Školoud: Parkování je dopravní prioritou

21. 9. 2018

Neexistuje příliš názorů, na kterých se shodnou lidé napříč Příbramí. Jedním z nich je, že se musí řešit dopravní situace ve městě. „Chceme připravit koncepci dopravy a parkování v Příbrami, která bude mít dlouhodobý charakter,“ říká Marek Školoud, kandidát TOP 09 do příbramského zastupitelstva. Současná koalice, které je TOP 09 součástí, již učinila první krok, když získala dotaci na příslušné strategické materiály. Na základě studie by měla přijít odborná doporučení, jak a co je potřeba optimalizovat.

Koncepce dopravy by měla reagovat na dlouhodobé trendy, které jsou spojeny s využitím elektromobilů (např. dobíjecí stanice), inteligentním řízením dopravy (signalizace, předvídání dopravních toků), inovativními metodami doručování zboží (zásobování centra mimo špičku) či nástupem samořiditelných vozidel. V krátkodobém a střednědobém pohledu, kdy bude docházet k očekávanému přerodu automobilového průmyslu a užívání vozů naznačeným směrem, musí koncepce rozpracovat alternativy, které v Příbrami přicházejí v úvahu. „V zásadě lze říci, že nyní jen hasíme problémy, na které se už mělo pamatovat před 10 či 15 lety. Nyní se musíme začít dívat do budoucna,“ podotýká Marek Školoud. Důležité je mít dlouhodobou strategii, která vše propojí do funkčního celku.

Doprava v klidu…

V nedávné době se město pustilo do masivní výstavby parkovišť. V posledních třech letech byly zprovozněny nové parkovací plochy u nemocnice v centru Příbrami, na Hvězdičce (u hřbitova), na Drkolnově (u Březohorského hřbitova a u čerpací stanice) a u Polikliniky Ravak na sídlišti. V součtu jde o stovky nových parkovacích míst. Rovněž došlo k úpravám režimu parkování v centru města (např. kolem radnice, nemocnice, Sokola atd.) tak, aby se v těchto místech parkovalo spíše krátkodobě. Některá nová parkovací místa vznikla ve vnitroblocích na Březohorském sídlišti. Přibyly rovněž boxy pro bezpečné odstavení kol. „Došlo i na nepopulární zpoplatnění některých parkovišť. Pozitivem je, že zde pak bývá volno a řidič nemusí dlouho kroužit ulicemi města, přicházet o čas a zbytečně zatěžovat okolí hlukem a zplodinami,“ upozorňuje Marek Školoud. Velkou výzvou je parkovací dům plánovaný na volné ploše u autobusového nádraží. Při poslední dotační výzvě město neuspělo vlivem převisu žádostí. „V novém volebním období musíme žádat znovu,“ konstatuje Marek Školoud.

… a v pohybu

Koncepce by měla odpovědět i na otázky spojené s další optimalizací dopravy v pohybu. Je třeba realizovat například silniční propojení od kruhové křižovatky u Drupolu směrem na Sázky. Tato komunikace by měla sehrát výraznou roli zejména po vybudování obchvatu města.

Jihovýchodní obchvat představuje pro dopravu ve městě a okolí zcela zásadní roli. Skutečností však je, že tuto stavbu realizuje Ředitelství silnic a dálnic a město Příbram má minimální možnost výstavbu urychlit. „Rolí města je dobře mapovat dopady stavby na různé části města, přenášet dále názory obyvatel v blízkosti zamýšleného obchvatu a snažit se minimalizovat ztráty na životním prostředí, ale i na komfortu bydlení dotčených obyvatel,“ vysvětluje Marek Školoud. V posledních dvou letech se situace posunula výrazně k realizaci druhé části od Brodu do Bohutína, která by mohla být hotova v letech 2023 nebo 2024. V následujících několika letech by měla vzniknout takzvaná první část obchvatu od Brodu na Novou Hospodu i s kratší spojkou na Evropskou. Prognózované údaje o intenzitách dopravy vypovídají o zásadním snížení počtu aut zejména na Březových Horách, Dolejší Oboře a Evropské, dále pak v centru města, v ulici Politických vězňů či v Milínské. Důležité je ale dobudovat celý obchvat, aby se doprava jen „nepřelila“ do jiné části města – např. do Brodu, Zdaboře či Milínské.

MHD směrem k vyšší kvalitě

Významnou součást příbramské dopravy tvoří městská hromadná doprava. „Čeká nás nová soutěž na provozovatele MHD a s tím i úprava podmínek,“ připomíná Marek Školoud. Podle něj by měl systém směřovat k vyšší kvalitě (lepší autobusy a jejich vybavení) a efektivitě (optimalizace spojů). Díky projektu Společně pro Příbram bude mít město také ucelenou cyklistickou koncepci. Ta by měla napovědět, jak dále rozvíjet žádanou dopravu obyvatel bez aut.  

-pt-

ŠTÍTKY

Volby:
2018 zastupitelstva obcí - Příbram - 2. Marek Školoud

LeTOPisy TOP 09 Středočeského kraje

Letopis podzim 2016

Copyright © 2009-2018  TOP 09  |  Všechna práva vyhrazena

Nastavení cookies |  Osobní údaje |  Informace o webu |  Mapa stránek

nEUhneme
Jiří Pospíšil:Stát nelze řídit jako firmu, protože občané nejsou zaměstnanci.
Děkujeme