Vozobule: Na tramvajovou trať Plzeň nemá

29. 3. 2012

Plzeň pravděpodobně nezačne stavět plánovanou tramvajovou trať do průmyslové zóny Borská pole.

Uvedl to tento týden ekonomický náměstek plzeňského primátora Martin Zrzavecký (ČSSD) - na plzeňském magistrátu vládne pravolevá koalice ODS-ČSSD. Důvod uvedl jednoduchý. Městu na investici za 635 milionů korun už nezbývají peníze.

V této souvislosti jsme se na názor zeptali zástupce pravicové opozice – Michala vozobuleho, předsedy klubu TOP 09 v Zastupitelstvu města Plzně.

Co na slova pana Zrzaveckého říkáte?
Je to otázka nastavení priorit. Plzeňská koalice si jako priority nastavila fotbalový a atletický stadion. A novou stavbu divadla, byť i s daní stojí přes miliardu. A tak těžko může tento projekt (stavbu tramvajové trati-pozn.aut.) dál podporovat. Nedivím se tomu, že budou muset rušit další projekty, které měli připravené. Pokud je rušit nebudou, zadlužení města bude vysoké. Už teď bude mít město Plzeň velký problém splácet v budoucnosti své pohledávky.

Trošku mě rozčiluje pan primátor (Martin Baxa - ODS,pozn.aut.), protože se odvolává na rozpočtové určení daní ministerstva financí. Ale to přece vůbec není schválené. Jde o 300 milionů, které defakto jakoby chce ministerstvo sebrat Plzni. Ale nic se neschválilo.

Já si myslím, že problém bude v tom, jak se chová koalice v investicích a jak se chová k rozpočtu města. Zásadně odmítám rovnici, že změna v rozpočtovém určení daní rovná se, že nebude tramvaj na Borská pole. Tramvaj na Borská pole nebude, protože si koalice zvolila jiné priority.

Jaké by tedy měly být priority podle vás?
Divadlo bychom stavěli, byť si myslíme, že mohlo být za nižší cenu, mohlo být jinak připravené. (Plzeňští zastupitelé minulý týden odsouhlasili stavbu nového divadla za 840 milionů, TOP 09 byla proti-pozn.aut.) My bychom mu dali přednost v momentě, kdy by se nerekonstruoval stadion v nynějším rozsahu a nestavěl se vedle toho ještě jeden atletický stadion.

Byli jsme ochotni přistoupit na divadlo v menším investičním rozsahu. Pořád říkáme, že je potřeba spousta menších investic do infrastruktury, které nejsou megalomanské v řádech stamilionů. Ale prostě jsou rozumné a praktické pro život lidí ve městě. Třeba bychom podpořili divadlo v momentě, kdy by byla rozumnější rozpočtová politika. Třeba by se dostalo právě i na tu tramvajovou trať.

Projekt tramvajové tratě má velkou nevýhodu v tom, že je v něm spousta přidružených investic, které jej prodražují. Různé úpravy křižovatek atd. Dnes, kdy je hotový přivaděč od Klatov prakticky až na Sukovku, tak je otázka, zda je potřeba tak objemně měnit křižovatku u konečně tramvaje č. 4 na Borech. Třeba už tam aut nejezdí tolik, je otázkou, jestli je třeba dělat takové množství dodatečných investic. A i samotný projekt je poměrně nákladný.

Takže při rozumné revizi toho projektu by tramvaj na Borská pole možná mohla být realizována. Někdo říká, že by lokalitu Borských polí obsloužily jen velkokapacitní autobusy, které nyní jezdí mimo město. Vejprnice zrušily (s platností od letošního dubna-pozn.aut.) smlouvu s dopravními podniky. Takže budou uvolněné kapacity vozokilometrů. Třeba by to pomohlo, že by tam dojely velkokapacitní autobusy, které teď bude mít dopravní podnik k dispozici. Nevím, je to jen aktuální nápad.

Takže podle vašeho názoru lze i za současné situace stavět onu tramvajovou trať, ale v nějaké úspornější podobě?
Takhle bych to nechtěl říct. Kdyby nebyla tak nákladná rekonstrukce stadionu a byl rozumný projekt divadla. Pak by to bylo možné.

Takže za současné situace si Plzeň stavbu tramvajové trati na Borská pole dovolit nemůže?
Já si myslím, že Plzeň peníze na tuto investici nemá. Ale je to tím, jak si koalice nastavila priority: podpořila velké, drahé projekty. Místo aby se zaměřila na infrastrukturu, i v okrajových částech. Například v Plzni – Koterově nemají kanalizaci. Jestliže se koalice rozhodla takto, tak se pak nemůže divit, že jim některé projekty nemohou vycházet. A pokud je budou chtít dělat, tak město budou muset zadlužit.

Co by podle vás bylo rozumnější, trať postavit, ale město zadlužit, nebo raději projekt pozastavit?
Náš pohled je jasný, nezadlužovat město Plzeň. Investiční peníze byly zvoleny na něco jiného. Oni vládnou, mají většinu, rozhodli se tak. Pak se ale nemůžou divit, že některé projekty asi nezrealizují, anebo se budou muset zadlužit. A to já jsem jednoznačně proti.

ŠTÍTKY

Volby:
2010 zastupitelstva obcí - Plzeň 1 - 1. Michal Vozobule

Copyright © 2009-2019  TOP 09  |  Všechna práva vyhrazena

Nastavení cookies |  Osobní údaje |  Informace o webu |  Mapa stránek

Jiří Pospíšil:Stát nelze řídit jako firmu, protože občané nejsou zaměstnanci.
Děkujeme