Tůma: koalici na magistrátu zatím neplánuji

Kandidát na pražského primátora hostem online rozhovoru

23. 9. 2010 | 13:00

 

Dobrý den! Chtěl bych se zeptat, zda již máte nějakou konkrétní představu, s kým byste chtěl v případe volebního úspěchu spolupracovat na sestavení koalice na pražské radnici? Je pro vás přijatelnější kandidát ODS B. Svoboda či M. Reedová z VV? (josefpepacerny)

Odpověď: Zatím nemám, možnosti konkrétní koalice vyplynou z voleb. Pro mě je klíčové, aby koalice byla funkční a měla shodu na nejpodstatnějších změnách.

Dobrý den pane Tůmo. Hodláte nějak zasahovat do bezpečnosti v Praze. Mám namysli například dle mého názoru naprosto zbytečnou Městskou policii. Odtahy aut by bezesporu zvládla kdejakí středněvelká firmička. Co se bezpečnosti zajišťované MP týče, vznikla by jistě velká debata. Díky za odpověď. (tascoa)

Odpověď: Asi víte, že existují i úvahy o Metropolitní policii, což zahrnuje i přesuny pravomocí. Osobně si nemyslím, že by město potřebovalo svoji vlastní represívní složku, takže nejsem příznivcem více pravomocí pro Městskou/Metropolitní policii. Nicméně Městská policie své místo z hlediska udržování pořádku ve městě má. Máte ovšem pravdu v tom, že zhruba 90% penalizovaných přestupků Městskou policií jsou dopravní přestupky. Úvaha o prioritách je na místě.

Přeji pěkný den pane Tůma, zajímal by mne Váš názor na přijetí Eura v naší zemi. Úspěšné zvolení přeje Auda (vauda)

Odpověď: Jako ekonom jsem neutrální: hlavní cíl měnové politiky je zajistit nízkou a stabilní inlfaci, o moc více měnová politika samotná toho nezmůže. Tento cíl se nám daří plnit i vně eurozóny, podobně jako dalším zemím (v Evropě třeba Švédsko). Dlouhodobě máme inflaci a úrokové sazby na podobných úrovních jako eurozóna; čas od času potrápí naši ekonomiky větší výkyvy kurzu, naproti tomu měnová politika může reagovat na ekonomické šoky a pomoci při stabilizaci ekonomiky. Rozhodnutí o přijetí eura je proto více politická otázka. V tomto okamžiku ale není na stole, protože dokud nebudou stabilizované veřejné finance, je to spíše předmět akademické debaty.

Kdy a jak zhodnotíte působení předchozího pražského primátora? (torben)

Odpověď: Necítím potřeba se vymezovat vůči mým předchůdcům, nečinil jsem tak ani v ČNB.

Dobrý den! Máte nějaký konkrétní návrh na vyřešení problémů s OPEN card a co říkate na tento projekt podpořený radnici s převahou ODS, který se ukázal jako naprosto neuspěšný? (josefpepacerny)

Odpověď: Opencard patří mezi komplikované kauzy a jasné a rychlé řešení v rukávu nemám. Projekt byl drahý, ale s tím už dnes nic nenaděláme. Nyní jde o to, jaký má projekt potenciál do budoucna a zda je reálné, aby jeho přínosy převýšily náklady. V současné době je navíc vypsaný tendr související s Opencard, a to na dalších pět let. Bohužel v zadání veřejné zakázky není jasný žádný záměr dalšího rozvoje. Určité představy, co s projektem dále, mám, nicméně dokud nebudu mít k dispozici smluvní dokumentaci k projektu, těžko mohu dělat definitivní závěry. V každém případě Opencard patří mezi projekty, kterým věnuji hodně pozornosti.

Jak zajistíte finanční prostředky na dostavbu dálničního obchvatu Prahy? Jaký termín jeho dostavby můžete garantovat? (ondrej.mrzilek)

Odpověď: Dovolím si upřesnit, okruhy jsou dva: Městský a Pražský. Pražský je státní investice, takže zde těžko mohu komentovat jak finance, tak termín. V každém případě ale budu tlačit na vládu, aby i tento okruh pokračoval co nejrychleji, protože to je klíčové z hlediska dopravy v Praze. Co se týká Městského okruhu, dokončují se jednotlivé části. Jak asi víte, tunel Blanka je ve zpoždění, doufám, že k dalším zdržením již nebude docházet. Není snad třeba zdůrazňovat, že to patří mezi naše priority. Stejně tak je naší prioritou "východní část" Městského okruhu, jeho výstavba však ještě nezačala, takže si v tomto okamžiku netroufnu o termínu mluvit.

Dobrý den. Jaká je Vaše kvalifikace na post primátora? Vaše odpověď v pořadu Hyde park, kde jste uvedl, že máte Prahu rád a nikdy jste nepřemýšlel, že by jste se odtud odstěhoval, mi připadá nedostatečná. Děkuji (ondrikzadik)

Odpověď: Každá velká instituce má velký záběr, potřebujete kvalifikaci v řadě oblastí. Stejně jako nikde nemůžete vystudovat předmět "jak být guvernérem", totéž platí pro primátora. Pro pozici primátora mám pochopitelně jak "plusy", tak "mínusy". Mezi plusy patří, že mám zkušenost s řízení obdobně velké instituce ve veřejném sektrou, navíc také s kolektivním rozhodování. Vím tedy, jak mají fungovat vztahy mezi těmi, kteří rozhodují na politické úrovni (Zastupitelstvo, rada města) a na odborné úrovni (magistrát). Další plus je, že bych se celkem rychle měl dostat do problematiky hospodaření města. Na druhé straně je pravda, že jsem se nikdy profesionálně nevěnoval oblasti kultury či územního rozvoje apod. V těchto oblastech si v posledních týdnech dělám přehled, mluvím se spoustou lidí. Shodou okolností jsem dnes pozval k veřejné debatě (Lucerna, od 17h) o úzkých místech v kultuře několik prominentních osobností z různých oblastí kultury. Podobně postupuji v dalších oblatech, sešel jsem se např. s mnoha architekty, urbanisty atd. Aneb žádný učený z nebe nespadl.

Dobrý den? Jaký máte názor na přeměnu bytů v centru Prahy na hotely? Chcete, aby Prahu ovládli turisté, nebo aby se v ní žilo dobře hlavně domorodcům? (tom666tom)

Odpověď: Praha má v současné době hotelů až dost, nepředpokládám, že by v příštích letech měly ve větších rozsahu přibýt další hotely. Praha má být pochopitelně příjemné místo pro život pro Pražany, nicméně nelze pominout fakt, že turistika je podstatnou součástí pražské ekonomiky, včetně vytváření pracovních míst. Obávám se, že v létě budete na Karlově mostě potkávat hodně turistů i nadále.

Dobrý den, mohl bych se zeptat na v médiích prezentovaný způsob "řešení" otázky bezdomovců v hl. městě ? Jak se stavíte k odsunutí bezdomovců na okraj města ? Nezdá se Vám tohle řešení jen odsouváním problému ? Děkuji (Jaromír Bednařík) (svezi.tygrik)

Odpověď: Nepovažuji to ani tak za odsunutí problému, ale hlavně je to pro mě již na hranici "sociálního inženýrství" a lidských práv. "Odsun" tedy rozhodně nepovažuji za cestu vpřed. Pro lidi, kteří "propadli" společností až na ulici, není žádné jednoduché řešení, navíc jen menší část z nich má zájem se vrátit, získat práci apod. Řešení tedy vždy bude spočívat v kombinaci různých přístupů: spolupráce s neziskovými organizacemi, které se bezdomovcům dlouhodobě věnují, podpora ze strany města ve formě poskytnutí základních hygienických a zdravotnických potřeb (často jde o dost nemocné lidi, kteří by i kvůli ostatním neměli v takovém stavu být na ulici), ale na druhé straně i zajistit, aby se Pražané cítili ve svém městě bezpečně, jak na ulicích, tak v parcích. Žádné zázračné (a konečné) řešení ale po ruce nemám.

Dobrý den pane Tůmo. Hodláte, v případě, že se stanete pražským primátorem, důsledně prošetřit veškeré podezřelé zakázky uzavřené předchozím vedením magistrátu? Důsledným vyšetřením mám na mysli i případné podání trestního oznámeni a požadavek na náhradu škody v regresním řízení. Děkuji. (psenickajan)

Odpověď: Každý občan má povinnost upozornit na spáchání trestného činu, pokud ho zjistí, mne nevyjímaje. Na druhé straně nelze od Zastupitelstva/rady města/primátora očekávat, že budou suplovat práci orgánů činných v trestním řízení. Pokud vím, nějaká šetření již probíhají.

Pane inženýre prosím o stručnou odpověď. jak se naše země a země další zbaví svých narůstajících dluhů? Inflační daní či bankroty?Historie vždy ukázala,že neudržitelná fiskální politika skončí s vyšší pravděpodobností bankrotem v případě, že fiskální problémy nelze rozpustit v inflaci. (pyrrhuss)

Odpověď: Tak hrozné to zase není, nebude ani inflace, ani bankrot. Na rozdíl od 19., ale i většiny 20. století došlo k podstatné změně, a to je oddělení měnové politiky od vlády, takže vláda nemá možnost profinancovat své dluhy "tištěním" peněz. Inflace to tedy nebude. Na bankrot to také nevidím; v posledních letech rostl schodek rozpočtu (zejména strukturální), nicméně dluh není zatím na dramatické úrovni, aby se dalo uvažovat o bankrotu. Dlouhodobě by takové zadlužování bylo neudržitelné. Naštěstí stávající politická reprezentace na tento vývoj reagovala a reaguje. V současné době jsou plánovány škrty v rozopočtu, které pomohou rychle stabilizovat situaci, ale pak musí přijít strukturální reformy, např. včetně změny penzijního systému.

Dobrý den, rád bych se zeptal, jestli máte svůj tým, který by jste v případě Vašeho nástupu na magistrát přivedl. Děkuju (nemij)

Odpověď: Počítám s tím, že na některých manažerských postech k obměně dojde, nicméně nepatřím mezi lidi, kteří po nástupu do funkce vyhodí všechny kolem a přivedou si "svoje" lidi. Pro případnou personální obměny musí být dobré důvody.

Dobrý den. Jakou dáváte prioritu výstavbě metra trasy D a jak se stavíte k případnému prodloužení (nejen trasy D) za hranice Prahy? (honza.prchal)

Odpověď: Trasa D je priorita. Osobně si myslím, že by bylo bývalo lepší začít trasou D a teprve pak "táhnout" trasu A do Motola, nicméně projekt běží. V každém případě je potřeba začít na trase D co nejdříve pracovat. Metro za hranicemi Prahy nemá valný smysl: je to nejnákladnější varianta dopravy, a to s velkou kapacitou. Za hranicemi Prahy by bylo metro nákladným luxusem s přebytečnou kapacitou. Podle situace lze volit jiné kolejové spojení (vlak, tramvaj).

Zdravím, chtěl jsem se zeptat na Váš názor ohledně stadionu Bohemians - "podpora Prahy 10", náhlé změny územního plánu, bourání tradic hlavního města......Děkuji předem za odpověd a případnou podporu tohoto stadionu kam mnozí chodí velmi rádi 20 a více let . (veselac1)

Odpověď: Omlouvám se, ale na tuto problematiku jsem se zatím nedíval.

Dobrý den pane Tůmo, chtěl bych se zeptat, jestli máte nějaké konkrétní plány na proměnu Václavského náměstí, aby bylo opět blíže svým Pražanům tak, jako to bylo v minulosti běžné. Nelíbí se mi hlavně současný stav náměstí, tj. směs nočních klubů, kasín, drogových dealerů a spousty aut... Děkuji za odpověď (pavelsefranek)

Odpověď: To mně se nelíbí také. Počítáme s revitalizací Václ. nám., ale nejsme ve stadiu konkrétního projektu. Projekt revitalizace musí projít veřejnou a odbornou debatou. To nic ale nemění na tom, že vidím prostor pro zlepšení situace na Václ. nám.

Dobrý den. Zajímám se jestli budete prosazovat zákaz kouření v restauracích. Je mi velmi líto,že nepatříme mezi civilizované země,kde to již platí. (jan.kohler1)

Odpověď: Já jsem sice nekuřák a zakouřeným hospodám se vyhýbám, ale moje zkušenost je taková, že slušnější restaurace má oddělený prostor pro kuřáky a nekuřáky. Zatím jsem to osobně jako zásadní problém nevnímal.

Dobrý den, zajímala by mne otázka budoucnosti pražského výstavnictví. Holešovice nevyhovují, Letňany prochází krizí díky sporům dvou veletržních správ. Co takové výstaviště, které bude kontrolovat Praha? Je to běžná praxe ze světa. Děkuji za odpověď (elhierro)

Odpověď: Máte pravdu, s výstavnictvím měla Praha daleko větší ambice. V našem programu konstatujeme, že zchátralé a poničené holešovické výstaviště by Praha měla převzít pod svoji kontrolu a obnovit. Zatím neúspěšný projekt výstaviště v Letňanech je nutné analyzovat a rozhodnout se, jak dál. Praha má rozhodně na to, aby zde byly dobré veletrhy, zatím nám ale trochu ujel vlak.

Odpověď: Financování DPP jsem už věnoval dost času, jasný obrázek ale ještě nemám. Za prvé, je jasné, že jízdné bude pokrývat potřeby DPP jen částečně (na jízdném se vybírá zhruba 4,5 mld korun); celkové potřeby na provoz jsou kolem 12 mld, kromě toho je potřeba investovat do dalšího rozvoje a obměny vozového parku. S tím úzce souvisí i "vyrovnanost" rozpočtu HMP, protože např. za rok (tuším) 2007 měl DPP ztrátu, která nebyla vyrovnaná, i v dalších letech zadlužení DPP rostlo. DPP má tedy nezanedbatelné vnitřní zadlužení, tj. odložené investice a nepokryté ztráty z minulých let. V každém případě je nutné se podívat na vztahy HMP-ROPID-DPP, které v současné době nefungují moc dobře.

Na elektrokole jezdíte jen na plakátech. Nebo Vás můžeme někde potkat? (houkajda)

Odpověď: Můžete, jezdím tak 4x do týdne. Obvykle mezi 8-9h ráno projíždím Holečkovou ulicí (když spěchám), nebo jedu přes Strahov (když mám čas na o něco delší cestu). Elektrokolo ale používám i v centru.

Odpověď: Pokud si dobře vzpomínám, tak poslední byla kniha od Pavla Kosatíka o Janu Masarykovi.

Dobrý den, pane Tůmo, chtěl bych se zeptat na případné lepší dořešení cyklostezek v Praze. Také rozšíření některých, např. ta v Braníku je ostudně úzká...Děkuji. (davidoman)

Odpověď: Existuje dobře fungující Komise HMP pro cyklistickou dopravu, má zpracovanou koncepci i řadu konkrétních projektů, které jdou přesně tím směrem, který naznačujete (další trasy, ale zejména jejich provázání). Úzká stezka v Bráníku (nejen tam) je problém; je tam takový provoz, že by to chtělo "cyklistickou dálnici", ale rozšíření bude v některých místech obtížné. Komise a cyklistická doprava obecně může v každém případě počítat s mojí podporou. Děkuji za otázky a přeji hezký zbytek odpoledne.

 

novinky.cz, 23. 9. 2010, Rubrika: Domácí

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme