Tramvajová trať na Nové Sady povede dál

Se stavbou tramvajové trati, která dovede soupravy za křižovatku Rooseveltovy a Velkomoravské ulice, chce olomoucká radnice začít už letos. Druhá etapa by pak měla trať protáhnout až do srdce sídliště.

30. 6. 2011 | 10:00

OLOMOUC Nová tramvajová trať na Nové Sady neskončí na okraji patnáctitisícového sídliště, ale povede až do jeho středu. Nebude to ovšem hned. Olomoucká radnice chce letos začít se stavbou první části, která má v roce 2014 dovést tramvajové soupravy za křižovatku Rooseveltovy a Velkomoravské ulice. Zároveň už ale plánuje druhou etapu, která trať protáhne přes Zikovu ulici až po křižovatku se Schweitzerovou. Kdy přesně bude město ve stavbě pokračovat, bude záležet na jeho finančních možnostech.
„Stavba bude mít smysl a přínos, až bude hotová celá. Bylo by absurdní, kdybychom postavili první část, a pak se třicet let nic nedělo. To by bylo směšné gesto,“ řekl primátor Olomouce Martin Novotný.
Nová tramvajová trať se letos napojí na současnou síť uměstské tržnice. Koleje protnou budoucí novou čtvrť Šantovka, kterou začne v létě stavět soukromý investor. Po pravém břehu Mlýnského potoka pak tramvaje dojedou k Velkomoravské ulici, kterou překříží. Podél této ulice soupravy dovezou cestující za křižovatku s Rooseveltovou. Úsek měří celkem 1 500 metrů.
Se zahájením stavby, která přijde na půl miliardy korun, město čeká na formality – územní rozhodnutí a stavební povolení. Stihnout chce letos terénní úpravy a přeložky inženýrských sítí. Samotné koleje začne pokládat až příští rok. To už bude vědět, jestli na stavbu dostane víc než dvousetmilionovou dotaci z fondů švýcarskočeské spolupráce.
Plány na pokračování tramvajové trati, slouží i jako vzkaz Švýcarům, kteří budou o dotaci rozhodovat, že to město s tratí myslí vážně. „Chceme tramvaje dostat do Zikovy ulice a k supermarketu za křižovatku se Schweitzerovou, protože to je srdce sídliště. Je to oblast, kde se v posledních letech postavilo hodně nových bytů,“ vysvětlil primátor.
Radní tento týden řešili, kudy trať vést po Zikově ulici. Jestli jejím středem, nebo po okraji. Rozhodli se pro první možnost.

Trať na Nové Sady povede dál

Přes Zikovu ulici až po křižovatku se Schweitzerovou. Až sem dojedou nově tramvaje »

Čtyři zastávky, které na této části trati město vybuduje, budou takzvaného vídeňského typu. To znamená, že tu nebudou ostrůvky – na tramvaje budou cestující čekat na chodníku.
„Kdyby tam byly tramvajové ostrůvky, auta by ulicí jezdila velmi rychle. Takhle budou auta muset při příjezdu tramvaje zastavit. I když to pro řidiče bude méně komfortní, pro celkové zklidnění lokality to z našeho pohledu bude lepší,“ popsal Martin Novotný.
Stavba druhé části tramvajové trati bude stát 200 až 250 milionů korun. Časový harmonogram nechtěli radní ještě upřesňovat. Tvrdí, že jasněji budou mít až v září, kdy budou zastupitelé projednávat střednědobý výhled financování. Ten ukáže, zda město zvládne kromě opravy nebo výstavby nového zimního stadionu také dalších 1 350 metrů tramvajové trati. „Považoval bych ale za správné, abychom po dokončení první části pokračovali hned v letech 2014 nebo 2015 další etapou,“ podotkl ekonomický náměstek primátora Ivo Vlach.
Na financování stavby první části tramvajové trati se bude podílet firma SMC Development. Přispěje 51 miliony korun. Dvojkolejná trať totiž přivede tramvaje do čtvrti Šantovka, kterou chce společnost postavit v areálu bývalých závodů Milo. První zastávka bude přímo před vchodem do nákupního a zábavního centra, které tu vyroste jako první. „Všechno jde podle našich plánů. S výstavbou začneme v letních měsících,“ sdělil mluvčí Šantovky Juraj Aláč.
Poslední tramvajový úsek zprovoznila Olomouc naposledy v roce 1997. Tramvaj tehdy poprvé spojila tržnici s hlavním nádražím po třídě Kosmonautů. Současná tramvajová síť v Olomouci měří celkem třicet kilometrů.

Vylepšená trasa

Nová tramvajová trať se napojí na současnou síť u městské tržnice. Koleje protnou budoucí novou čtvrť Šantovka. Po břehu Mlýnského potoka pak tramvaje dojedou k Velkomoravské ulici, kterou překříží. Podél této ulice soupravy dovezou cestující za křižovatku s Rooseveltovou. Úsek měří 1 500 m. „Považoval bych za správné, abychom po dokončení první části pokračovali v letech 2014 či 2015 další etapou.“

Mladá fronta DNES | 30.6.2011 | rubrika: Kraj Olomoucký | strana: 1 | autor: Petra Klimková

Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme