Hudeček: Praha rozjíždí projekt bikesharingu

6. 3. 2014
Pražský magistrát chce v ulicích hlavního města rozmístit do roka a půl tisícovku kol v rámci takzvaného bikesheringu. Za půjčení kola by lidé platili roční poplatek zhruba 500 korun. Počáteční investici město odhaduje na asi 50 milionů, roční správu systému na deset milionů. Novinářům to dnes řekli primátor Tomáš Hudeček a zastupitelka a předsedkyně magistrátní komise pro cyklodopravu Monika Krobová Hášová.

Předpokládaných 1000 jízdních kol by podle magistrátní studie mělo být rozmístěno na celkem 150 stanovištích. Praha teď začne hledat partnera, který by celý systém řídil a provozoval. Ten by měl organizovat půjčování kol nejen v centru města, ale i v bezprostředním okolí. "Pilotní projekty tohoto typu nelze dělat a zkoušet na malé a omezené lokalitě," řekl Hudeček. O projekt má zájem firma JCDecaux, která by v případě prodloužení smlouvy na správu městského mobiliáře vybudovala a spravovala systém půjčování kol na své vlastní náklady.

Kde přesně stojany a s jakým počtem kol budou, zatím není jasné. Podle Hudečka musí město zvážit všechna specifika Prahy, tedy například kopcovitost. Podle jeho slov by třeba řada obyvatel Břevnova jela do centra na kole, ale zpět do kopce již využili MHD. Právě kvůli tomu je prý nutné zvážit, kolik a kam přesně kola umístit.

Přestože v Praze již jsou skupiny dobrovolníků, kteří se o bikesharing snaží, Praha se rozhodla pro výběr jednoho provozovatele, a to na základě zkušeností z jiných měst. "Systém je natolik složitý, že je třeba na základě zkušeností západních měst jít cestou celkové koncepce," řekl Hudeček.

Kola budou mít zvláštní design, krást se nebudou

Po zavedení systému město počítá v celkových ročních nákladech i s krádežemi a vandalismem. Krádeže by ale podle Hášové Krobové měl omezit specifický design a barevnost kol. "Po krádeži na něm prakticky nelze jezdit, aby nebylo zřejmé, že je kradené," řekla.

Město zatím nepočítá s tím, že by na místech stojanů pro bikesharingová kola přibyly stojany pro cyklisty, kteří jezdí na vlastních kolech. Nicméně jistou synergii mezi bikesharingem a "soukromou" cyklodopravou Hudeček nevyloučil. Speciální reklamní kampaň, která by na tuto možnost dopravy upozornila, se nechystá. "Naším záměrem bylo, že je to tak levné, že si to lidé najdou sami," řekl s nadsázkou Hudeček.

Metro.cz
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme