Článek Kamila Dubského v Hradeckém deníku dne 12. 2. předkládá veřejnosti velmi zavádějící informaci o poslaneckých náhradách, které činí u většiny poslanců cca 120 tis. Kč měsíčně. Do nich zahrnuje náklady na telefony, asistenta, bydlení v Praze, provoz kanceláře a náklady na odborné posudky. Jeho informace je zavádějící.
Náhrady je nutno rozdělit do dvou skupin. Ty, které se hradí fakturací jako služba (náklady na asistenta, bydlení v Praze, telefony a expertní posudky), tedy prostředky, které poslanec nedostává, ale platí je přímo Poslanecká sněmovna třetím osobám a poslanec je tedy nedostává do ruky ani na účet. A potom náhrady, které dostane poslanec jako součást mzdy. Těmi jsou cestovné a náhrada za provoz kanceláře.
Práce bez asistenta je nemožná. Každá schůze Sněmovny projednává asi 150 i více zákonů, jen písemné materiály tvoří stoh vysoký 50 cm a jen ke zpracování přehledu a výtahů je třeba desítek hodin. Další práce asistentů zahrnuje organizace návštěv, poslaneckých akcí a aktivit v Praze a především v regionu, to vše jako OSVČ za náhradu pro asistenta 35 tis. Kč před zdaněním a odvody, včetně všech víkendových přesčasů a nákladů za použití vlastního vozidla.
K náhradě za bydlení v Praze (limit je 17 tis. Kč) je nutno uvést, že kapacita poslaneckých ubytoven nedostačuje počtu poslanců a část kolegů si musí bydlení zajistit jinak. V limitu 7 tis. Kč za telefony je zahrnuta pevná linka v kanceláři Poslanecké sněmovny, linka v poslanecké kanceláři v regionu, mobil poslance a asistenta a internet. Můžeme diskutovat, kterou linku lze odstřihnout, ale za 5 linek to není žádná přemrštěná částka. Pokud poslanec chce hlasovat o zákonech kvalifikovaně, neobjede se bez analýz a expertních posudků alespoň některých předloh. Částka se pak fakturuje proti předloženému materiálu. Opět tedy nejde o paušální náhradu, kterou poslanec dostane, ale o fakturaci služby ze strany Sněmovny.
K finanční náhradě přímo poslanci tedy zbývá cestovné a náklady na provoz kanceláře. V mém případě to v roce 2012 bylo 25 600 Kč měsíčně, po zdanění a odvodech cca 14 600 Kč. Protože bydlím v malé obci 150 km od Prahy a z bydliště musím obsáhnout Rychnov nad Kněžnou, Hradec Králové a Prahu, mohu použít veřejnou dopravu jen výjimečně. Vlastním autem tak najezdím cca 4 000 km měsíčně, což je při průměrných 5 Kč/km náklad 20 tis. Kč měsíčně.
Ekonomický efekt pro mne je pak ten, že jsem si každý měsíc připlatil na cestovní náklady v průměru 5 400 Kč ze svého. Úžasné „obohacení“! Zbývající náklady tvoří provoz kanceláří ve výši 2 200 Kč za měsíc. Mám tři, ve Sněmovně, Hradci Králové a v obvodu Rychnov, tu si hradím zcela sám. Ještě bych rád uvedl na pravou míru mylné představy o cenách jídel v poslaneckých restauracích: oběd v nich stojí stejně, jako menu v kterékoliv hospodě.
To je tedy realita tzv. poslaneckých náhrad. Zcela otevřeně jsem je zde rozklíčoval; s vědomím toho, že náklady na mou poslaneckou práci jsou účelně vynaloženy, mi to nečinilo žádnou potíž. A jaké jsou další položky na druhé straně rozvahy? Za dva a půl roku jsem v Poslanecké sněmovně byl spoluautorem několika novel zákonů: o protikomunistickém odboji, o přechodu věcí z majetku ČR do vlastnictví obcí, o rozpočtovém určení daní (která pomohla posílit rozpočet většiny měst a obcí v zemi), o poštovních službách (který by měl zamezit rušení pošt v menších obcích). U dalších pěti zákonů jsem byl zpravodajem.
Proto si na závěr dovolím osobní reakci na autora: domnívám se, že pokud by dostal možnost poslanecký život si vyzkoušet, podobný článek už by nikdy nenapsal.
KRAJSKÁ KANCELÁŘ TOP 09 KRÁLOVÉHRADECKÝ KRAJ
nám. F. L. Věka 29
518 01 Dobruška
info@hkr.top09.cz
telefon: +420 602738004
KRAJSKÁ MANAŽERKA
Romana Matula
telefon: +420 602738004
TRANSPARENTNÍ ÚČET
TOP 09 PRO DARY
FAKTURAČNÍ ÚDAJE
A BANKOVNÍ SPOJENÍ
IČ: 71339728
DIČ: CZ71339728
(nejsme plátci DPH)
č. účtu: 10909090 / 5500
Copyright © 2009-2021 TOP 09 | Všechna práva vyhrazena
Nastavení cookies | Osobní údaje | Informace o webu | Mapa stránek