„Na učňovské škole se žáci naučí hodně“

15. 11. 2021

Určitě hned neškrtat učňovské školy nebo technické obory, radí při výběru střední školy krajský radní pro školství Aleš Jakubec. „Po absolventech takových škol zaměstnavatelé okamžitě sáhnou,“ říká.

Nedávno jste oceňovali talentované studenty. Zaujal vás někdo?
Byl to pro mne krásný zážitek vidět, kolik nadějných dětí máme. Nedělají to všechny kraje. Trochu bych zkritizoval přístup ministerstva školství i České školní inspekce. Spolupráce s nimi je dobrá, nicméně pracují hlavně na tom, aby se základní školy, které mají nižší kvalitu, dostaly do nějakého průměru. Ano, takovým školám je potřeba pomáhat, ale musíme pracovat i s talentovanými žáky. Ti nás posunou dál. Skutečně mi chybí větší práce s talentovanou mládeží. Naše školy se tomu věnují.

Školství podporujete také udělováním stipendií, letos jste vyčlenili přes osm milionů korun. Přinesla epidemie koronaviru nějaké změny?
Naše stipendia na technických a učňovských školách mají několik podmínek. Protože docházku teď splnili v podstatě všichni, vyčerpali jsme mnohem více peněz, bylo to asi o milion víc. Možná je jednodušší si ráno pustit počítač, i když je otázka, zda u něj student skutečně sedí.

O které absolventy podporovaných oborů je mezi firmami největší zájem?
Řemeslných odborů je třicet, technických, zakončených maturitou osmnáct. Podporu měníme podle aktuální potřebnosti, nicméně ta zůstává přibližně stejná. Chybí nám obráběči kovů, řezníci, elektrikáři. O tyto profese je zájem. Pokud někdo takovou školu udělá, zaměstnavatelé po něm okamžitě sáhnou.

Platí tedy pořád, že řemeslo má zlaté dno?
Snažím se to prezentovat, kde můžu. Se Svazem obchodu a průmyslu, s hospodářskou komorou jsme měli několik kulatých stolů, potkáváme se se zaměstnavateli. Jsou skutečně nešťastní, protože nemají lidi, kteří by k nim nastupovali.

Jak jsou na tom školy s penězi?
Školy jsou podfinancované. Perfektní ovšem je, že učitelé už se díky státu nemusejí za mzdu stydět. Dostáváme ročně na náš odbor osm miliard, které protečou přes kraj a jdou na platy učitelů. Částka je vysoká, ředitel má možnost dát nejlepším učitelům odměny. Co ale postrádám, jsou peníze na investice. Zejména odborné školy mají tristní stav budov.

Některé školy v kraji mají například kroužky robotiky nebo třeba 3D modelování. Jak se daří celkově reagovat na trendy?
Je to hodně o řediteli. Pokud je aktivní, je schopen zajistit hodně. Jako kraj teď řešíme, aby vznikly FabLaby, sdílené dílny, kam může přijít i veřejnost, základní školy, protože často děti například nemají v ruce pilník, nepotkají se s nářadím. Pak jsou v deváté třídě a mají se rozhodnout, kam dál, a pokud to v životě nedělaly, protože dílny a technická výchova je na školách hodně zredukovaná, nemají k tomu vztah. Naše vize je, aby v každém okresním městě byla taková jednoduchá dílna pro truhlářské práce, může tam být i stroj na obrábění. Kdo si bude chtít udělat svůj truhlík nebo poličku, může tam zajít. FabLab je dílna, může být. Často tam bývají 3D tiskárny, bývají tam laserové vypalovačky. Představa je, že by fungovaly pod některou ze škol.

Máte radu, jak vybrat správnou střední školu?
Určitě volit na základě toho, jestli je dítě zručné, šikovné, nebo by spíš rádo sedělo a učilo se, je to studijní typ. Na každé škole je výchovný poradce, jít za ním, probrat to s třídním učitelem. Mohou tam jít i rodiče, protože ti jsou také zásadní faktor. Určitě bych hned neškrtal učňovské školství. Naše učňovské školy jsou kvalitní a děti se tam naučí hodně. Mohou si i udělat maturitu, případně pak pokračovat na vyšší odbornou, nebo vysokou školu. Studijní typy na gymnázium a ti technicky zdatní na průmyslovky, elektroprůmyslovky, kde se mohou naučit neuvěřitelné věci. Například lidé v IT chybí a jsou velmi žádaní zaměstnavateli.

Zdroj: Speciál DNES | Strana: 14 | Autor: ONDŘEJ ZUNTYCH

Štítky