Tiso: Je ostuda, že mezi Kladnem a Prahou vede pouze jednokolejka

27. 6. 2016

(editovaný přepis anketního rozhovoru z internetového serveru čtidoma.cz)

Mluví se o ní už tak dlouho, že dnes snad už ani nikdo neví, kdo začal. I když nakonec zřejmě půjde o rekonstrukci stávajícího železničního spojení Praha-Kladno s odbočkou na Letiště Václava Havla, vžil se pojem "rychlodráha". Budiž. Jak se na tento evergreen dívají někteří kandidáti na hejtmana Středočeského kraje?

Petr Tiso, kandidát TOP 09 na hejtmana ve Středočeském kraji

Myslíte si, že se "rychlodráha" Praha-Kladno opravdu někdy začne stavět, nebo je to jen neustále se opakující politické téma?

Začnu odpověď trochu odlehčeně: Podle posledních zpráv by se Kladeňáci měli nachystat. V souvislosti s několikerými volbami, které nás čekají, je třeba pořídit a pak dobře uschovat luxusní kladívko, kterým budou politici jistě poklepávat na základní kámen "Rychlodráhy Praha-Kladno". Poklepávání se odehraje hned několikrát, a to před krajskými volbami 2016, před parlamentními volbami 2017, jistě i před prezidentskými volbami, a pak znovu před dalšími krajskými volbami 2020 atd. Každé další volby totiž opráší tento roky a roky opakovaně slibovaný, ale nerealizovaný projekt. 

Přál bych si, aby to bylo tentokrát jinak. Bohužel však vidím roky trvající neschopnost stávajících vládních a krajských politiků vytvořit podmínky pro dokončení klíčových staveb ve středu Čech, např. Pražského okruhu. Vidím obrovskou chybu, kterou způsobila nečinnost vlády v záležitosti vyjednávání o EIA a ohrozila tak realizaci klíčových staveb po celé ČR v hodnotě přes 100 miliard korun, ohrozila možnost čerpání peněz z fondů EU apod. Zároveň vidím letitou neschopnost krajských politiků vytvořit pro občany společný jednoduchý systém hromadné dopravy Středočeského kraje a Prahy. Proto mám velké pochybnosti i o schopnostech těchto politiků zajistit moderní rychlé železniční spojení Praha – Kladno.
Můj názor je jasný - Kladno je největší město Středočeského kraje, má velmi těsné vazby s Prahou, mnoho lidí z Kladna v hlavním městě pracuje nebo studuje, cestuje za kulturou, lékaři apod. Je proto přímo ostudné, že dosud do Kladna vede jen jednokolejka z 19. století.

Jaká varinata, o kterých se uvažuje, je podle vás nejlepší?

Jsem krajský politik, nikoli expert na stavby železnic. Mé politické zadání pro experty by bylo následující: Vyberme, resp. připravme variantu moderního rychlého železničního spojení z Kladna až do centra Prahy, v jejímž rámci bude vyřešeno i moderní kolejové propojení Prahy s letištěm v Ruzyni. Zároveň musí jít o variantu realizovatelnou v dohledné době, ekonomicky únosnou, s maximálním využitím zdrojů EU, současně to musí být varianta šetrná k životnímu prostředí.

Jak se díváte na snahy Kladna o stavbu zcela nové tratě, není to spíš snaha o to mít vlastní "metro"? 

O důležitém postavení Kladna v kraji jsem se již zmiňoval. Proto samozřejmě musí v rámci rozhodování o projektu mít svůj prostor i názor tohoto města. Pokud by jeho návrhy souzněly se zadáním, o kterém jsem mluvil v předchozí odpovědi, bylo by to OK. Pokud by šlo o technicky, či ekonomicky nerealizovatelné řešení, bylo by třeba jednat a najít řešení průchodné, aby moderní dráha Praha – Kladno měla šanci vzniknout.

Martin Chalupa

Zdroj: ctidoma.cz; 24.6.2016; rubrika/pořad: zpravodajství

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme