Laudát: Nářky z českých betonových luhů a hájů

8. 3. 2012

Nedávno uveřejněná statistika je nekompromisní a mezi neradostnými čísly o ekonomickém nerůstu  oznámila téměř desetiprocentní propad stavebních výkonů. Celkem se to dalo čekat. Pokud  se někde začíná naplňovat cynický slogan, že „lépe už bylo“,  ve stavebnictví to platí dvojnásob. Desetiletí stavebního boomu, velkých infrastrukturních investic i  developperských projektů jsou nenávratně minulostí. Spíše lze v druhé dekádě očekávat šetření a uvážlivé rozhodování o  investování do velkých projektů. Zatímco  stavební firmy naříkají, odborné svazy a komory bědují, k něčemu může být současná krize užitečná. Jednak dojde k umenšení  klientelismu a korupce. Nejlepším nástrojem k potírání korupce je minimalizace veřejných zakázek. Dále bude vyvinut tlak na efektivitu stavebnictví. Řada „expertů“  psala analýzy, jak stavíme dálnice za přijatelné ceny, jak máme špičkové  technologie apod. Až ekonomové NERVu  upozornili na čísla, která jasně hovoří o propadu efektivity ve stavebníctví a dalších oborech navázaných na veřejný sektor. Hnacím motorem poklesu efektivity v posledních letech byl samozřejmě  samotný veřejný sektor. Dokonce nedávno na jednom z podvýborů  Hospodářského výboru zaznělo, že české stavebnictví je v technickém úpadku.

Než silné řeči, je dobré zajet si k našim německým sousedům a poptat se. To jsem v polovině loňského roku  udělal. Němečtí hostitelé  na mnichovské radnici sice byli zaskočeni, když se mezi odbornou výpravou dopraváků ze Státního fondu dopravní infrastruktury objevil místopředseda Hospodářského výboru , ale  nějak  to překonali. Zato jejich informace stály za to. No posuďte sami.

V Německu se při opravách silnic recykluje až 80%  vytěženého materiálu. Staré  vozovky se frézují po vrstvách a materiál se podle kvality pečlivě třídí a opětovně příslušně použije do vozovkových vrstev.

V České republice se odhaduje, že jsou recyklována cca 4% odpadu, a to ještě se do toho počítá tzv. studená recyklace. Většina materiálu se však nevrací zpět do jednotlivých vrstev  vozovek, ale je používána na zpevnění jejich krajnic.

V Německu  vetšinu aplikací obrusných vrstev provádějí  producenti materiálů, tedy obalovny. Námi navštívená  obalovna prodávala stavebním firmám  pouze 15% své produkce. Ostatní  produkci aplikuje ve vlastní režii. Tím je dána jednoznačná odpovědnost za kvalitu, technologickou kázeň a výslednou životnost vozovky.

V České republice  vlastní obalovny většinou stavební firmy. Kvalitu přivážených materiálů na stavbu kontrolují většinou laboratoře najaté stavebními firmami, nikoli  investory. Kvalita obalovaných směsí silně pokulhává za kvalitou německých. To je dáno kvalitou  vstupních materiálů a technologickou kázní při výrobě i při pokládce.

Kvalita a technologická kázeň vede k dlouhé životnosti povrchů vozovek. Naši němečtí kolegové uváděli, že  u silně nákladní dopravou zatížených vozovek je  životnost 12-18 roků, u vozovek s převážně osobní dopravou 20-30 let.

U nás se často povrchy rozpadají  po osmi letech, pokud ne ještě dříve.Známky poruch jsou často znatelné již po první zimě.

Pokud se někdo domnívá, že „český marast“ na vozovkách  je ve srovnání s německými povrchy levnější, hluboce se mýlí.   Obalovanou směs námi navštívená obalovna prodávala o 15% levněji, než jsou naše ceny při nesrovnatelně vyšší kvalitě.

Celý vyspělý svět  zkouší  nové materiály – tiché povrchy, barevné asfalty, drenážní asfalty atd. Většina těchto materiálů vyžaduje mnohem preciznější technologickou kázeň, než masově používaný mastix. Pokud se naši stavbaři rychle nevzpamatují, buď nás čeká úpadek, nebo nutnost najímat si  stavební firmy odjinud. Tolerance současných nepořádků v dopravním stavitelství není vůbec namístě.

Státní fond dopravní infrastruktury na svém únorovém zasedání rozhodl vyčlenit 100 miliónů korun na aplikaci a zkoušení nových technologií,  tvorbu nových norem a předpisů pro technologické novinky a pro studijní programy a nové aplikované metody. Snad tedy ještě  škody minulé dekády stihneme napravit. Jedině potom se budou naši řidiči cítit stejně bezpečně a komfortně při jízdě, jako na německých silnicích.

František Laudát
předseda expertní komise TOP 09 pro průmysl a dopravu
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme