Matušina: GE Aviation Czech v Milovicích ztroskotá na dopravě

18. 8. 2017

Poslední týdny se horečně diskutuje nad nedávno podepsanou dohodou o spolupráci  mezi Středočeským krajem a GE Aviation Czech, výrobcem proudových, turbovrtulových a turbohřídelových motorů. Žhavým kandidátem pro jejich aktivity je bývalý vojenský prostor v Milovicích. 

O tom, co by mělo být v bývalém vojenském prostoru v Milovicích, se diskutuje již od roku 1990, tedy skoro 30 let, a stále není jasno. Během té doby se nejen masívně drancovalo a rozprodávalo, ale později také, bohudík i budovalo. Nicméně na letišti byla tuněna auta, jezdili tu motorkáři, startovala rogala i malá letadla.

Mělo zde být vojenské letiště s posádkou NATO, později nákladové letiště, záložní letiště pro případ, kdy Ruzyně nebude moci přijímat. Škodovka zde chtěla nejprve velké skladiště aut a pak pro svá auta zkušební polygon. Ani toto území se nevyhnulo, bohudík jen plánům, na vybudování obrovské solární elektrárny. Byla zde plánována velká průmyslová zóna a dokonce i přímý tramvajový koridor (rychlodráha) až do Prahy. O mnoha dalších a dodnes neuskutečněných snech ani nevíme. Je však realitou, že nejen letištní plocha chátrá a jediný nápad, který byl realizován a dodnes funguje, je pořádání festivalu Votvírák.

Lze tedy shrnout, že každá dosavadní vládnoucí garnitura se na problematice milovického (bývalého) vojenského prostoru snaží udělat svoje PR, zvláště v předvolebním období.

Aniž bych chtěl jakkoliv poškodit zájmy občanů Milovic, musím poukázat na „drobné zádrhele“, díky nimž si myslím, že ani tentokrát k realizaci nedojde, a pokud ano, bude to obrovskou komplikací pro všechny v okolí.

Dosavadní nápady zašly na úbytě nejen z důvodů megalomanských, finančních či pro odpor ochranářských aktivistů. Důvodem je i dopravní obslužnost. Je jistě pro každý projekt dobré, že se území nachází poblíž Prahy, tedy v nejlidnatějším kraji s dostatkem pracovníků v okolí. Jenže to je tak vše. Bude-li se nějaký větší investor zajímat o možnosti přivážení materiálu a odvozu výrobků, jichž nebude málo a jejichž velikost (letecké motory) jistě také neoplývá malými rozměry, pak najednou zjistí velký problém. Samozřejmě, že je výhodou, když jsou Milovice uprostřed mezi dálnicemi D10 a D11 a vedou tam spojovací silnice. Nicméně bude potřeba vybudovat Všejanskou spojku, tedy kousek železnice směrem k Mladé Boleslavi. Jenže to rozhodně nemůže stačit. Bez rozšíření a úpravy dosud jednokolejné tratě do Lysé nad Labem a bez rozšíření silniční sítě se v Milovicích žádný větší investor neusadí. Jen těžko si dovedu představit, že by zvýšenou dopravní zátěž akceptovaly všechny dotčené obce.

Také pevně věřím, že představitelům současného vedení kraje z ANO, Starostové, ODS neuniklo, že most v Lysé nad Labem je v havarijním stavu, bude v nejbližších dvou letech uzavřen a doprava vedena přes okolní malé obce. Vezmu v úvahu jen moje vlastní znalosti o obchvatu Lysé. Řeší se nejméně 27 let a na pokračování vybudovaného malého kousku silnice, pojem obchvat bych radši moc nepoužíval, dosud nejsou ani vykoupené pozemky.

Považuji tedy za nereálné, že by si zmíněný investor zvolil zrovna tuto lokalitu bez vidiny zlepšení dopravy. Navíc bych chtěl připomenout, že v této oblasti jsou dosti silné ochranářské skupiny, jejichž členové si zvykli na obnovený klid a krajinu osídlenou novými druhy zvířat. Pochybuji, že se nezvedne vlna odporu proti případné realizaci záměru. Vždyť co by to znamenalo? Zvýšená doprava a z ní prašnost a nebezpečné situace na silnicích. Zvýšený hluk, vždyť kromě hlučné dopravy a samotné výroby by se zde musely ty motory také vyzkoušet, a právě na hluk leteckých motorů většina obyvatel vzpomíná velmi nerada. A v neposlední řadě je to i možný dopad na projekt „obnovy divoké krajiny“

Zpráva o 500 nových pracovních místech je pro každou oblast velkým přínosem, ale ještě stále si myslíte, že to není jen předvolební rétorika?

MVDr. Petr Matušina, MBA

Štítky