Audit zastaralou opencard smetl

28. 4. 2015

Za přítomnosti primátorky Prahy Adriany Krnáčové (ANO) představil v pondělí Valdemar Linek, předseda představenstva auditorské firmy Nexia AP a. s. výsledky posudku ke kartě opencard, které si nechalo město zpracovat. A verdikt zní hrozivě: projekt stál Prahu celkem 1,74 miliardy korun a je předražený, zastaralý a neužitečný. Ze zprávy pak vyplývá, že pro majitele majetkových práv ke kartě, společnost eMoneyServices (EMS), jde ale o skvělý byznys. Nexia proto další rozvoj karty Praze nedoporučila.

„Projekt je nejen investičně, ale i provozně velmi nákladný, aniž by pro město znamenal skutečný přínos,“ řekl Linek. Z uvedených 1,74 miliardy korun přišel na miliardu provoz, kapitálové výdaje činí 665 milionů. Pro EMS je ovšem karta „velmi výhodným podnikem“, stojí v posudku. „Čistý výnos pro EMS je 650 milionů,“ uvedl Linek.

Podle auditorů se nepodařilo naplnit cíle, které si Praha v souvislosti s opencard vytyčila. Projekt byl podle Linka řízen dodavatelsky a nelze u něj předpokládat návratnost. Město si musí určit novou strategii rozvoje, dodal Linek.

Primátorka Adriana Krnáčová k situaci uvedla, že chce odstranit závislost na jednom dodavateli. „Máme dokončené všechny podklady, máme všechny informace a posudky od auditorů a soudních znalců, abychom mohli pokračovat ve vyjednávání s EMS,“ řekla. Zda to bude znamenat konec opencard, ale přímo neuvedla.

S nepříznivými výsledky auditu ale nesouhlasí firma EMS. „Společnost Nexia vychází z dokumentů poskytnutých Prahou, nikoli ze znalosti oboru,“ řekl její mluvčí Martin Opatrný. Pokud se Praha vydá výše popsanou cestou, bude to nákladnější a náročnější proces, než kdyby se domluvila na další spolupráci s EMS, tvrdí Opatrný. Zároveň si postěžoval na vedení města, že s nimi nekomunikuje. „Dluhy jsou, snažili jsme se o mimosoudní vyrovnání, dáváme tomu přednost, ale nečinnost města nás donutila podat žaloby,“ řekl mluvčí v souvislosti se skutečností, že společnost vede s Prahou čtyři soudní spory o 170 milionů korun.

Postoj vedení města v celém případu ostře kritizuje také opozice na magistrátu. „Postup paní primátorky shledávám jako chaotický a netransparentní. Nemyslím si, že by byla zvláštní odborník na toto téma, stejně jako není zvláštní odborník na tunel Blanka. Paní primátorka spoléhá, že to budou dělat kolegové Piráti, kteří nejsou v radě a žádnou odpovědnost nenesou,“ řekl předseda zastupitelského klubu TOP 09 Václav Novotný. Václavu Novotnému se navíc nelíbí, že žádný radní dnes nemá na starosti informatiku a zvláště pak opencard.

Víme, že opencard je předražená

K samotnému posudku pak prohlásil, že jeho závěry nejsou žádnou novinkou. „Základní povědomí o tom, že opencard je dramaticky předražená, jsme měli už v roce 2010. Jde o to, jak se z toho dostat bez kolapsu,“ uzavřel Novotný.

Adrianu Krnáčovou nešetřila ani opoziční ODS, které se zase nelíbí, že se jí zatím nepodařilo najít žádné řešení. „Že jsou dnes lepší technologie než v roce 2005, víme. Že je vzorem Oyster Card (londýnská městská karta – pozn. red.), to také. Ale kde je to řešení a kolik bude stát?“ Ptá se předseda pražské ODS a zastupitel Filip Humplík.

Způsob platby bude na výběr

Pondělního setkání s novináři k situaci kolem opencard se účastnil také předseda magistrátní komise pro informační a komunikační technologie (ICT) Ondřej Felix. Podle něj si Pražané v budoucnu budou moci vybírat mezi různými cestovními doklady, tarify a způsoby platby za městskou hromadnou dopravu. „Základem je přestat zamykat klienty do jediného projektu a zkusit jim otevřít svět,“ řekl Felix. Kdy se tak stane, ale zatím není jasné.

Podle něj není důvod, proč by nešlo platit jízdné třeba inkasem, platební kartou nebo systémem Pay­pal.

První otevřená výběrová řízení začne město podle předsedy komise Felixe vypisovat na podzim letošního roku. Náklady na zřízení nového systému neuvedl, pouze řekl, že budou takzvaně hluboko pod náklady na opencard. Cestující budou podle primátorky Adriany Krnáčové (ANO) zatím dál jezdit na opencard. Městu ještě zbývá 50 tisíc licencí, aby mohlo vydávat karty novým žadatelům. Alternativním jízdním dokladem jsou pak papírové kupony. Zároveň pokračuje soudní pře s EMS.

„Do doby, než budou dořešeny soudní spory, neumím si představit dál rozvíjet spolupráci s EMS,“ uvedla Krnáčová. „Pak se může EMS přihlásit stejně jako jakákoli jiná firmy do výběrového řízení,“ doplnila.

Jedná se ohledně integrace dopravy

Předběžným opatřením soudu je podle člena komise magistrátu pro ICT Jakuba Michálka zajištěn bezproblémový chod opencard. „Máme za to, že bychom limitovanou podporou nadále udržovali opencard do doby, než vyprší všechny licence,“ uvedla primátorka. Podle Felixe pokračují jednání s vedením Středočeského kraje ohledně integrace dopravy.

Karta Pražana pochází z doby primátora Pavla Béma. Praha ji postupně začala zavádět od roku 2006 a dnes ji vlastní asi 1,2 milionu cestujících. Městu postupně docházejí licence pro vydávání nových karet, zároveň končí možnost opětovně prodloužit platnost těch vydaných.

Matěj Ludvík

Pražský deník, 28.4.2015

Štítky
Osobnosti: Václav Novotný
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme