Korupce + Klientelismus = Úpadek

24. 1. 2012

Nevím, zda nedělní otázky Václava Moravce, v části věnované problematice dopravy, byly ještě kocourkovem, nebo už se jednalo o cosi horšího. Dopravě rozumí každý držitel řidičského oprávnění, a tomu odpovídala  snad již od druhé poloviny devadesátých let chuť politiků do tohoto resortu  zasahovat v míře nevídané. Hamižnost velkých firem, které si ochočily nejen ministry, ale zejména manažery investorské organizace, přinesla svoje trpké ovoce. České dopravní stavitelství je v krizi, která zřejmě v novodobé historii nemá obdoby.  To ostatně  zaznělo i na nedávném zasedání  Podvýboru pro dopravu na půdě  Poslanecké sněmovny.

901 závad na devíti kilometrech ostravské části dálnice D1 je jen špičkou ledovce. Z emotivní  nedělní debaty je jisté pouze to, že daňový poplatník si snad  objednal dálnici, nikoli  pokus o  asfaltobetonové ztvárnění kozího hřbetu. Asi se ptáte, co je pod tou viditelnou špičkou ledovce? Je to  Ředitelství silnic a dálnic ČR, které je ve stavu úpadku,  absence  technologické kázně při  výstavbě i  údržbě silnic, přemrštěné ceny dodavatelů, absence  moderních materiálů, absence  zásad technické politiky ministerstva dopravy, neuvěřitelná ztráta profesní cti stavařů i projektantů, a tak bychom mohli pokračovat v neradostném výčtu dál. Fundované profesionály nahradili patolízalové, jejichž jedinou kvalifikací byla stranická příslušnost a poslušnost. Po zásahu  protikorupční policie  možná přibyla i další kvalifikace vybírat peníze od dodavatelů a transferovat je asi nejen do partajních kapes. Zatím se spekuluje o existenci seznamu sociálního demokrata Hally, na kterém jsou údajní příjemci peněz. Je logické, že  nosiči peněz nejsou finanční perpetum mobile. Měl by platit zákon zachování financí – součet peněz vybraných je roven součtu peněz vydaných. Jinými slovy, celkový objem korupčních finančních prostředků je konstatntní, čili, jak říkával Jan Werich s Miroslavem Horníčkem, neměnný.

Otázkou je, jak dlouho bude trvat náprava dopravního marasmu, pokud se ještě vůbec  nápravy občan dočká. Stačí mimo jiné podotknout, že pánové na ŘSD převážně v letech 2008 a 2009  bez Sněmovny zavlekli stát do závazků ve výši bezmála  třiceti miliard korun. Zatím viník není znám. Pokud by pokračovalo realizační  snižování závazků  letošním tempem, máme co dělat následujících 30 roků. Věru nevábná vyhlídka.  Stávající vedení SFDI se tak může třeba stavět na hlavu, ale  skokové změny poměrů dosáhnout nemůže, i kdyby chtělo sebevíc.

František Laudát
předseda expertní komise TOP 09 pro průmysl a dopravu
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme