Pospíšil: Babiš má mít stejné postavení jako jiný občan

29. 8. 2017

(editovaný přepis rozhovoru s europoslancem Jiřím Pospíšilem)

Jan MOLÁČEK, moderátor

Francouzský prezident Macron prohlásil, že polská vláda svými kroky izoluje zemi v rámci Evropské unie. Načež reagovala polská premiérka Szydlová, která to připsala Macronově nezkušenosti a doporučila mu, aby se soustředil na problémy vlastní země. Pane europoslanče, jak vnímáte roztržku mezi představiteli Polska a Francie? Je to pořád ještě v diplomatickém normálu? Nebo už je to vážnější?

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec /nestr. za TOP 09/

Už delší dobu jsem z některých výroků nového francouzského prezidenta nešťastný. Začaly hned ještě před zvolením, kdy jasně řekl, že si došlápne na země střední a východní Evropy. Od zvolení jsme svědky siláckých výroků. Politiku můžete dělat úspěšně jenom tehdy, když se snažíte s někým domluvit, a ne když mu posíláte silné výroky přes média. Zvláště když jste ještě na návštěvě jiné země. Pan prezident to řekl ve chvíli, kdy byl na návštěvě Bulharska. Posílat takovéto vzkazy do Polska mi připadá politicky nešťastné. Osobně mám problém s reformami, které Polsko provádí v oblasti justice. Řešením by ale bylo, kdyby prezident Francie zavítal do Polska, tam jim jasně řekl svůj názor a vedl s nimi dialog, ne jim posílal silácké věty. Zvláště pak když prohlásí, že chce prolomit zeď, která dělí nové a staré členy Evropské unie. To je trošku rozpor. Na jedné straně pan Macron používá slovník téměř hodný Napoleona a na druhé straně potom říká, že chce usmířit Evropu. To nejde dohromady.

Jan MOLÁČEK, moderátor

Emmanuel Macron řekl, že polská vláda svými kroky prohlubuje izolaci Polska v Evropské unii. 

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec /nestr. za TOP 09/

Výroků řekl více. Mluvil o zrádné a cynické střední Evropě. Já hodnotím komplexně všechny výroky, které od svého zvolení řekl. V médiích jasně zazněla zpráva, že Polsko velmi stálo o to, aby se Macron na své cestě po střední a východní Evropě potkal také s polskými představiteli, aby také navštívil Polsko. On to odmítl. Elysejský palác naznačil, že to je právě proto, jak se Polsko staví k evropské integraci a k věcem, které se týkají migrační evropské politiky. Podle mě by bylo státnické a správné, kdyby Macron do Polska odletěl. Polsko o návštěvu stálo. Na místě by pak jasně řekl své názory a vedl o tom s Poláky dialog. Jak chcete ukočírovat Evropu, která bude mít po odchodu Británie 27 členských států, když si mezi sebou vzájemně budeme vyměňovat silácké výroky? To se začne Evropa dřív nebo později dále rozkližovat a rozpadat. Tři roky, co jsem v Evropském parlamentu, cítím, jak roste zeď mezi novými a starými členy Evropské unie. Siláckými výroky tu zeď nezbouráme. Macronovy výroky jsou nešťastné. A nepovedou k výsledku, který si Macron předsevzal. Tedy více zapojit do rozhodovacího procesu nové členy Evropské unie, to znamená střední a východní Evropu, a odstranit bariéry, které tady stále ještě jsou.

Jan MOLÁČEK, moderátor

Cesta Emmanuela Macrona do střední a východní Evropy vyvolala pozornost nejvíc tím, do kterých zemí nezavítal, respektive s představiteli kterých zemí se ani nesešel. Především to bylo nápadné v případě Polska. Někteří analytici to interpretovali jako snahu rozdělit V4, rozdělit středoevropský prostor postkomunistických zemí, které už teď mají na různé věci různé náhledy. Souhlasíte s tím? 

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec /nestr. za TOP 09/

Nevím, jestli rozdělit V4 byl úmysl. Z výroků Elysejského paláce bylo možné zaznamenat, že se chce Macron potkat s těmi, kteří jsou více pro evropskou integraci. Opět říkám, že mám velký problém s tím, co se děje v Polsku v oblasti justice. Myslím ale, že francouzský prezident Polsko opomíjí spíše z jiných důvodů než jenom z důvodu justiční reformy. To, že si vybral jenom určité země střední a východní Evropy, je jeho právo. Pak bych ale považoval za samozřejmé, že ostatní země, které takto opomenul, a asi to má nějaký diplomatický důvod, nebude komentovat veřejně. Když se podíváte na to, co zůstalo z bulharské návštěvy Macrona, je to minimum informací o Bulharsku a zapojení Bulharska do evropských struktur. Zůstala ale právě polská kauza. Jsem člověk, který hájí a bude hájit myšlenky evropské integrace. V dnešní době to bohužel není příliš populární. Pokud si budou evropští státníci a politici takto vyměňovat silná slova, platí to i na reakci polské vlády a polské premiérky, pak se obávám, že se nám Evropská unie bude dále rozkližovat. Do budoucna se tak může stát, že po brexitu mohou následovat i jiná referenda. Toho se bojím a nechci, aby tomu někdo nahrával nešťastnými výroky. Silácká gesta do slovníku moderního politika, který chce dávat země dohromady, nepatří. 

Jan MOLÁČEK, moderátor

Vnímáte to jako něco, co je v diplomatické normě Nebo je to vážnější?

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec /nestr. za TOP 09/

Osobně se domnívám, že je to na hraně. Není normální a správné, aby na bilaterální návštěvě nějaké země, v tomto případě na návštěvě Bulharska, byl hlavní mediální výstup kritika Polska. Nepovažuji to za šťastné a správné. Samozřejmě je to otázka osobního vkusu a citu. Jsem člověk, který má rád konsensus a dohody. Kdyby Macron navštívil Polsko a tam veřejně řekl, co mu vadí na polských reformách, byla by to úplně jiná situace, než když odmítl do Polska jet.

Jan MOLÁČEK, moderátor

Věcným jádrem sporu mezi Francií a řadou nových členských zemí Evropské unie, byť už to označení není úplně na místě, je směrnice o volném pohybu služeb, respektive o situaci vyslaných pracovníků. Francouzský prezident tady nepochybně sleduje zájem své země. Je podle Vás rozumnější jít do konfrontace jako Polsko? Naznačil jste, že i výroky premiérky Szydlové pokládáte za zbytečně silné. Nebo je lepší uznat, že je francouzský zájem legitimní a pokusit se o průnik zájmů, tak jako je spíš v tuto chvíli přístup Česka? 

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec /nestr. za TOP 09/

Je třeba si uvědomit, že prezident Marcon, a činil to jak ministr levicové vlády, je v rovině ochrany pracovního trhu ve Francii velmi ochranářský. Na jedné straně často hovoří o evropských hodnotách, na druhé straně ještě jako ministr hospodářství prosadil „Macronův“ zákon, který mimo jiné vedl k tomu, že se Francouzi snaží chránit svůj pracovní trh proti levné pracovní síle z jiných států EU, střední a východní Evropy. Zavedl mimo jiné to, že když česká dopravní firma vyšle svého dopravce do Francie, tak mu dopravci musí platit francouzskou mzdu. Je otázka, nakolik to české firmy nepoškozuje. Jsem pro, aby do budoucna platy ve střední Evropě rostly určitě více a doháněly platy v západní Evropě. Musí ale odrážet konkurenceschopnost a sílu jednotlivých ekonomik. Nemůže to být administrativní rozhodnutí Bruselu, které přikáže nějakou směrnicí, že teď budeme mít takové nebo makové mzdy. Nejsem příznivcem změn směrnice, které mají vést k tomu, že některé západní země s drahou pracovní silou a obavami z konkurence z Východu, se jimi snaží zabránit příchodu levné pracovní síly na svůj trh tím, že to administrativně zakáží z Bruselu.

Jan MOLÁČEK, moderátor

Volný pohyb služeb se z pohledu Francie zneužívá k tomu, aby lidé pracovali ve Francii a nevztahovali se na ně francouzská pravidla. Není legitimní, pokusit se to zregulovat?

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec /nestr. za TOP 09/

Jsem velmi opatrný k přijímání dalších administrativních omezení z Bruselu. Domnívám se, že pokud se ukáže, že určitý segment francouzského nebo jiného národního práva je zneužíván, ať si to ta země upraví. To ale není příklad lex Macron. Tam to opravdu byla snaha ošetřit a ochránit trh před speditérskými firmami ze střední a východní Evropy. Bojím se, že přijmeme-li další administrativní omezení v Bruselu, tak tím zaměstnancům ze zemí střední a východní Evropy nepomůžeme, platy jim plošně nezvedeme a výsledkem bude další administrativní regulace ekonomiky. Toho nejsem příznivcem. Platí teze, kterou řekl i premiér Sobotka. Prezident Macron by se měl také věnovat tomu, aby tlačil na francouzské firmy, které zaměstnávají Čechy a podnikají v Čechách, aby se zvedly platy zaměstnanců tady u nás. Je to dvousečná zbraň a není možné vnímat Francii jako zemi, která má právo chránit svůj trh. Je třeba vnímat i naše zájmy. Od toho je česká vláda, aby je jasně hájila. 

Jan MOLÁČEK, moderátor

Debata opět odhalila velké rozdíly v platech mezi starými a novými členskými zeměmi Evropské unie. Naznačil jste, že nesouhlasíte s administrativními opatřeními, které by měly za cíl je zvýšit. Taková administrativní opatření jsou těžko představitelná. Na druhou stranu francouzský prezident nemá na francouzské firmy příliš velké páky, aby jim mohl diktovat, jaké platy mají vyplácet v Česku nebo v Polsku. Jakou vidíte cestu k tomu, aby přibližování platové úrovně probíhalo rychleji nebo aspoň stabilně, aby se východní Evropy stále přibližovala? 

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec /nestr. za TOP 09/

Tato vláda mohla mít jako dlouhodobé téma celkovou podobu české ekonomiky. Když se podíváte na články, které vycházejí od odborníků ekonomů, všichni říkají, že k tomu, abychom měli vyšší platy, se musíme posunout od ekonomiky montoven po ekonomiku s vyšší přidanou hodnotou. Vláda se může rozhodnout, jestli podpoří vznik dalších firem na základě čínského kapitálu, které tady budou montovat nějaké dílky a takovéto ekonomické subjekty budou mít minimální přidanou hodnotu. Anebo jestli u nás budeme chtít mít výzkumná centra a budeme sem pouštět kapitál ze Západu, který bude mít vyšší přidanou hodnotu, a budeme taky něco vymýšlet. Tohle má být seriózní, dlouhodobý program každé příští vlády, která to může hodně ovlivnit. Nerozhodne to jeden zákon, jedno administrativní opatření, protože je třeba, aby došlo ke strukturálním změnám ekonomiky. Je to názor absolutní většiny všech ekonomů a těmito radami a názory by se vláda měla řídit. 

Jan MOLÁČEK, moderátor

Co říkáte na plán účastnit se zasedání ministrů financí eurozóny jako pozorovatelé?

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec /nestr. za TOP 09/

Zaznamenal jsem, že to dnes pan premiér řekl. Ten plán určitě není špatný. Musíme si ale přiznat, že je nesmysl, pokud pan premiér říká, že se budeme účastnit jako pozorovatelé jednání zemí, které zavedly euro, a tím budeme ovlivňovat, aby ta rozhodnutí nebyla dělána bez nás. Určitě tam budeme moci být, pokud s tím bude eurozóna souhlasit, ale s tím, že nebudeme o ničem hlasovat. Těžko budeme moci rozhodnutí nějak ovlivnit. Je iluze si myslet, že tím, když budu někde přizván se statutem pozorovatele, fakticky konečná rozhodnutí ovlivním. To není pravda. Vláda, a mělo by to být i pozicí příští vlády, by se měla rozhodnout, jestli euro ano nebo ne. Pokud ano, tak jasně ekonomicky vydefinovat, jestli jsme připraveni nebo nejsme. Hlavně, a to považuji za strašně důležité, stačí veřejnosti vysvětlovat, proč případně euro zavést. Pokud se tomu tématu nebude příští vláda seriózně věnovat a prosadí proti vůli lidí euro, tak to povede k tomu, že budou lidé ještě více naštváni na Evropskou unii. Pro mě jako pro člověka, který se orientuje na Západ, na NATO a na Evropskou unii, by bylo špatné, kdybychom oslabili myšlenky evropské integrace. Takže vedle takovýchto výroků pana premiéra, které ničemu neškodí, je třeba, aby se příští vláda otázce eura poctivě věnovala. Je to na 4 roky práce, možná déle. Není to otázka jednoho rozhodnutí. 

Jan MOLÁČEK, moderátor

Byl by takový pozorovatelský status signálem, že Česká republika skutečně plánuje v budoucnu euro přijmout? 

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec /nestr. za TOP 09/

Samozřejmě, ale signál nás sám o sobě k ničemu nezavazuje. Znamená to, že český ministr financí, případně jeho náměstek, bude moci chodit na jednání ministrů financí eurozóny a tam bude v rohu sedět a poslouchat, co si tam ostatní ministři říkají. Případně ho možná pustí ke slovu. Nebude ale o ničem hlasovat. Nebude moci předkládat žádné návrhy. Ta role bude spíše diplomatická a formální, protože o většině rozhodnutí eurozóny máme informace. Ty informace většinou nejsou tajné. Vnímám to tedy jako určité diplomatické gesto. To, jestli euro ano a případně kdy by mělo být na vládě, aby se tomu někdo systematicky a dlouhodobě věnoval.

Jan MOLÁČEK, moderátor

Pokud se zeptám Vás, tak euro anebo ne?

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec /nestr. za TOP 09/

Ano, ve chvíli, kdy bude česká ekonomika na přijetí eura jasně připravená. A hlavně ve chvíli, kdy bude česká vláda a čeští politici schopni lidem vysvětlit, jaké to má výhody. Zavedení eura, které by vedlo k tomu, že lidé budou nespokojeni a sníží se důvěryhodnost evropské integrace a evropských institucí, by byla špatná politika.

Jan MOLÁČEK, moderátor

Jako někdejší ministr spravedlnosti jste kritizoval současného šéfa resortu Roberta Pelikána z hnutí ANO za to, že veřejně označil žádost policie o vydání Andreje Babiše a Jaroslava Faltýnka za politicky motivovanou, což je teze, kterou oba tito poslanci razí. Dokonce jste řekl: „Pan ministr se chová jako podnikový právník Agrofertu, nikoliv jako hlava justice.“ Je podle Vás překvapivé, že se politik před volbami chová spíše stranicky než jako ministr? 

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec /nestr. za TOP 09/

Velmi rozlišuji, pokud kauzu obvinění Andreje Babiše hodnotí ostatní veřejní činitelé, politici, a když to říká ministr spravedlnosti. Protože ten má širokou působnost v oblasti personální politiky státního zastupitelství. Pokud člověk, který ztělesňuje nezávislost české justice a státního zastupitelství, říká bez toho, že by měl nějaké indicie, že má pochyby o vyšetřování této kauzy, tak je to strašně nebezpečné. Jako šéf justice si to nemůže dovolit. I když je v tuto chvíli také kandidát hnutí ANO. Proto můj výrok, že se pan ministr více chová jako podnikový právník Agrofertu. Advokáti pana Babiše budou určitě hovořit o tom, že je to obvinění účelové a bez důkazů. Ministr by se toho ale opravdu měl zdržet, protože teď v kauze rozhodují policisté, které dozoruje státní zástupce. Ve chvíli, kdy mám jako ministr spravedlnosti silné personální pravomoci vůči státním zástupcům, mohu je povyšovat, přidělovat k jinému státnímu zastupitelství atd. a současně říkám do médií, že se mi práce dohledových státních zástupců nelíbí, že je účelová, tak to lze interpretovat jako nepřímý politický nátlak na státní zástupce. Nemyslím, že by se z výroků pana ministra složili a činili něco jiného. Ale v civilizované zemi, kde ctíme principy práva a morálky, by si toto ministr měl odpustit. Ať trestní stíhání kritizuje pan Babiš, to je legitimní. Každý, kdo je obviněný, se hájí. Ať to kritizují jeho advokáti, ať to kritizují klidně ostatní politici ANO. Ministr spravedlnosti tady ale velmi ulítl. A všimněte si, že nechtěl, aby ten rozhovor, který poskytl, byl pak publikován. Uvědomil si, jak je to citlivá věc.

Jan MOLÁČEK, moderátor

V rozhovoru pro Respekt také řekl, že s ukončením vyšetřovací fáze a se zahájením trestního stíhání lze vcelku volně časově manipulovat měsíc tam, měsíc jinam. Je to pravda? 

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec /nestr. za TOP 09/

Říkáte přesně to, co v médiích zapadlo a co mi připadá strašně nebezpečné. Ministr víceméně říká, že v závažné hospodářské trestné kauze, kde jsou obvinění, si mohou policisté rozhodnout, jestli je obviní teď nebo pár měsíců počkají. Policista má postupovat tak, že když fáze dokazování dojde do stupně, kdy si myslí, že zde jsou pan Babiš a pan Faltýnek důvodně podezřelí, tak má neprodleně požádat sněmovnu o vydání. Nemůže to odložit a čekat, protože jsou volby. Po volbách bude co? Sestavování vlády, takže se to zase nebude hodit. Pak budou prezidentské volby. Pan Babiš má mít stejné postavení jako kterýkoliv jiný občan. Nemá mít žádné výhody. To, co říká ministr spravedlnosti, je to strašně nebezpečné.

Jan MOLÁČEK, moderátor

Na internetu vyšla další nahrávka Andreje Babiše, na které mluví o tom, že Finanční správa zasáhla proti firmě, které patří část areálu jeho vlastní společnosti. Jak tuto nahrávku hodnotíte?

Jiří POSPÍŠIL, europoslanec /nestr. za TOP 09/

Zaznamenal jsem pouze kusé informace. Ta nahrávka by neměla zapadnout. Může být ještě závažnější než předchozí nahrávky. Orgány činné v trestním řízení by se měly zabývat tím, nakolik ministr případně zneužil svoje pravomoci a využil nástroje svého úřadu v boji s firmou, která byla konkurentem vůči jeho firmě Agrofert. Je to hypotéza, ale nemělo by to určitě zapadnout. Mělo by se to vyšetřit.

Zdroj: Dvacetminut Radiožurnálu, ČRo Radiožurnál, 28. 8. 2017

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme