Dopravní politika pro období 2014 až 2020

Poslanec Václav Cempírek se vyjádřil k dopravní politice na období 2014 až 2020 na zámku Štiřín při příležitosti výročního zasedání Asociace podniků českého železničního průmyslu ACRI dne 8.11.2012.

Ve svém vystoupení upozornil, že mobilita dopravy a udržitelného rozvoje dopravy je založena na 3 dimenzích. Široká a stabilní základna stojí na dimenzi efektivity a ekologie. Na špici je sociální dimenze, což představuje společenský rozvoj, ale i sociální smír ve společnosti, tedy zaměstnanost. S liberalizací provozování dopravy je třeba nakládat opatrně a uvážlivě. Poslanec přirovnává liberalizaci železniční dopravy k outsourcingu ve zdravotnictví, který řadu zdravotnických institucí dostal do ztrátovosti, protože jeho aplikace se vylučuje s teoretickými základy o outsourcingu. Byly vyčleněny ne obslužné procesy, ale ty, které vykazují nejvyšší úhrady ze zdravotních pojišťoven. To samé se děje na železnici s liberalizačními přístupy, kdy nejlukrativnější spoje jsou přebírány soukromými podniky.    Dále uvedl, že pokud je veřejná nákladní doprava provozována jako služba, pak je velmi obtížné zajistit její efektivitu a dlouhodobou udržitelnost. Pro posílení postavení železniční nákladní dopravy na přepravním trhu by bylo vhodné navrhnout např. určené komodity, které by nesměly být přepravovány v silniční nákladní dopravě. Dalším opatřením se jeví revitalizace logistických resp. distribučních center formou jejich napojení na železniční infrastrukturu. Ztrátovost u jednovozových zásilek lze řešit zřízením vyrovnávacího fondu, do kterého by přispívali externí dopravci zajišťující přímé přepravy ucelených vlaků (obdoba jako u listovních zásilek v poštovní službě).

Dopravu nelze síťově rozvíjet z pohledu pouze efektivních zásilek a prohlašovat, že doprava bude provozována  jako veřejná služba. Na základě správně nastavených technologických postupů a optimalizace procesů lze ztrátovost z provozování veřejné dopravy jako služby minimalizovat. S takovými přístupy lze naplnit závěry a doporučení dopravní politiky EU, které povedou k udržitelné mobilitě. Nepřikročíme-li k řízení dopravy ze síťového pohledu a veřejné služby, pak dopravní politika se stane nenaplněnými sny.

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme