruktury  z veřejných peněz věnovala  rekordní částky. Vysoké sumy byly pravidelně doplňovány i miliardami ze strukturálních fondů Evropské unie. Hospodářská recese v letech 2008 –2009 vyslala první varování, že  dopravní stavitelství čekají hubená léta. Navíc  i Evropská unie naznačovala, že středoevropské země nemohou pro období 2014-2020 počítat  s vysokými dotacemi jako dosud. Naneštěstí po světové hospodářské depresi  Evropu  sužuje krize dluhová. Jižní křídlo eurozóny je na hranici bankrotu. Náš ekonomický růst se potácí kolem nuly.  Velká část společnosti  je přesvědčena, že o stavu ekonomiky primárně rozhoduje stát. Stavebnictví  zažívá propady, které už hodně dlouho nepamatuje. Jeho emisaři  naléhají na politiky, aby obnovili  penězovod do stavebních zakázek. Argumentují  návratností investic, multiplikačními efekty, vrácením podstatné části vložených financí  prostřednictvím daní atd.

Realita je však  dost jiná. Pokud se rozhlédneme po světě, po moderních ekonomikách s vysokým inovačním potenciálem, s překvapením zjistíme, že velké infrastrukturní investice jsou charakteristickým znakem  rozvojových a rozvíjejících se zemí. Enormní veřejné investice mají jen máloco společného s efektivní ekonomikou. Vedou k plýtvání, korupci a klientelismu. Málokdo přemýšlí o tom, že  velké množství peněz  v ekonomice vede k vytváření realitních bublin.

Kdo by nechtěl, aby naše země měla moderní technickou infrastrukturu? Kdo by  nechtěl jezdit  po moderní dálnici a užívat si vysokorychlostních tratí? Prostý pohled na  stagnaci našeho HDP posledních cca 12 roků  ukazuje, že není kde brát. Že naše  ekonomika nevytváří  zdroje, které by  moderní stavby financovaly.  Ekonomické studie ukazují, že v uplynulých  2 stoletích zhruba ve třetině  zemí rostl HDP při ekonomickém oživení a stagnoval či klesal  při hospodářské depresi.  Ale jen 10% zemí prošlo  změnou,  skokovou změnou, která přinesla  novou kvalitu. Došlo k „start –up“ země.  Růst naší ekonomiky v klasickém  schématu nejen nepřinese růst prosperity, ale spíš jen bude  brzdit naše chudnutí.

Klíčovou otázkou  dopravních investic je,  kde na ně sehnat dostatek peněz. Standardní schéma uvažování je:

  1. zadlužit veřejné rozpočty,
  2. PPP projekty,
  3. evropské strukturální fondy,
  4. vytvořit „pseudo-nestátní“ organizaci (nejlépe obchodní společnost),

která se zadluží a stát se bude tvářit, že  to nejsou jeho závazky,

Nestandardní schéma uvažování  směřuje na  urychlené vytvoření legislativních   a  věcných podmínek pro fungování finančních vehiklů, které umožní sdružení různých  peněz ( z veřejných  rozpočtů, evcropských dotací a privátních zdrojů). Tyto vehikly  potom umožní  mimo jiné financování infrastrukturních  projektů.  Těmito vehikly jsou tzv. alternativní fondy ( MF používá  termín fondy alternativních investic). Tyto fondy mají striktní stanovy, definující, co mohou financovat. To hlídá dle statutu nejen banka, ale i  příslušná národní banka. Riziko zneužití je výrazně menší, než u klasických nástrojů. Proto jsou  v zahraničí do těchto fondů  investovány prostředky z penzijních systémů. I v případě neúspěchu zůstane  alespoň nějaký majetek (silnice). Co zbude z dluhopisů? Praktická aplikace alternativních fondů  v podmínkách českého dopravního stavitelství by vedla k transformaci SFDI na holdingového správce alternativních fondů. ŘSD. ŘVC a SŽDC by  realizovaly investice a jejich provozování. Tím by byla  více hlídána efektivita investice i její provozování.

Alternativní fondy  se mohou sdružovat do  holdingů. V inovačních ekonomikách  tyto nástroje slouží i pro financování rizikových investic v oborech nových technologií apod.  Ani naše země nemá budoucnost, pokud se banky budou hojit na státních dluhopisech a  zisk „dolaďovat“ nemravnými bannkovními poplatky. Kapitál je třeba přesměrovat do skutečné ekonomiky, do inovací, do efektivní infrastruktury, do technologií, do podnikatelských projektů, do průmyslové výroby. Budoucnost naší země je  v technologicky  orientované společnosti s ekologicky šetrnou produkcí. Jinak neuživíme ani sami sebe, natož  rostoucí armádu penzistů.

František Laudát
předseda expertní komise TOP 09 pro průmysl a dopravu

Vyšlo v v jarním čísle Magazínu pro rozvoj silniční dopravy v ČR.

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme