Hudeček: Blanka je na pohled již skoro hotova

5. 5. 2014

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Na Frekvenci 1 právě teď začíná Pressklub a našim dnešním hostem je primátor hlavního města Prahy, doktor Tomáš Hudeček. Dobrý den. 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Dobrý den. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Pane primátore, jako vždycky, začnu tím, kdy už se projedu v tunelu Blanka? Kdy už to bude? 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

No tentokrát, podle rozhodnutí arbitrážního soudu, se dá konečně odpovědět, protože ono se po tom martyriu povedlo přes ten soud konečně takto protáhnout a proskákat těmi všemi nástrahami a vypadá to, že by opravdu, podle rozhodnutí soudu, mělo do pěti měsíců být postaveno a od data, kdy se započalo zase se stavbou, což je před asi třemi, čtyřmi dny, tak by to měl být přelom září, října. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Už takhle? 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Ano. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

No tak to je dobrá zpráva. No a co se děje teď aktuálně? Chodíte se tam třeba někdy podívat na tu stavbu? Máte tam přístup vůbec? 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Já jsem se na té stavbě byl podívat před asi osmi, osmi, devíti měsíci a ta stavba už lidským pohledem laika je v podstatě hotová, to znamená, tam nepoznáte, že tam něco chybí a ostatně i ta celková cena, která je ještě potřeba do stavění, kterou rozhodl také arbitrážní soud, ve výši jedné miliardy korun, svědčí o tom, že tam zkrátka chybí už pár objektů, který, které běžný laik nějakým způsobem nepozná. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Když jste byl naposled v Pressklubu, tak jste velmi zaujal tím, že jste tady pronesl takovou větu, že vlastně Praha ten tunel Blanka nepotřebovala, jestli jsem to špatně nepochopil, že to byla zbytečná stavba. 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Tak takto, takto úplně se to asi zjednodušit nedá, nicméně je pravda a on to ukáže až dlouhý čas a nejde to jako teďka takhle jednoduše zobecnit, ale ukáže až dlouhý čas, že ten přínos, který je tou stavbou očekáván od lidí, tak on ve skutečnosti bude, bude mnohem menší. Většinou to takhle ve velkých západních evropských městech, městech bylo. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

No ale tak to mě vysvětlete právě, jak je to možné? Když přece někde každý okruh kolem každého velkého města uleví tomu centru, tak proč by to v Praze mělo být jinak, pane primátora? 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

No jo, ale to je okruh okolo města, který, který uleví tomu městu. Kdežto my máme okruh ve městě, a tím pádem auta se do něho samozřejmě z logiky věci stáhnou, protože v blízkém okolí jezdí dnes auta, které využijí rychlejší trasu skrze tunel, na druhou stranu ta tři místa těch velkých křižovatek, které se týkají toho nového, nového tunelu, tak ta budou zatížena řádově více, to znamená zrovna ústí křižovatek z toho tunelu bude, bude spíše zatíženo více než méně, tam, si myslím, že to lidé pocítí velmi negativně. No a v konečném důsledku veškeré dopravní dlouhodobé studie ukazují, že ve chvíli, kdy postavíte jakoukoliv takovouto doslova a do písmene zkratku ve městě, tak ta zkratka vám většinou přiláká mnohem více aut z blízkého okolí, to znamená ze středních Čech nebo, nebo v případě Blanky dokonce i ze severních Čech, takže ono opravdu v dlouhodobým horizontu, si myslím, že ta situace tak, jak ji většina lidí očekává, tak tak zlepšená nebude. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

No ale na druhou stranu tím, že přilákáme do Prahy víc aut, nepřiveze těch víc aut městu Praze víc peněz? 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Pokud se budeme bavit o celkovém vzrůstu ekonomiky a v podstatě celého státu, a tedy i Prahy nebo Prahy, a tedy i státu, tak potom samozřejmě veškerá takováto významná infrastruktura efekt má, to znamená ano, druhá paralelní dráha na letišti Ruzyně je přesně tím podobným impulsem, který by, který v případě dalších paralelních drah velkých významných evropských letišť, ať už se jedná o pařížské letiště nebo londýnské letiště, tak se ukazuje, že opravdu je to přínos HDP, třeba vyšší jednoho, dvou procent, na druhou stranu, pro celý stát tedy, na druhou stranu u takovéhoto tunelu, respektive jedné komunikace už se naráží na problémy typu, že místní občané to zkrátka nemusí chtít, už se jedná, často se jedná už o lokální, lokální protesty, s kterými bojuje i to letiště. Ono už je to, jedná se opravdu o nutnost nalezení rovnováhy mezi tím, co ještě obyvatelé snesou a mezi tím, co pomůžou ekonomice. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Tomu rozumím, ale když tedy přijíždí víc aut, neznamená to, že ti řidiči nebo ta posádka bude chtít jíst, pít, půjde někam za třicet korun na záchod v centru Prahy a já nevím, co všechno. Toto se nedá nějak přepočítat na peníze? 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Nedá, protože ti lidé by přijeli vlakem třeba nebo by přijeli autobusem nebo by zkrátka volili jinou cestu a nejeli by, nejeli by zrovna tímto směrem, to znamená ti lidé přinesou nepochybně nějakou útratu, ale my se tady bavíme ne o tom, jestli přijedou, ale bavíme se o tom, čím přijedou. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Jak. 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Přesně tak. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Dobře. No a co tedy existuje, jaké existuje proti tomu řešení? Promiňte akademicky, kdyby se dneska stálo před tím problémem, jestli budeme objednávat nějaký tunel Blanka, tak co vy byste řekl třeba zastupitelstvu? Raději místo peněz do Blanky udělejme dvojtečka, co by tam bylo. Záchytná parkoviště nebo pronajmeme autobusy? 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Ono než, než se, než se na to takto jednoduše dá odpovědět, ono je dobré možná i popsat tu situaci, která v tom roce 2006 byla, protože ona o mnohém, mnohé napoví. Město, hlavní město Praha má mít kolem sebe takzvaný pražský okruh, což je, což je dálnice, respektive rychlostní komunikace s označením L1. Její významná část stojí, stojí, stojí část, když jedeme po dálnici D1, tak se dá dojet až do Plzně, směrem na Plzeň až směrem na Slaný, na, na tedy rychlostní komunikaci R6, R7, chybí nám oblast okolo Suchdola a chybí nám dneska bohužel ta velmi nešťastná spojnice mezi D1 a Běchovicemi, která tím pádem vytváří velmi nevhodnou, nevýhodnou situaci v oblasti Spořilova. A tenkrát ta situace byla o něco horší, to znamená chyběla velká část toho okruhu a místní radnice chtěla ukázat Pražanům, že umí něco dělat, zatímco stát nic dělat neumí, nebojím se to takhle říct, a tedy že zatímco ten vnější okruh staví stát, tak my v Praze budeme umět postavit nějaký jiný okruh. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Jo, rozumím. 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Jo, a tím pádem se potřebovala do slova, do písmene předvést a postavit, postavit tunel cenově odpovídající, dejme tomu, dvěma, dvěma, dvěma a půl Temelínům, kdyby to stavěl stát, to znamená zhruba taková cena tunelu je vůči pražskému rozpočtu, jako kdyby byla cen dvou elektráren Temelín vůči státnímu rozpočtu. To znamená, tady je potřeba to posuzovat v tomto kontextu. Pro Prahu má smysl ten vnější okruh a ten vnitřní okruh ano, v ideálním případě, když je dost peněz, nechť je všechna doprava svedena pod zem, ale problém je přesně v tom, že zkrátka neomezené množství peněz není. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Obáváte se, pane primátore, že v okamžiku, kdy se dostaví tunel Blanka, že nastane takové martyrium jako s kauzou Opencard? Nemáte o sebe strach? Protože vy jste výrazně opatrný, to my sledujeme v médiích, že necháváte rozhodovat soud, a tak dále, tak co teď, kam směřují vaše obavy? O sebe sama mám na mysli. 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

My jsme dokonce v té kauze stavby Blanka vyšetřují dva policejní dva policejní orgány. Jeden policejní orgán, když to hodně zobecním, říká, že zaplatit Blanku je špatně, druhý policejní orgán říká, že nezaplatit Blanku je špatně. Oba dva dohromady říkají, že když nebudeme dělat nic, tak je to taky špatně, to znamená, my jsme na základě té situace, která byla, zvolili jediné možné řešení a mimochodem taky nejrychlejší a ukazuje se to, že opravdu nejrychlejší bylo, a bylo taky i nejlevnější, protože ten arbitrážní soud rovnou do toho svého rozhodnutí i vlastně rozhodl o celkové dostavbě a ceně té dostavby, takže tam už teďka nejsou další náklady, takže ukazuje se, že ta cesta, kterou nám právníci radili, tak byla správná. Co je druhá věc, je ta, já jsem poměrně nedávno vedl na toto téma i docela, docela odbornější diskurz s některými kolegy a ostatně i komentátory z některých, některých novin a ukázalo se, že si málokdo dokáže představit, v jakém stavu ta stavba byla ve chvíli, kdy my jsme ji přebírali před osmi měsíci. A tady asi stojí za to poznámku, že tím pádem to evidentně ví málokdo. Metrostav zastavil stavbu před, dneska je to tedy pět měsíců, bylo to v prosinci, zastavil stavbu v podstatě ze dvou, ze dvou hlavních důvodů. První důvod je ten, že mu zkrátka město neplatilo, protože byl překročen zákon o veřejných zakázkách, město při stavbě tunelu natolik už ten tunel pozměnilo, že vypadá významně jinak než ten objednaný a tedy zákon, který povoluje pouze určité množství změn, tak už zkrátka byl překročen a mimo jiné Metrostav zastavil stavbu proto, protože od města neměl už další objednávku na to, jak se má pokračovat a čekal na to, až mu to město dá, čekal na to, až mu to odbor městského investora zkrátka, zkrátka pošle. Z odboru městského investora, protože už celý tunel byl jedna velká změna, jak říkám, už to byl úplně jiný tunel, tak nebylo schopno překročit zákon o veřejných zakázkách, protože už vlastně všechno, co se v tom tunelu mělo dostavět, už by bylo zase v oblasti změn, takže Metrostav nemohl stavět dál, zároveň mu město dlužilo tři miliardy korun a zároveň v té oblasti právního statutu vůbec těch, těch smluv, tak existovali a stále existují důvodné pochybnosti, jsou na to právní stanoviska, že ta smlouva zkrátka neprošla úplně standardním procesem, což jsou všechno dohromady věci, které, jediná možnost, jak vyřešit, je poslat opravdu na smírčí řízení, tedy arbitrážní soud a ten po dlouhých a velmi náročných jednání nakonec z toho udělal to, v co jsme všichni doufali, a to je, to je smlouvu prohlásil za, za spíše platnou pro další rozhodování, řekl, že stavba se musí dostavět tehdy a tehdy a řekl, že pro dokončení té stavby potřebujete ještě 1,3 miliardy korun a mně, vážené město, zaplaťte to. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Dobře a vy jste poznamenal, pokud jsem dobře poslouchal, že právě toto rozhodnutí soudu bylo vtěleno nějaké takové stanovisko, že už se nenavýší ta stavba, že už tam nebudou takzvané vícepráce a že vám zhotovitel nepošle další faktury za něco ještě navíc. Tomu máme my, Pražané, věřit? 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Tomu, tomu nelze ani nevěřit, protože soud takto ve svém rozhodnutí, které v písemné podobě bude vydáno v několika málo dnech. Já jsem byl přítomen přímo u toho jednání, takže já jsem ho přímo slyšel to rozhodnutí a písemně bude vydáno v několika, v několika nejbližších dnech, tak on přímo soud stanovil na základě, mimo jiné, taky náročných jednání mezi městem a Metrostavem, kdy společně Metrostav a město přineslo na rozhodčí soud návrh toho dokončení tunelu a rozhodčí soud a soudci se na to podívali, zhodnotili to, na základě dalších podkladů ještě si udělali své názory, něco se tomu přidalo, něco se odebralo a soud ve svém rozhodnutí konstatoval: vy, město, to, co jste nám tady předložili, zaplaťte a vy, Metrostave, k tomu, co jste se tady zavázali, to postavte. To znamená, vlastně stalo se něco, co u běžné stavby je nereálné, a to je, že my teď už vlastně máme právně vyřešeno dostavění včetně všech objektů, které mají být, včetně placení ze strany města a teď má rozhodčím soudem Metrostav uloženo, že to za tuto cenu má ty objekty, které soud to rozhodnutí, popsali, má dostavět. To znamená, proto já říkám, je to rozhodnutí konečné a ukazuje se, že to, co nám právníci říkali, jako, jako nejrychlejší možnost, tak živili pravdu. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Tomáš Hudeček, pražský primátor, je hostem Pressklubu. 

/ Reklama /

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Posloucháte Pressklub a našim hostem je primátor města Prahy, doktor Tomáš Hudeček. Takový hezký evergreen, pane Hudečku, který my máme neustále servírovaný v médiích, je teda pražská karta, ta Opencard. Tak jaký osud prorokujete vy Opencard? 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Opencard dnes, jako značně zastaralá technologie, naprosto však poplatná v době, kdy vznikala, protože přece jenom ten projekt už má od svého vzniku 8 let, tak je projektem, který spolkl neuvěřitelné množství peněz, byl třináctkrát předražen proti původním odhadovaným nákladům, proti tomu, co všechno měla umět, neumí v podstatě nic. Stala se z toho opravdu pouze tramvajenka a jako takovou tramvajenku je, si myslím, úkolem města, dokud nevynalezne něco lepší, tak ho nějakým způsobem za minimální náklady udržovat, což je v podstatě i současný směr rady hlavního města Prahy, která se snaží všechno dát pod jednu střechu. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Takže zůstane Opencard? 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

My se o to snažíme, aby ta karta platila a aby náklady na její provoz zůstali takové, jaké jsme je, jaké jsme je stanovili před asi rokem a půl, dvěma, kdy dneska v podstatě provoz té jedné kartičky stojí město asi 50 korun, což, což je částka, mimochodem, když ten projekt začínal, tak cena té kartičky při tom zavádění byla asi 30 tisíc korun, 30 tisíc korun na ročním provozu, mluvím tím, rozpočteny náklady, to znamená, projekt, projekt zůstane, bude v podstatě opravdu omezen pouze na to, aby za minimální náklady fungoval jako, jako doklad a snažíme se propojit tady toto, tuto, tuto kartu s kartou jinou a to je s kartou In Kartou. S Českými drahami probíhají jednání, zda by se ty projekty nedaly spojit, protože v podstatě jejich funkčnost je úplně stejná, bohužel ke škodě těm původním plánům. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Dobře, ale když už to tady je, ta Open card, a vy jste to řekl, že na začátku to bezesporu to byla průlomová věc a, myslím, že dobrý nápad, nade vší pochybnost, tak proč se to nějak nerozvíjí tak, aby ta karta uměla víc věcí. 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Víte, já nemám úplně pocit, že to byl skvělý nápad ve chvíli, kdy to bylo takhle nepromyšleno. Oystercard v Londýně je dneska taky už zastaralý projekt, nicméně ta londýnská karta, která bývá často dáváno Open kartě za vzor, umí věci, které by každý cestující v dopravním prostředku v Praze uvítal.

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Třeba? 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Londýnská Oystercard umí vám načítat jízdné, to znamená vy první cestu zaplatíte, druhou cestu zaplatíte a když třetí jízdou přesáhnete denní tarif, tak už se vám další jízdy nenačítají. Zkrátka umí se ta karta jaksi zastropovat na, na denní nebo týdenní maximálně částce. Jsou to takové docela jednoduché věci. A Open karta nic takového nemá, ani mít nemůže, protože v Praze nejsou turnikety, v Praze si to Open kartou necvakáte při každém vstupu do autobusu nebo tramvaje, to znamená ta Open karta zůstala v podstatě jako plastová náhrada papírové kartičky. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Dobře, no ale je spousta věcí, které, které by mohla umět. 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Nemá to dneska už smysl. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Jak to, že ne? 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Dneska už, dneska už veškeré věci, které mají ten, ten smart charakter, jak se, jak se říká, protože veškerá západní města, včetně Prahy, směřují k těm, k tomu názvu i smart cities, to znamená jakási chytrá města, tak plastové karty jsou už dneska natolik zastaralou technologií, že rozvíjet tento systém smysl nemá. Cokoliv dneska potřebujete moderního ve městě, se už dneska opravdu vztahuje na elektronické aplikace v podstatě v chytrých mobilech. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Dobře a jak tipujete, pane doktore, že dopadne to trestní stíhání v rámci Opencard? 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Já to netipuju, já jsem, vzhledem k tomu, že, myslím si, že velmi dobré přirovnání toho, co vlastně policie vyšetřuje, je situace, kdy někde hoří požár, přijde tam hasič, uhasí ho a pak mu někdo vytýká, že to hasil pitnou vodou a svědčí proti němu ten, co to zapaloval. Myslím si, že to velmi dobře ilustruje, ilustruje to podstatu toho, toho obvinění, a tím pádem co nejdříve, ať to, ať to honem projde k normálnímu soudci, který se na to podívá a takto to, takto to ohodnotí. Ono ostatně i v parlamentní vyšetřovací komisi, která vzniklá, kde se na to podívali relativně nezávislí právníci, tak sama konstatovala, že něco podobného v životě neviděla. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Tak chcete naznačit, že ti policajti, nebo policisté, jsou hloupí nebo oni to nevědí nebo? 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Já bych se neodvažoval takhle ohodnotit práci někoho jiného. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Tak to přirovnání bylo tak výstižné tedy, jak jste sám řekl, že si nemůžu nic jiného myslet jako občan. 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Ano, ano. Já si to takto nějak i představuju, protože, říkám, v případě, že těžko nás, těžko nás nějak jako vinit z toho, že když dva měsíce po našem nástupu projekt se snažíme alespoň v jeho současné podobě nějak zachránit a nenechat spadnout miliardovou investici, to můžeme diskutovat, že neměla být miliarda, že to mělo být sto milionů korun, ale ve chvíli, kdy se to snažíme takto zachránit prodloužením smlouvy na základě právního posudku, který říká, nic jiného nemůžete dělat. U svědeckých výpovědí i ta samotná firma říká, oni nemohli nic jiného dělat a následně to někdo, že to vůbec někdo vyšetřuje, tak ano já se na to dívám, že je to, že je to opravdu absurdní. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Proč vlastně Praha v této fázi, když už se to dostalo takhle daleko, proč nekoupila od té firmy ten software nebo práva nebo co to tam bylo. 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Ano. Jedná se o koupi licencí doslova, do písmene a my se o to teď snažíme, my se o to teď snažíme. To znamená, probíhají relativně intenzivní jednání mezi naši nově zřízenou akciovou společností a právě firmou E-Money Services, což je jenom jiný název pro firmu Hages, to je zkrátka koupená, koupená firma a ta jednání nejsou jednoduchá, samozřejmě jedná se normálně jednání na úrovní obchodního jednání, to znamená firma E-Money Services si, si klade cenu, klade si podmínky a i ta jednání nejsou jednoduchá. Zkrátka jedná se o naprosto stejný problém jako s jinými smlouvami, které jsou buď nevypověditelné a nebo jsou vypsány tak, že veškerá ta práva nevlastní město, ale vlastní někdo jiný. V posledních dvou letech, co mám to do činění a osm měsíců, co mám tu čest být primátorem, tak nic takového se v Praze nepodepisuje. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

No a, pane Hudečku, kolik to, kolik za to chtějí, za tu licenci? 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Jsou to řádově desítky milionů korun. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Což znamená třeba 60 milionů. 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Třeba, ale je to ještě víc. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

A vy to nesmíte říct. 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Je to, je to věc těch jednání, takže já nejsem ani oprávněn a ani, abych řekl, přesnou tu částku nevím, protože je předmětem těch jednání. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

A máte povědomost, za jakou částku by se to vyplatilo v Praze? 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

No, to já se omlouvám, nebudu to ani sdělovat, mé číslo by nebylo přesné, druhá věc je ta, já se vůbec nedivím tomu, že nějaká obchodní společnost se nechce zbavit svého zlatého vejce, což je chyba samozřejmě města, že takovéto smlouvy a takto zasmluvněné licence jiným subjektům vůbec, vůbec dovolilo vlastnit. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Pražský primátor, doktor Tomáš Hudeček, je hostem Pressklubu na Frekvenci 1. 

/ Reklama /

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Tomáš Hudeček je hostem Pressklubu, pražský primátor. Pane primátore, chvíli to vypadalo tak, že vaše domovská politická strana vás nějak chtěla potrestat nebo jste zazlobil nebo něco. Co se vlastně přihodilo? Už je to urovnáno? 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Já nemám pocit, že jsem někdy zazlobil. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

No tak něco se muselo přihodit, protože na soirée tam nějakém vaši strany jste nebyl zvolen do řídících orgánů, tak za tím přece jasně čteme, že se něco děje. Vy nejste normální člen strany, vy jste pražský primátor. 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Bylo mi to tenkrát dokonce poté, co jsem nebyl zvolen na republikovém sněmu před zhruba rokem na pozici místopředsedy strany, tak mi bylo řečeno, že to bylo předčasné a příliš neprojednané. Takže s tímto k tomu i přistupuju a věřím tomu, že příště to už nebude předčasné a že to mnohem více dopředu budu mít čas projednat. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Co nebylo? Jo vaše kandidatura uvnitř strany? 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Ano. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

No a do jaké míry je teď pevná ta celá pražská koalice? 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Tak v Praze koalici v současné době nemáme, v Praze na radnici je jednobarevná rada /nesrozumitelné/. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Promiňte, koalice, do jaké míry, protože já jsem to řekl špatně, promiňte, ještě jednou. Co je Praha Prahou, tak vždycky někdo zlobí, vždycky někdo chce někoho sesadit, vždycky chce někdo protestovat, vždycky se něco děje. Jsou tam různé tlaky. Beru otázku zpátky a ptám se, jak to vypadá momentálně, kdo vám jde po krku? 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

No politika je boj o moc, ačkoliv mně to nikdy moc nesedělo a většinou nemám tendenci řešit spíše problémy věcné a tady tyto problémy mě tak nějak trošku i jako věcně míjí. Na druhou stranu, boj o moc politika nepochybně je a několikrát jsem četl i názory, s kterými se dnes ztotožňuji, je to řemeslo a musí se to každý učit. Nemám ten pocit, že v tuto chvíli, byť po krku jdou si v politice všichni vzájemně, takže teď v tuto chvíli někdo má nějaký dlouhý nůž, kterému by se to povedlo. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

To ne, to ne, ale neustále vznikají různé partičky, různé skupiny, různé mocenské tam party, které se snaží o přebrání moci. Tak chcete říct, že v této chvíli nic takového neexistuje a že je všechno zalito sluncem? 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Já bych v politice vůbec se nikdy neodvážil použít slovo zalito sluncem, nebo sousloví, na druhou stranu, myslím si, že i ty dva roky, co mám tendenci, co mám tu možnost vést regionální a územní plánování ve městě a teď posledních osm měsíců k tomu ještě přibrat i částečnou odpovědnost za další půlresort, jako je bezpečnost a částečně vzdělávání, tak si myslím, že v těchto, v těchto resortech jsou ty výsledky takové, že zkrátka strana, strana teď nenabízí nikoho dalšího s výsledky lepšími. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Je Praha, když jsme u toho, momentálně bezpečné město? Co myslíte? 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Já podle čísel, a to je jediná věc, která mě opravdu vždycky zajímá, protože různá, různé politické výkřiky, že se děje to a tam a že by někde mělo být více aut nebo méně aut a že někde by mělo být více policistů a méně policistů, to je obzvláště před volbami kolorit vždycky občanů, kteří, nebo politiků, kteří chtějí nalákat občany na základě nějakých, nějakých politických proklamací a já se řídím čísly a je pravda, že Praha, v Praze se významně, ne významně, to ne, ale v Praze se zvýšila kriminalita po amnestii prezidentské v loňském roce a v podstatě ten nárůst kriminality, respektive pokles se dostavil, nárůst se zastavil, a pokles se dostavil v únoru tohoto roku. To znamená, únor, březen a teď za duben ještě nemám data. Už dochází k meziročnímu poklesu kriminality a ty čísla jsou příznivá.  je to i na základě poměrně těžké práce městské policie a státní policie, která na každotýdenních poradách se mnou řešila spoustu věcí, od kriminality v centru až po, až po majetkovou kriminalitu a myslím si, že jsme to zvládli. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Počkejte, tak jsme bezpečné město nebo ne? 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Dneska bych řekl, že Praha bezpečné město je a že zase směřuje i po tom šoku z té amnestie, že směřuje ke stavu. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Já vím, ale vy jste, vy jste teď poznamenal, že věříte číslům a pak jste žádná neuvedl. 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Ne, ta čísla jsou zřejmá. Už v únoru je ten meziroční pokles asi 6 procent v kriminalitě, to znamená ano, vracíme se poté, co nám kriminalita v důsledku amnestie vystoupala o řádově, bylo to řádově jednotky až desítka procent, tak už nám opět meziročně, mezi, mezi tedy únor byl první poklesový měsíc, už nám opět klesá, takže Praha je bezpečné město, tak jak vždycky bývala, a já mám pocit, že to rozhodně není špatná situace. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

A ve srovnání, řekněme, s ostatními metropolemi v Evropské unii? 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Ta čísla nejsou, nejsou nikterak špatná. Já se odmlouvám, že bych tady neodvyprávěl teďka naprosto přesně počet trestných činů, ale je pravda, že Praha bezpečné město obecně byla a je a kazí to spíše pověst v oblasti taxislužby a v oblasti těchto druhů. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Čím to je, pane primátore, že vlastně s tou taxislužbou nikdo z vašich předchůdců neuměl nic udělat, kromě toho, že v jisté chvíli do tohoto vosího hnízda sáhl Pavel Bém, dokonce se přestrojil za turistu, což si myslím, že věci hodně pomohlo, protože jsme pozorovali, že se taxikáři mírně umravnili poté, co Pavel Bém udělal tento krok, ale jak to, jak je to možné, že se nedaří to zregulovat? 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Ono se daří, ono se daří a je potřeba pojmenovat ten problém. Protože problém číslo jedna je ten, že Praha má špatné jméno ve světě, neboť když sem přijde cizinec, tak se rozkřiklo, že bývá často okraden taxikáři. Všimněte si, že se to týká mnohem více zahraničních turistů než Čechů, že málo, že se jaksi nerozkřikává, že Češi jsou okrádáni taxikáři. Nic takového se nikde neříká. Říká se, že jsou okrádání zahraniční turisté a tady na to jsou v podstatě cesty dvě, nebo jsou rozjeté cesty dvě. Jedna cesta jsou intenzivnější kontroly a kvalifikovanější kontroly, to znamená, ono totiž úplně jednoduché  tam poslat kvalifikovaného kontrolora. On opravdu musí vypadat, musí mluvit a musí se také náležitě věnovat té kontrole, když tam nastoupí někdo, jehož přízvuk je jasný, že je český, tak i velmi nešikovný taxikář, který má zálusk zrovna na toho cizince, si velmi brzo uvědomí, že je to zkrátka podvod a že je na něj našita bouda, takže toto je věc, kterou, kterou na magistrátu řešíme dnes a denně. A druhá věc, která významně může pomoci, jsou opatření pomocí moderních technologií, to znamená zase mobilní aplikace, ty chystáme. A třetí věc je, a ta přišla mimo jakoukoliv vůli města a to je velmi významná a šikovná konkurence v hlavním městě, protože v případě, že, že taxíky, že se zde objeví více významných společností, které zkrátka budou mít neposkvrněné jméno, tak se ta pověst začne měnit. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Zkuste jednou větou, ta aplikace pro chytré telefony, to bude něco jako že si prověřím cenu taxíku? 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Aplikace pro chytré telefony vám brzy představíme. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Ještě zatím nesmíte nic říct? 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Hmm. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Na úplný závěr jedno téma, kterým teď žije řada lidí v české zemi. Smrt Ivety Bartošové, jak to vnímáte vy? Jaký k tomu máte komentář, pane primátore? 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Já to, já se omlouvám, já jsem to vůbec nesledoval ani předtím ty, ty, ty bulvárové eskapády ani teď, ale zaregistroval jsem, že paní Bartošová tedy, tedy zesnula svým vlastním přičiněním a nepochybně to byla velká pěvecká ikona a, a zůstane, věřím, lidem v paměti jako právě dobrá zpěvačka. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Nicméně těch debat o tom, jestli ji zahubili bulvární novináři nebo její nejrůznější partneři a nebo ona sama, toho se neúčastníte. 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Já ani bulvár nečtu, takže omlouvám se, vůbec nevím, vůbec to nevím. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Tak jo. Pane primátore, děkujeme za to, že jste přišel na Frekvenci a už teď se těšíme na příště. Mějte se moc hezky a na shledanou. 

Tomáš HUDEČEK, primátor Prahy

--------------------

Také děkuji, na shledanou. 

Luboš Xaver VESELÝ, moderátor

--------------------

Hostem Pressklubu byl pražský primátor Tomáš Hudeček a teď nás čekají Zprávy. 

3.5.2014    Frekvence 1    str. 01    17:00 Press klub

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme