Niedermayer: Česko pod Babišem zaostává, potřebuje modernizaci a lepší vládu

11. 8. 2021

Europoslanec za TOP 09 Luděk Niedermayer tvrdí, že zelené plány Evropské unie společně s velkým množstvím evropských peněz znamenají pro Česko obrovskou šanci na výraznou modernizaci, kterou země nutně potřebuje. "Bohužel ale řada českých politiků zaspala," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz. Česko podle něj pod Babišovou vládou zaostává ve všech oblastech.

Všiml jsem si, že jste na rozhovor přijel elektromobilem, což je věc, která dnes vyvolává mnoho pozornosti i debat. 

Je to nový Peugeot e-2008, jezdíme s ním i několikasetkilometrové cesty. Naše rodina používá auta na baterky již zhruba tři roky. První jsme koupili jako ojeté v Německu za cenu jen o deset až dvacet procent vyšší, než kolik by stálo auto se spalovacím motorem. Peugeot byl dražší, je ale v ceně slušně vybavené Škody Octavie. Protože se rád zabývám čísly, zjistil jsem, že i při vyšší ceně jsou celkové náklady na provoz našeho staršího elektroauta auta nižší, než u auta na benzin. 

Část lidí v Česku se éry elektroaut obává, už jen pořizovací cena mnohé odrazuje.

Cena je dnes skutečně vysoká, nová elektroauta v ceně 300 až 400 tisíc korun prostě zatím nejsou. Ale myslím si, že zejména pro firmy se už pro některé účely vyplatí elektromobil koupit. 

Ale představte si lidi, kteří nemají mzdu jako třeba europoslanec a bojí se, že na elektroauto nenaspoří. Vnímáte jejich situaci?

Tyto obavy řada lidí má, každá nastupující technologie je drahá, takže si ji kupují ti, kteří mají více peněz. Ale za několik let bude situace výrazně odlišná, mzdy budou vyšší a především cena elektromobilů bude výrazně nižší. Možná si z dětství pamatujete například první drahé barevné televizory, mobily nebo videopřehrávače. V době komunismu byl průměrný plat tři tisíce korun a videopřehrávač stál 15 tisíc korun. 

Nejde "jen" o elektromobily, ale celkově zelenou politiku Evropské unie, která některým lidem v Česku nahání strach. Třeba zrovna u aut mají obavu, že nebudou moci jezdit auty se spalovacím motorem.

Je to zbytečná obava. Vezměte si, že auta se spalovacím motorem by se sice neměla vyrábět od roku 2035, ale ještě patnáct let poté se taková auta zřejmě budou používat a prodávat, pokud po nich bude poptávka. To je velmi dlouhá doba. Pokud se to naplní, tak ještě v roce 2050 budou někteří lidé jezdit na silnicích auty se spalovacím motorem, jestliže to bude dávat ekonomický smysl. Velké, leč postupné změny mnoha technologií nejsou trend jen v EU, ale prakticky po celém světě. Je třeba, aby Česká republika naskočila do tohoto vlaku modernizace.

A nenaskočila?

Bohužel, my tento trend úplně ignorujeme. Když se podívám na to, jak jsme na tom například i s rozvojem decentralizované energetiky či s obnovitelnými zdroji, tak jsme na míle a míle daleko od evropského průměru. A v dopravě máme za to, že cesta ke snižování emisí vede přes pole plná řepky.

Když poslouchám mnohé české politiky, přijde mi, že u nás jednoznačně převládá skepse vůči zelené politice. Máte stejný pocit?

Patrně ano. Když se ale zeptáte lidí, třeba těch ve středním věku, kteří mají děti, jestli chtějí udělat něco pro to, aby jejich děti žily na zdravé planetě, tak odpověď bude úplně samozřejmá. Chtějí čisté životní prostředí a ochránit planetu pro jejich život. Je na politicích, aby uměli před veřejnost předstoupit a říct, že pro ochranu planety bude nutné něco udělat. Nejsou to zdaleka jen náklady, přinese to i mnoho dobrého. Například rozvoj a elektrifikace železnic budou znamenat mnohem bezpečnější ježdění ve vlacích, vlaky budou rychlejší, dostupnější a komfortnější.

Nepřevládá ale v Česku zatím mnohem více skepse a strach z budoucnosti?

Sleduji zajímavý rozdíl v reakcích většiny západních zemí a částí východních zemí. Východ Evropy často mluví hlasem svých lobbistů, například čeští teplárníci se z nejasných důvodů rozhodli, že budoucnost patří uhlí, a změny se jim vůbec nelíbí. Ze Západu je slyšet něco jiného. 

Nemá velký vliv také to, že Češi jsou v lecčem konzervativnější a neradi přijímají změny?

Politici by ze všeho nejvíce měli veřejnost zklidnit. Lidé mají pocit, že tyto změny budou platit ze své kapsy a že se jim dramaticky sníží životní úroveň. Nestane se to. Jednak mnoho potřebných změn podpoří ekonomiku a zlepší kvalitu života a mimo to naše země v následujících šesti letech dostane od EU přes tisíc miliard korun. A velká část by měla jít právě na zelenou transformaci.

Pokud ale většina politiků a lobbistů veřejnost přesvědčuje, že se svět zbláznil a my v Česku jsme jediní, kdo to pochopil, a proti změnám budeme bojovat, tak se nedivte. Česko se přitom musí výrazně změnit.

V čem především?

Musíme změnit samotné fungování státu a jeho institucí. Dění kolem pandemie jen potvrdilo, jak špatně některé instituce fungují. Náš stát prostě funguje za vlády Andreje Babiše špatně a zaostává, v pandemii nás to stálo tisíce životů, jinde je výsledkem nižší kvalita života a pomalejší dohánění bohatého Západu.

Jen když zlepšíme činnost státu, tak můžeme zvýšit šance třeba i na to, aby Česko co nejlépe využilo tisíc miliard eur z evropských fondů. Samozřejmě že spoustu věcí musíme udělat sami za své, ale efektivní využití tohoto obrovského balíku peněz, možná pro naši zemi posledního, je výjimečná příležitost, jak posunout naši zemi kupředu. Modernizovat ji a mimo jiné se dostat k vyššímu hospodářskému růstu. 

Nezdá se vám ale, že mnoho lidí v Česku je spokojeno a mají pocit, že si nežijí až tak špatně?

Hodně lidí si asi před pandemií myslelo, že pomalu doháníme Rakousko, ale ukázalo se, že to není pravda. Více než Rakousku jsme v lecčems v reálu podobní novým unijním zemím, kterým se zrovna moc nedaří. Mimochodem, je neuvěřitelné, že nejsme schopni za 30 let vybudovat jedinou dálnici do Rakouska. Obrovským problémem naší země je, že velká část naší politiky a společnosti žije v minulosti. Neuvědomujeme si, že svět se mění, čehož největším symbolem je klimatická hrozba, ale zdaleka nejde jen o ni.

Bude stačit hospodářský růst k tomu, abychom začali smazávat obrovský rozpočtový deficit?

Soudit dnes, jak velký problém naše státní pokladna má, je těžké, hodně čísel je stále "rozházených". Více se ukáže v době, kdy snad bude nastupovat do funkce nová vláda, tedy na podzim. Každopádně veřejné finance jsou dnes v bezprecedentně špatné situaci. Během pěti let bychom měli odmazat minimálně 200 miliard strukturálního deficitu, což je obrovské číslo. Něco takového tato země ještě nezažila. Je nezbytné, abychom se co nejdřív dostali na dráhu snižování schodku. Já věřím, že nové vládě koalice Spolu a Pirátů se STAN se to podaří. 

Bez zvyšování daní?

To se skutečně ukáže až podle toho, jak budou vypadat čísla, až se trochu víc srovnají, a jak se nové vládě bude dařit ohledně hospodářského růstu, omezování státních výdajů a celkového zefektivnění činnosti státu a jeho institucí. 

Přečtěte si celý rozhovor s europoslancem TOP 09 Luďkem Niedermayerem

Zdroj: Aktuálně.cz, Radek Bartoníček, 11.8.2021

Štítky
Osobnosti: Luděk Niedermayer
Témata: EU