V dopravě nás ve městě čeká hodně práce, říká mělnický radní Jindřich Špergl

26. 5. 2023
Radním pro dopravu na mělnické radnici je od posledních komunálních voleb JUDr. Mgr. Jindřich Špergl, Ph.D. (41 let). Ten má bohaté zkušenosti s autobusovou dopravou, ať už jako řidič autobusů či jako majitel zájezdové autobusové dopravy nebo ten, kdo zajišťuje profesní přípravu budoucích řidičů autobusů. Narodil se v Praze, ale od sedmi let žije v Mělníku a říká, že je absolutním Mělničákem.

Poslední modernizace autobusového nádraží v Mělníku se uskutečnila přede dvěma lety.
Radnice tehdy na projekt za 19 milionů korun získala dotaci bezmála 16 milionů korun. Co by se dělo, kdyby městský úřad dotaci nezískal?

Potřebné změny bychom museli realizovat postupně a později tak, jak by bylo potřeba. Bylo pro nás příjemné, že město do celého projektu investovalo pouhé tři miliony korun, to považuji za dobrý počin.

Co vás čeká v autobusové dopravě?

Předně si musíme udělat opět průzkum efektivity, tedy obsazenosti každého spoje. A prioritou je pro nás doprava našich občanů směrem na Prahu a z Prahy. Máme tu třeba podněty na posílení víkendového spojení s Prahou, to vše ale ukáže průzkum. Náklady na autobusové spoje každým rokem stoupají, takže je třeba efektivitu každého spoje zvážit, mimo jiné proto, abychom měli dostatek peněz ty potřebné posílit.

Dalo by se říci, že veřejné toalety nejsou nosným elementem celého areálu, ale při průzkumu na ně narazí skoro každý...

To máte pravdu. Záchody jsou zvláště v Mělníku citlivým tématem a dokonce sehrály významnou roli v posledních volbách. V nedávném průzkumu kvality veřejných toalet, který prováděl Deník, se veřejné toalety na autobusovém nádraží v rámci Mělníka umístily na prvním místě. To není špatný výsledek.

Doprava je váš celoživotní směr, že?

Rodiče mě místo oboru automechanik poslali na gymnázium. Tak jsem si alespoň udělal řidičský průkaz nejprve na nákladní automobil. Přes den student, v noci řidič kamionu, to byl můj poslední ročník na gymnáziu. Při studiu na právnické fakultě jsem si udělal vysněný řidičák na autobus. Roky jsem pak jezdil autobusem nejprve v cestovní kanceláři AXIA a poté v ČSAD. V roce 2009 jsem si koupil můj dosud nejoblíbenější autobus Karosa 736 a začal podnikat. Klientela se nabalovala, jednu chvíli jsem měl i sedm autobusů, jezdili jsme se školami nejprve vnitrostátní cesty, a poté i do zahraničí. I teď mám stále tři luxusní zájezdové autobusy.

Vy jste buď na radnici, nebo se „motáte“ kolem dopravní firmy. To z vás má manželka radost...

Já mám na manželku štěstí. Vážně. Vyrůstala v podnikatelské rodině, takže chápe, že muž doma moc není. Navíc ona sama autobusem jezdí.

Neříkejte že řídí autobus?

Budete se divit, ale řídí. V naší firmě, a je moc šikovná. Hlavně ale zajišťuje administrativu. Víte, při profesní přípravě řidičů autobusů se ženy zvláště oproti některým mužům projevují jako svědomitější, méně konfliktní, zodpovědnější a vnímavější.

Pomineme-li autobusovou dopravu, jak je to v Mělníku v jiných dopravních oblastech? Hodně se hovoří o obchvatu.

Dopravu v Mělníku tíží tranzitní nákladní, ale i osobní doprava. Řešením je právě obchvat, což považuji za velký dluh radnice vůči občanům. Obchvat je v současné době ve finální fázi dokončení. Z minulých let jsme zdědili řešení dostavby, na které se nám daří u státu sehnat finanční prostředky. Máme příslib cirka 1,2 miliardy korun, takže věříme na šťastný konec takřka nekonečné ságy zvané mělnický obchvat.

A co parkování?

Stručně řečeno je v katastrofálním stavu. Problémy máme zejména na sídlištích. Rád bych, abychom zavedli parkovací zóny, tím by se situace mohla částečně vyřešit. Je to citlivé téma, takže vše sondujeme, prověřujeme. Stejně tak by pomohl parkovací dům u autobusového nádraží. Podobná situace je i v centru, kam se kvůli sídlu mnoha úřadů, škol a provozoven soustřeďuje zejména individuální doprava. Jistým východiskem může být developerský projekt spojený s realizací dostatečného počtu parkovacích míst, ať už formou podzemního parkování nebo parkovacího domu.

Takže doprava není na mělnické radnici oddechovým tématem?

To rozhodně není. Naše město a jeho okolí je krásné, ale doprava v něm už tak pěkná není. V této oblasti nás čeká ještě hodně práce.

Převzato z: Mělnický deník

Autor: Jiří Macek

Štítky
Osobnosti: Jindřich Špergl
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme