Kalousek: Tato vláda zavedla šikanistán s oligarchou
(editovaný přepis rozhovoru s předsedou TOP 09 Miroslavem Kalouskem)
Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor
Máme se po útoku v Londýně obávat? Mění se v Evropě bezpečnostní situace?
Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/
Ano, bezpečnostní situace se mění a svět nebude po celou dobu našeho života tak bezpečný, jako jsme možná byli zvyklí. Jsme v hybridní válce. To je fakt. Zpravodajské služby sledují jen rizikové osoby Většina z nich jsou občané Evropské unie, narodili se tu. Je zřejmé, že ale nestačí sledovat jenom ty. Je potřeba sledovat a likvidovat zejména ohniska propagandy radikalizace a ty, kteří s námi vedou hybridní válku. To znamená radikální teroristický islám. Prosím, nezaměňovat s islámem. Islám a radikální islám jsou dvě různé kategorie. Ti, kteří s námi vedou hybridní válku, si našli v našich zemích diaspory, které se dají snadno radikalizovat. Teď je radikalizují velmi cílenou propagandou. V České republice základny naštěstí nejsou. Je nezbytné místa propagandy identifikovat a likvidovat. To je v době moderních technologií velmi složité. A nesmíme připouštět sociálně vyloučené diaspory. Někdo se dá radikalizovat snadněji, někdo hůře. Sociálně vyloučené diaspory jsou k radikalizaci více náchylné.
Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor
Říkáte, že jsme v hybridní válce. Znamená to, že podobné teroristické útoky, jako se staly v Londýně, můžeme očekávat častěji?
Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/
Nevím, jestli častěji. Nejsem bezpečnostní expert. Věřím však bezpečnostním složkám našeho státu a věřím, že nejen u nás ale ve všech zemích Evropské unie dělají maximum. Útoky tohoto typu, že někdo najede autem do lidí, vytáhne nůž, se nedají vyloučit. Musíme s nimi počítat. Je zřejmé, že jedno opatření nestačí a musí to být souhrn opatření, které spočívá právě v likvidaci ohnisek propagandy radikalizace i v práci se sociálně vyloučenými diasporami. Pro nás je to velké memento. Británie a Francie dnes do značné míry sklízejí plody politiky 70. let, kdy imigrační skupiny vznikaly. Vlivem vývoje došlo k sociálnímu vyloučení a zatímco rodiče se snažili asimilovat, jejich děti jsou dnes radikalizované.
Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor
Je to důsledek otevřené náruče Evropy?
Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/
Ne, je to nezvládnutí imigrační politiky. I otevřená náruč, když se imigrační politika zvládne, nemusí být na škodu. Tam ale zvládnutá nebyla a vznikly sociálně vyloučeně diaspory.
Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor
Měli by se v České republice zpřísnit bezpečnostní opatření?
Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/
To nechám na expertech. Obavy a ostražitost jsou na místě. Nesmíme se ale nechat vyděsit, protože to je koneckonců cílem útoků. Jako předseda opoziční strany, byť vládu kritizuji za mnoho věcí, mám plnou důvěru v bezpečnostní složky. Věřím, že dělají maximum a že dělají optimální opatření. Prosím, abychom nepodléhali zbytečné panice. Ostražitost je na místě. Evropský svět s jeho hodnotami je napaden hybridní válkou. Musíme s tím počítat.
Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor
Uklidnila se situace ve vládě?
Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/
Už nehrozí ústavní krize díky chování prezidenta republiky. Vládní krize ale v podstatě skončila tam, kde začala. Začala proto, že předseda vlády Sobotka odvolal svého ministra financí pro důvodné pochybnosti o jeho daňových či dotačních machinacích, což je u ministra financí složité. Řekl, že všechny pochybnosti musí být důsledně prošetřeny, protože na ně pan ministr Babiš nedokázal odpovědět. Pokud to celé skončilo tím, že je na ministerstvo dán panem ministrem Babišem jeho místodržící, je úplně jedno, zda ho dál bude Andrej Babiš řídit z Letenské, kde je sídlo ministerstva financí, nebo z Agrofertu. Finanční správu má pod svou kontrolou pan ministr Pilný. Buď bude politicky kontrolovat, aby měřila všem stejným metrem, nebo bude důsledně kontrolovat, aby se Andreji Babišovi nic nestalo. Nepochybujeme o tom, že správně je B. Jinak by ho tam pan Babiš nenavrhl. Proč to předseda vlády akceptoval, je jeho rozhodnutí. Nezbývá, než to vzít na vědomí a konstatovat, že tak jako nesl 3,5 roku odpovědnost za svého ministra financí, za jeho daňové a dotační machinace, za jeho konflikt zájmů, tak tuto odpovědnost ponese až do voleb. Připustil reprezentanta ANO na ministerstvu financí. Neprošetří se nic. To je zcela zjevné.
Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/
Bylo logické, že musel Andrej Babiš odejít ve chvíli, kdy jeho podřízení začali jeho kauzy prošetřovat. Stojí za to dát prostor ministrovi Pilnému, aby dokázal, že A je správně, že Finanční správa bude prošetřovat. Pan ředitel a jeho spolupracovníci přinesou odpovědi buď na jednání rozpočtového výboru nebo do veřejného prostoru. Že se ukáže, jak to je. Věřím, že naši úředníci pracují nezávisle. Ministra bylo potřeba vyměnit, protože tam byla přímá vazba. Neakceptuji ale to, že každý, kdo je z hnutí ANO, je pravou rukou Andreje Babiše. Hnutí ANO je součástí vládní koalice. Rozumím tomu, že to není standardní politická strana. Předseda tam má velmi silný vliv a je to vidět například na sestavování kandidátek. Nicméně jsme s hnutím ANO podepsali koaliční smlouvu. Respektujeme to, že má právo na ministerstvo financí nominovat svého nominanta.
Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/
Pane předsedo, rozhodli jste se tak, jak jste se rozhodli. Je mi úplně jasné, že ani Vy sám nemůžete věřit tomu, co říkáte. Od prvního okamžiku, kdy se staly pochybnosti o ministru Babišovi věcí veřejné diskuse, to byl právě pan poslanec Pilný, který zatvrzele tvrdil, že je to všechno v naprostém pořádku, že to křišťálově čistější být nemůže. Sám jsem se s ním několikrát střetl v televizních diskusích, kdy hájil všechny podvody pana ministra financí. Jenom proto, aby prokázal, že jeho vlastní výroky byly správné, to teď udělá tak, že se neprošetří nic. Vy to víte také. Koneckonců pan prezident Zeman nebyl ochoten vyhovět jakémukoliv jinému návrhu než tomu, který vyhovoval panu ministru Babišovi. Pan ministr Pilný je společným nominantem dvojice Babiš – Zeman. Ti si během vládní krize prosadili svou. Jenom to konstatuji, nevyčítám. Odpovědnost za pana ministra Babiše a jeho konflikty zájmů až do voleb nese pan premiér. Ve volbách nám všem i jemu vystaví účet voliči. Všechny tři vládní strany tady daly základy šikanistánu, který provádí společná státní moc s jedním oligarchou.
Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/
Samozřejmě rozumím tomu, že pokud je někdo politikem a poslancem, tak v argumentační rovině hájí svého předsedu a svoji politickou stranu. Rozumím tomu, že pan poslanec Pilný vyjadřoval na celou kauzu svůj názor. Pak přichází možnost B, kdy pan ministr Pilný stojí v čele státního úřadu. Dle mého názoru si nemůže dovolit a nemůže riskovat to, že by na něm ulpěl jenom s podezřením, že by ovlivňoval fungování Finanční správy. To by bylo skandální. Divil bych se, kdyby svoji politickou kariéru chtěl zakončit takovouto ostudou.
Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/
Finanční správu kontroluje. Byla to i Vaše strana, která vyjádřila absolutní nedůvěru k náměstkyni Schillerové, která odpovídá za daňovou správu. Ke generálnímu řediteli Janečkovi… Oni jsou samozřejmě přímými partnery pana předsedy Babiše. Nějak se politicky rozhodli a o jejich nezávislosti dneska všichni pochybujeme. Pochybovali jste o tom i vy. Pan ministr Pilný neudělá nic jiného, než že bude dál paní náměstkyni Schillerovou a pana generálního ředitele Janečka podporovat. S úsměvem říkáte, že věříte nestrannému vyšetření. To je trochu legrace.
Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/
To je velmi vážná věc. To není legrace. Samozřejmě rozumím tomu, proč opoziční politik mluví, jak mluví. I vy máte přece v rámci parlamentní demokracie možnosti. Pokud máte pocit, že se na ministerstvu financí děje něco nekalého, tak máte interpelace. Obraťte se na pana ministra Pilného. Uvidí se, jak vám odpoví. I opozice je někdo, kdo může přijít s něčím konstruktivním. Pokud se ukáže, že tam není něco v pořádku, tak to budeme v rámci koalice řešit. Odmítám ale bianko napadání, že je to od začátku podezřelé. Doufám, že se pan Pilný bude v čele ministerstva financí chovat odpovědně.
Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/
Pane předsedo, opozice pracovala. Nebýt tlaku opozice a mimořádných schůzí, nebýt setkání rozpočtového výboru, tak k ničemu vůbec nedošlo. Všechno vzniklo pod tlakem opozice a v rámci parlamentní demokracie. To, že vláda pod tlakem opozice udělala nějaké kroky, z nichž některé nám byly sympatické, jsme sice rádi. Musím ale konstatovat, že to skončilo tam, kde to začalo. Šikanistán pokračuje.
Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor
Ostře jste kritizovali schodek rozpočtu.
Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/
Především je potřeba zdůraznit, že to není rozpočet. To, co předložil podle zákona ještě ministr Babiš, jsou výdajové limity. Rozpočet bude předkládat ministr financí do vlády teprve 31. 8.
Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor
Pan ministr financí to za rozpočet označoval.
Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/
Bývalý ministr financí říká nesmysly velmi často. Není to rozpočet ani ze zákona, ani technicky. Jsou to výdajové limity. Mezi výdajovými limity a rozpočtem je asi takový rozdíl jako mezi hrubou stavbou a hotovým domem, včetně interiéru a nábytku. Pan ministr Pilný má hrubou stavbu a bude to muset dodělat a dát tam nábytek. To, co je 31. 5. na stole, tedy výdajové limity, je samozřejmě výsledkem tříleté rozpočtové politiky vlády. Před 3 nebo 2 lety se vládě rozpočty dělaly relativně dobře. Krize byla překonána, ekonomika rostla. Zdědila velké rezervy v dluhové službě a zdědila úspornou politiku předcházejících vlád. Rezervy rozpustila. Některé reformní kroky zrušila. Slíbila, že dají jiné, neudělala žádné. Jediné, k čemu tato vláda využila rostoucí ekonomiku, bylo k nárůstu takzvaných mandatorních ze zákona povinných výdajů nebo smluvních závazků. Například o 30 tisíc nabobtnala armáda státních zaměstnanců. To je skoro 20 miliard každý rok. Jsme nešťastní, že rozpočet na příští rok bude deficitní. V tuhle chvíli už ale žádná vláda nemůže na rok 2018 udělat vyrovnaný rozpočet. Vláda za 3 roky nasekala strašnou spoustu nesmyslně vysokých zákonných a smluvních závazků. Ty se budou muset restrukturalizovat. Kdyby byl alespoň padesátimiliardový deficit takový, že se v něm odrazí zásadní investiční priority pro budoucnost, jako je vzdělání. Ono to ale tak není. Tím, že narostly mandatorní výdaje, tak je daleko méně prostoru pro investice nutné pro budoucnost, pro vědu, výzkum, vzdělání a infrastrukturu, než bylo ještě před rokem. Dodrží-li rozpočet na rok 2018 tento nesmyslně vysoký deficit, bude mít historicky nejnižší míru investic. O tom není pochyb, protože smluvní závazky, které mezitím vláda udělala, se budou muset zaplatit. Musela by je zaplatit každá vláda. Výdajové limity jsou obžalobou nezodpovědné tříleté rozpočtové politiky vlády. Vláda si počínala, jako kdyby nechtěla po 21. říjnu už vládnout.
Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor
Zaznělo, že ekonomika roste díky škrtům, které provedly právě pravicové vlády.
Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/
Škrty jsme prováděli v bezprecedentní situaci dluhové krize státu, kdy byly některé státy v podezření, že nebudou schopny plnit svoje závazky. Zdědili jsme obrovský strukturální deficit.
Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor
Mluvil jste ale o rezervách, které jste vytvářeli.
Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/
To jsem ale hovořil o dluhové službě. Když pan ministr Babiš říká, jak snížil státní dluh, byť každý rok dělá deficity, tak jsou tři důvody. Měl velkou rezervu v dluhové službě, kterou rozpustil, byly záporné úroky a měl státní pokladnu. Ani o jednu z těchto věcí se nezasloužil. Proto mohl snížit státní dluh, protože rozpouštěl rezervy na dluhové služby. Škrty, které jsme my v době krize dělali, sice ekonomice nepomáhaly, ale stabilizovaly rozpočtovou politiku. Nehrozilo, že se dostaneme do dluhové pasti. Tato vláda místo toho, aby pokračovala v úsporné a rozumné rozpočtové politice, aby se blížila strukturálnímu deficitu nula, tak strukturální deficit zhoršovala. Především zhoršovala vnitřní strukturu. Koruna je jenom jedna. Pokud jí projíte a rozdáte na předvolební dárky, tak jí nemůžete investovat. Až bude ministr Pilný připravovat vnitřní strukturu rozpočtu, kterou výdajové limity neříkají, protože ty dávají jenom limity jednotlivým kapitolám, tak najednou zjistí, že už nemá na investice, protože musí splnit dárky. Ty dárky, které mezitím tato vláda naslibovala a vládní strany uzákonily.
Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/
Nesouhlasím, že bylo v té době nutné postupovat tak, jak postupovaly pravicové vlády. Všichni si pamatujeme, co to s ekonomikou udělalo. Často až brutální škrty ekonomiku zabrzdily. Úkol vlády, která přišla z posledních voleb, byl vrátit lidem důvěru v ekonomiku. To se podařilo i díky tomu, že se lidem zlepšila jejich životní situace. Začali více utrácet. Spotřeba domácností je faktorem, který může stimulovat ekonomiku. Navíc se vrátila důvěra v systém obecně. Lidé si začali více půjčovat hypotéky. To je něco, co ekonomice samozřejmě prospělo. Souhlasil bych, že se na investice musíme podívat. Souhlasím, že z tohoto pohledu bude státní rozpočet ještě potřebovat revizi. I já bych stál o to, abychom investovali do budoucna. To je to nejlepší, co můžeme udělat. Zejména v situaci, kdy jsou peníze stále levné, protože úrokové sazby jsou na historickém minimum. Dá se investovat i do smysluplných projektů, které jsou dlouhodobé. Nerad bych ale opakoval dobu, která tady byla za pravicových vlád, protože se České republice nežilo dobře.
Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/
To byla doba naprosto bezprecedentní krize a nezbytných bezprecedentních kroků. Vy jste ale z některých dočasných kroků, jako bylo třeba tříleté zvýšení DPH, udělali jeden krok napořád. Dočasnost jste zrušili a peníze jste si nechali. Málo se zdůrazňuje, že jste řadu dočasných opatření prodloužili v časech dobrých, i když byly zavedeny jen pro časy špatné. Pane předsedo, řekněte mi, kdy si myslíte, že by měl být rozpočet vyrovnaný a mělo v něm být dostatek investic pro budoucnost? Teď připravujete rozpočet s padesátimiliardovým deficitem, ve kterém bude historické minimum investic. Kdyby tam mělo být skutečně tolik, kolik je pro budoucnost potřeba, musel by být deficit 80 až 100 miliard. To je samozřejmě ještě hrůznější, než 50 miliard. Měli bychom směřovat k vyrovnanému rozpočtu s dostatkem peněz na investice. Vaše rozpočtová politika za 3 roky bohužel tenhle cíl totálně znemožnila, odešla od něj a jakékoliv vládě způsobí obrovské potíže k tomu cíli opět směřovat.
Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor
Je možné udělat vyrovnaný rozpočet, ve kterém by bylo větší množství peněz na investice?
Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/
Pro příští rok je to vyloučeno. Vláda nasekala tolik zákonných a smluvních závazků, že to nejde. Žádná vláda by toho nebyla schopna. Pro rok 2019 už to jde. Mezitím se ale musí opravit spousta hrubých chyb, které vláda udělala. Například máme-li 430tisícovou armádu státních zaměstnanců a potřebujeme navíc policisty a učitele, což nezpochybňuji, tak se to určitě dá udělat tak, že se někteří propustí a někteří se naberou, aby se počet nezvyšoval. Vláda přibrala 30 tisíc nových zaměstnanců státu. To je neuvěřitelná zátěž.
Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor
Bojuje Česká republika aktivně proti chudobě?
Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/
Statisticky jsme země, která má jednu z nejnižších měr chudoby na světě. Ale je relativní pojem. Zaměstnavatelé mají pocit, že platí na své zaměstnance velké peníze. Zaměstnanci mají oprávněný pocit, že si nesou domu malou výplatu. Je to proto, že 50 procent si bere stát na odvodech, na dani z příjmu fyzických osob, zdravotním a sociálním pojištění. Lidskou práci, která tvoří bohatství, zdaňujeme nejvíc ze všech komodit na trhu. To chceme jako TOP 09 zcela zásadním způsobem změnit. Nenavrhujeme operace s progresí nebo operace s minimální mzdou. Navrhujeme snížení sociálního pojištění o 8 procent. To znamená osmiprocentní přidání na mzdách všem, ať už nízkopříjmovým či vysokopříjmovým.
Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor
Nechyběly by tyto peníze?
Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/
Osm procent ze sociálního pojištění znamená asi 100 miliard. To jsou 2 roky nárůstu výdajů sociálnědemokratické vlády. Nemusíme škrtat. Stačí, když nebudeme zvyšovat výdaje na státní úředníky, kterých tato vláda nabrala 30 tisíc. Chceme nechat více peněz v peněženkách občanů. To si uvědomuje i sociální demokracie, koneckonců i ODS. K našemu návrhu jsou dva konkurenční návrhy. Sociální demokracie má progresivní daň. Ta by sice ulevila nízkopříjmovým, ale velmi by přitížila lidem s vysokými příjmy, čímž by zkomplikovala přístup k vysoce kvalifikované práci. ODS navrhuje snížení daně z příjmu fyzických osob, čímž by ulevila středně a vysokopříjmovým. Vůbec by ale neulevila lidem s nízkými příjmy, protože ti teď už žádnou daň z příjmu fyzických osob neplatí, zvlášť když mají děti. Zatímco náš návrh, který znamená snížit odvody ze sociálního pojištění o 8 procent, uleví všem. Dokonce i těm s minimální mzdou, protože sociální pojištění platí všichni. Tohle je soutěž, kterou vyřeší voliči ve volbách.
Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor
Produktivita práce v České republice je zhruba na 60 procentech v průměru Evropské unie, ale mzdy jsou zhruba na 30 procentech. Proč stále tak nízko?
Jan HAMÁČEK, předseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/
To je to, proč souhlasím s odbory a jejich kampaní konec levné práce. Pokud tady máme firmy, které v celé řadě případů patří zahraničním vlastníkům a de facto očekávají od českých zaměstnanců, že odvedou stejný objem práce ve stejné kvalitě jako jejich zaměstnanci v Německu, tak by je měli také adekvátně zaplatit. Neříkám, že se mají okamžitě srovnat mzdy mezi Českou republikou a Německem. To by možné nebylo. Můžeme ale jít postupnou cestou. Koneckonců jsem z Mladé Boleslavi. Pokud se podíváte, jak probíhají vyjednávání ve Škodovce a jaký je standard odměňování, tak to je podle mě něco, kde bychom si měli brát příklad.
Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/
Pane předsedo, tohle je velmi plochý pohled. Mluvíte jako kdyby majitelé firem peníze vydělávali a měli je, ale dělníky odírali. Zaměstnavatelé jsou často rádi, když dosáhnou velmi malého zisku i při mzdách, které se zdají být velmi nízké. To je problém struktury ekonomiky. Musíme si přiznat, že jsme především zemí levných montoven. Máme minimálně hi-tec technologií. Je tady velmi málo výrob s vysokou přidanou hodnotou lidské práce. Výše mezd ale přímo souvisí s tím, zda jsme schopni produkovat výrobky s vysokou přidanou hodnotou lidské práce. Protože tato práce je také lépe ohodnocena. A souvisí také s tím, zda u nás produkujeme také finální výrobky nebo jsme jen zapojeni do subdodavatelského řetězce. To je velká výzva pro průmysl 4.0 nebo pro digitální revoluci. Musíme si jasně říct, že naší základní prioritou je vzdělání, věd a výzkum. Skončit s investičními pobídkami a státních podporou pro levné montovny a začít důsledně podporovat inovace i malé a střední firmy. Pak je opravdu možné začít se přibližovat západoevropským platům. Je to změna myšlení hospodářské politiky. Přál bych si, aby to byla společná priorita všech politických stran. Minimální mzdou to nedoženete a progresivním zdaněním také ne.
Tomáš HAUPTVOGEL, moderátor
Takže nedělá vedení České republiky dostatek pro to, abychom přestali být levnou montovnou a skladovnou?
Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/
Nedělá, změna myšlení a zásadní změna hospodářské politiky nenastala. Nenastala ani za našich vlád. My jsme se ale prali s krizí. Dnes by hlavní prioritou demokratické vlády měla být hospodářská politika zaměřená na inovace a na práci s vysokou přidanou hodnotou. Ta s sebou nese růst platů.
Zdroj: Partie, TV Prima, 4. 6. 2017