Tiso: Rychlá a kvalitní hromadná doprava ve Středočeském kraji je naším dlouhodobým záměrem

11. 8. 2016

(editovaný přepis rozhovoru na serveru čtidoma.cz)

Miliardová investice, rozkopané komunikace. Na druhou stranu pokrytí tramvajovými linkami v místech, kde jsme o tom asi nikdo ještě před pár lety ani neuvažovali. Jen namátkou třeba Jesenice nebo Břežany. Mělo by to tedy smysl, nebo existuje lepší varianta? Ptali jsme se na to kandidátů na středočeského hejtmana.

Petr Tiso, kandidát TOP 09 na hejtmana

Myslíte si, že by se měly stavět nové tramvajové linky, které povedou daleko za hranice Prahy?

Hromadná doprava po kolejích, ať jde o vlaky, tramvaje, nebo v pojetí TOP 09 dlouhodobý záměr příměstských vlakotramvají, má své obrovské výhody. Je to doprava kapacitní, poměrně rychlá a také ekologická. Máme dlouhodobou představu o několika takových tratích v okolí Prahy podle úspěšného vzoru některých německých měst. Představíme je v rámci volebního programu. Jejich případné vybudování je samozřejmě otázkou dalších studií proveditelnosti, otázkou dostupnosti zdrojů národních či evropských.

Existuje lepší a levnější řešení?

Jistě, třeba chodit pěšky, to by kraj ani stát ani EU nestálo ani korunu! :-) Ale teď vážně. Okolí Prahy prodělalo v uplynulých 25 letech obrovský rozvoj, původně malé obce se rozrostly do velkých rozměrů a výrazně přibylo obyvatel, kteří cestují. Často do Prahy cestují individuálně svými auty a komunikace ve špičkách už prostě nestačí. Ať se nám to líbí nebo ne, dříve či později na to Praha zareaguje určitým omezením či znesnadněním vjezdu aut na své území. Navíc se samozřejmě problém ucpaných komunikací týká i autobusové hromadné dopravy. Inteligentně navržená kolejová doprava (s vhodně umístěnými P+R parkovišti) má tu výhodu, že se těmto problémům na silnicích vyhýbá, má totiž před auty a autobusy přednost, lidem tedy výrazně šetří čas. Lepší mobilita lidí zároveň vždy přináší větší celkovou prosperitu regionu. Takže úvahy o investicích do dopravy musíme vidět v mnohem širších a dlouhodobějších souvislostech než úzkým pohledem, kolik stojí koleje, vozy a elektřina a kolik se vybere na jízdném. 

Kráceno, celou anketu naleznete zde.

Martin Chalupa

Zdroj: Čtidoma.cz; 10.11.2016

Štítky