Zákazníci se dočkají jednoduchých a jasných smluv, úřad na to dohlédne

Pod novým vedením by se měl Český telekomunikační úřad razantněji postavit za práva zákazníků mobilních operátorů. Nahrává mu v tom i novela zákona mířící do Senátu, která mu k tomu dává ještě širší pravomoci. Omezuje navíc i pevné uvazování zákazníků na dvouleté smlouvy. Už od minulého roku přitom telekomunikační úřad analyzuje stávající smlouvy a nedávno ohlásil, že kvůli chybám v nich zahájí s operátory řízení.

17. 5. 2013

„Úřad chce to, co chce zákon – jednoduché, jasné a přehledné smlouvy, u kterých zákazník při podpisu ví, za co zaplatí, co dostane a jaká jsou jeho práva a povinnosti. A zákon to už dnes říká jasně,“ shrnuje nový předseda úřadu Jaromír Novák.

Novela z pera poslance Jana Husáka (TOP 09) se přitom dále zaměřuje na některé nejčastější problémy ve smlouvách. Především na automatické prodlužování smluv bez vědomí zákazníka nebo nedostatečné informování při uzavírání smluv například po telefonu. A také na smluvní pokuty za předčasné ukončení úvazků. Nově by klient nemusel doplácet celou částku paušálů do konce úvazku, ale nanejvýš její jednu pětinu. „Novela zvyšuje komfort zákazníka, protože pokud má operátor zájem si ho udržet, musí nabídnout lepší ceny, aby neodešel ke konkurenci,“ říká Husák. Ke dvouletým smlouvám se přitom v posledních týdnech upsala i většina z půlmilionu klientů, kteří u operátorů přešli na nové neomezené tarify.

Podle Nováka se chce jeho úřad zaměřit i na vysvětlování zákazníkům a jejich vzdělávání. „Ve spolupráci s některou organizací na ochranu spotřebitelů chceme připravit příručku, ve které se jako zákazník dozvím, na co si musím dát pozor, jaké mám možnosti, pokud se uvážu, a co to pro mě znamená, když chci smlouvu vypovědět,“ vysvětluje nový předseda.

Slibuje také uživatelsky přívětivější webové stránky s informacemi pro veřejnost, které by měly být spuštěny ještě letos. Podle jeho slov by měly zabránit například omylům, kdy lidé podávají stížnosti pozdě, po zákonných lhůtách. Pravomoci ČTÚ po aktuální novele vidí Novák jako dostatečné. „Pokud ale praxe ukáže, že některá část je v zákoně špatně napsaná, tak bychom si měli říct o jeho úpravu,“ uzavírá Novák.

Český trh 13,5 milionu SIM karet, a tedy mobilních čísel je podle poslední výroční zprávy ČTÚ v Česku. Z toho je přibližně šedesát procent smluvních zákazníků, další část tvoří firmy s větším počtem čísel.

Jan Klesla

Hospodářské noviny, 17. 5. 2013, rubrika: Téma, str. 3

Štítky
Osobnosti: Jan Husák
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme