Pospíšil: ČR neplní emisní limity EU. Vláda musí začít jednat, ve hře je přísnější evropská směrnice

20. 3. 2019

Česká republika neplní emisní limity EU. Podle předsedy TOP 09 a europoslance Jiřího Pospíšila (EPP) státu chybí jasná koncepce a vize. Vláda by proto měla co nejdříve podniknout kroky k nápravě. Komise totiž nyní vyhodnocuje současnou emisní legislativu, a pokud ji označí za nedostatečnou, navrhne její zpřísnění. Za neplnění závazků přitom státům hrozí sankce ve výši až milionů EUR. K tomu je nutné přičíst škody, které tato laxnost páchá na lidském zdraví. V ČR kvůli špatnému ovzduší předběžně zemřou tisíce lidí ročně.

„Vyzývám vládu, aby přijala opatření, která zamezí tomu, že Česká republika permanentně neplní emisní limity Evropské unie. Ve hře je příprava nové evropské směrnice, která stávající normy na látky znečišťující ovzduší ještě zpřísní. Měl by to být klíčový úkol pro novou Komisi, která vzejde z květnových evropských voleb,“ upozorňuje Jiří Pospíšil.

„To, že řada států včetně České republiky neplní ani současné limity, je neobhajitelné. Evropská komise by ale neměla problém řešit tím, že bude na členské státy podávat žaloby u Evropského soudního dvora. Naopak by s nimi měla vést intenzivní a partnerský dialog. Žaloby považuji za neúčinné a zdlouhavé řešení,“ říká Jiří Pospíšil.

Ministerstvo životního prostředí v Národním programu snižování emisí ČR uvádí, že stát neplní evropské emisní limity pro některé znečišťující látky. Jedná se zejména o velmi nebezpečné malé prachové částice PM10 a PM2.5, troposférický ozón a benzo(a)pyren, které mají negativní dopady na lidské zdraví, ekosystémy a vegetaci.

Kvůli znečištěnému ovzduší v ČR přitom podle některých zdrojů předčasně zemře zhruba 11 tisíc lidí ročně. Největším problémem je znečištění z lokálních topenišť. Ve velkých městech je pak kritická doprava. Tomu nepomáhá ani to, že ČR platí za vrakoviště EU. Průměrné stáří vozidel je podle Svazu dovozců automobilů 15 let. Problémem jsou také vozidla s nelegálně odmontovaným filtrem pevných částic. Zde je nutné co nejdříve začít se silničními kontrolami a sankcemi. Ovzduší znečišťují také uhelné elektrárny a teplárny.

„Stát musí přijít s jasnou koncepcí a termíny. V oblasti dopravy je nutné zrychlit stavby obchvatů měst a obcí a podpořit elektromobilitu a další alternativní pohony. Zatímco v zahraničí vlády masivně investují do budoucnosti, česká vláda Andreje Babiše se například elektromobilitou očividně příliš zaobírat nechce,“ uvádí Jiří Pospíšil.

„Na výměnu starých kotlů na pevná paliva stát poskytuje kotlíkové dotace. Zde je nutné, aby na ně dosáhly i ekonomicky nejslabší skupiny obyvatel, u kterých se problémy s dodržováním zákazu spalování odpadů a nevyhovujících paliv v domácích topeništích vyskytují nejvíce. Toho by se měly chopit zejména kraje, které v tomto směru mohou podporu svých občanů ještě zefektivnit,“ dodává Jiří Pospíšil.


Lenka Brandtová, tisková mluvčí TOP 09

ŠTÍTKY

Volby:
2019 evropský parlament - 1. Jiří Pospíšil
Témata:
EU
TOP 09 Facebook Twitter YouTube Instagram

KONTAKTUJTE NÁS

CELOSTÁTNÍ KANCELÁŘ TOP 09

Opletalova 1603/57
110 00 Praha 1

info@top09.cz
ID datové schránky: 86ttzqc
telefon: 255 790 999

 

TISKOVÉ ODDĚLENÍ

Lenka Brandtová

tisková mluvčí TOP 09

lenka.brandtova@top09.cz

tel.: 255 790 932

mob.: 606 709 954

REGISTRACE PRO NOVINÁŘE

PODPOŘTE NÁS

JAK FINANČNĚ
PODPOŘIT TOP 09?

 

TRANSPARENTNÍ ÚČET
TOP 09 PRO DARY

 

TRANSPARENTNÍ
VOLEBNÍ ÚČET PRO EP

  

TRANSPARENTNÍ ÚČET
PRO KOMUNÁLNÍ VOLBY

 

FAKTURAČNÍ ÚDAJE
A BANKOVNÍ SPOJENÍ

IČ: 71339728
DIČ: CZ71339728
(nejsme plátci DPH)
č. účtu: 10909090 / 5500

Váš názor

Copyright © 2009-2019  TOP 09  |  Všechna práva vyhrazena

Nastavení cookies |  Osobní údaje |  Informace o webu |  Mapa stránek

nEUhneme
Jiří Pospíšil:Politika bez silných politických stran vede k oligarchům a totalitě.
Děkujeme