16. 12. 2010

Na včerejší zasedání Rady města Roztoky předložil starosta Jan Jakob Koncepci transparentnosti a otevřenosti Městského úřadu Roztoky. Ta byla s drobnými úpravami schválena. K přijetí těchto opatření se strany koalice (TOP 09, ODS a SAKURA) zavázaly již v koaliční smlouvě. „Jsem velmi rád, že jsme tento krok učinili. Považuji za bezpodmínečně nutné, aby se úřad při svém hospodaření i rozhodování choval co nejvíce transparentně a zároveň aby byl vůči občanům, tedy svým klientům, co nejotevřenější,“ řekl starosta Roztok Jan Jakob.

Rada města schválila termíny, ve kterých má starosta Jakob předložit návrhy změn jednacích řádů, směrnice Pravidla pro zadávání veřejných zakázek či dalších předpisů a konkrétních opatření. Do konce února 2011 má být předložen i návrh úprav webových stránek města, které zaznamenají nemálo změn. V neposlední řadě bude vypracován i návrh etického kodexu zastupitele.ad

V budoucnu zavedou Roztoky například následující opatření:

  • Zveřejňování maxima informací ze zasedání zastupitelstva, rady, výborů a komisí.
  • Objednávání k úředníkovi prostřednictvím internetu.
  • Vylepšení činnosti a služeb informačního centra, které se tak stane přívětivou vstupní branou do úřadu.
  • Bude uveřejňován seznam uzavřených smluv, přehled nemovitého majetku či čtvrtletní přehled čerpání rozpočtu.
  • Na webových stránkách budou zveřejňovány všechny investiční záměry, zadávací dokumentace k jednotlivým zakázkám, výběrová kritéria pro hodnocení nabídek a zápisy ze zasedání výběrových komisí. Následně také rozhodnutí orgánů obce, smlouvy a zápisy z kontrol.

Seznam všech opatření naleznete v přiložené schválené Koncepci transparentnosti a otevřenosti Městského úřadu Roztoky.

„Velkou inspirací nám je již proslulé město Semily, kde je starostou poslanec Jan Farský, ale čerpali jsme také třeba ze serveru www.bezkorupce.cz. Věřím, že Roztoky brzy budou středočeské Semilyʻ,“ uzavřel starosta Jakob.

Koncepce transparentnosti a otevřenosti
MÚ Roztoky

Zpracoval: Jan Jakob, starosta

 

  1. Transparentnost rozhodování volených orgánů

Jedná se o nejdůležitější součást otevřenosti úřadu. Je nezbytná úprava jednacích řádů zastupitelstva města a rady města.

Opatření:

  • Zveřejňování informací na internetu. Ze zasedání zastupitelstva města se na internetu bude zveřejňovat v přehledné formě program, zápis, záznam (zvukový, v budoucnu patrně i videozáznam) a usnesení včetně hlasování, ze zasedání rady města a výborů zastupitelstva program a usnesení včetně hlasování a z komisí rady zápisy. Vše v souladu s platnou právní úpravou. Všechna hlasování budou jmenovitá.
  • V budoucnu se zavede videozáznam, který bude zároveň sloužit jako on-line přenos ze zasedání zastupitelstva města. Bude vypracována finanční analýza a na jejím základě bude o zavedení rozhodnuto.
  • Předsedové výborů zastupitelstva mohou požádat, aby byli přítomní k jednotlivým bodům zasedání rady města. Rada města si bude aktivně zvát i předsedy komisí rady k bodům, které se týkají jejich agend.
  • Bude vypracován etický kodex zastupitele.

  1. Transparentní úřad jako služba občanům

Jedná se o poskytování informací úřadem v on-line podobě, o vyřizování žádostí občanů prostřednictvím elektronických medií a vstřícnost úředníků vůči svým klientům – občanům.

Opatření:

  • Na webové stránky bude zaveden formulář, kterým se občan bude moci objednat k úředníkovi i mimo úřední hodiny. Totéž bude nadále platit i telefonicky.
  • Maximum formulářů bude dostupných v elektronické podobě s možností elektronického podání, je-li to možné.
  • Na webových stránkách bude uvedeno, který z úředníků je zrovna přítomen ve své kanceláři a který nikoliv. Bude vypracována finanční analýza a na jejím základě bude o zavedení tohoto opatření rozhodnuto.
  • Do budoucna se počítá se zavedením systému OPEN, který je on-line databází stavu a průběhu vyřizování požadavků a stížností občanů.
  • V rámci stávající podatelny bude vylepšeno informační centrum, které bude pro občany přívětivější. Bude zde více prostoru. Bude sloužit občanům jako první kontaktní místo s úřadem. Zde buď dostanou radu a budou nasměrováni ke konkrétnímu úředníkovi, a nebo v ideální variantě zde na svého úředníka počkají a svůj podnět s ním následně vyřídí přímo zde.
  • Budou zavedeny nové přehlednější úřední hodiny, které budou více reflektovat potřeby občanů.
  • Bude zaveden nový informační systém, který lidem zpřehlední orientaci na úřadě.
  • Všichni úředníci se budou k občanům chovat jako ke svým klientům a budou mít na paměti heslo: „Úsměvů není nikdy dost. Neusmát se za celý den na nikoho je zločin.“

3. Transparentní informační politika

Jedná se o otevřenou komunikaci úřadu vůči občanům.

Opatření:

  • Zavedení nové stránky, kde se budou moci občané veřejně zeptat na konkrétní záležitosti přímo starosty. Ten jim bude na stejné stránce odpovídat. Stejná stránka bude moci být zřízena i pro kteréhokoliv zastupitele, pokud o to bude mít zájem.
  • Zachování demokratického městského periodika – Odrazu. Odraz bude nově propojen i s webovými stránkami města, kde budou články po odsouhlasení Redakční rady Odrazu zveřejňovány a kde bude ke každému článku možná samostatná diskuse.
  • Bude schválen předpis pro komunikaci s médii.
  • Na webových stránkách města bude formulář, prostřednictvím nějž budou moci občané hlásit skutečnosti, kterých si všimnou (např. poškození veřejného majetku, nepořádek na veřejném prostranství, havárie).

  1. Transparentní hospodaření

Jako město máme povinnost nakládat se svým majetkem účelně a hospodárně. Tomu mohou napomoci následující opatření:

  • Na internetu bude uveřejňován seznam uzavřených smluv, který bude obsahovat informace o příjemci veřejného prostředku, jeho výši a účelu. Vše bude zavedeno v souladu s platnou právní úpravou včetně ochrany osobních údajů a obchodního tajemství.
  • Přehled nemovitého majetku bude zveřejněn na webových stránkách města. Bude obsahovat adresu, charakter a způsob využití nemovitosti a informaci o pronájmu.
  • Veškerá dokumentace k investiční výstavbě bude zveřejňována na webových stránkách.
  • Na webových stránkách bude zveřejňován čtvrtletní přehled čerpání rozpočtu.

  1. Transparentní veřejné zakázky

Jedná se o naprosto klíčovou záležitost, ke které jsme se zavázali i v Koaliční smlouvě. Jde také o protikorupční opatření.

Opatření:

  • Na webových stránkách budou zveřejňovány všechny investiční záměry, zadávací dokumentace k jednotlivým zakázkám, výběrová kritéria pro hodnocení nabídek a zápisy ze zasedání výběrových komisí. Následně také rozhodnutí orgánů obce, smlouvy a zápisy z kontrol.
  • Bude přijata nová směrnice Pravidla pro zadávání veřejných zakázek.
  • V maximální možné míře bude využíváno elektronických aukcí a elektronického tržiště.
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme