Růžička: Jednotné přijímací zkoušky musí mít smysl

27. 3. 2017

(editovaný přepis rozhovoru se senátorem Jiřím Růžičkou)

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Pane senátore, přečtu Vaše slova: "Dostáváme se do stádia, že někdo bude rozhodovat o všem, včetně financí." Co podle Vás přinese změna financování ve školství? 

Jiří RŮŽIČKA, senátor

České školství je mimořádně podfinancované, to víme všichni. Jsem rád, že se do toho pustila paní ministryně s takovou vervou a snaží se peníze do školství dostat. To, co jsem řekl, souvisí s tím, že snaha dostat do školství peníze, je jasná. Bude to ale všechno záviset na prováděcích předpisech. Na tom, jak se do škol peníze skutečně rozepíšou. Jakým způsobem budou financováni nepedagogičtí pracovníci, protože to nejsou jenom uklízečky, ty máme zaplacené už teď, i když mizerně. Moderní škola ale potřebuje lidi, kteří budou zabezpečovat laboratoře, knihovnu, počítače a tak dál. To v současné době není. V okamžiku, kdy prováděcí předpisy vejdou ve známost, tak to může být lepší. Doufám, že to bude lepší. V centru se ale bude rozhodovat skutečně o všem.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Je to lepší systém než ten, co máme dneska? Kde je ideální rovnováha?

Jiří RŮŽIČKA, senátor

Není lepší, aby se rozhodovalo v centru. Je lepší, aby se rozhodovalo přímo na škole, protože ředitel ví, jestli potřebuje víc lidí do knihovny nebo víc lidí na zajištění počítačové sítě. 

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Pane senátore, rozptýlila paní ministryně Vaši obavu, když řekla, že pracovala se zástupci všech stupňů škol?

Jiří RŮŽIČKA, senátor

Moje obavy budou rozptýleny v okamžiku, kdy uvidím rozpočet a zjistím, že mám vedle platu pro učitele i platy pro dalších 10-12 nepedagogických zaměstnanců. Teď neberu do úvahy školníka a uklízečky. Pak budu teprve spokojený. Mám obavy ještě ze zakonzervování stavu, který nám v současné době nedělá dobře. Některé školy a některé třídy jsou naplněny minimálně. Naplněnost středních škol v České republice je 60 procent. To je poměrně velký luxus. Přitom to nemůžeme ufinancovat. Trošku se obávám, aby se nezakonzervoval tento stav a aby to byl státní rozpočet schopen ufinancovat. 

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Pane senátore, souhlasíte s postupem, o které mluví paní ministryně, že chce hledat dohodu, konsensus a vytvořit páteřní síť?

Jiří RŮŽIČKA, senátor

Síť středních škol je velmi nerovnoměrná. Paní ministryně mluvila také o tom, že soukromé školy nevznikají na místo škol, které nějaký kraj nebo obec racionalizovala. Vznikají proto, že rodiče hledají nějakou alternativu. To je čím dál silnější trend, především v základním školství. Rodiče nejsou spokojeni s veřejným školstvím a hledají alternativu. Proto si myslím, že je tak velká poptávka po soukromých školách. Rozhodnout úředně, že některé školy povolíme, některé školy nepovolíme, si nemyslím, že je správný způsob. Daleko lepší způsob je zlepšit veřejné školství tak, aby s ním byli rodiče spokojeni. To je nejpodstatnější věc. 

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Za necelé 3 týdny začíná série přijímacích zkoušek na střední a víceletá gymnázia. Letos poprvé přichází veliká změna. Zkouška je státní, jednotná, tvoří ji společnost CERMAT. Bude ji skládat zhruba 170 tisíc žáků 5. a 9. tříd. Václav Klaus mladší, expert ODS na školství, řekl, že jednotná zkouška dělá z ředitelů škol kašpárky ve smyslu, že ředitelům odebírá svobodu určit, jací žáci na školách budou studovat. Pociťujete, pane senátore, takovou degradaci?

Jiří RŮŽIČKA, senátor

Jako kašpárek se necítím. Cítím se jako lehce přetížený ředitel, protože administrativa spojená s jednotnými přijímacími zkouškami je poměrně náročná. Dlouho to trvá, bude to ještě dlouho trvat. To samozřejmě pocítí i uchazeči a rodiče, protože celý vyhodnocovací proces bude trvat poměrně dlouho. Jinak si myslím, že principiálně proti jednotným přijímací zkouškám není možné nic namítat, pokud by byly využity smysluplně. 

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Co tam chybí, pane senátore?

Jiří RŮŽIČKA, senátor

To, že nastavíme jednotné přijímací zkoušky tak, že není žádná hranice, kdy ředitel může nebo nemůže přijmout uchazeče, je trošku zbytečná práce. Právě nenaplněné školy řeknou: „Vždyť se vlastně nic neděje. Napíšou se jednotné testy. Uchazeči je napíší na 5 procent. Nemáme ale dost lidí, tak je stejně vezmeme.“ Nic to nevyřeší. Přinese to hodně práce. Nepochybuji o tom, že to i něco stojí. Pokud bychom využili přijímací zkoušky jako nástroj, kdy by student řekl: „Chci na tuhle školu a tamtu,“ a napíše si jich třeba 15 a systém by řekl: „Ano, napsal jsi přijímací zkoušky, tak patříš na nejlepší školu nebo patříš na školu, kterou sis napsal až na 10. pořadí.“ To by mělo smysl. Takhle postrádám smysl jednotných přijímacích zkoušek.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Pane senátore, má Vaši podporu přenosný výsledek?

Jiří RŮŽIČKA, senátor

Určitě ano, ale 2 přijímačky už jsou od poloviny 90. let.

Kateřina VALACHOVÁ, ministryně školství, mládeže a tělovýchovy /ČSSD/

Dvě přihlášky ano, ale ne možnost udělat 2krát test a vzít lepší výsledek. To byl velký boj.

Jiří RŮŽIČKA, senátor

Nepochybuji o tom, že to byl velký boj. Ono to ale souvisí s pojetím našeho školství. Nejsme schopni pracovat s chybou. Chybujeme všichni. Poučme se z chyb. To je přece podstata vzdělávání. Když se učím vázat tkaničku a 2krát ji zašmodrchám, tak se musím naučit tkaničku vázat znovu a potřetí. Na tomhle systému je moc hezké, že využívá lepší výsledek. S tím naprosto souhlasím. Není ale nic nového, že by si dítě napsalo X škol v pořadí, kam chce vstoupit a systém by je tam zařadil. To by tento systém jednoty přijímaček poměrně snadno umožnil. V Evropě jsou země, které to tak skutečně dělají. Myslím, že to není příliš velké snění. Proces příjímacích zkoušek je samozřejmě dlouhý. Děláme ve škole taky něco jiného, než že se staráme o přijímačky, kterým se už teď věnujeme minimálně 6 týdnů dost intenzivně. Před polovinou dubna studenti napíšou první test. Je celkem jedno, že pak půjdou ještě na druhý. Nebudou znát výsledek ani toho prvního, ani druhého testu. Dozví se to až 2. května. Samozřejmě rozumím tomu, že trvá dlouhou dobu vyhodnotit 4 miliony odpovědí. Čekat ale víc než 3 týdny na výsledky, je pro rodiče i děti poměrně psychicky náročná záležitost.

Terezie KAŠPAROVSKÁ, moderátorka

Paní ministryně říká, že jednotné přijímací zkoušky zavádí jízdní řád, lepší pravidla. Stojíte Vy, jako ředitel školy, o něco takového?

Jiří RŮŽIČKA, senátor

To, že žák dostane zpětnou vazbu, jak je na tom v porovnání s ostatními 170 tisíci uchazeči, považuju za správné. Ta data by měla být využívána. Školy by s nimi měly pracovat. Měli by se z toho poučit žáci i rodiče. Možná, že jedno z dalších témat je i maturita. Začínám mít hrůzu z toho, abychom se nedostali do pasti, že školství bude přípravou na prověřování na jednotné přijímací zkoušky, na jednotnou maturitu, že se vytratí podstata vzdělávání jako hodnoty a bude to příprava na samé testování. To se obávám, že by v některých školách mohlo nastat.

Zdroj: Partie, TV Prima, 26. 3. 2017

Štítky
Chcete ZNÁT nejnovější TOP zprávy?
odebírejte náš
newsletter
TOP 09
Děkujeme