1. 3. 2013

V novém roce 2013 si koalice TOP 09, ČSSD a ŽnS na MČ Praha 3 určila několik úkolů:

  1. stanovení způsobu a rozsahu regenerace zbývajících obytných domů, které budou privatizovány

  2. stanovení metodiky způsobu přerozdělení financí z hazardu

  3. důraznější vymáhání dlužného nájemného po neplatičích v obecních bytech

  4. sloučení akciových společností, a tím ukončení nesmyslného holdingového uspořádání

  5. provést audit projektu „Lupáčova“ v obchodní společnosti Investiční a rozvojová Praha 3 a.s..

Od začátku roku 2013 proběhlo několik koaličních jednání. Průběh těchto jednání byl doprovázen spíše emotivními výstupy některých koaličních partnerů, zejména kolegů ze Strany zelených, s absencí jakékoli faktické argumentace opírající se o nějakou zpracovanou matérii. Požadavky tedy střídaly požadavky, bez jakéhokoli racionálního odůvodnění, pouze s poukazem, že to nárokovatel tak cítí a potřebuje svůj názor za každou cenu prosadit.

K jednotlivým výše uvedeným bodům si dovolím napsat pár stručných informací o výsledcích jednání nebo alespoň pokud zatím k dohodě nedošlo, názor klubu zastupitelů TOP 09 Praha 3.

  1. Koaličním partnerům se podařilo dohodnout, s důrazným apelem ze strany TOP 09, že do budoucna nesmí docházet k akcím obdobného charakteru, jako byl projekt „Lupáčova“ kdy nesmyslnou komplexní rekonstrukcí panelových domů (6 objektů a podzemní garáže) došlo k čerpání financí z rozpočtu MČ Praha 3 ve výši cca 700 mil. Kč a nájemcům se na 3 roky obrátil život naruby. Pokud by totiž byly stejným nebo obdobným způsobem financovány a realizovány i stávající bytové domy ve vlastnictví MČ Praha 3, určené k privatizaci, pak by asi za 3 roky bylo profinancováno přes 3 miliardy Kč, které by se prodejem v privatizaci nikdy nevrátily, ba naopak MČ Praha 3 by se zadlužila a již by tento dluh nemohla splatit, jelikož by rovněž prodejem bytů přišla o značnou část příjmů. Konečná dohoda je, že dojde pouze k nezbytným opravám ve formě spíše výměny oken, výtahů, kotelen, zateplení a opravy fasád.

  2. V tomto bodě k dohodě ještě nedošlo. Zastupitelé TOP 09 Praha 3 zastávají názor, že finanční částka, která vzešla z hazardu a byla připsána na bankovní účet MČ Praha 3, tj. cca 19,5 mil. Kč, by měla být zcela využita na sport. Pokud by se nepodařilo vyčerpat celou uvedenou částku, pak by se měl zřídit rezervní fond na financování sportu na Praze 3, jelikož je značně nejisté, zda naše městská část v tomto roce a v příštím roce od Magistrátu obdrží nějaké finance na tyto aktivity. Přerozdělování financí bude ve formě grantů, tedy žadatelé o finance budou muset splnit několik kritérií pro vyplacení, zejména musí podat písemnou žádost.

  3. Dlouhotrvajícím problémem na Praze 3 jsou neplatiči nájemného v obecních bytech. K dnešnímu dni evidujeme dluh cca 186 mil. Kč, z toho jistina je 45,6 mil. Kč, náklady na soudní a exekuční řízení spolu s náklady na právní zastoupení jsou cca 13,5 mil. Kč a úroky s prodlení ve výši 127 mil. Kč. Zastupitelé TOP 09 Praha 3 jsou názoru, že kdo užívá cizí věc formou nájmu, měl by za ni také hradit dohodnuté nájemné. Jelikož se musíme chovat a jednat s péčí řádného hospodáře, je naší povinností vymáhat celou částku 186 mil. Kč, samozřejmě s přihlédnutím k individuálním případům, kdy se některý z nájemců dostal do složité a tíživé životní situace, kterou nemohl předvídat a ovlivnit. U těchto nájemců bude nutné stanovit zvláštní režim a domluvit postup splácení dluhu a jeho výše.

  4. Na MČ Praha 3, jako jediné městské části v Praze, máme tzv. nepravý holdingový systém pěti obchodních společností, které jsou 100% přímo nebo nepřímo v majetku nebo jsou ovládány MČ Praha 3. Jelikož tento systém je nepřehledný, nehospodárný a skýtá riziko korupce, došlo v měsíci červen 2012 k rozhodnutí zahájit proces slučování těchto obchodních společností do jedné maximálně dvou z celého počtu pět. Proces by měl být ukončen 30.6.2013. Zastupitelé TOP 09 Praha 3 již návrh na sloučení obchodních společností předali dřívějšímu koaličnímu partnerovi ODS (únor 2011), který jej ovšem nejdříve zamítl (s obhajobou, že jde o propracovanou a účelnou strukturu, umožňující efektivní hospodaření a správu majetku obce) a později částečně připustil možnost sloučení, ovšem pouze s podmínkou, že TOP 09 musí připravit podrobnou analýzu, která prokáže výhodnost slučování. Pokud by TOP 09 analýzu stihla předložit, pak nás ODS ujistila, že nás nepodpoří při hlasováni na zasedání ZMČ Praha 3 a podporu bysme museli asi hledat u opozice, čímž nás ODS v podstatě nabádala k porušení tehdejší koaliční smlouvy.

    Přínosem sloučení akciových společností je tedy:

    • zjednodušení získávání informací akcionářem, a tím lepší kontrola toku financí z rozpočtu
    • zprůhlednění zadávání veřejných zakázek, na které teď musí dohlížet každá obchodní společnost sama na základě vlastní interní metodiky (směrnic)

    • snížení nákladů na správu obchodních společností

    • snížení nákladů na služby ze strany třetích osob

    • eliminace rizik, že se orgány obchodních společností stanou pouze „trafikami“ vysloužilých politiků.

  5. Zastupitelé TOP 09 přibližně v září 2012 navrhli provést audit problematického projektu „Lupáčova“. Tento záměr nebylo možné provést dřív, jelikož jsme v orgánech obchodních společností neměli většinu a tehdejší koaliční partner ODS se snažil bagatelizovat nepodložené informace o chybách v realizaci tohoto projektu a všemožně nám bránil veškeré relevantní podklady prostudovat. K těmto dokumentům jsme se dostali až po změně vlády na MČ Praha 3, kdy došlo v obchodní společnosti  Investiční a rozvojová Praha 3 a.s. k iniciaci auditu, který by měl prokázat nebo vyvrátit relevantnost informací o chybách v realizaci projektu „Lupáčova“, tj. hlavně, zda nebyl porušen zákon při správě cizího majetku. Výsledky šetření by měly být k dispozici přibližně ke konci března 2013.

Mgr. Simeon Popov

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme