Tvořivost živí v Olomouci tisíce lidí

4. 5. 2017

Poměrně překvapující zjištění, jak velký počet lidí v Olomouci a jejím nejbližším okolí využívá k obživě svou schopnost tvořivost, přinesl ojedinělý výzkum, který dokončil ve spolupráci s městem tým z Univerzity Palackého (UP). 

V odvětvích lidské činnosti opírajících se o kreativitu (tvořivost), dovednost a talent, která spadají do kategorie tzv. kulturního a kreativního průmyslu, působí podle něj v krajském městě a jeho okolí více než 1200 subjektů. Jejich roční obrat je téměř pět miliard korun a zaměstnávají pět tisíc lidí. 
Živí je například výtvarné umění, literatura, design, architektura, starají se o kulturní památky nebo působí v muzeích či médiích, včetně filmu a videa. 
Země Evropské unie se snaží zmapovat, kolik lidí působí v těchto rychle se rozvíjejících odvětvích, jaké mají možnosti a ekonomický potenciál. V České republice má svou mapu kreativního průmyslu již několik měst. 
Práce na té olomoucké, která vznikla na základě zmíněného výzkumu, trvaly více než rok. „Zjistili jsme například, že velmi silným odvětvím je vývoj softwaru. Olomoučtí vývojáři velkou část své produkce dokážou uplatnit na zahraničních trzích nejen v rámci EU, ale i v USA, Číně nebo v Rusku. Současně ale z naší analýzy vyplývá, že právě toto odvětví ve městě velmi postrádá kvalifikované zaměstnance, včetně absolventů,“ uvedl vedoucí mapovacího týmu z UP Radek Palaščák. 
Výsledky mapování tak mohou sloužit mj. středním a vysokým školám k tomu, aby dokázaly aktualizovat své výukové plány a popřípadě otevřít pro studenty nové obory, po jejichž absolventech je na trhu práce poptávka. K dalším klíčovým kreativním odvětvím na Olomoucku patří literatura, vydavatelství či nakladatelství a tisk, využívající zejména humanitní zaměření olomoucké univerzity. 
Velkou část zaměstnanosti a obratu tohoto odvětví vytvářejí překladatelé. Významnou roli mezi kreativními odvětvími pak hraje mj. i architektura, která je sice primárně podnikatelským odvětvím, ale zároveň vstupuje do veřejného prostoru tím, jak utváří podobu měst, obcí i krajiny. „Při mapování jsme poprvé v Olomouci sezvali stovky zástupců firem, živnostníků, příspěvkových, nevládních a dalších organizací působících v kreativních odvětvích na sérii moderovaných workshopů. Zjišťovali jsme, co by jejich oboru ve městě pomohlo k dynamičtějšímu rozvoji. Výstupy z této aktivity jsou velmi cennou součástí studie,“ poznamenal Palaščák. „Zjištěné informace o existenci a počtu aktivních subjektů i o jejich ekonomickém přínosu slouží k lepšímu porozumění potřebám v daných odvětvích a také k cílenější podpoře aktivit, které ve městě vyvíjejí. Využití výsledků analýzy pro město spatřuji aktuálně zejména při přípravě strategického plánu města, v němž jeden z jeho pilířů nese název Konkurenceschopná a kreativní Olomouc,“ zdůraznil náměstek olomouckého primátora Aleš Jakubec (TOP 09). 

Zdroj: Právo 28.4. 2017

Štítky
Osobnosti: Aleš Jakubec
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme