9. 12. 2019

Dnes za mnou přišel známý a s vykulenýma očima říkal: Viděl jsi poslední průzkum voličů, Trikolóra se vyhoupla ze 4,5 na 6,5 % a TOP 09 naopak ztratila má jen 5 %. Jak je to možný? Už jsem slyšel hned dva politology, jak to rozebírají, co ten posun asi znamená. Co si myslíš ty?

Stanu se bohužel velmi nudným bořičem mýtů, ale jde o tři věci:

1. Je asi pět nebo čest důvěryhodných agentur, které tyto průzkumu pravidelně dělají. většinou jednou za měsíc. Avšak jedna se ptá, koho by člověk volil, kdyby byly volby příští týden, druhá se ptá, kterou stranu má nejraději. jeden počítá ta procenta ze všech, kteří nějakou stranu jmenovali, druhý je počítá jen z těch, kteří řekli, že rozhodně k volbám půjdou. jeden předloží lidem seznam politických stran, druhý je nechá volně jmenovat tu, kterou chtějí nejvíc. Nebo hned dvě strany. Atd. Takže způsob, jak dojdou k výsledku a ke kterému výsledku se v agenturách liší. A to tak, že nemá smysl porovnávat výsledky tak, jak každou chvíli přicházejí od toho a pak zas od onoho. Je naopak třeba seznámit se s tím, jak to dělá jedna z nich, třeba CVVM, a pak se každý měsíc dívat jen na výsledky CVVM. Mimochodem, to nyní umožňuje server seznam.cz, na němž si můžete nakliknout vývoj voličských preferencí od určité agentury, měsíc po měsíci. Tam hledejte kontinuitu, tam porovnávejte. Minulý měsíc dal Kantar Trikolóře zmíněných 6,5 %, ale takové CVVM jen 3,5 %. Plus mínus 1,5, jak si teď přečtete!

2. I kdyby se všichni ptali stejně a měli stejně velký a stejně reprezentativní vzorek obyvatel, tak je tu pořád to, čemu se říká statistická chyba. Ta neznamená nepřesnost ve statistických výpočtech, vůbec ne, ani nepřesnost voličského vyjádření, nýbrž to, že se prostě nedá vyloučit, že tazatelé padnou náhodně na víc lidí, kteří zrovna Trikolóře nebo Pirátům fandí. Takže např. TOP 09 nezískala v říjnu podle Kantaru podíl 5,5 %, nýbrž – zhruba – 4-7 %. A takové rozmezí má výsledek každé strany (u těch oblíbenějších stran to je třeba až plus mínus 3 %) a v každé agentuře. Takže kdybychom si to opravdu hodně zjednodušili, stejně bychom došli k závěru, že rozdíl půl procenta nebo ani 1,5 % prakticky nic neznamená, protože strana mohla stejně pravděpodobně dopadnout s výsledkem na nejvyšší i na nejnižší hranici rozpětí. Mezi 6,5 % STANu a 5,5 % TOPky je rozdíl v rozmezí statistické chyby, protože jeden má 5-8 % a druhý 4-7 %, čili se skoro překrývají a mohlo to dopadnout i tak, že STAN by měl 6,5-1,5=5 % a TOP 5,5+1,5=7 %. A politolog by básnil, co se to zas děje!

3. A konečně jsou důležité i okolnosti samotného dotazování. Tak třeba právě listopadový průzkum společnosti Kantar pro ČT (který mého známého tak vylekal), se dělal na vzorku 873 lidí (Jiní dělají nejčastěji přes 1006, takže mají o trochu přesnější výsledky, ale to není ten hlavní rozdíl). Kantar dělal průzkum telefonický. Jenže když telefonujete lidem, tak se může stát že právě voliči dejme tomu KSČM nebo ČSSD vám telefon otráveně položí, kdežto stoupenci nové strany, např. Trikolóry, vám ochotně odpoví. A politolog má hned fiktivní problém. A konečně, to dotazování se dělalo po nezvykle dlouhou dobu – od 9. do 29. listopadu. Během tří týdnů se pod tíhou velkých událostí mohou docela výrazně změnit voličské preference. A tady možná – opravdu možná, já to nevím – stačilo, že dotazování probíhalo i v době krátce po 17. listopadu. Tehdy přinesl Klaus mladší na Národní třídu kytičku, avšak někteří sprostí spoluobčané ho z místa prakticky vyhnali. To ovšem okamžitě budí zájem a vlastně soucit u jiných občanů, kteří pak častěji jmenují Trikolóru, když jsou zrovna objektem anonymního průzkumu. Prostě tu událost viděli několikrát v televizi (kdežto Hamáčka třeba jen jednou), byla tam ta vulgární scéna, a když jim zavolá tazatel a ptá se, koho by volili, vzpomenou si na Trikolóru. Ale to je jen spekulace podobná těm politologickým.   

A mimochodem, ta Trikolóra měla v agentuře Kantar před měsícem 3,5 %, nyní má 6,5 %. Tak musíme vydržet a podívat se, kolik bude mít zas za měsíc. Já se držím svých dvou zcela osvědčených agentur a vím, co se s voličskými preferencemi děje a co se neděje. neuděláte chybu, když budete sledovat výsledky agentur (řadím podle abecedy) CVVM, Kantar TNS, Median nebo STEM. Srovnávat a srovnávat můžete třeba na https://1url.cz/kM7O3.

Oldřich Čepelka, TOP 09 Liberec

Štítky
Osobnosti: Oldřich Čepelka
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme